Victor Muller wil maar niet zeggen wat voor V8 ze in de Spyker D8 SSUV gaan lepelen. We wisten al dat het een blok van GM wordt en dat het flink wat pk’s zal leveren, dus we hadden al een idee in welke richting we moesten denken. Nu is het echter volledig duidelijk: de LSA V8 uit de Cadillac CTS-V, 6,2 liter groot en dankzij een supercharger goed voor 564 pk, mag dienst gaan doen in de grote Spyker.
Hoe we dat weten? Onlangs is de eerste als Land Rover vermomde mule van de D8 op Nederlands kenteken gezet. Foto’s hiervan (check het Spyker-logo achterop!) belandden onlangs in onze mailbox, compleet met zichtbare nummerplaten.
[UPDATE:] De foto’s komen van de site van autobedrijf Dakar in Westerbork, waar de auto op bezoek was…
Via onze vrienden van de RDW kun je met het kenteken de motorinhoud en het vermogen achterhalen, en wat blijkt? De specs komen precies overeen met de CTS-V:
Aantal cilinders: 8
Cilinderinhoud: 6162 cm3
Vermogen: 415 kW
Inmiddels heeft Spyker deze gegevens ook op hun website aangepast. Ook leren we daar dat de carrosserie van de D8 nog behoorlijk is veranderd ten opzichte van het prototype. De lengte komt nu op 4,95 m, de breedte op 2,02 m (zonder spiegels) en de hoogte op 1,676 m. Dat is iets breder en een stuk lager dan voorheen.
We mogen aannemen dat de prestaties nu ook iets definitiever zijn. Spyker beweert dat de topsnelheid 280 km/h bedraagt en dat de 0-100-tijd minder dan 5 seconden moet zijn. Daarmee komt de D8 in de buurt van de snelste SUV van het moment, de Porsche Cayenne Turbo S: die doet ook 280 en klaart het sprintje in 4,8 seconden. De Porsche blijft echter ook onder de twee euroton zonder opties, en dat zal bij de Spyker wel even anders zijn. Maar dan heb je ook wat.
Met dank aan eibbor voor het speurwerk!
Mars zegt
Die mule mogen ze wel voor mijn deur parkeren ;)
Laue zegt
het is niet helemaal mijn smaak. maar ik zou niet klagen als hij bij mij voor de deur stond. Goed speurwerk!
Laue zegt
Ohja en LOL @ vermomming
W115 zegt
Wat een lelijk ding, X6 M is toch veel beter.
Jesper zegt
Dan vind ik die mule nog mooier :P
creative zegt
waarom geen duits meesterwerkje in het vooronder van bmw of audi?
erce zegt
zo dan, met die mule rijd je ook niet echt voor paal…
C6_R zegt
Hoe stoer is die Landrover mule! Damn!
Harry zegt
Die mule ziet er stukken beter uit dan de proto/concept.
Patrick zegt
heeft dat ding nou een lamborghini stuur?
verder wel stoer ding, ik denk alleen dat we nog gaan schrikken van het prijskaartje :D
Dennis zegt
@creative: De reden daarvoor lees je hier:
http://www.autoblog.nl/archive/2007/12/21/spyker-d12-suv-krijgt-amerikaanse-powertrain
Duke zegt
Jammer van die switch naar GM. Had liever een Duits motorblok in het vooronder gehad. Of heeft dit te maken met de grotere markt voor Spyker in de VS?
Dinges zegt
Op de foto is hij lelijk, in het echt is het om overheen te kotsen…
Ik gun het Spyker echt but THIS IS NOT THE WAY.
Ps: een K*t motorblok in een K*t auto, dat zal de verkoopcijfers zeker ten goede komen.
(leg er een hoogtoerig blok in, maakt hem veel leuker) Bmw V10 maybe?
Mao zegt
Past niet echt bij et imago van spyker. Muller gaf zelf al aan dat het goedkoper is om in de VS een motor te halen. Kijk bvb naar overhauling, daar hangen ze een 572 in een auto van 35-45K $ Zo’n soort blok wil je niet in je Spyker van 300-400 K.
Ik krijg er een beetje dit gevoel bij
http://www.youtube.com/watch?v=z2lM5SdMVlc
Klopt ook niet :)
HDM zegt
Wat een mule :D Prachtig. ^^
markieanta zegt
@W115, ben jij er ook weer.
Lekker ongefundeerde meningen spugen, net als laatst met de Bugatti, ach het is maar een EB110, als het nou een Veyron was, was het veel erger…
Ontopic, lekker motortje hoor in het vooronder en lekker anders dan weer eens een Duits blok…
Nick zegt
Erg interessant, maar ik vind de V12 van BMW of Mercedes-Benz toch heel wat interessanter dan een geblazen V8 blok.
LPJ zegt
Tja snelste SUV .. wat met de Fornasari RR600? Een gelimiteerde topsnelheid van 280 en een sprintje naar 100 in 3.8 seconden. Ook hier dankzij een V8 van GM.
RubenBaeten zegt
@Mao: Whoa! Dat is vet :-D En een DTS heeft eigenlijk voorwielaandrijving…
J. zegt
Mooie wagen hoor, lekker opvallend en dat verwacht je ook van zo’n dure boulevardcruiser.
Zapp zegt
Grappig dat 170 mph in 2008 270 km/u was en in 2009 280. :P
Ikke zegt
ik heb liever die landrover dan de spyker, ik vind die landrover er echt vet uit zien.
Ferdy zegt
Ze flikken het wel weer bij Spyker, knap hoor.
Die b-stijl moet toch anders op te lossen zijn, erg lelijk. Verder niets op aan te merken! Ben benieuwd naar de rijeigenschappen.
tibor zegt
slimme en goeie keuze van spyker, sterk blok met een mooi geluid en erg veel koppel.
jammer alleen dat ze er dan niet het blok uit de corvette zr1 in doen
Nijntje_ zegt
Haha, die landrover ziet er echt cool uit!
creative zegt
@ dennis; danku!
q-oekje zegt
ik heb die dat nieuwe model spyker die c8 ar… (moelijke naam) gister zien staan bij van vliet in nieuwerkerk a/d ijssel dei garage aan de a20 dus spotters wees dr bij!
Yeelen zegt
mss is het gewoon een P.I.M.P. Land Rover !! :D
Simpson zegt
@zap: inflatie he… :mrgreen:
@Mao: dat kan dus straks ook in je spyker, cool toch?
ot: leuk speelgoed voor een paar sjeiks, maar in de andere landen zullen we hem niet veel tegenkomen ben ik bang.
RDS zegt
Is er ook een prijs voor mooiste mule evah, we hebben namelijk een winnaar.
Verder is het wel een beetje jammer dat het zo lang duurt voordat de D8 klaar is, nu hebben we ook een X5/6M die waarschijnlijk sneller en zeker beter in de bochten is.
Jacco zegt
Waarom staat deze Mule bij automobielbedrijf DAKAR in Westerbork(Drenthe)??
Kent iemand de connectie tussen Spyker en deze “gewone” garage in Westerbork? Hier meer foto’s,..op hun site staat gewoon dat het een Mule is!
Jacco zegt
hmm..kan iemand mijn linkjes aanpassen?..mislukt :(
-edit: is gefikst-
Patrick zegt
Hoe vaak gaan ze bij Spyker nog veranderen van leveranciers…maak je motoren zelf!!!
robbie zegt
@q-oekje, dat is geen C8 Aileron maar een C8 Double12 S.
@Jacco, thnx voor de foto’s! Wellicht dat DAKAR helpt met de ontwikkeling?
RubenBaeten zegt
@Jacco: Dank voor de info, heb het er even bij gezet!
jurrian zegt
@ Jacco, dat is zeker de mule met het vorige blok, die kan nu weg ;)
robbie zegt
@jurrian, huh? Volgens mij ligt hier gewoon het CTS-V blok in hoor ;)
youngtimer zegt
Coole mule, maar waarom zitten er Spykerlogo’s op? Het idee van zo’n mule is toch dat je onopgemerkt kunt testen?
Rocket Dog zegt
Ruwe power……dat past wel een beetje bij Spyker.
Iceman zegt
Die mule wil ik wel hebben, maar het uiteindelijke product mogen ze houden, wat een lelijk ding voor zoveel geld.
W115 zegt
@markieanta
Ja, aan mn eigen mening kan ik weinig doen ;)
Zoals Mao ook zei, een Amerikaanse blok past niet bij Spijker.
q-oekje zegt
@robbie zeker weten hij staat er zins gister en heb hem daar nog nooit eerder gezien ik zal straks ff kijken jullie horen het vanmiddag
w0o0dy zegt
Een paar dingetjes: Als Spyker het gewicht lager weet te houden dan bij de Cayenne/X5m/X6m/Ml63 dan zóu de Spyker D8 nog best wat sneller kunnen zijn dan die Suvs. Aangezien men in principe tot nu toe alleen auto’s met buizenchassis heeft gemaakt en dat als het goed is ook de keuze wordt voor deze Suv kan dat icm de aluminium body best rond de 2ton uitkomen qua gewicht. Dan krijgt ook een X6m het verrekte moeilijk tegen de Spyker.
Goede keuze als je winst wil maken op verkopen in de Vs en we weten dat het blok makkelijk 640pk kan produceren gewoon met fabrieksgarantie en getest met een paar miljoen testkilometers door Gm. Wie weet wordt het toch weer wat met Spyker, al is het jammer dat het weer een Suv moet zijn.
Ben ik trouwens de enige die denkt aan de c8 met dit blok? Ook leuk en goed voor vlotte prestaties icm de 1400kilo van die auto….
ChryslerFan zegt
spyker heeft een nadeel.
dat ze zo overdreven duur zijn.
net alsof die victor niet door heeft dat als de spykers goedkoper zijn
dat ze meer auto’s verkopen dus mischien wel een keertje winst maken.
robbie zegt
@Rocket Dog, Spyker wil maar wat graag laten zien aan de buitenwereld dat ze druk aan het testen zijn ;) Op deze manier ziet de buitenwereld eindelijk dat ze serieus werk maken van de D8 Peking to Paris.
@w0o0dy, de kans is inderdaad heel groot dat dit blok ook in de Aileron komt te hangen. Zeg maar een soort van uber-versie. Het frame/chassis schijnt er al voor geschikt te zijn.
Merry zegt
Ik wens ze veel succes.
Als ze maar niet dat blok in de C8 hangen want de Corvette ZR1 zal toch sneller blijven.
Dat is geen mooie sier maken, zeg maar.
koreantaxiproductions zegt
jammer dat ie eruit ziet als een bovenmaatse paling, de D12 was veeeel mooier!
Solstice zegt
Toch wel de koelste Defender van het land, deze mule. Onnodig te zeggen dat ‘ie in deze gedaante ook vele malen koeler is dan de D12/D8 PTP… 8)
Ascagne zegt
Omdat mijn mening de eerste keer er af gehaald werd zal ik ze nog een tweede keer geven. Een wagen gemaakt door een bende kleuters ziet er nog beter uit dan dit gedrocht, het is gewoon onbegrijpelijk dat zoiets gemaakt kan worden.
q-oekje zegt
je hebt gelijk het was inderdaad die auto die je noemde
lincoln zegt
slimme slimme slimme hele slimme zet van Spyker ..
altijd genoeg spare-parts .. eenvoudiger op te voeren ..
en een hele solide naam ..
goed bezig Spyker ..
robbie zegt
@q-oekje, Robbie heeft altijd gelijk ;) En die auto staat al heeeeeeeeel lang bij van Vliet in de showroom :D
http://www.autojunk.nl/pix/view/152991
http://www.autojunk.nl/clips/view/136623
http://www.autojunk.nl/pix/view/136360
boombeam zegt
The hell, zoals zovelen hier zou ik liever de Mule hebben dan het eindproject. Benieuwd of Richard Hammond dit al gezien heeft :D
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Hebben al die rijke Arabieren niet een keer genoeg auto’s???
:D
F355GTB zegt
Ik ben toch een beetje bang voor wat dit gaat doen met het imago van Spyker. Zo’n vreselijk lelijke auto… me een amerikaans blok erin…
Zou het niet verstandiger zijn als Spyker het bij sportwagens houdt?
Die hele SUV-hype… Waarin willen mensen extra geld neerleggen voor een auto die zwaarder is en een mindere wegligging heeft?
Ik vind het jammer dat merken als Porsche en Spyker zich verlagen tot dit niveau, puur om de massa aan te kunnen spreken…
richard zegt
Echt een waanzinnig mooie SUV. De prijs zal wel krankzinnig hoog zijn maar wees eerlijk een Porsche SUV is erg goed maar onderscheidend?? Ik dacht het niet.
Dat gaat wel op voor de Spyker. Ook al doen ze niet altijd de juiste dingen. Wij mogen best trots zijn dat dit nog gedaan wordt in ons land, geldt overigens ook voor en Donkervoort.
Als je goed op de wereldschaal gaat kijken wat er her en der gemaakt wordt en je bekijkt dan een Spyker dan kun je er niet om heen dat het:
1. onderscheidend is en echt een volkomen ander design heeft dan dat er op de markt is.
2. Er zeer veel echt ‘eigen’ onderdelen op zitten die niet geleend zijn van de schappen van een zeg maar grotere autofabrikant. Zie dashboard o.a.
Iets afbranden zit een beetje in de natuur van de Nederlanders maar, best jammer….
Richard
w0o0dy zegt
Als je de pk/ton lijstjes erbij pakt dan komt ie (als ie idd 2 ton gaat wegen) redelijk dichtbij de pk/ton verhouding van de nieuwe Audi RS6 (sedan). Die gaat in 4,1 sec naar de 100 en doet 200 in 13,2 seconden…. Ok de aerodynamica van de Spyker zal nadelige invloed hebben, maar met een gewicht van 2 ton zal de Spyker SUV waarschijnlijk de snelste SUV zijn….. zelfs de X5m weegt dan fors meer (en heeft minder koppel).
Oscar zegt
Die mule blijft echt vet! De uiteindelijke versie van de D8 zal ook wel stoer worden. Als ik het verschil zie tussen de C8 Aileron concept van een paar jaar terug en de definitieve versie zie ik een wereld van verschil, dus dat zal met de D8 ook wel het geval zijn. De D8 concept (voorheen D12 concept, dus niet de Mule) is een aardig begin, dus ik kijk uit naar de definitieve versie.
LPJ zegt
@w0o0dy: nogmaals, Fornasari heeft een SUV die de 100 in 3.8 seconden bereikt: http://www.fornasaricars.com/eng/rr600.html#tecnica En ja, ook dat is een redelijk “luxueuze” SUV. Een klein merk en niet moeders mooiste, maar dat is bij Spyker ook het geval, dus dat snelste SUV verhaal gaat niet op.
Freewarefreak zegt
Ik vind het design van de Spyker erg apart. Maar het interieur kan me niet bekoren. Ik vind het enorm lelijk dat je op alle panelen gewoon de schroefjes ziet waarmee het vast zit. Kijk maar naar het dash en de onderkant van de middentunnel….
Zal wel design zijn… maar vind dat niet mooi en niet kunnen op een SUV van een paar ton… ook jammer dat er een US blok in komt. Zal het blok niet afkraken, da’s vast een kanon… maar had liever een Audi of BMW V10 gezien.
rijk rietveld zegt
Eerste rijimpressie van de Spyker D8 Mule:
http://www.spykerowner.com/forum/spyker-discussion/763-first-drive-spyker-d8-mule-2.html
w0o0dy zegt
@LPJ: beetje hoog plastic gehalte, meer snel speelgoed dan een serieuze prestigieuze SUV. Maar wel sneller, dus formeel is het juist.
BananaFlip zegt
Lekker hoor, much better dan een Cayenne :D .
ferrari zegt
zo eindelijk komt er een beetje beweging in het hele SSUV verhaal. die caddy V8 SC is wel een heel gaaf blok. kan veel en klinkt ook nog eens erg lekker. en met een beetje stelwerk is er ook nog heel wat uit te halen. wel bijzonder dat ze deze mule zo mochten en konden fotograferen! meestal zijn dat de auto’s die helemaal afgeschermd hun rondjes draaien.
Sid zegt
Lol,,
die stond bij mij op het werk:D