
De Nederlandse prijs van de Volkswagen ID. Polo is bekend, en de specificaties ook.
Volkswagen heeft al verschillende strategieën geprobeerd met hun EV’s. Hun eerste elektrische auto’s (de e-Golf en de e-Up) waren de bekende modellen, maar dan met een elektromotor. Vervolgens kwam de ID-reeks, wat totaal andere modellen waren. En nu kiest Volkswagen voor een middenweg, met de ID. Polo. Een vertrouwde naam en een vertrouwd uiterlijk, maar wel een op zichzelf staand model.
Volkswagen houdt belofte met vanafprijs
De ID. Polo moet nog onthuld worden, maar we kunnen nu wel alvast de prijs melden. Volkswagen opent namelijk morgen de reserveringen voor de ID. Polo. Daar hoort ook een prijskaartje bij: de vanafprijs is 24.990 euro. Daarmee is de elektrische Polo goedkoper dan de normale Polo. Die kost namelijk minstens 25.990 euro. Daarmee komen we nu dus echt op het punt dat EV’s even goedkoop zijn als benzineauto’s. Of beter gezegd: even duur.



Specificaties van de ID. Polo
De specificaties van de ID. Polo zijn ook al grotendeels bekend. Er is een ruime keuze aan varianten. De instapversie heeft 116 pk en een 37 kWh accu. Volkswagen communiceert de bijbehorende actieradius nog niet, maar heel groot zal die niet worden, aangezien de accu nogal klein is.
Gelukkig kun je wel snelladen, met een vermogen van 90 kW. Daarmee staat deze auto alvast 2-0 voor op de instapversie van de Renault 5. Die heeft namelijk geen snellaadfunctie en tevens minder vermogen (95 pk). De Polo met kleine accu is overigens ook nog verkrijgbaar in combinatie met een vermogen van 135 pk.




Dan is er ook nog de ‘grote’ accu, met een capaciteit van 52 kWh. Deze biedt 450 kilometer range en kan snelladen met 130 kW. Deze accu wordt gecombineerd met een 211 pk sterke elektromotor. Als klap op de vuurpijl is er de 226 pk sterke ID. Polo GTI, met dezelfde accu. In tegenstelling tot de ID.3 heeft de ID. Polo in alle gevallen voorwielaandrijving. Ook in dat opzicht is het dus een echte Polo.
Kleiner, maar meer binnenruimte dan z’n voorganger
Dan nog even het praktische gedeelte. De ID. Polo is een fractie kleiner dan de normale Polo (4,053 meter vs. 4,074 meter), maar wel iets breder en hoger. Bovendien is de wielbasis groter. Dit alles zorgt ervoor dat de ID. Polo meer binnenruimte heeft. Ook de bagageruimte is aanzienlijk groter dan die van de klassieke Polo: 435 liter tegen 351 liter. Fotobewijs: je kunt in ieder geval twee kratjes bier water meenemen.

Sta je te popelen om de nieuwe ID. Polo te bestellen? Reserveren kan vanaf morgen via de website van Volkswagen. Let op: de genoemde vanafprijs is de voorlopige prijs, dus die kan nog veranderen. In het voorjaar van 2026 komt de auto echt op de markt. De hete ID. Polo GTI volgt later in het jaar.





Zo kan het natuurlijk ook: De prijs van de ICE kunstmatig hoogschroeven tot de EV goedkoper wordt. Een kijken hoelang ze dit kunnen houden.
Ik vraag me serieus af in hoeverre dat daadwerkelijk kunstmatig is. Feit is dat een EV aanzienlijk minder componenten heeft, (dus ook) sneller in elkaar kan worden gezet en het gegeven dat de kostprijs van accucellen gestaag blijft dalen. Daarbij worden ICE aangedreven auto’s in Nederland steeds vaker (enkel nog) als hybride aangeboden, dus die hebben nóg meer techniek, systemen en accucellen aan boord. Ook dat heeft zo z’n kostprijs.
Hoezo vraag je je dat af? De echte subsidies (dus niet verzonnen subsidies) zijn redelijk duidelijk in kaart te brengen in de realiteit hoor. Dat is het geen vraag meer.
Eventuele bpm vrijstelling wordt over het algemeen grotendeels in de zak van de importeurs en dealers gestoken, hoor. Dat was zo’n 15 jaar geleden al zo, toen zelfs de kleine spaardieseltjes nog een bpm-vrijstelling hadden. De ‘schone’ driecilinder dieseltjes waren destijds nauwelijks goedkoper dan de vierpitters. In de praktijk deden ze echter nauwelijks voor elkaar onder, qua verbruik én qua nieuwprijs.
Afgezien van de accu is een EV veel goedkoper te produceren dan een ICE. Aangezien die accu’s steeds goedkoper worden was het een kwestie van tijd voor EV’s ook echt goedkoper zouden worden.
Zag je vroeger ook al met afstandsbestuurbare autootjes. Ik had vroeger een Kyosho Inferno DX met verbrandingsmotortje, was een stuk ingewikkelder en duurder dan eentje met electromotor.
Iets met BPM?
37kWh? Nou dan zal dat bereik ook wel erg tegenvallen. Ik reken op een WLTP van zo’n 250-300km, dus in de praktijk standaard 50 minder. Hoop dat ze de software beter op orde hebben dan bij de introductie van de Polo. Die was letterlijk levensgevaarlijk
Niet alleen de Polo.
“Da’s geen storing, da’s een producteigenschap”, kreeg een zakenrelatie letterlijk te horen, toen hij voor de zoveelste keer met z’n zes maanden eerder aangeschafte Caddy bij de dealer kwam vanwege de vele en vreemde gremlins in de software. Dit verhaal is overigens nog geen drie maanden oud…
450km met de 52kw accu , dus zal het met 37 rond de 320 liggen (270 in praktijk).
Mijn i3 (42kw) doet in praktijk ook 270 (in de winter iets minder, zomer/stad iets meer.
Voor mij prima range, maar heb liever mijn I3 dan een polo :-)
De i3 is erg onzuinig voor een EV, komt ook omdat we ondertussen wat, 12 jaar verder zijn ofzo.
Er zijn zuinigere EV’s, maar meeste EV’s gebruiken toch echt meer (18.8 is het gemiddelde volgens EV-database)
Mijn I4 verbruikt ongeveer hetzelfde.
Maar die I4 weegt 80% meer.
Het gemiddelde dagelijkse ritje van ALLE auto’s in NL is <<100km per dag (retour!!!), dus voor een auto van dit formaat…is 250-270 echte km's toch wel voldoende. Hiermee gaat nooit iemand naar Z-Frankrijk voor de lol….
Kortom perfect kleine auto voor erbij! ;-) met de grotere accu kan je nagenoeg heel NL redelijk goed rond toeren.
Waarom zou je in een b-segment auto niet voor je lol naar Zuid Frankrijk rijden? Die auto’s rijden prima en zat ruimte, zeker als je met z’n tweeën bent. Ik heb half Europa gezien toen ik jong was en toen waren de b-segment auto’s nog een 20cm kleiner.
Waarom schrijft u ‘nooit iemand’ terwijl u uitsluitend voor uzelf spreekt?
Niemand koopt een auto voor de gemiddelde rit. Je kiest een auto op de extreme zoals de zomervakantie, skivakantie, familiebezoek, mountainbiken, lweekendje weg, ect.
Waarbij je hooguit betaalbaarheid meeneemt, want als je woon-werkverkeer veel rijdt kan die vakantie auto wel eens duur uitvallen en zou je beter z’n e-Polo ernaast kunnen nemen.
– Edit: dank u, is inmiddels gefixt –
Veel geld trouwens voor kleine Polo (de benzine versie dan)
De EV’s zullen de komende 10 jaar alleen nog maar goedkoper worden, ten opzicht van de BEV equivalent. Tegen 2035 moet je veel meer geld betalen voor een ICE, die in veel opzichten slechter zal zijn dan de EV.
Dat zegt mijn glazenbol.
Als je echt wil schrikken…kijk wat de Polo GTI kost(te)….waren de 50k al voorbij als je hem helemaal aankleedde.
De kratjes verraden het al een beetje, maar 1 van de grootste minpunten van de nieuwe polo EV is toch echt wel dat de EV op de vooras z’n krachten loslaat. In mijn ervaring vanwege hoge koppel vanaf 0 een hele slechte keuze.
Het is inderdaad een vreemde keuze. Want juist bij een EV kun je achterwielaandrijving inbouwen zonder dat het hogere kosten betekent.
Wordt een mooie toevoeging aan het EV aanbod. Mooie concurrent voor de Renault 5 to te zien.