We weten de prijzen van de RS6 en RS7 Performance. En ja, hij is duur…
Gisteren werden er twee snelle Audi’s onthuld. Het was al bekend dat er een snellere Audi RS6 en Audi RS7 eraan kwamen, maar we waren vooral benieuwd welke naam Audi er aan vast ging hangen.
Prijzen RS6 en RS7 Performance
Dat weten we nu ook: Performance. Dankzij autobloglezer Jeffrey weten we nu ook de prijzen! Het zijn iets aangescherpte versies met meer vermogen (630 pk) en meer koppel (850 Nm). Belangrijker zijn de hardwarewijzigingen. Zo zijn de flowformed-velgen vervangen door speciale gesmede lichtmetalen wielen, die moeten zorgen voor een gewichtsverlaging van 5 kg per wiel ten opzichte van de oude 22 inch patta’s. De nieuwe Continental Sport Contact 7 moeten zorgen voor meer grip.
Verder heb je een meesturende achteras en ligt de topsnelheid nu op 280 km/u in plaats van 250 km/u. Ook is het sperdifferentieel aangepast en gaat er nog meer vermogen naar de achterwielen.
Prijs Audi RS6 Avant Performance
Qua namen heeft Audi diverse namen gekozen in het verleden. Denk aan de Audi RS6 Plus van de 4E en 4F generatie, en natuurlijk de Audi RS4 Competition die onlangs op de markt is gebracht. Voor de snelle versie van de RS6 heeft Audi gekozen voor de naam ‘Performance’.
Dus wellicht dat er later nog een Plus, Competion en dergelijke volgen. Altijd handig om een paar extra namen over te hebben. In dit geval vraag Audi 213.942 euro voor de Audi RS6 Avant Performance.
Mercedes-AMG E63S Estate 4Matic+ (S213)
€ 195.057
Dan de concurrentie. Die is een beetje dun gezaaid. Er zijn namelijk niet veel dikke stationwagons met meer dan 600 pk. De grootste concurrent is de Mercedes-AMG E63S. Deze loopt echter aan het einde van zijn loopbaan. Net als de RS6 Performance is de E63S nog sneller en dikker dan het standaardmodel (alhoewel wij nog nooit het standaardmodel zijn tegengekomen).
De motor heeft 612 pk, dus 18 stuks minder. Qua koppel (850 Nm) gaat het gelijk op. De Mercedes is wel vele malen goedkoper met een prijs van minder dan twee ton. Qua styling is de E63S Estate iets minder opvallend, wat de auto alleen maar leuker maakt eigenlijk.
Alpina B5 Touring Allrad (G31)
€ 185.375
Als je op zoek bent naar een dikke stationwagon met enorm veel vermogen, dan is er ook nog een Alpina B5 Touring. Deze heeft een 4.4 liter V8 in plaats van 4-liter units van de rest van de concurrentie. Qua vermogen maakt het niet uit, want 621 pk is alsnog zat. Ook hier een achttraps-automaat en vierwielaandrijving. De styling is bijna onopvallend te noemen, zeker als je een donkergrijze besteld.
Prijs Audi RS7 Sportback Performance
De Audi RS7 Sportback Performance krijg alle hardware die RS6 ook krijgt. In feite is het de liftback-versie. De RS7 Performance is wel ietsje duurder: 216.808 euro moet ‘ie opbrengen.
Voor de Audi RS7 Sportback Performance kunnen we iets meer concurrenten vinden:
- BMW M5 Competition (F90) | € 187.461
- Maserati Ghibli Trofeo (M157) | € 194.500
- Audi RS7 Sportback Performance (4K8) | € 216.808
- Alpina B8 Gran Coupé (F93) | € 224.846
- Porsche Panamera Turbo S (971) | € 264.900
- Mercedes-AMG GT63S 4-Door Coupé (X290) | € 258.621
De Porsche is overduidelijk het duurste, alhoewel je een snellere, sterkere en zwaardere hybride versie kan kiezen. Dat geldt ook voor de Mercedes-AMG GT. De Alpina lijkt relatief goedkoop, maar wellicht dat ze de prijzen even moeten checken (en de B7 eraf moeten halen, die wordt immers niet meer gemaakt). Dit lijken de prijzen voor dit jaar te zijn, volgend jaar worden auto’s nog veel duurder. De Ghibli Trofeo is verfrissend en anders en de enige met enkel achterwielaandrijving. De M5 is de prijspakker en de RS7 is eigenlijk best duur.
Meer lezen?
Met dank aan Jeffrey voor de tip!
Ot92 zegt
Mijns inziens is de Rs6 Avant Performance de beste stationwagen weer. De M5 Competition blijft de beste performance sedan in het lijstje. De GT63s is een mooiere auto, maar qua performance is de M5 Competition toch echt beter.
Dutchdriftking zegt
Ik heb toch liever de Alpina B5. Iets oudere basis, maar een veel stijlvollere wagen.
jeroenm83 zegt
De RS6 C7 blijft toch ook nog altijd meedoen qua looks en prestaties, vind ik. Estoril Blauw, zilveren accenten. Niet tunen, geen lawaai-uitlaat, en lekker origineel laten. Hard en relatief sportief als het moet, stijlvol als de situatie daar meer om vraagt.
bmw1cabrio zegt
Vind de Porsche Panamera Turbo S e-hybrid sports turismo toch de betere. Die RS6’en worden wel erg schreeuwerig en over de top. Porsche is zwaarder door hybride, maar dat extra gewicht maakt in deze klasse niet uit. Daarnaast loopt ie wel standaard tot 315 km/u en rijdt hij verfijnder
CYBRTRK zegt
Gisteren was de naam al bekend en hadden de auto’s 621 pk🤔
https://www.autoblog.nl/nieuws/bam-de-nieuwe-audi-rs6-en-rs7-performance-3422484
P1m zegt
Tesla Model S Plaid, ok doei!
V8achter zegt
E63s en de alpina bijzonder leuke auto’s. Beetje sleeper idee..
Beter dan die phoeha wide body bakken. Veel te uitgesproken en lastig dagelijks te rijden, tenzij BNer.