
De goedkope instapper van de Renault 5 is eindelijk te bestellen.
De nieuwe Renault 5 ziet er niet alleen geweldig uit, het is ook nog eens een goedkope auto. Althans, dat was de belofte. Bij de introductie had Renault een vanafprijs van €25.000 beloofd. Nu is het dan zover: Renault lanceert de goedkope instapversie.
Renault heeft woord gehouden, want de instapper – genaamd de Renault 5 E-Tech electric Five – kost €24.990. Deze heeft 95 pk en is €3.000 goedkoper dan de versie met 120 pk. Je levert niet in op de range, want de accu heeft in beide gevallen een capaciteit van 40 kWh. Daarmee heb je zo’n 310 kilometer aan range.
Er zit nog wel een addertje onder het gras: de instapper kan níét snelladen. Dat was al bekend, maar we zullen het nog even herhalen. De 120 pk versie kan ook niet bijster snel laden (maximaal 80 kW), maar deze instapper heeft dus helemaal geen DC-lader. Dat kan eigenlijk niet anno 2025.


Qua uiterlijk is er verder niks mis met deze uitvoering. Veel goedkope instappers zien er lullig uit, maar niet de Renault 5. Je krijgt standaard een lekker groen kleurtje (goed voor de restwaarde!) en de goedkope stalen velgen met wieldoppen zijn juist de coolste velgen voor deze auto.
Kijken we ook nog even naar de concurrentie om te kijken hoe scherp de prijs nu echt is.
- Citroën ë-C3 (113 pk, 324 km range): €22.840
- Hyundai Inster (97 pk, 327 km range ): €23.295*
- Renault 5 (95 pk, 310 km range): €24.990
- Fiat Grande Panda (113 pk, 320 km range): €25.990
- Peugeot e-208 (136 pk, 361 km range): €32.700
Zoals je ziet zijn de ë-C3 en de Inster goedkoper, met vergelijkbare specs en wél de mogelijkheid tot snelladen. Maar ja, dit zijn verder niet echt auto’s waar je vrolijk van wordt. En als je de R5 bijvoorbeeld vergelijkt met een Peugeot e-208 is ‘ie echt een stuk goedkoper. De nieuwe instapper is dus best een interessante aanbieding, mits je kan leven zonder DC-lader. En anders moet je gewoon nog even €3.000 doorsparen.
Overigens was eind vorig jaar hét uitgelezen moment om een Renault 5 te kopen. Toen kon je de 120 pk-versie met SEPP voor €24.373 krijgen. Maar ja, die kans is helaas voorbij.
Zelf een Renault 5 instapper samenstellen kan direct op de website van Renault!





Prima aanbod voor automobilisten die thuis ‘s nachts de auto aan de stekker kunnen hangen.
Is dit niet nog beter voor mensen die teveel zonnestroom hebben en de auto overdag aan de stekker kunnen hangen en deze s’avonds gebruiken? Als je ziet wat een thuis batterij per kWh kost is deze Renault helemaal niet duur.
Ja, voor een bepaalde groep wel. Maar op lange termijn / restwaarde misschien niet de beste keuze.
Bij onze eGolf was het “snel” laden met 40 kW zeker wel wenselijk hoor. Je zou maar nét te kort komen in je range en daarom uren bij een AC lader moeten staan of ander vervoer moeten regelen. Hoe kleiner de batterij, des te belangrijker snelladen wordt.
Of je moet als gezin een tweede moderne auto ernaast hebben staan die niet regelmatig lange afstanden moet afleggen.
Voor mensen met zonnepanelen is dit inderdaad beter. Bij snelladen zul je sowieso niet voldoende stroom opwekken om direct de auto mee te laden. Ik denk dat he5 een goede optie is voor mensen die de auto niet te veel gebruiken. Of het goed is voor de restwaarde is een ander verhaal 😀
Die wieldoppen zijn wel ubercool trouwens. Geïnspireerd op de LM velgen van de 5 GT Turbo (phase 1).
Thuis kan je al nooit snelladen…
Met 3x35A en een grote PV installatie kom je nog best ver. Zeker niet ondenkbaar als de auto deels als thuisbatterij functioneert om overschot in kwijt te kunnen.
Hier ligt 3x63A.
Die 40kW zou best moeten lukken. (Alleen de netkosten daarvan wil ik liever niet betalen)
Vormgeving van de oto, rijbereik, basiskleur, wielen, eigenlijk alles is goed aan deze uitvoering. Wellicht een optie voor als ik ooit elektrisch zou willen gaan rijden. Ooit.
Ik heb mijn Fiat 500e in anderhalf jaar nog niet snel geladen. Toegegeven, ik ga op vakantie met mijn klassieke auto, maar ik zou ook gewoon een auto kunnen huren voor vakanties. Met een Renault 5 die wel kan snelladen zou ik ook niet op vakantie gaan. Wel is het een prettig gevoel dat mijn Fiat kan snelladen mocht ik het onvoorzien toch nodig hebben.
Compleet waardeloos, geen warmtepomp, geen snelladen, Wltp 312km, zal in werkelijkheid onder gunstige weersomstandigheden 250 km zijn en in winter 180km oid. Max snelhied 130km per uur, seriously?????? Dan is 25k een lachtertje, helemaal niet goedkoop. De nieuwe Aygo, veel sneller, in de stad bijna altijd elektrisch, superzuinig en veel beter gebouwd.
Alleen rijd je in een Aygo zwaar voor l**
Deze R5 is hartstikke leuk.. gewoon effe doorsparen voor de betere versies..
De nieuwe Aygo ziet er top uit, klein bommetje op wielen geworden, leuk voor in de stad en uiteraard veel meer betrouwbaar.
Zit er top uit als je een bejaarde bent.
Zou eerder voor de Citroën gaan dan..
Renault 5 hybrid of met benzine torretje zou ik direct kopen. Superieure retro styling.
Dankzij EV weegt de nieuwe 5 minimaal 1400 kg. Echt jammer zo zwaar.
Een Renault Clio uit 2012 weegt 1065 kg. En dan zeggen ze dat EV goed voor het milieu is.
EV is goed voor banden en weg slijtage! Gewoon fopperij die batterij hokken. Alleen gunstig voor huizen beziters met overcapaciteit en thuis-accus.
Je, begrijp dat ook niet zo goed hoe een EV uit het e segment, meeste wegen 2300kg tot 2700kg of meer, schoon kan zijn….. . Wij hebben Lexus ES, weegt 1800kg……de nieuwe elektrische 5 rond de 1600……dat wordt door de pers een lichtgewicht genoemd, alles om de nadelen van de EV maar te verbloemen….. . Onze 2e auto een ignis, nieuwe banden elke 70.000km. Bij onze vorige Randstadter, citroen c3, 280kg zwaarder, elke 40.000km banden. Lijkt mij toch echt meer ‘fijnstof’….maar misschien zijn micro partikelen rubber opeens gezond voor ons, zou het niet weten, lol.
Gewicht is irrelevant voor levensduur van banden. Zwaardere auto’s hebben over het algemeen bredere banden. Grootste impact is je rechtervoet (beide pedalen).
Ben overgestapt van een Lexus ES naar een Model S LRplus enkele jaren geleden. Afwerking en betrouwbaarheid van Lexus zal ik altijd blijven waarderen. 300.000km zonder enig probleem. Wel regulier (duur) onderhoud 3-4x per jaar(ca 2000 per jaar) verbruik 1.17 en (achter)banden gingen ca 40.000km mee, voor 50-60. Rijdt wel 50-60k per jaar.
Nu de Tesla. Kwaliteit en afwerking niet te vergelijken. Betrouwbaarheid is iets minder(keine dingetjes zoals een plastic van gordel spanner kapot en stuurhuis sensor voor auto-pilot gaf melding waardoor hele (!)stuurhuis onder garantie is vervangen).
Banden Tesla gaan minimaal 60.000 mee bij mij want 4wd maar vervang ze dan ook alle 4 te gelijk.. Kan via zonnepanelen laden en bij Tesla Superchargers onderweg. Soms bij Hotels gratis. Onderhoud over 180.000km nog geen 1200 euro ex banden. Wel luchtfilters, interieur en aircobijvullen enz. Besparing tov Lexus op jaarbasis ca 10-12k per jaar..
Uitstoot geen flauwbenul. Heb ik nog nooit naar gekeken.. Enige waar ik naar kijk zijn mijn kosten per jaar en dat wint Tesla glansrijk van de Lexus. Komt Lexus met een fatsoenlijke EV, range en kosten per km dan sta ik daar gelijk weer op de stoep denk ik. Niet vanwege Musk oid..maar vanwege de kwaliteit en service want die staan gewoon op mijn inziens het hoogste niveau.
Vergeet niet dat veel mensen een EV lekker vinden rijden: heel snel, heel soepel, stil.. Ik vind het zelf wat saai als liefhebber, maar mijn vriendin wil echt nooit meer anders..
Ik zag onlangs een test van Autovisie (mag ik die naam hier uitspreken? 🙄)
Voor mij een Alpine A290 aub!
Wat een heerlijk gooi en smijt bakje 🥹