• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Pure pracht: James Glickenhaus onthult carbon racechassis

Auteur: sir_smokalot, gepost 2 juli 2014 om 17:01 – 17 Reacties

Afbeelding Pure pracht: James Glickenhaus onthult carbon racechassisAfbeelding Pure pracht: James Glickenhaus onthult carbon racechassisAfbeelding Pure pracht: James Glickenhaus onthult carbon racechassisAfbeelding Pure pracht: James Glickenhaus onthult carbon racechassisAfbeelding Pure pracht: James Glickenhaus onthult carbon racechassisAfbeelding Pure pracht: James Glickenhaus onthult carbon racechassisAfbeelding Pure pracht: James Glickenhaus onthult carbon racechassis

SCG-003 James Glickenhaus
De laatste keer dat we James Glickenhaus op het circuit in actie zagen was tijdens de 24 uur van de Nürburgring in 2012. Kort hierna werd een nieuw project aangekondigd, voor deelname in 2015, en dit is het carbon chassis.

Als The Glick iets doet, dan doet hij dat goed. Kijk naar zijn door Pininfarina verbouwde Enzo P4/5 by Pininfarina en je weet voldoende. De vermogende Amerikaan met de enorme autocollectie weet wat hij wil, en vliegt met volle ambitie in zijn nieuwe project, geholpen door zijn eigen diepe zakken. De racer met koolstofvezel chassis heeft de naam SCG 003, waarbij SCG voor Scuderia Cameron Glickenhaus staat, de officiële naam van het raceteam.

SCG chassis

Waar de vorige racer, de P4/5 Competizione, een flink verbouwde Ferrari 430 GT2 met een KERS-systeem was, is het nieuwe project van de grond op zelf opgebouwd. Het chassis komt volledig uit eigen huis, maar voor enkele onderdelen zal uiteraard naar leveranciers uitgewekemn moeten worden. Volgens de geruchten zal de te plaatsen motor een 3,5 liter V6 zijn, die mogelijk bij Ford betrokken wordt.

Onlangs interviewde Fast Lane Daily de man, die niet te beroerd is zelf op autoblog een reactie achter te laten (maar dat terzijde), de video is 15 minuten verplichte kost voor de fans. Het Amerikaanse Road & Track kreeg de primeur van het chassis (video), volgens de planning moet de nieuwe racer in 2015 op de Autosalon van Genève onthuld worden.

Over zijn ambities is Glickenhaus helder: de SCG 003 moet de al indrukwekkende 12e plaats van 2012 doen verbleken. Das Beste oder nichts, zogezegd. Ondergetekende kijkt er in ieder geval reikhalzend naar uit!

Ook interessant!

  • Novitec Ferrari Roma
    Novitec Ferrari Roma mooier/niet mooier dan origineel?
  • Ferrari SP48 Unica wordt een unieke Ferrari
  • Ferrari Roma vast in nauw straatje
  • Video: Ferrari schrijft zich af in recordtijd

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

carbon, geneve-2015, james-glickenhaus, Racing, scg-003, Techniek

Vorig bericht: « Officieel: Caterham F1 overgenomen, Albers stapt in
Volgend bericht: Groenvoer: 20 heel erg groene krachtpatsers gespot »

Lees Interacties

Reacties

  1. jonaswindey zegt

    2 juli 2014 om 17:10

    Geniaal! Daar kan perfect een hyperlichte body over, aangezien alle structuurdelen in het chassis zitten.

    Login om te reageren
  2. saikol zegt

    2 juli 2014 om 17:14

    Ben geen rekenwonder, maar denk dat er tussen de frint diffuser en de monocoque nog wat versteviging zal komen de downforce die het genereert zal wel redelijk flinke krachten genereren op de smalle verbindingen die er nu op staan..

    Login om te reageren
    • mout zegt

      2 juli 2014 om 17:28

      @saikol: Dat is precies wat ik zat de denken. Het antwoord zal wel in de wielophanging liggen. Alhowel… Een wielophanging die het chassis op zijn plek moet houden klinkt ook wat eng.

      Login om te reageren
      • thierryvth zegt

        2 juli 2014 om 17:51

        @mout: normaal heb je alleen een monocoque waar alles aan vast gemaak word, in dit geval zijn er een paar onderdelen verlengt naar voor en achter maar het probleem wat jullie zoeken bestaat niet

        Login om te reageren
        • thierryvth zegt

          2 juli 2014 om 17:56

          @thierryvth: ps, het zql ook niet uit 1 stuk zijn zoals het lijkt want dan moet je na iedere crash het monocoque vervangen en dat is zelfs voor Glickenhaus een kostbare zaak

          Login om te reageren
      • saikol zegt

        2 juli 2014 om 18:04

        @mout: waarschijnlijk zal een deel van die stijfheid idd van de ophanging komen, maar vooral van de bodemplaat, daar is CFRP wel stijf genoeg voor

        Login om te reageren
        • thierryvth zegt

          2 juli 2014 om 18:20

          @saikol: de motor met versnellingsbak word aan het monocoque vast gezet en dat vormt de basis van de stijfheid, vervolgens worden daar zaken als de ophangen aan gehangen, zo werkt dat altijd

          Login om te reageren
          • saikol zegt

            2 juli 2014 om 18:50

            @thierryvth: klopt, maar met een mid engine creëer je geen extra sterkte of scijfheid aan de zoorzijde van de auto

            Login om te reageren
            • Hupke zegt

              2 juli 2014 om 23:54

              @saikol:

              Er moet nog een huid over komen, die is ook CFRP vermoedelijk, verder de ophanging en de bodemplaat nog.

              @thierryvth: het is dan ook niet uit 1 stuk, je kan op de foto’s duidelijk zien dat die voorste delen op de monocoque bevestigd worden (vermoedelijk op die plaatjes met klinknagels) op een manier dat ze snel te verwisselen zijn.

              Login om te reageren
  3. mipmip zegt

    2 juli 2014 om 18:29

    @saikol waarschijnlijk metaalbalken aan de onderkant?dit is natuurlijk alleen het carbon-3d model

    Login om te reageren
  4. bedirhan zegt

    2 juli 2014 om 18:39

    Even offtopic waarom racet porsche eigenlijk niet met de 918 of mclaren met de p1 op de 24h races

    Login om te reageren
    • subarufan zegt

      2 juli 2014 om 19:33

      @bedirhan: in de gt zijn het compleet andere auto’s. De kosten om van de 918 en p1 die paar racers te bouwen zal wel aan de hoge kant zijn. Verder rijden er daar 458’s en 911’jes, dat soort auto’s zeg maar.

      Login om te reageren
  5. norge zegt

    2 juli 2014 om 18:40

    Hij is de Italia boys zat?

    Login om te reageren
    • reactief zegt

      2 juli 2014 om 22:37

      @norge: In het filmpje van zijn interview legt hij e.e.a. uit.

      Login om te reageren
  6. woot zegt

    2 juli 2014 om 18:41

    Ben benieuwd, waar ik ook benieuwd naar ben is wanneer de nieuwe Android app komt, de huidige begint op m’n zenuwen te werken ^^

    Login om te reageren
  7. viper zegt

    2 juli 2014 om 20:05

    Hoe hoog is de resolutie vd galerijfoto’s in de nieuwe iphone app? Zelfs als ik niet inzoom zie ik al blokjes

    Login om te reageren
  8. Hupke zegt

    2 juli 2014 om 23:42

    Die man heeft enkele ingenieurs waarschijnlijk de mooiste tijd van hun leven gegeven.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North