• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Puike Volkswagen Golf V op Marktplaats heeft maar één nadeel

Auteur: Loek, gepost 30 november 2025 om 13:09 – 10 Reacties

Het enige nadeel van deze Volkswagen Golf V op Marktplaats kan trouwens wel een groot voordeel zijn.

De Volkswagen Golf V (of Typ. 1K voor nerds) is alweer 21 jaar oud en het is 22 jaar geleden dat we hem voor het eerst mochten zien op de IAA in Frankfurt van 2003. De vijfde Golf was op veel manieren een keerpunt, veel van wat Volkswagen ervan leerde wordt nog steeds toegepast. En het blijkt dat ze nog best houdbaar zijn, want hier maar ook in Duitsland stikt het nog van de Golf V’s na al die jaren. En natuurlijk was er een Golf voor iedereen, kaal had je ze voor weinig, goed in de opties was er veel luxe beschikbaar en voor de sportieve rijder was er de briljante GTI of de ’toen kon dat nog’ R32 met zijn VR6 voorin.

Bijzondere Volkswagen Golf V op Marktplaats

Vandaag hebben we een exemplaar die een beetje van alles heeft. Maar vooral de combinatie van alles bij elkaar maakt deze Volkswagen Golf V op Marktplaats een bijzondere auto. En het is niet eens een GTI, R32 of GT Sport, de twincharged 1.4 TSI met 170 pk die daar nét onder zat. We nemen alles even met je door.

De basis is een 2.0 FSI met 150 pk en handbak, uitgevoerd als Comfortline. Gespoten in het rood. Als je denkt aan rood denk je waarschijnlijk aan Tornadorood, wat enkel weggelegd was voor de sportieve modellen. Dit donkerder rood genaamd Spice Red was dan juist weer enkel beschikbaar op de normale Golf en niet andersom. Dat staat hem sowieso puik, helemaal in combinatie met de 17 inch Indianapolis-velgen. Dus dat is al één duim omhoog.

Nadeel: GTI-bumper

Aan de voorkant wordt wel heiligschennis gepleegd als je op zoek bent naar een volledig originele Volkswagen Golf V wat betreft dit exemplaar op Marktplaats. Wat zien we daar? Een GTI-bumper, die overigens wel netjes meegespoten is in Spice Red. Maar oei, dat tast de originaliteit wel aan, want dit maakt het voor liefhebbers van origineel eigenlijk geen haar beter dan die compleet vernachelde standaard Golfjes met een GTI-bumper. Toch kan het een voordeel zijn, want eigenlijk is die GTI-bumper veel mooier op de Golf V dan wat er standaard op zit. Het zwarte stuk waar het nummerbord zit maakt het bijna een soort Audi-esque Single Frame en de stukken waar de mistlampen zitten, alsook de frontlip, staan gewoon veel beter. Dit zal de meningen verdelen, maar ondergetekende als zelfbenoemde Golf V GTI-fetisjist keurt ‘m goed. Op voorwaarde dat je het rode biesje even zwart of zilver maakt want dat is GTI-eigen. Daarover gesproken: er zit verder geen badge op in een poging om het een GTI te laten maken, dus het lijkt vooral om het optische gedeelte te gaan.

Bijzondere opties

Dat is het enige onoriginele aan deze Volkswagen Golf V op Marktplaats en verder heb je een bijzondere waslijst aan opties. Grote infoscherm tussen de tellers en het grote navigatiescherm (voor 2004-begrippen dan) zijn de makkelijkste hints dat er in ieder geval iets aangevinkt is. Deze bijzondere ietwat sportieve zetels in half leder zie je niet bijzonder veel meer en bovendien: elektrisch bedienbaar én verwarmd. Schuif-kanteldak, krijg je erbij. Automatische dual zone-climate control uiteraard ook, evenals xenonverlichting met lichtsensor en ruitenwissers met regensensor. Full Option!!1!1! gaat altijd wat ver, je mist bijvoorbeeld wel het multifunctionele stuurwiel met knopjes bij je duimen en zo zal er her en der nog wel wat meer op gekund hebben. Maar er is diep in de opties gedoken hier en daar houden we van.

Staat

Wetende in welke fase van zijn bestaan de Volkswagen Golf V nu leeft, is het lastig om een net exemplaar te vinden. Niet alleen de opties maken deze Golf V bijzonder, ook het feit dat hij gewoon nog erg netjes is. Geen doffe koplampen, zover wij kunnen vinden geen roest, strak in de lak en als je niet beter weet lijkt die GTI-bumper er ook gewoon bij te horen. In het interieur zijn alle plastics en knopjes nog netjes en dat is écht bijzonder. Het enige smetje dat wij kunnen bemerken is dat je aan de bolsters kan zien dat er wel eens iemand op de stoel gezeten heeft, maar niet extremer dan nodig.

Kopen

Je moet je niet blind staren op kilometers en Golfs van dit bouwjaar kunnen met goed onderhoud echt hoge standen aan, zelfs de GTI (ask me how I know). En toch heeft deze Volkswagen Golf V op Marktplaats zelfs daar geen last van dankzij slechts 98.000 kilometer op de klok. De ton moet nog gepasseerd worden! De motor is dezelfde motor als de GTI maar dan zonder turbo (EA113 type AXW), dus 150 pk wat je middels een handbak op de weg zet. Ruim voldoende als je een Golf als allemansvriend wil.

Dat betekent wel dat het niet de goedkoopste Volkswagen Golf V is met een vraagprijs van 8.999 euro. Tsja. Ondanks dat het een Golf is, vind maar eens een tweede met exact deze samenstelling die nog niet verloederd en/of verpest is. Alleen weet wel dat met deze kilometerstand de bodem nog lang niet bereikt is als je echt van plan bent ermee te rijden. Die keuze mag je zelf maken op Marktplaats.

Ook interessant!

  • Aankomende speciale Golf GTI wordt écht speciaal
  • Deze Volkswagen Golf II Rallye op Marktplaats heeft geen vijfcilinder
  • Koop deze Volkswagen Golf Rallye G60, op Marktplaats
  • Ook jij wilt een Volkswagen Golf GTI 8.5! #test

Nieuwste artikelen

  • Documentaire over auto’s spotten op NPO 3
  • Maak je eigen hardcore Temerario voordat Lambo het doet
  • Maserati sloopt viercilinder uit instapmodel
  • Benzineprijs op laagste niveau sinds maanden
    Grote verschillen tussen het goedkoopste en duurste tankstation van Nederland
FacebookTweetPinLinkedIn

golf, golf-5, marktplaats, occasion, Volkswagen

Vorig bericht: « Video: karma na verkeersruzie
Volgend bericht: Deze Range Rover Sport is ruim 3 keer zo duur als de instapper »

Lees Interacties

Reacties

  1. audiA41.8TFSI2013 zegt

    30 november 2025 om 14:05

    Mooie auto, alleen de 2.0 FSI motor is niet perfect. Ik heb een Audi A4 2.0 FSI gehad uit 2004. De ketting rekt op en moest vervangen worden bij 200.000 km (duurt bij deze Golf nog even met 100.000 km). Verder problemen gehad met olielekkages en inlaattraject vervuiling vanaf 150.000 km.
    Reed er altijd zorgvuldig mee en altijd netjes motor warm laten worden voordat ik gas ging geven.
    Kwaliteit viel me tegen van de motor en deze auto ingeruild.
    De 115 PK of 130 PK 2.0 Motor van de Golf is degelijker met indirecte benzine inspuiting. Deze 2.0 FSI heeft directe benzine inspuiting).

    Login om te reageren
  2. wigboldus zegt

    30 november 2025 om 14:45

    Zelf 9 jaar met een Golf 5 gereden, een 1.9 tdi.
    Gekocht met 150.000km toen hij 6 jaar was, verkocht met 350.000km toen hij dus 15 jaar jong was.
    Goede betrouwbare auto, zeker voor die tijd een zeer fijne C segmenter.
    Verder was de diesel best zuinig.
    Op de snelweg best volwassen.
    Geen hele bijzondere dingen gehad, ja 1x een turbo, en mogelijk een koppeling, maar verder een prima wagen, anders had ik er niet zoveel mee gereden.
    Lak bleef ook best goed, als je de auto weer wast glimt hij zo weer.
    Ik verbaas mij niet dat er nog genoeg rond rijden, beste jaren dat Volkswagen autos maakte.

    Login om te reageren
  3. Baron zegt

    30 november 2025 om 14:58

    Zelf een 2.0 FSI gereden, fijne wagen en weinig issue’s gehad.
    Erna een 2.0 GTI ook deze nagenoeg probleemloos over de 200k gereden

    Login om te reageren
  4. Pordon zegt

    30 november 2025 om 15:07

    Deze auto door de kleur rood heeft een uitstraling waardoor je al bijna met zekerheid kan zeggen dat de bestuurder een persoon op leeftijd is die het liefst 5kmh onder de toegestane snelheid rijdt.

    Login om te reageren
  5. kniesoor zegt

    30 november 2025 om 16:14

    De prijs mag dan misschien wat ambitieus zijn, maar je hebt er wel een mooie, goed gespecte wagen met een (kennelijk, dat moet effe goed gecheckt worden) lage kilometerstand voor. Prima alternatief voor als je geen nieuwe wagen stampvol ADAS-meuk belieft. Als ik voor de keuze zou staan en de oto de kniesoor Mierenneuk Test zou doorstaan, zou ik ‘m zó kopen.

    Login om te reageren
    • potver7 zegt

      30 november 2025 om 16:42

      Deze auto heeft de eerste 15 jaar van z’n leven buiten Nederland doorgebracht (voor zover ik de foto’s van het serviceboekje kan lezen in Noord-Oost Duitsland) dus er is een relatief grote kans dat die kilometerstand niet helemaal klopt. Maar zoals gezegd, er zit een onderhoudsboekje bij dus als de afgetekende kilometerstanden sluitend zijn dan lijkt het wel te kloppen.
      Daar staat wel tegenover: als je een Nederlandse handelaar een geïmporteerde auto aanbiedt dan krijg je er doorgaans minder voor dan voor een origineel Nederlands exemplaar, dus waarom je er bij aanschaf wel de volle mep voor zou moeten betalen is mij niet helemaal duidelijk.

      Login om te reageren
  6. Thomas20vt zegt

    30 november 2025 om 23:52

    Deze dikke Golf heeft er zelfs een af-fabriek standkachel in zitten, kom je niet vaak tegen. Mooie kleur ook!

    Login om te reageren
  7. volvo480gtt zegt

    1 december 2025 om 09:14

    Mooie golf. Mooie voorbumper ook. +1 voor het niet plaatsen van een GTI embleem.

    Login om te reageren
  8. Joris24 zegt

    1 december 2025 om 11:49

    Onze daily is een A3 2.0FSI uit 2005 met 150 pk, dus het GTI blok zonder turbo. Gekocht met 175k op de teller 3,5 jaar geleden voor 4.500 euro, nu de 250k gepasseerd zonder problemen. Gebruikt een litertje olie op 10.000 km, dus tussen elke beurt één keer bijvullen. Wij zijn er super tevreden over. Hebben wel de nokkenasversteller preventief laten vervangen want die ratelde wat. Gewoon op rijden, zo goedkoop rij je bijna niks. 200 euro per maand belasting, verzekering, onderhoud en afschrijving. En dan heb je gescheiden climate control, cruise control, 6 versnellingen en een aftermarket android auto scherm dat goed werkt, met een goed audiosysteem dat gewoon lekker hard kan als je er zin in hebt.

    Login om te reageren
  9. Arno's zegt

    2 december 2025 om 11:49

    Heb de Golf 5 GTI gehad. Nieuw gekocht, laten tunen naar 240pk en bij de 100k ingeruild op een Passat CC 1.8 met ABT tuning. Daarna deze na 10 jaar weer ingeruild op een Volvo V90 T8. Altijd spijt gehad dat ik de Golf niet heb gehouden. Was een fijne auto maar hij werd te klein. 2 issues gehad bij de Golf, een koelvloeistoflekkage die snel was verholpen en wat bobines die het af en toe niet deden. De Passat was een ander verhaal, eerst de DSG die de geest gaf, de distributie hoorde ik inmiddels af en toe en wat olieverbruik. Toen heb ik er afstand van gedaan. Die Golf was een alleskunner die in de GTI uitvoering ook nog eens lekker reed

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North