• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Primeur! Spyker D8 krijgt supercharged V8 uit Cadillac CTS-V

Auteur: RubenBaeten, gepost 24 juli 2009 om 11:41 – 65 Reacties

Afbeelding Primeur! Spyker D8 krijgt supercharged V8 uit Cadillac CTS-VAfbeelding Primeur! Spyker D8 krijgt supercharged V8 uit Cadillac CTS-VAfbeelding Primeur! Spyker D8 krijgt supercharged V8 uit Cadillac CTS-VAfbeelding Primeur! Spyker D8 krijgt supercharged V8 uit Cadillac CTS-VAfbeelding Primeur! Spyker D8 krijgt supercharged V8 uit Cadillac CTS-VAfbeelding Primeur! Spyker D8 krijgt supercharged V8 uit Cadillac CTS-VAfbeelding Primeur! Spyker D8 krijgt supercharged V8 uit Cadillac CTS-VAfbeelding Primeur! Spyker D8 krijgt supercharged V8 uit Cadillac CTS-V

Spyker D8 SSUV

Victor Muller wil maar niet zeggen wat voor V8 ze in de Spyker D8 SSUV gaan lepelen. We wisten al dat het een blok van GM wordt en dat het flink wat pk’s zal leveren, dus we hadden al een idee in welke richting we moesten denken. Nu is het echter volledig duidelijk: de LSA V8 uit de Cadillac CTS-V, 6,2 liter groot en dankzij een supercharger goed voor 564 pk, mag dienst gaan doen in de grote Spyker.

Hoe we dat weten? Onlangs is de eerste als Land Rover vermomde mule van de D8 op Nederlands kenteken gezet. Foto’s hiervan (check het Spyker-logo achterop!) belandden onlangs in onze mailbox, compleet met zichtbare nummerplaten.
[UPDATE:] De foto’s komen van de site van autobedrijf Dakar in Westerbork, waar de auto op bezoek was…

Via onze vrienden van de RDW kun je met het kenteken de motorinhoud en het vermogen achterhalen, en wat blijkt? De specs komen precies overeen met de CTS-V:

Aantal cilinders: 8
Cilinderinhoud: 6162 cm3
Vermogen: 415 kW

Inmiddels heeft Spyker deze gegevens ook op hun website aangepast. Ook leren we daar dat de carrosserie van de D8 nog behoorlijk is veranderd ten opzichte van het prototype. De lengte komt nu op 4,95 m, de breedte op 2,02 m (zonder spiegels) en de hoogte op 1,676 m. Dat is iets breder en een stuk lager dan voorheen.

We mogen aannemen dat de prestaties nu ook iets definitiever zijn. Spyker beweert dat de topsnelheid 280 km/h bedraagt en dat de 0-100-tijd minder dan 5 seconden moet zijn. Daarmee komt de D8 in de buurt van de snelste SUV van het moment, de Porsche Cayenne Turbo S: die doet ook 280 en klaart het sprintje in 4,8 seconden. De Porsche blijft echter ook onder de twee euroton zonder opties, en dat zal bij de Spyker wel even anders zijn. Maar dan heb je ook wat.

Met dank aan eibbor voor het speurwerk!

Spyker D8 mule

Spyker D8 mule

Spyker D8 specs vergelijking

Ook interessant!

  • Kiezen maar: BMW M5 30 Jahre vs. Cadillac CTS-V
  • Met deze tweedehands powersedan rijd je alle M5's zoek
  • BREEK! Spyker komt terug in 2022
    BREEK! Spyker keert terug in 2022
  • Maak je Donkervoort D8 GTO nu nóg duurder

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

Cadillac, CTS, cts-v, d8, GM, Spyker

Vorig bericht: « Top Gear doet Italian Job in Belfast
Volgend bericht: Steeds vaker tanken zonder te betalen – gek he? »

Lees Interacties

Reacties

  1. Mars zegt

    24 juli 2009 om 11:46

    Die mule mogen ze wel voor mijn deur parkeren ;)

    Login om te reageren
  2. Laue zegt

    24 juli 2009 om 11:47

    het is niet helemaal mijn smaak. maar ik zou niet klagen als hij bij mij voor de deur stond. Goed speurwerk!

    Login om te reageren
  3. Laue zegt

    24 juli 2009 om 11:48

    Ohja en LOL @ vermomming

    Login om te reageren
  4. W115 zegt

    24 juli 2009 om 11:49

    Wat een lelijk ding, X6 M is toch veel beter.

    Login om te reageren
  5. Jesper zegt

    24 juli 2009 om 11:49

    Dan vind ik die mule nog mooier :P

    Login om te reageren
  6. creative zegt

    24 juli 2009 om 11:50

    waarom geen duits meesterwerkje in het vooronder van bmw of audi?

    Login om te reageren
  7. erce zegt

    24 juli 2009 om 11:50

    zo dan, met die mule rijd je ook niet echt voor paal…

    Login om te reageren
  8. C6_R zegt

    24 juli 2009 om 11:51

    Hoe stoer is die Landrover mule! Damn!

    Login om te reageren
  9. Harry zegt

    24 juli 2009 om 11:54

    Die mule ziet er stukken beter uit dan de proto/concept.

    Login om te reageren
  10. Patrick zegt

    24 juli 2009 om 11:55

    heeft dat ding nou een lamborghini stuur?
    verder wel stoer ding, ik denk alleen dat we nog gaan schrikken van het prijskaartje :D

    Login om te reageren
  11. Dennis zegt

    24 juli 2009 om 11:56

    @creative: De reden daarvoor lees je hier:
    http://www.autoblog.nl/archive/2007/12/21/spyker-d12-suv-krijgt-amerikaanse-powertrain

    Login om te reageren
  12. Duke zegt

    24 juli 2009 om 12:01

    Jammer van die switch naar GM. Had liever een Duits motorblok in het vooronder gehad. Of heeft dit te maken met de grotere markt voor Spyker in de VS?

    Login om te reageren
  13. Dinges zegt

    24 juli 2009 om 12:08

    Op de foto is hij lelijk, in het echt is het om overheen te kotsen…

    Ik gun het Spyker echt but THIS IS NOT THE WAY.

    Ps: een K*t motorblok in een K*t auto, dat zal de verkoopcijfers zeker ten goede komen.
    (leg er een hoogtoerig blok in, maakt hem veel leuker) Bmw V10 maybe?

    Login om te reageren
  14. Mao zegt

    24 juli 2009 om 12:08

    Past niet echt bij et imago van spyker. Muller gaf zelf al aan dat het goedkoper is om in de VS een motor te halen. Kijk bvb naar overhauling, daar hangen ze een 572 in een auto van 35-45K $ Zo’n soort blok wil je niet in je Spyker van 300-400 K.

    Ik krijg er een beetje dit gevoel bij

    http://www.youtube.com/watch?v=z2lM5SdMVlc

    Klopt ook niet :)

    Login om te reageren
  15. HDM zegt

    24 juli 2009 om 12:11

    Wat een mule :D Prachtig. ^^

    Login om te reageren
  16. markieanta zegt

    24 juli 2009 om 12:13

    @W115, ben jij er ook weer.
    Lekker ongefundeerde meningen spugen, net als laatst met de Bugatti, ach het is maar een EB110, als het nou een Veyron was, was het veel erger…

    Ontopic, lekker motortje hoor in het vooronder en lekker anders dan weer eens een Duits blok…

    Login om te reageren
  17. Nick zegt

    24 juli 2009 om 12:14

    Erg interessant, maar ik vind de V12 van BMW of Mercedes-Benz toch heel wat interessanter dan een geblazen V8 blok.

    Login om te reageren
  18. LPJ zegt

    24 juli 2009 om 12:17

    Tja snelste SUV .. wat met de Fornasari RR600? Een gelimiteerde topsnelheid van 280 en een sprintje naar 100 in 3.8 seconden. Ook hier dankzij een V8 van GM.

    Login om te reageren
  19. RubenBaeten zegt

    24 juli 2009 om 12:23

    @Mao: Whoa! Dat is vet :-D En een DTS heeft eigenlijk voorwielaandrijving…

    Login om te reageren
  20. J. zegt

    24 juli 2009 om 12:28

    Mooie wagen hoor, lekker opvallend en dat verwacht je ook van zo’n dure boulevardcruiser.

    Login om te reageren
  21. Zapp zegt

    24 juli 2009 om 12:31

    Grappig dat 170 mph in 2008 270 km/u was en in 2009 280. :P

    Login om te reageren
  22. Ikke zegt

    24 juli 2009 om 12:32

    ik heb liever die landrover dan de spyker, ik vind die landrover er echt vet uit zien.

    Login om te reageren
  23. Ferdy zegt

    24 juli 2009 om 12:36

    Ze flikken het wel weer bij Spyker, knap hoor.

    Die b-stijl moet toch anders op te lossen zijn, erg lelijk. Verder niets op aan te merken! Ben benieuwd naar de rijeigenschappen.

    Login om te reageren
  24. tibor zegt

    24 juli 2009 om 12:38

    slimme en goeie keuze van spyker, sterk blok met een mooi geluid en erg veel koppel.

    jammer alleen dat ze er dan niet het blok uit de corvette zr1 in doen

    Login om te reageren
  25. Nijntje_ zegt

    24 juli 2009 om 12:41

    Haha, die landrover ziet er echt cool uit!

    Login om te reageren
  26. creative zegt

    24 juli 2009 om 12:47

    @ dennis; danku!

    Login om te reageren
  27. q-oekje zegt

    24 juli 2009 om 12:54

    ik heb die dat nieuwe model spyker die c8 ar… (moelijke naam) gister zien staan bij van vliet in nieuwerkerk a/d ijssel dei garage aan de a20 dus spotters wees dr bij!

    Login om te reageren
  28. Yeelen zegt

    24 juli 2009 om 12:55

    mss is het gewoon een P.I.M.P. Land Rover !! :D

    Login om te reageren
  29. Simpson zegt

    24 juli 2009 om 12:57

    @zap: inflatie he… :mrgreen:
    @Mao: dat kan dus straks ook in je spyker, cool toch?

    ot: leuk speelgoed voor een paar sjeiks, maar in de andere landen zullen we hem niet veel tegenkomen ben ik bang.

    Login om te reageren
  30. RDS zegt

    24 juli 2009 om 13:03

    Is er ook een prijs voor mooiste mule evah, we hebben namelijk een winnaar.

    Verder is het wel een beetje jammer dat het zo lang duurt voordat de D8 klaar is, nu hebben we ook een X5/6M die waarschijnlijk sneller en zeker beter in de bochten is.

    Login om te reageren
  31. Jacco zegt

    24 juli 2009 om 13:14

    Waarom staat deze Mule bij automobielbedrijf DAKAR in Westerbork(Drenthe)??

    Kent iemand de connectie tussen Spyker en deze “gewone” garage in Westerbork? Hier meer foto’s,..op hun site staat gewoon dat het een Mule is!









    Login om te reageren
  32. Jacco zegt

    24 juli 2009 om 13:15

    hmm..kan iemand mijn linkjes aanpassen?..mislukt :(
    -edit: is gefikst-

    Login om te reageren
  33. Patrick zegt

    24 juli 2009 om 13:22

    Hoe vaak gaan ze bij Spyker nog veranderen van leveranciers…maak je motoren zelf!!!

    Login om te reageren
  34. robbie zegt

    24 juli 2009 om 13:37

    @q-oekje, dat is geen C8 Aileron maar een C8 Double12 S.

    @Jacco, thnx voor de foto’s! Wellicht dat DAKAR helpt met de ontwikkeling?

    Login om te reageren
  35. RubenBaeten zegt

    24 juli 2009 om 13:38

    @Jacco: Dank voor de info, heb het er even bij gezet!

    Login om te reageren
  36. jurrian zegt

    24 juli 2009 om 13:44

    @ Jacco, dat is zeker de mule met het vorige blok, die kan nu weg ;)

    Login om te reageren
  37. robbie zegt

    24 juli 2009 om 13:54

    @jurrian, huh? Volgens mij ligt hier gewoon het CTS-V blok in hoor ;)

    Login om te reageren
  38. youngtimer zegt

    24 juli 2009 om 14:18

    Coole mule, maar waarom zitten er Spykerlogo’s op? Het idee van zo’n mule is toch dat je onopgemerkt kunt testen?

    Login om te reageren
  39. Rocket Dog zegt

    24 juli 2009 om 14:22

    Ruwe power……dat past wel een beetje bij Spyker.

    Login om te reageren
  40. Iceman zegt

    24 juli 2009 om 14:28

    Die mule wil ik wel hebben, maar het uiteindelijke product mogen ze houden, wat een lelijk ding voor zoveel geld.

    Login om te reageren
  41. W115 zegt

    24 juli 2009 om 14:34

    @markieanta

    Ja, aan mn eigen mening kan ik weinig doen ;)
    Zoals Mao ook zei, een Amerikaanse blok past niet bij Spijker.

    Login om te reageren
  42. q-oekje zegt

    24 juli 2009 om 14:38

    @robbie zeker weten hij staat er zins gister en heb hem daar nog nooit eerder gezien ik zal straks ff kijken jullie horen het vanmiddag

    Login om te reageren
  43. w0o0dy zegt

    24 juli 2009 om 14:52

    Een paar dingetjes: Als Spyker het gewicht lager weet te houden dan bij de Cayenne/X5m/X6m/Ml63 dan zóu de Spyker D8 nog best wat sneller kunnen zijn dan die Suvs. Aangezien men in principe tot nu toe alleen auto’s met buizenchassis heeft gemaakt en dat als het goed is ook de keuze wordt voor deze Suv kan dat icm de aluminium body best rond de 2ton uitkomen qua gewicht. Dan krijgt ook een X6m het verrekte moeilijk tegen de Spyker.

    Goede keuze als je winst wil maken op verkopen in de Vs en we weten dat het blok makkelijk 640pk kan produceren gewoon met fabrieksgarantie en getest met een paar miljoen testkilometers door Gm. Wie weet wordt het toch weer wat met Spyker, al is het jammer dat het weer een Suv moet zijn.

    Ben ik trouwens de enige die denkt aan de c8 met dit blok? Ook leuk en goed voor vlotte prestaties icm de 1400kilo van die auto….

    Login om te reageren
  44. ChryslerFan zegt

    24 juli 2009 om 14:57

    spyker heeft een nadeel.
    dat ze zo overdreven duur zijn.
    net alsof die victor niet door heeft dat als de spykers goedkoper zijn
    dat ze meer auto’s verkopen dus mischien wel een keertje winst maken.

    Login om te reageren
  45. robbie zegt

    24 juli 2009 om 15:09

    @Rocket Dog, Spyker wil maar wat graag laten zien aan de buitenwereld dat ze druk aan het testen zijn ;) Op deze manier ziet de buitenwereld eindelijk dat ze serieus werk maken van de D8 Peking to Paris.

    @w0o0dy, de kans is inderdaad heel groot dat dit blok ook in de Aileron komt te hangen. Zeg maar een soort van uber-versie. Het frame/chassis schijnt er al voor geschikt te zijn.

    Login om te reageren
  46. Merry zegt

    24 juli 2009 om 15:32

    Ik wens ze veel succes.

    Als ze maar niet dat blok in de C8 hangen want de Corvette ZR1 zal toch sneller blijven.
    Dat is geen mooie sier maken, zeg maar.

    Login om te reageren
  47. koreantaxiproductions zegt

    24 juli 2009 om 17:12

    jammer dat ie eruit ziet als een bovenmaatse paling, de D12 was veeeel mooier!

    Login om te reageren
  48. Solstice zegt

    24 juli 2009 om 17:22

    Toch wel de koelste Defender van het land, deze mule. Onnodig te zeggen dat ‘ie in deze gedaante ook vele malen koeler is dan de D12/D8 PTP… 8)

    Login om te reageren
  49. Ascagne zegt

    24 juli 2009 om 17:26

    Omdat mijn mening de eerste keer er af gehaald werd zal ik ze nog een tweede keer geven. Een wagen gemaakt door een bende kleuters ziet er nog beter uit dan dit gedrocht, het is gewoon onbegrijpelijk dat zoiets gemaakt kan worden.

    Login om te reageren
  50. q-oekje zegt

    24 juli 2009 om 17:53

    je hebt gelijk het was inderdaad die auto die je noemde

    Login om te reageren
  51. lincoln zegt

    24 juli 2009 om 18:39

    slimme slimme slimme hele slimme zet van Spyker ..

    altijd genoeg spare-parts .. eenvoudiger op te voeren ..
    en een hele solide naam ..

    goed bezig Spyker ..

    Login om te reageren
  52. robbie zegt

    24 juli 2009 om 18:52

    @q-oekje, Robbie heeft altijd gelijk ;) En die auto staat al heeeeeeeeel lang bij van Vliet in de showroom :D

    http://www.autojunk.nl/pix/view/152991
    http://www.autojunk.nl/clips/view/136623
    http://www.autojunk.nl/pix/view/136360

    Login om te reageren
  53. boombeam zegt

    24 juli 2009 om 19:34

    The hell, zoals zovelen hier zou ik liever de Mule hebben dan het eindproject. Benieuwd of Richard Hammond dit al gezien heeft :D

    Login om te reageren
  54. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    24 juli 2009 om 19:42

    Hebben al die rijke Arabieren niet een keer genoeg auto’s???
    :D

    Login om te reageren
  55. F355GTB zegt

    24 juli 2009 om 19:46

    Ik ben toch een beetje bang voor wat dit gaat doen met het imago van Spyker. Zo’n vreselijk lelijke auto… me een amerikaans blok erin…
    Zou het niet verstandiger zijn als Spyker het bij sportwagens houdt?
    Die hele SUV-hype… Waarin willen mensen extra geld neerleggen voor een auto die zwaarder is en een mindere wegligging heeft?
    Ik vind het jammer dat merken als Porsche en Spyker zich verlagen tot dit niveau, puur om de massa aan te kunnen spreken…

    Login om te reageren
  56. richard zegt

    24 juli 2009 om 20:47

    Echt een waanzinnig mooie SUV. De prijs zal wel krankzinnig hoog zijn maar wees eerlijk een Porsche SUV is erg goed maar onderscheidend?? Ik dacht het niet.

    Dat gaat wel op voor de Spyker. Ook al doen ze niet altijd de juiste dingen. Wij mogen best trots zijn dat dit nog gedaan wordt in ons land, geldt overigens ook voor en Donkervoort.

    Als je goed op de wereldschaal gaat kijken wat er her en der gemaakt wordt en je bekijkt dan een Spyker dan kun je er niet om heen dat het:

    1. onderscheidend is en echt een volkomen ander design heeft dan dat er op de markt is.
    2. Er zeer veel echt ‘eigen’ onderdelen op zitten die niet geleend zijn van de schappen van een zeg maar grotere autofabrikant. Zie dashboard o.a.

    Iets afbranden zit een beetje in de natuur van de Nederlanders maar, best jammer….

    Richard

    Login om te reageren
  57. w0o0dy zegt

    24 juli 2009 om 21:07

    Als je de pk/ton lijstjes erbij pakt dan komt ie (als ie idd 2 ton gaat wegen) redelijk dichtbij de pk/ton verhouding van de nieuwe Audi RS6 (sedan). Die gaat in 4,1 sec naar de 100 en doet 200 in 13,2 seconden…. Ok de aerodynamica van de Spyker zal nadelige invloed hebben, maar met een gewicht van 2 ton zal de Spyker SUV waarschijnlijk de snelste SUV zijn….. zelfs de X5m weegt dan fors meer (en heeft minder koppel).

    Login om te reageren
  58. Oscar zegt

    24 juli 2009 om 21:12

    Die mule blijft echt vet! De uiteindelijke versie van de D8 zal ook wel stoer worden. Als ik het verschil zie tussen de C8 Aileron concept van een paar jaar terug en de definitieve versie zie ik een wereld van verschil, dus dat zal met de D8 ook wel het geval zijn. De D8 concept (voorheen D12 concept, dus niet de Mule) is een aardig begin, dus ik kijk uit naar de definitieve versie.

    Login om te reageren
  59. LPJ zegt

    24 juli 2009 om 23:27

    @w0o0dy: nogmaals, Fornasari heeft een SUV die de 100 in 3.8 seconden bereikt: http://www.fornasaricars.com/eng/rr600.html#tecnica En ja, ook dat is een redelijk “luxueuze” SUV. Een klein merk en niet moeders mooiste, maar dat is bij Spyker ook het geval, dus dat snelste SUV verhaal gaat niet op.

    Login om te reageren
  60. Freewarefreak zegt

    25 juli 2009 om 00:06

    Ik vind het design van de Spyker erg apart. Maar het interieur kan me niet bekoren. Ik vind het enorm lelijk dat je op alle panelen gewoon de schroefjes ziet waarmee het vast zit. Kijk maar naar het dash en de onderkant van de middentunnel….

    Zal wel design zijn… maar vind dat niet mooi en niet kunnen op een SUV van een paar ton… ook jammer dat er een US blok in komt. Zal het blok niet afkraken, da’s vast een kanon… maar had liever een Audi of BMW V10 gezien.

    Login om te reageren
  61. rijk rietveld zegt

    25 juli 2009 om 03:21

    Eerste rijimpressie van de Spyker D8 Mule:
    http://www.spykerowner.com/forum/spyker-discussion/763-first-drive-spyker-d8-mule-2.html

    Login om te reageren
  62. w0o0dy zegt

    25 juli 2009 om 20:08

    @LPJ: beetje hoog plastic gehalte, meer snel speelgoed dan een serieuze prestigieuze SUV. Maar wel sneller, dus formeel is het juist.

    Login om te reageren
  63. BananaFlip zegt

    26 juli 2009 om 16:24

    Lekker hoor, much better dan een Cayenne :D .

    Login om te reageren
  64. ferrari zegt

    27 juli 2009 om 09:25

    zo eindelijk komt er een beetje beweging in het hele SSUV verhaal. die caddy V8 SC is wel een heel gaaf blok. kan veel en klinkt ook nog eens erg lekker. en met een beetje stelwerk is er ook nog heel wat uit te halen. wel bijzonder dat ze deze mule zo mochten en konden fotograferen! meestal zijn dat de auto’s die helemaal afgeschermd hun rondjes draaien.

    Login om te reageren
  65. Sid zegt

    7 juni 2010 om 14:05

    Lol,,

    die stond bij mij op het werk:D

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North