Land Rover haalt doek van nieuwe Defender

Auteur: , 53 Reacties

Hebben ze het icoon in stand weten te houden?

Dat de Land Rover Defender een auto is met iconische status, hoeft geen betoog. Samen met de Mini, Fiat 500, Mercedes-Benz S-Klasse en Porsche 911 is het een van de Klassieke Grootheden uit de autoindustrie. Het uitgaande model werd echter te oud om nóg een keer te voorzien van een update.

Land Rover heeft besloten dat er een compleet nieuw model als opvolger dient te komen. In tegenstelling tot wat Mercedes-Benz (met de G-Klasse) is de Defender helemaal nieuw. Op zich logisch, want de basis van de Defender was véél ouder dan de relatief moderne Gelaendewagen van Das Haus.

Design
Er komen overigens niet één, maar twee Defenders: een ’90’ (driedeurs, korte wielbasis) en een ‘110’ (vijfdeurs, lange wielbasis). Qua design is het in elk geval op en top een Land Rover met voldoende visuele hints naar het oude model, zonder over te komen als retro. De raampartij aan de zijkant is duidelijk hoedtik naar het origineel, maar de neus is bijvoorbeeld compleet nieuw, doch herkenbaar. Dat is erg knap gedaan.

Land Rover Defender '20

Benzinemotoren
Uiteraard is de Defender standaard voorzien van vierwielaandrijving. Er zijn twee benzinemotoren. Het begint met een ‘P300’, dat is een 2.0 viercilinder met turbo die we ook kennen uit de Jaguar F-Type (onder andere). Deze levert 300 pk en is verantwoordelijk voor de 8,1 seconden die je nodig hebt om de 100 km/u te halen. Daarmee is de Defender sneller dan ooit.

Maar het kan nóg sneller. Dat bewijst de Defender P400. Deze heeft een compleet nieuwe zes-in-lijn Ingenium benzinemotor onder de kap. Deze is dankzij een turbo én 48V-ondersteuning goed voor 400 pk en 550 Nm. De 0-100 km/u sprint duurt in deze uitvoering slechts 6,1 seconden. Zowel de Defender P300 als de Defender P400 zijn gekoppeld aan een achttraps automaat van ZF.

Land Rover Defender '20

Dieselmotoren
Hoe snel en leuk die benzine uitvoeringen ook zijn, een diesel past wellicht beter bij het karakter van de Defender. Er komen twee biturbodiesels, een D200 en D240, waarbij het getal achter de ‘D’ correspondeert met het maximaal geleverde vermogen van de motor.

De Defender komt er in een hoop verschillende uitvoeringen: New Defender, S, SE, HSE, First Edition en New Defender X. Daarnaast kun je ook nog eens kiezen uit diverse accessoire pakketten: Explorer Pack, Adventure Pack, Country Pack en Urban Pack. Helemaal gaaf is het feit dat er een rooftop tent verkrijgbaar is. Toch handig als er geen hotel of camping te vinden is.

Land Rover Defender '20

Prijzen
De nieuwe Defender wordt sowieso geen goedkope auto. Helemaal niet als je hem op geel kenteken wenst te ontvangen. De Defender 90 is verkrijgbaar vanaf 94.300 euro. De Defender 110 kost 101.300 euro. Aanvankelijk worden eerst de 110-modellen geleverd, de 90 komt later. Mocht je ‘m grijs kenteken zetten, dan is scheelt het aanzienlijk in de aanschafprijs: de Defender 90 Commercial is er vanaf 46.370 euro. De Defender staat vanaf het eerste kwartaal 2020 bij de dealer.



53 reacties

Waarom je de nieuwe Astra nu wilt configureren bekijk het hier!.
Hij is best goed gelukt. En buiten Nederland ook best een goed alternatief voor een X3.

-EDIT: klopt, dank u! Is inmiddels gefixt.-
Mooi en goed gelukt.
@volvov7025t: eens, maar ondanks dat en hij een stuk sneller, moderner etc is geworden zou ik toch eerder voor het vorige model gaan.
Vind hem te veel op een oude generatie Discovery lijken om hem mooi te vinden. Functioneel is ie vast wel.
@bestwelcoolenaam: Niks mis met de oude Discovery! :)

Ik geef je wel gelijk, het is eigenlijk de spirituele opvolger van de Discovery I, II, 3 en mindere mate de 4 maar dat is prima. Dat betekend een fijne familie auto en praktisch en heel goed off road.
@sketcher: Vind het meer een FJ Cruiser eigenlijk van Toyota.
Persoonlijk vind ik hem erg geslaagd, alleen de achterlichten zijn net té minimalistisch. Interieur wel heel erg geslaagd. Ben alleen benieuwd of iemand ook echt offroad gaat met zo’n ding.
@barryyy: Dat is een ode aan de oude. Twee van die hele kleine rondjes op zo’n oude 110, die dan ook nog maar op halve kracht branden. Echt inferieure verlichting, zeker voor zo’n grote auto. Net zo zichtbaar als een fietslampje van de Hema.
Enkel mensen die niet in de markt zijn voor dit ding, vinden dit gelukt. Ik verwacht ruigere looks voor een echte 4×4. Dit is een flauw aftreksel van de Discovery 4.
@breakingpoint: Mee eens, er is denk ik niemand die bewust een huidige Defender rijdt, dit model gaat overwegen als opvolger.
@johnhert: ik denk dat die niet voor het uiterlijk maar voor de terreincapaciteiten gaan. Eerst maar eens kijken hoe de nieuwe Defender rijdt
@mc96: Ik ken best veel mensen met een Defender maar géén van hen gebruikt de auto off-road…
@johnhert: ik denk dat je fout zit, hij schijnt beter in het veld te zijn. Dus boswachters en strandpolitie enz die zouden deze best kunnen gaan rijden als ze de oude ook reden. En hij ziet er goed uit.
@breakingpoint: mensen die de Defender niet begrijpen kijken naar het uiterlijk en denken dat de Defender mislukt is. Mensen die de Defender wel begrijpen weten wel beter.
@robert110: ik benieuwd hoe ze hem in het leger gaan gebruiken. De oude konden ze helemaal strippen in het veld.
@rolov: Niet, maar de laatste drie generaties Defender hebben ook geen militaire dienst gedaan. De Wolf, op basis van de 300TDI variant is de laatste geweest, toen in 1998 de TD5 kwam is er geen militaire versie meer gemaakt. Van de TDCI variant spookt nog wel een FFR variant rond op het internet maar daar is verder nooit wat van gekomen. De gemilitariseerde terreinwagens (ook van bv Mercedes en Toyota) worden overal langzaam uitgefaseerd, bewust voor militair gebruik ontworpen voertuigen zoals bijvoorbeeld de Jackal doen het werk veel beter, en voor transport in eigen land is een veel mildere en comfortabele 4×4 zoals een VW Amarok beter geschikt.
@robert110: in het Engelse leger wordt de defender toch nog steeds gebruikt?
@rolov: Bijna niet meer. En de Defenders die nog gebruikt worden zijn dus al zo’n 20 jaar oud.
@breakingpoint: de Disco 4 vind ik een prachtige wagen. En ja, de oorspronkelijke Defender is prachtig, maar we leven in 2019 en dan kan die auto niet meer. Die auto functioneert alleen op een eigen terrein waar je redelijk risicoloos kunt rondcrossen. Op de moderne wegen heeft ie niets te zoeken.
Ik vind hem echt heel leuk geworden, maar doe me voor die prijzen toch maar een Landcruiser :)
Al lukt dat wat moeilijker op grijs kenteken.

Dat vlakje bij de achterste zijramen is een leuk detail, maar zit in de korte 90 je wel in de weg wat betreft dooie hoek.
Nu snap ik waarom het zo lang geduurd heeft, ze zijn 5 jaar met de fotoreportage bezig geweest 🤣 het resultaat mag er zijn! Mooie auto geworden….
Mooie introductie van Richard Hammond:
https://youtu.be/vac6mJE8rqo
Moet “S-klasse” niet “G-klasse” zijn? 🤔
Ergens wel heel gaaf maar toch iets teveel discovery… dan toch maar een rivian
Vooral de 90 vind ik erg geslaagd, de 110 moet ik nog even aan wennen, lijkt wel een hoge stationwagen.
@gulli: Zo noemde ze de oude 110 dan ook decennia.
Is die auto altijd boos? Lijkt wel zo’n boze trein uit die animatie serie Thomas de locomotief
Geslaagd en zeer aangenaam om naar te kijken! En als ik dat zo lees, kan ie gelukkig meer dan alleen een mooie PC Hooftstraat tractor zijn. De ’90’ heeft mijn voorkeur, jammer dat ze hier geen vierdeurs van konden maken. Zal wel met de sterkte van de constructie te maken hebben?
@lithiumion: Nee met de grootte. Het enigste wat je daar in daar nog aan extra deuren in zou krijgen zijn van die halve suicide doors.
@sketcher: Ook niet lelijk, suicide deuren, maar dat gaat denk ik wel ten koste van zijn praktische toepassing
@lithiumion: de 90 heeft een te kort wielbasis om daar 4 deuren in te proppen.
@lithiumion: Van de 90 hebben ze een vierdeurs, die noemen ze 110…
Zeker een geslaagd ontwerp. Over de prijs ben ik dan wat minder te spreken.. leuk al die luxe in de stad of op de snelweg maar als ik de jungle in rij wil ik boven alles dat ie het doet en door gaat.. voor mij dus nog steeds de HI-lux. Geen luxe maar na 300,400 of 500 duizend km rijdt het gewoon verder..
@tvr1974: een nieuwe Hi-lux is aardig luxe tegenwoordig
@emping:

Lo-Luc dan…..
Onbetaalbaar in Nederland. BPM ergens tussen de 50 en 70k afhankelijk van de uitvoering.
@Joel_D: en toch ga je hem veel zien. Ik ben er van overtuigd.
Het is mij veel te gelikt. Hij had dichterbij de oude moeten blijven. Zoals de huidige G, ondanks dat hij volledig nieuw is, nog heel erg lijkt op het origineel.

Dit lijkt meer een karikatuur en dat is geen compliment.
@tenaci: En de G vind je geen karikatuur?
Kijk nu eens wie er na 26 seconden binnen komt wandelen bij de geselecteerde groep enthousiastelingen die de eerste nieuwe Defenders komen bekijken:
https://www.youtube.com/watch?time_continue=36&v=vJTp9CvS27E
Nu nog een pick-up versie…
Vind hem best geslaagd rekening houdend met de hedendaagse regelgevingen. Al heeft de oude toch bakken meer karakter.
Tja, retro de petro weer. Had een beetje gehoopt op een no nonsense 4×4. Wat het ooit was. Maar goed. Daar verdien je denk ik ook geen kloot mee. Dus. Het zal wel een hoop opbrengen voor de Laro Boys. Hebben ze na 31 oktober ook wel nodig.
Als ‘ie in 2004 was gepresenteerd had ik het ook geloofd.
Het is vast een ontzettend goede offroader en werkpaard, en er zullen er vast wat verkocht worden om deze reden.
Het is alleen geen hip mode accessoire.
Ik denk dan ook dat de verkopen tegen zullen vallen en na de eerste klanten die gewoon een functionele suv willen die daadwerkelijk dingen kan zoals offroaden of iets trekken dat het meteen ophoud.
Zie hier boven al de standaard comments PC Hoofd tractor etc, geloof mij daarvoor zal dit ding niet verkocht worden. Zal een verkoop drama zijn wat dat betreft.
Heeft iemand al Kia Soul gezegd?
Foto 25, front view doet mij denken aan Angry birds
@9114life: Dat had ik meer bij de foto’s van de BMW 4 Concept
Wat een speelgoed ding.
En dat tranenplaat, verschrikkelijk.
De vorm is goed gelukt maar bij de neus vind ik het een gemiste kans. Heeft niets van een defender 1. Achterkant kan wennen zijn maar zie er nu wel een vw up en mini clubman in.
De foto waar je schuin op de achterkant kijkt, zo lijkt hij heel erg op een oude Vitara. Puur de lijnen dan…
Stiekem wil ik wel de 90 als boodschappenauto.
Leuk, maar te glad, te luxueus en veel te weinig utilitair. Ik kan me niet voorstellen dat mensen die een oude Defender hebben deze willen of zelfs maar overwegen.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).