• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Land Rover haalt doek van nieuwe Defender

Auteur: willeme, gepost 10 september 2019 om 10:00 – 53 Reacties

Afbeelding Land Rover haalt doek van nieuwe DefenderAfbeelding Land Rover haalt doek van nieuwe DefenderAfbeelding Land Rover haalt doek van nieuwe DefenderAfbeelding Land Rover haalt doek van nieuwe DefenderAfbeelding Land Rover haalt doek van nieuwe DefenderAfbeelding Land Rover haalt doek van nieuwe DefenderAfbeelding Land Rover haalt doek van nieuwe DefenderAfbeelding Land Rover haalt doek van nieuwe Defender

Land Rover Defender '20
Hebben ze het icoon in stand weten te houden?

Dat de Land Rover Defender een auto is met iconische status, hoeft geen betoog. Samen met de Mini, Fiat 500, Mercedes-Benz S-Klasse en Porsche 911 is het een van de Klassieke Grootheden uit de autoindustrie. Het uitgaande model werd echter te oud om nóg een keer te voorzien van een update.

Land Rover heeft besloten dat er een compleet nieuw model als opvolger dient te komen. In tegenstelling tot wat Mercedes-Benz (met de G-Klasse) is de Defender helemaal nieuw. Op zich logisch, want de basis van de Defender was véél ouder dan de relatief moderne Gelaendewagen van Das Haus.

Design
Er komen overigens niet één, maar twee Defenders: een ’90’ (driedeurs, korte wielbasis) en een ‘110’ (vijfdeurs, lange wielbasis). Qua design is het in elk geval op en top een Land Rover met voldoende visuele hints naar het oude model, zonder over te komen als retro. De raampartij aan de zijkant is duidelijk hoedtik naar het origineel, maar de neus is bijvoorbeeld compleet nieuw, doch herkenbaar. Dat is erg knap gedaan.

Land Rover Defender '20

Benzinemotoren
Uiteraard is de Defender standaard voorzien van vierwielaandrijving. Er zijn twee benzinemotoren. Het begint met een ‘P300’, dat is een 2.0 viercilinder met turbo die we ook kennen uit de Jaguar F-Type (onder andere). Deze levert 300 pk en is verantwoordelijk voor de 8,1 seconden die je nodig hebt om de 100 km/u te halen. Daarmee is de Defender sneller dan ooit.

Maar het kan nóg sneller. Dat bewijst de Defender P400. Deze heeft een compleet nieuwe zes-in-lijn Ingenium benzinemotor onder de kap. Deze is dankzij een turbo én 48V-ondersteuning goed voor 400 pk en 550 Nm. De 0-100 km/u sprint duurt in deze uitvoering slechts 6,1 seconden. Zowel de Defender P300 als de Defender P400 zijn gekoppeld aan een achttraps automaat van ZF.

Land Rover Defender '20

Dieselmotoren
Hoe snel en leuk die benzine uitvoeringen ook zijn, een diesel past wellicht beter bij het karakter van de Defender. Er komen twee biturbodiesels, een D200 en D240, waarbij het getal achter de ‘D’ correspondeert met het maximaal geleverde vermogen van de motor.

De Defender komt er in een hoop verschillende uitvoeringen: New Defender, S, SE, HSE, First Edition en New Defender X. Daarnaast kun je ook nog eens kiezen uit diverse accessoire pakketten: Explorer Pack, Adventure Pack, Country Pack en Urban Pack. Helemaal gaaf is het feit dat er een rooftop tent verkrijgbaar is. Toch handig als er geen hotel of camping te vinden is.

Land Rover Defender '20

Prijzen
De nieuwe Defender wordt sowieso geen goedkope auto. Helemaal niet als je hem op geel kenteken wenst te ontvangen. De Defender 90 is verkrijgbaar vanaf 94.300 euro. De Defender 110 kost 101.300 euro. Aanvankelijk worden eerst de 110-modellen geleverd, de 90 komt later. Mocht je ‘m grijs kenteken zetten, dan is scheelt het aanzienlijk in de aanschafprijs: de Defender 90 Commercial is er vanaf 46.370 euro. De Defender staat vanaf het eerste kwartaal 2020 bij de dealer.

Ook interessant!

  • Land Rover gooit waterstof in de Defender
  • Bowler maakt de nieuwe Defender weer helemaal ruig
  • Land Rover Defender 90 rijtest
  • Wordt de nieuwe Defender toch nog een écht werkpaard?

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

defender, iaa-2019, Land Rover

Vorig bericht: « Officieel: BMW Concept 4
Volgend bericht: BMW aan het water met de i Hydrogen NEXT »

Lees Interacties

Reacties

  1. Dutchdriftking zegt

    10 september 2019 om 10:06

    Hij is best goed gelukt. En buiten Nederland ook best een goed alternatief voor een X3.

    -EDIT: klopt, dank u! Is inmiddels gefixt.-

    Login om te reageren
  2. volvov7025t zegt

    10 september 2019 om 10:08

    Mooi en goed gelukt.

    Login om te reageren
    • kennone zegt

      10 september 2019 om 12:18

      @volvov7025t: eens, maar ondanks dat en hij een stuk sneller, moderner etc is geworden zou ik toch eerder voor het vorige model gaan.

      Login om te reageren
  3. bestwelcoolenaam zegt

    10 september 2019 om 10:08

    Vind hem te veel op een oude generatie Discovery lijken om hem mooi te vinden. Functioneel is ie vast wel.

    Login om te reageren
    • Design_Driven zegt

      10 september 2019 om 11:05

      @bestwelcoolenaam: Niks mis met de oude Discovery! :)

      Ik geef je wel gelijk, het is eigenlijk de spirituele opvolger van de Discovery I, II, 3 en mindere mate de 4 maar dat is prima. Dat betekend een fijne familie auto en praktisch en heel goed off road.

      Login om te reageren
      • Kap zegt

        10 september 2019 om 14:15

        @sketcher: Vind het meer een FJ Cruiser eigenlijk van Toyota.

        Login om te reageren
  4. Barryyy zegt

    10 september 2019 om 10:10

    Persoonlijk vind ik hem erg geslaagd, alleen de achterlichten zijn net té minimalistisch. Interieur wel heel erg geslaagd. Ben alleen benieuwd of iemand ook echt offroad gaat met zo’n ding.

    Login om te reageren
    • fanboy zegt

      10 september 2019 om 10:23

      @barryyy: Dat is een ode aan de oude. Twee van die hele kleine rondjes op zo’n oude 110, die dan ook nog maar op halve kracht branden. Echt inferieure verlichting, zeker voor zo’n grote auto. Net zo zichtbaar als een fietslampje van de Hema.

      Login om te reageren
  5. breakingpoint zegt

    10 september 2019 om 10:13

    Enkel mensen die niet in de markt zijn voor dit ding, vinden dit gelukt. Ik verwacht ruigere looks voor een echte 4×4. Dit is een flauw aftreksel van de Discovery 4.

    Login om te reageren
    • johnhert zegt

      10 september 2019 om 12:23

      @breakingpoint: Mee eens, er is denk ik niemand die bewust een huidige Defender rijdt, dit model gaat overwegen als opvolger.

      Login om te reageren
      • mc96 zegt

        10 september 2019 om 13:42

        @johnhert: ik denk dat die niet voor het uiterlijk maar voor de terreincapaciteiten gaan. Eerst maar eens kijken hoe de nieuwe Defender rijdt

        Login om te reageren
        • johnhert zegt

          10 september 2019 om 19:18

          @mc96: Ik ken best veel mensen met een Defender maar géén van hen gebruikt de auto off-road…

          Login om te reageren
      • rolov zegt

        10 september 2019 om 19:42

        @johnhert: ik denk dat je fout zit, hij schijnt beter in het veld te zijn. Dus boswachters en strandpolitie enz die zouden deze best kunnen gaan rijden als ze de oude ook reden. En hij ziet er goed uit.

        Login om te reageren
    • robert110 zegt

      10 september 2019 om 14:02

      @breakingpoint: mensen die de Defender niet begrijpen kijken naar het uiterlijk en denken dat de Defender mislukt is. Mensen die de Defender wel begrijpen weten wel beter.

      Login om te reageren
      • rolov zegt

        10 september 2019 om 19:44

        @robert110: ik benieuwd hoe ze hem in het leger gaan gebruiken. De oude konden ze helemaal strippen in het veld.

        Login om te reageren
        • robert110 zegt

          10 september 2019 om 21:28

          @rolov: Niet, maar de laatste drie generaties Defender hebben ook geen militaire dienst gedaan. De Wolf, op basis van de 300TDI variant is de laatste geweest, toen in 1998 de TD5 kwam is er geen militaire versie meer gemaakt. Van de TDCI variant spookt nog wel een FFR variant rond op het internet maar daar is verder nooit wat van gekomen. De gemilitariseerde terreinwagens (ook van bv Mercedes en Toyota) worden overal langzaam uitgefaseerd, bewust voor militair gebruik ontworpen voertuigen zoals bijvoorbeeld de Jackal doen het werk veel beter, en voor transport in eigen land is een veel mildere en comfortabele 4×4 zoals een VW Amarok beter geschikt.

          Login om te reageren
          • rolov zegt

            10 september 2019 om 22:22

            @robert110: in het Engelse leger wordt de defender toch nog steeds gebruikt?

            Login om te reageren
            • robert110 zegt

              10 september 2019 om 23:03

              @rolov: Bijna niet meer. En de Defenders die nog gebruikt worden zijn dus al zo’n 20 jaar oud.

              Login om te reageren
    • bobje zegt

      10 september 2019 om 20:49

      @breakingpoint: de Disco 4 vind ik een prachtige wagen. En ja, de oorspronkelijke Defender is prachtig, maar we leven in 2019 en dan kan die auto niet meer. Die auto functioneert alleen op een eigen terrein waar je redelijk risicoloos kunt rondcrossen. Op de moderne wegen heeft ie niets te zoeken.

      Login om te reageren
  6. fanboy zegt

    10 september 2019 om 10:19

    Ik vind hem echt heel leuk geworden, maar doe me voor die prijzen toch maar een Landcruiser :)
    Al lukt dat wat moeilijker op grijs kenteken.

    Dat vlakje bij de achterste zijramen is een leuk detail, maar zit in de korte 90 je wel in de weg wat betreft dooie hoek.

    Login om te reageren
  7. Poulusma zegt

    10 september 2019 om 10:21

    Nu snap ik waarom het zo lang geduurd heeft, ze zijn 5 jaar met de fotoreportage bezig geweest ? het resultaat mag er zijn! Mooie auto geworden….

    Login om te reageren
  8. jessev zegt

    10 september 2019 om 10:21

    Mooie introductie van Richard Hammond:
    https://youtu.be/vac6mJE8rqo

    Login om te reageren
  9. Jorrit zegt

    10 september 2019 om 10:32

    Moet “S-klasse” niet “G-klasse” zijn? ?

    Login om te reageren
  10. fransananas zegt

    10 september 2019 om 10:37

    Ergens wel heel gaaf maar toch iets teveel discovery… dan toch maar een rivian

    Login om te reageren
  11. Gulli zegt

    10 september 2019 om 10:40

    Vooral de 90 vind ik erg geslaagd, de 110 moet ik nog even aan wennen, lijkt wel een hoge stationwagen.

    Login om te reageren
    • Design_Driven zegt

      10 september 2019 om 11:06

      @gulli: Zo noemde ze de oude 110 dan ook decennia.

      Login om te reageren
  12. tommot zegt

    10 september 2019 om 10:47

    Is die auto altijd boos? Lijkt wel zo’n boze trein uit die animatie serie Thomas de locomotief

    Login om te reageren
  13. lithiumion zegt

    10 september 2019 om 10:58

    Geslaagd en zeer aangenaam om naar te kijken! En als ik dat zo lees, kan ie gelukkig meer dan alleen een mooie PC Hooftstraat tractor zijn. De ’90’ heeft mijn voorkeur, jammer dat ze hier geen vierdeurs van konden maken. Zal wel met de sterkte van de constructie te maken hebben?

    Login om te reageren
    • Design_Driven zegt

      10 september 2019 om 11:08

      @lithiumion: Nee met de grootte. Het enigste wat je daar in daar nog aan extra deuren in zou krijgen zijn van die halve suicide doors.

      Login om te reageren
      • lithiumion zegt

        10 september 2019 om 11:24

        @sketcher: Ook niet lelijk, suicide deuren, maar dat gaat denk ik wel ten koste van zijn praktische toepassing

        Login om te reageren
    • emping zegt

      10 september 2019 om 11:10

      @lithiumion: de 90 heeft een te kort wielbasis om daar 4 deuren in te proppen.

      Login om te reageren
    • johnhert zegt

      10 september 2019 om 12:59

      @lithiumion: Van de 90 hebben ze een vierdeurs, die noemen ze 110…

      Login om te reageren
  14. tvr1974 zegt

    10 september 2019 om 10:58

    Zeker een geslaagd ontwerp. Over de prijs ben ik dan wat minder te spreken.. leuk al die luxe in de stad of op de snelweg maar als ik de jungle in rij wil ik boven alles dat ie het doet en door gaat.. voor mij dus nog steeds de HI-lux. Geen luxe maar na 300,400 of 500 duizend km rijdt het gewoon verder..

    Login om te reageren
    • emping zegt

      10 september 2019 om 11:14

      @tvr1974: een nieuwe Hi-lux is aardig luxe tegenwoordig

      Login om te reageren
      • jack_abarth zegt

        10 september 2019 om 11:32

        @emping:

        Lo-Luc dan…..

        Login om te reageren
  15. Joel_D zegt

    10 september 2019 om 11:19

    Onbetaalbaar in Nederland. BPM ergens tussen de 50 en 70k afhankelijk van de uitvoering.

    Login om te reageren
    • rolov zegt

      10 september 2019 om 19:45

      @Joel_D: en toch ga je hem veel zien. Ik ben er van overtuigd.

      Login om te reageren
  16. tenaci zegt

    10 september 2019 om 11:22

    Het is mij veel te gelikt. Hij had dichterbij de oude moeten blijven. Zoals de huidige G, ondanks dat hij volledig nieuw is, nog heel erg lijkt op het origineel.

    Dit lijkt meer een karikatuur en dat is geen compliment.

    Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      10 september 2019 om 13:33

      @tenaci: En de G vind je geen karikatuur?

      Login om te reageren
  17. rulefollower zegt

    10 september 2019 om 11:23

    Kijk nu eens wie er na 26 seconden binnen komt wandelen bij de geselecteerde groep enthousiastelingen die de eerste nieuwe Defenders komen bekijken:
    https://www.youtube.com/watch?time_continue=36&v=vJTp9CvS27E

    Login om te reageren
  18. Esprit_de_Flandre zegt

    10 september 2019 om 11:24

    Nu nog een pick-up versie…

    Login om te reageren
  19. willy01 zegt

    10 september 2019 om 11:24

    Vind hem best geslaagd rekening houdend met de hedendaagse regelgevingen. Al heeft de oude toch bakken meer karakter.

    Login om te reageren
  20. pomoek zegt

    10 september 2019 om 11:49

    Tja, retro de petro weer. Had een beetje gehoopt op een no nonsense 4×4. Wat het ooit was. Maar goed. Daar verdien je denk ik ook geen kloot mee. Dus. Het zal wel een hoop opbrengen voor de Laro Boys. Hebben ze na 31 oktober ook wel nodig.

    Login om te reageren
  21. JamesBond007 zegt

    10 september 2019 om 11:50

    Als ‘ie in 2004 was gepresenteerd had ik het ook geloofd.

    Login om te reageren
  22. kurtb zegt

    10 september 2019 om 11:53

    Het is vast een ontzettend goede offroader en werkpaard, en er zullen er vast wat verkocht worden om deze reden.
    Het is alleen geen hip mode accessoire.
    Ik denk dan ook dat de verkopen tegen zullen vallen en na de eerste klanten die gewoon een functionele suv willen die daadwerkelijk dingen kan zoals offroaden of iets trekken dat het meteen ophoud.
    Zie hier boven al de standaard comments PC Hoofd tractor etc, geloof mij daarvoor zal dit ding niet verkocht worden. Zal een verkoop drama zijn wat dat betreft.

    Login om te reageren
  23. autoblogger zegt

    10 september 2019 om 12:09

    Heeft iemand al Kia Soul gezegd?

    Login om te reageren
  24. 9114life zegt

    10 september 2019 om 12:15

    Foto 25, front view doet mij denken aan Angry birds

    Login om te reageren
    • gandini zegt

      10 september 2019 om 13:35

      @9114life: Dat had ik meer bij de foto’s van de BMW 4 Concept

      Login om te reageren
  25. harrie zegt

    10 september 2019 om 12:56

    Wat een speelgoed ding.
    En dat tranenplaat, verschrikkelijk.

    Login om te reageren
  26. autopetje zegt

    10 september 2019 om 13:29

    De vorm is goed gelukt maar bij de neus vind ik het een gemiste kans. Heeft niets van een defender 1. Achterkant kan wennen zijn maar zie er nu wel een vw up en mini clubman in.

    Login om te reageren
  27. volvo480gtt zegt

    10 september 2019 om 13:43

    De foto waar je schuin op de achterkant kijkt, zo lijkt hij heel erg op een oude Vitara. Puur de lijnen dan…

    Login om te reageren
  28. lecomte zegt

    10 september 2019 om 15:21

    Stiekem wil ik wel de 90 als boodschappenauto.

    Login om te reageren
  29. jeroenwz zegt

    10 september 2019 om 20:08

    Leuk, maar te glad, te luxueus en veel te weinig utilitair. Ik kan me niet voorstellen dat mensen die een oude Defender hebben deze willen of zelfs maar overwegen.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North