
Jazeker, de Defender Commercial is voor de mensen die het begrijpen. Wel met een kleine anaconda onder het gras, uiteraard.
De Land Rover Defender is altijd een recept voor een hoop kosten als je ‘m op Nederlands kenteken wilt hebben. Het zijn relatief zware auto’s, met de luchtweerstand van een redelijke veertien-onder-één-kap.
Hoge BPM
Daarbij zijn ze voornamelijk gebouwd voor het betere terreinwerk, niet zozeer om de laatste paar theoretische grammetjes CO2 van zich af te schudden. Ergo: een Defender is wat dorstiger en naast het feit dat men dat middels accijns kan betalen, is er speciaal voor hen een bedankje in de vorm van BPM. Daardoor is wegrijden in een nieuwe Defender niet weggelegd voor normale stervelingen.
Grijs kenteken
Dat kan wel als je de Defender bestelt op grijs kenteken. Dan zijn de prijzen van de Defender Commercial een stuk beter te doen. Jazeker, net als bij de vorige generatie is dat mogelijk. Het grootste nadeel is natuurlijk meteen het grootste voordeel. Er kan maar een passagier mee, (of twee als je het voorbankje bestelt) maar wel een hele hoop bagage. Dus als je toch een eigen bedrijfje hebt, waarom niet?

Diesel
Het scheelt namelijk aanzienlijk in de kosten. Je hebt namelijk al een Land Rover Defender Commercial 90 D200 voor 46.470 euro excl. BPM en excl. btw. Dan hoef je overigens niet op een houtje te bijten, want je krijgt dan een 200 pk sterke diesel met automaat én vierwielaandrijving. Mocht je 200 pk te weinig vinden, de Defender D240 (met inderdaad 240 pk) kost namelijk 50.030 euro, eveneens excl. bpm/btw.
Benzine
Benzine rijden is ook mogelijk. Dat begint met de ‘P300’. Deze is voorzien van de 2.0 turbomotor met 300 pk die we ook kennen uit de Jaguar F-Type. Niet verkeerd om mee te beginnen. Deze variant kost 50.010 euro. In tegenstelling tot de genoemde F-Type kun je de Defender wél krijgen met de drieliter zes-in-lijn benzinemotor met 48V-ondersteuning. Deze is van jou voor 57.640 euro.
Kale Defenders
Wel zijn het allemaal ‘kale’ Defenders. Een luxere Defender S begint bij 50.600 euro, de Defender SE is er vanaf 54.410 euro en de Defender HSE moet minimaal 59.610 euro kosten. In alle gevallen met de D200 motor. Alle andere motoren zijn ook mogelijk. Er is geen keuze als het gaat om de First Edition, die is er alleen met een benzinemotor en kost 63.330 euro voor de P300 en 69.870 euro voor de P400. De P400 is de enige mogelijke optie voor de Defender X en die is er vanaf 84.910 euro. In alle bovenstaande gevallen gaat het om de Defender 90. De prijzen van de Defender Commercial 110 liggen zo’n 4.500 euro duurder, afhankelijk van de uitvoering.





Dus je betaalt vanaf 50.000 maar bijtelling vanaf 100.000 dus?
@schuimbekje3: nee, bijtelling is weer een andere kostenpost. Dat is namelijk het bedrag dat je moet betalen om er prive gebruik van te maken.
Dat bedrag is van meerdere factoren afhankelijk. Ik schat dat het voor de gemiddelde Defender commercial gebruiker op 400p/m uitkomt.
@eklasse: is het niet zo dat de bijtelling berekent word over de consumentenprijs? Dus incl bpm.
@eklasse: ik denk dat je dat behoorlijk verkeerd schat.. bijtelling betaal je ook over de BPM en BTW, je betaald dus bijtelling over minimaal €100.000,- schat ik.
€100.000,- x 22% = €22.000,-
Je telt dus €22.000,- bij je inkomen op en daar betaal je belasting over, afhankelijk van je inkomen 42% of 52%.
€22.000,- x 42% = €9.240,-
€22.000,- x 52% = €11.440,-
Je betaald dus tussen de €770,- en €953,- per maand.
Zitten een paar aannames in de berekening, maar het klopt zeker bij benadering
@phevtreb: je hebt helemaal gelijk. In dat geval is er dus helemaal geen sprake meer van een koopje.
@phevtreb: inkomensbelasting is tegenwoordig 37 en 49% geworden
@bo1133:
Ik loop wat achter idd..
@phevtreb: tjezus
Zo’n 90 in de commercial uitvoering met 3.0 zes in lijn zou ik nog wel een kans willen geven. Zeker de 110 in de “normale” uitvoering vind ik erg teleurstellend.
Ik vindt ze erg lelijk
Zijn ze ook, maar de oude defender is ook foeilelijk. Echter doordat ze altijd bestonden, hebben we ze geaccepteerd als stoer. Gaat hier ook mee gebeuren.
Btw, lelijk = succes. Kijk naar de BMW X5/X6, hoeveel zie je die rijden? Bij introductie zei iedereen, lelijk!
Dat geldt met name voor de X6. De X5 is wel te pruimen toch?
En voor de gebochelde Merc zelfde verhaal.
Oh ja de Model X valt ook in deze categorie.
Ik vind de 90 wel erg leuk.
@rolov: ja, koddige wagen met niet alleen de looks, maar maakt t in t terrein ook waar
@ouwedibbes83: ja leuk ding. Maar een hoop geld
Die 6 in lijn moet toch wel humor zijn in dit ding.
Wat is hier laag aan?
Op grijs kenteken heb je voor 50K heel veel 4×4’s. (Hilux, Ranger etc)
@fanboy: of een Land Cruiser Series 200 4.5 V8 diesel??
Ik wil eigenlijk de 130 Crew Cab met zeil dus en 6 cilinder graag…..of komt die niet? Anders wordt het een grijs kenteken Mercedes GLS 400d voor 74k ex btw en ex bpm
De titel had beter kunnen zijn: Defender X is bizar duur
@willeme; “De prijzen van de Defender Commercial 110 liggen zo’n 4.500 euro duurder, afhankelijk van de uitvoering.”
Prijzen zijn/liggen hoger of de Defender…. is zo’n €4.500 duurder.
Klopt helemaal ;-)
“De prijzen van de Defender Commercial 110 liggen zo’n 4.500 euro duurder”
Hoger.. ze liggen hoger, de prijzen.
De Commercial 110 is daarmee 4500 euro duurder.
En nu, zonder-jas-aan-naar-buiten!
De BPM van een geel kenteken Defender is hoger dan die van Commercial / grijs kenteken.
Dus voor de Defender 90 is dat vanaf 74.020,89 euro incl. BTW/BPM