Publieke laadpalen leiden tot ruzie

Auteur: , 62 Reacties

Zeg maar dag tegen je vertrouwde parkeerplekje.

Opladen

In de provincie, zoals Johan Derksen zou zeggen, heb je er geen last van. In de stad is dat wel anders. Ik heb het over een parkeerplek vinden voor je huis. Een eigen oprit is er niet en dus zijn stedelingen afhankelijk van een openbare parkeerplek. Meestal geen probleem, al worden die plekken steeds vaker ingenomen door laadpalen.

Die laadpalen worden bijvoorbeeld door de gemeente geplaatst, of ze zijn aangevraagd door een bewoner met een elektrische auto in de wijk. Dat laatste leidde tot ruzie in een buurt in Almere-Haven, aldus een inwoner tegenover de NOS vandaag.

De gemeente heeft de laadpaal geïnstalleerd voor de deur van een meneer, terwijl de aanvrager een stukje verderop woont. Meneer is niet tevreden met de installatie en zegt dat de aanvrager de parkeerplek gebruikt als een privé parkeerplaats, wat immers niet de bedoeling is. We noemen dit ook wel laadpaalklevers. De parkeerplek mag dan zijn aangevraagd door iemand, maar iedereen met een elektrische auto is welkom om hier op te laden.

Dit leidde dan ook tot ruzie in de wijk. Een taxichauffeur zou ooit eens ’s nachts hebben getoeterd omdat hij wilde opladen. De aanvrager zou de plek soms dagen bezet houden met zijn elektrische auto, ook al laadde de auto niet op. De plek is volgens de inwoner ook niet strategisch uitgekozen. Hij heeft dit ook aangegeven bij de gemeente en pleit voor een betere plek. Volgens hem is de laadpaal aan het einde van een doodlopende straat geplaatst.

Het aantal laadpalen neemt de komende jaren nog wel toe in Nederland. In de steden zorgen de palen tevens voor andere frustraties. Zo kunnen parkeerplekken bij laadpalen dagen leeg staan, terwijl de reguliere parkeervakken bezet zijn. Een niet-elektrische auto mag echter niet parkeren op een plaats voor elektrische auto’s.

In Arnhem pakken ze het slimmer aan. In plaats van reguliere parkeerplaatsen tot elektrische oplaadpunten om te toveren, kiezen ze daar voor een oplaadplein. 16 elektrische auto’s kunnen tegelijkertijd opladen en mensen zonder elektrische auto zijn niet gehinderd. De Gelderse stad is de eerste gemeente in Nederland met zo’n plein. Mogelijk volgen andere steden met een dergelijk plan.

Foto via @dutchstylez op Autojunk



62 reacties

Een jaar lang je auto voltanken met korting Bepaal zelf wat je betaalt!.
“Een niet-elektrische auto mag echter niet parkeren op een plaats voor elektrische auto’s.” Dat ligt helemaal aan het type verkeersbord dat bij de laadplaats is geplaatst. Veel gemeenten ‘verzinnen’ zelf borden die niet officieel zijn. Daar mag je met je brandstofauto gewoon parkeren en je kunt evt boetes succesvol aanvechten.
@henk_he: let wel: dat artikel is eind 2016 geschreven en de overheid zit ook niet stil. Veel gemeentes (oa Den Haag) hebben op de gemeentesite de regels inmiddels uitgeschreven. Dus in de praktijk kun je het proberen, maar reken maar dat je niet altijd onder een boete uitkomt. Bovendien: ik zou persoonlijk niet eens mijn tijd (en dus geld) willen spenderen aan het aanvechten van een boete voor zoiets. Dan rij ik wel een extra blokje om..
@Henk_he: volgens mij mag het inderdaad niet. Wat opzich raar is want iemand met elektrische auto mag wel op gewone plek staan.
Stedelingen zijn vaak de tokkies. Wat een armoede.
@rulefollower: oja, want omdat jij een outlander leasebak rijdt mag je vooraan staan op het winkelcentrum, ook als je niet oplaad?
tokkie…
@gwnbmw: Je voelt je wel aangesproken xD
@shadowbroker: als iemand dje in de randstad woont en vaak genoeg een extra rondje moet rijden vanwege niet opladende leasebakken, jazeker.
@gwnbmw: ik?
@gwnbmw: ???
Laadkosten van KWh naar laadtijd laten berekenen en men zal de auto na het laden weer verplaatsen. Dan heb je minder plekken nodig en minder ergernis, zeker als hrt snelladers zouden worden ipv die 3 of 11 KWh basispaaltjes..
hzr via Android app
@lebeaunl: dat is waarschijnlijk de beste oplossing.
@lebeaunl:
Dus dat zou betekenen als ik hem s’avond aan de paal zet dat ik ergens midden in de nacht mijn auto moet gaan verplaatsen als hij klaar is met laden. ??
@HZW: overdag per uur, ‘s nachts per kWh.
@HZW: of betalen ja; zou fijn zijn wanneer het superchargers zijn en de auto dus snel weer vol zou zijn zodat de noodzaak tot lang laden/parkeren afneemt. (ja, ik heb zelf ook een EV).
@HZW: ja, daar krijg je dan een seintje voor op je smartphone.
Je kunt natuurlijk ook zelf de laadduur beïnvloeden door de juiste laadpaal uit te zoeken en eventueel de laadstroom te begrenzen.
@hzw:
Ik snap je opmerking. Maar het artikel gaat niet alleen over een bewoner die het parkeerplekje voor zijn deur ingepikt ziet door de gemeente (laadpaal) maar ook over elektiekrijders die dat plekje uren / dagen bezet houden met hun auto. En dat is weer vervelend voor andere elektriekrijders.
Dus ja. Is je auto vol, dan aan de kant dat ding, anders kun je in situaties komen dat je buurman om 17:15h de paal claimt en jij de volgende ochtend niet eens genoeg prikt hebt om op kantoor kan komen.
Het stoort mij ook bij mij in de buurt, ook al heb ik zelf geen elektrische auto: een van de weinige oplaadpunten in de buurt die een hele dag bezet wordt gehouden door iemand met een plug-in-hybride, die al lang opgeladen is. Ben je klaar met laden, zoek dan een ander plekje.
@metalmike: Het ergste zijn taxi’s. Die bezetten vaak de oplaadstations. Commerciële auto’s zouden gewoon niet op openbare oplasdplekken opladen.
@metalmike: Het probleem is dan ook dat niemand haar plug in meer wil opladen. Ik heb ook een c350e en kan deze thuis op de oprit opladen, maar als ik in het westen ben vaak voor een tijd van 6 uur. Dan loop ik ook niet terug om een half uur te rijden voor ander plekje. Dan zet ik de auto gelijk neer op een normale parkeerplek, zodat ik niet terug hoef.

Ergo mensen met een plug-in gaan dan al helemaal niet meer opladen.

Arnhem lost het in mijn ogen goed op een plein voor de stekker auto’s zodat er geen hinder is voor de normale auto.
De ambtenaar die dit bedacht heeft heeft is in mijn ogen goed wakker geweest
Almere, het stomazakje van Nederland…
@2wheeler: een dezer dagen blazen we die bruggen op en mogen die mensen lekker hun leiden op hun eilandje zonder dat ze de rest lastig vallen.
@gregorius: Vind je het dan ook goed als de Flevolanders hun landbouwproducten en opbrengsten van de energie voor zichzelf houden?
Nederland kan niet zonder Flevoland en Flevoland kan niet zonder Nederland en dat houden we graag zo.
@davido89: ja prima. Waarom denk je dat ze bezig zijn met die luchthaven in Lelystad? De rest van NL ziet ook wel in dat Flevolanders ook af te toe met vakantie moeten; maar dan wel met charters en niet met lijnvluchten :)
@2wheeler: Almere heeft het anders verdomt goed voor elkaar op gebied van laadpaal. Iedereen wie gebonden is aan Almere kan een aanvraag doen voor een gratis openbare laadpaal (betalen naar gebruik).

Stuk beter als de gemeente Houten die het aantal laadpalen beperkt tot +/- 20 op een bevolking van meer dan 50.000.
@2wheeler: snelst groeiende stad en het visite kaartje van NL een stomazakje noemen…
@mcaa: visitekaartje van NL?! Leg uit a.u.b…
@2wheeler: Ja, daar ben ik ook wel nieuwsgierig naar, wat zijn uitleg is.
Almere het visite kaartje van NL noemen. ??
Het enige wat ik in Almere zie is afschuwelijk onsamenhangende wildbouw, vergelijkbaar met IJburg.
De troep die uit de grond gestampt wordt onder de noemer woning bouw.
Ik vind dat de laadpunten al vaak bezet zijn en komend jaar komt er weer veel aanbod op de markt.
Hoop dus dat er weer veel laadpalen bijkomen, maar dat gaat dan ook weer ten koste van bestaande parkeerplaatsen.
Wat Arnhem dus goed doet is meer parkeerplaatsen realiseren.
In de toekomst zal het aantal niet elektrische auto’s naar verwachting wel gaan afnemen, dan kan het aantal reguliere parkeerplaatsen misschien omlaag.
Het verzetten van mijn auto na opladen is voor mij overdag vaak lastig, werk enzo
Dit gaat denk ik nog een probleem worden naarmate meer mensen overstappen op elektrisch rijden. Waneer die allemaal een parkeerplek ‘claimen’ in de straat. Of hebben gemeentes al nagedacht over een maximaal aantal laadpalen per straat?
Och wat een problemen hebben mensen in de stad toch. In de stad heb je toch helemaal geen auto nodig? Ik zeg parkeerpleinen buiten de woongebieden. Moet je verder weg, pak je de fiets naar je auto en vanaf daar ook gelijk vlot de snelweg op. Wijkjes weer rustig, kinderen weer veilig op straat. Hoppa!
@hans33sw: er zijn legio mensen die in de stad wonen maar verder in de randstad werken. Een auto is dan dus wel handig…
@2wheeler: km je zieknat door de regen eindeljk bij je auto aan. Hoppa! Nee dankje
@hans33sw: Haha. U woont zeker niet in de randstad?

Zoals @2wheeler al aangaf, er zijn ook mensen die buiten de stad wonen, in een stad werken en dan ook tegen bovenstaande problemen aanlopen. Ik kan bijvoorbeeld een plug-in / full electric nemen qua woon/werk afstand, maar doe het niet omdat er nu al ruzie is in mijn wijk tussen bijtelling heethoofden die bepaalde parkeervakken claimen. Aangezien ik bijna altijd na 20:00 thuis ben, geef ik mijzelf weinig kans op een plug-in parkeervak. En dan is het toch lastig als je niet kan laden maar wel naar je werk moet de dag erna ;-).

En Oja , als je je afvraagt waarom woon je dan niet in de stad van je werk – dezelfde reden als dat jij (denk ik?) niet in een stad woont.
@olivier420: ik woon inderdaad niet meer in de stad. Ondertoon in mijn relaas is vooral dat de oudere delen van steden niet zijn gebouwd op auto bezit, of het bezit van 2 auto’s. En het lijkt er nog niet op dat dat minder gaat worden. Ik weet ook dat wonen waar je werkt een utopie is. Men werkt nml ook geen 10jr meer op dezelfde plek. En om nou om de 3 jaar te gaan verhuizen is ook zo wat. Het is dus vooral de vraag hoe we het houdbaar houden?
@hans33sw: Ja dat vraag ik mij dus dagelijks af als ik weer aansluit in de files… Het is niet houdbaar meer.

Al moet ik wel zeggen dat in de steden het door de parkeervergunningen (met name Amsterdam) automatisch al wordt gedwongen om maar vooral de fiets te nemen.
@hans33sw:

Met zelf rijdende auto’s kun je al veel oplossen. Ja ik weet dat de meesten op deze site er niet op zitten te wachten. Maar dat is zo’n beetje de enige manier om de grote veroorzaker van files op te lossen. De mens met zijn haantjesgedrag, slechte oplettendheid, trage reactietijd etc.

Dan zou je simpelweg (utopische voorstelling) geen spookfiles, harmonicaeffecten, ritsproblemen meer krijgen. Je route kan a-la-minute worden aangepast op actuele drukte. En als je op je werk bent (of andere locatie) stap je uit en de auto rijdt naar een parkeerplaats op een minder volle locatie (moet hij alleen even automatisch aan de lader komen). En als je naar huis wilt komt hij je weer ophalen.
Hier in het dorp zetten ze de oplaadpalen waar zelden (elektrische) auto’s staan.
En dan nog de kunst om die palen midden op de stoep te plaatsen, hou verzin je het.
Ach op autoblog maken ze ruzie over welk automerk het beste is…
@nautique206:
Audi.
Nee BMW
Mercedes,
Volkswagen, ja Volkswagen, vorsprung durch das beste oder nichts mit freude am fahren im stau !
Dit gaat in de toekomst nog een veel groter probleem worden. Feitelijk wordt ‘tanken’ en parkeren gecombineerd, wat per definitie een zeer ongelukkige combinatie is.
Schadefreude zeggen ze in Duitsland, veel van die milieu politiek correcte piepeltjes zijn de grootste Aso’s, die louter met een EV rijden voor hun eigen gewin en idd het is me vaker opgevallen dat deze mensen laadplaatsen ‘ claimen ‘ als hun privéparkeerplaats.
Beetje zoals van die handdoek lullo’s ’s morgens bij het zwembad op de vakantiebestemming.
Bah!
Ik heb zelf jarenlang een auto met stekker gehad, laatste 2 jaar is het een stuk drukker geworden met laden. Hier ook meegemaakt dat de gemeente aanvragen negeert en een laadpaal op een ander, in hun ogen strategisch, punt plaatst.

Dat wekt zowel irritatie op bij de aanvrager als bij diegene waar dan de paal voor de deur staat.

Sowieso raar dat voor particulieren van alles gedaan is door verschillende gemeenten maar toen ik een laadpaal wilde voor mijn restaurant, moest ik dat zelf betalen. Terwijl dan de impact groter is, komen veel mensen dus door de laadpaal heeft het milieu meer voordeel. En daar ging het toch om of was het toch zieltjes winnen voor de verkiezingen?
@imarinos: jij krijgt al zo’n 25% (vpb voor IB is het meer) terug door af te schrijven dat kan de particulier niet.
Dat Arnhem als eerste zulke ‘laadpleinen’ kan inrichten is niet zo vreemd. Dankzij het trolley netwerk hebben ze de basis van zo’n infrastructuur al in een groot deel van de stad liggen.

Dat gezegd hebbende, ik woon in Arnhem-Zuid, in een wijk met veel zgn. carportwoningen. Daar hebben autobezitters in principe allemaal een eigen parkeerplaats. Wat er door de jaren heen echter is gebeurd, is dat veel carports zijn omgeturnd in voortuin of terras. Illegaal, maar decennia lang gedoogd.

Nu is er één zo’n bewoner, die bij ons om de hoek een laadpaal op een openbare parkeerplaats heeft aangevraagd én gekregen, terwijl hij z’n eigen carport als parkeerplaats op bovenstaande wijze heeft onttrokken aan de wijk. Dus dat dit kwaad bloed zet bij de buren (die er dan ook hun 20 jaar oude Opel Corsa pontificaal naast die paal parkeren) is volkomen te begrijpen.
@RRRobert: want de buren zitten zelf niet fout met ook hun eigen carport omgebouwd tot tuin. Iets met de ander het licht in de ogen niet gunnen.
@postzegel: er zijn bij ons in de wijk genoeg adressen te vinden waar de bewoners méér dan één auto bezitten. Die zijn niet per definitie asociaal – tenzij ze twee of drie auto’s hebben en géén carport meer die bruikbaar is als parkeerplaats. Die hebben we er ook bij, helaas.
@RRRobert: Natuurlijk. Snap ik ook. Maar waarom zou die laadplek onder de carport moeten als vrijwel iedereen z’n eerste of tweede auto op straat parkeert? ” laat ‘m z’n auto onder z’n carport zetten ” riep de buurvrouw terwijl ze haar corsa op straat zet,… Misschien zit je er zelf met je neus te dicht bovenop om het te zien, maar vanaf een afstandje zie ik ’t zo ;-)
Laadpalen achterop parkeertreinen zetten. En vooral niet te veel plaatsen.
De elektrische auto van vandaag is toch nog niet te toekomst. Er zal nog veel moeten veranderen voordat iedereen kan overstappen.
Iedereen elektrisch en laden gaat namelijk niet eens. We zouden tientallen extra energiecentrales moeten bouwen.
Elektrische rijders zijn paupers ..
@nicolasr: Kanspareltje.
@healey: je vergeet de twee Lincolnpuntjes ..
@nicolasr: zeker die i3 fanaten.. stelletje hoogopgeleide onderzoekertjes..
@2wheeler: Hahaha .. Precies ..
4 plekken met één laadpaal in het midden is de beste oplossing.. er kunnen twee auto’s tegelijk laden of 4…Mooi zou zijn als er wel 4 aangesloten kunnen worden en de nr 3 en 4 automatisch de stroom krijgen als nr 1 en 2 klaar zijn. Zet iemand een niet elektrische auto op een vd 4 plekken is er geen man overboord, 2 vd 4 gast ook nog..
Je maakt op die manier optimaal gebruik van de ruimte en infrastructuur.
Die laadplekken is net zoiets als busbanen: ruimte verspilling. Minder parkeerplek en minder rijbanen voor de meerderheid die er geen gebruik van maakt.
Als iemand fittie zoekt bij zo’n paaltje schiet ik ‘m neer
Bordje met max 1 uur parkeren / parkeerschijf. Hoe lang duurt het om zo’n bak op te laden?
@BrutaalAapje: bij een 3kW paar al snel een paar uur. ( een uurtje of 4 bij volledig lege Plugin hybride)
In de rampstad moet je al helemaal niet met de auto willen rijden. Ik neem altijd de trein en OV-fiets. Soms de bus of tram. Is nog leuk ook. Lekker kijken naar al die stresskipjes in hun auto….

Een auto is dan wel weer handig om een parkeerplek te zoeken. Stel je voor dat je dat lopend had moeten doen….
Vreselijk die dingen. Zet ze dan bv op parkeerterrein van supermarkt waar snachts niemand staat! Door deze idioterie konden mijn vriendin en ik savonds nooit onze auto’s in ons vergunningsgebied kwijt en onze andere 2 auto’s al helemaal niet op de gratis plekken paar straten verderop in Utrecht. Blij dat ik er weg ben!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).