Renault-Ricciardo bonanza: puzzelstukje valt op zijn plek

Auteur: , 68 Reacties

Het schokkende nieuws van vanochtend heeft zijn eerste gevolg gekregen.

HULK

Het is altijd mooi als het silly season in de F1 ons een verrassing of twee voorschotelt, vooral in de buurt van de kop van het veld. Als de goede rijders verkassen vormen zich immers weer nieuwe duo’s en het directe vergelijk met een teamgenoot is in de F1 de beste manier om te bekijken hoe goed een coureur nu eigenlijk echt is. Of Hamilton nou beter is dan Vettel of vice versa kan je eigenlijk niet beoordelen op basis van scorebordjournalistiek. Immers rijden beiden in ‘totaal’ andere auto’s.

Nu Ricciardo naar Renault gaat, krijgen we op zijn minst twee nieuwe duo’s te zien volgend jaar. Ricciardo en zijn teamgenoot in geel en Max Verstappen en zijn teamgenoot in een Red Bull blikje. Als het een beetje meezit komt er echter een kettingreactie op gang van coureurs die van plekje wisselen, of nieuw bloed dat oude hap vervangt. Nu Renault officieel bevestigd heeft dat Ricciardo op weg is naar hun team, was de eerste vraag dan ook: wie moet er weg?

Getuige Nico Hulkenbergs Instagram-account en een pb-tje van Renault hoeft de kop van jut de Hulk niet te rollen bij de Franse renstal. De Duitser plaatst een foto van hem en Ricciardo op het sociale medium met een bijgaande tekst in de categorie It’s all fun and games until someone loses an eye:

Welcome to the family Brooo.. 👊🏼
Looking forward to go hunting together next year! 😉
@danielricciardo

Oké, dit was logisch natuurlijk, daar Sainz ‘te leen’ is van Red Bull, maar het is toch goed om de bevestiging te hebben. Saillant detail: onlangs gaf Hulkenberg nog aan dat hij zo goed samenwerkte met Sainz en dat hij heel(!) graag zou zien dat de Spanjaard zijn teamgenoot zou blijven volgend jaar. Het kan soms snel gaan…

De Duitser die in de opstapklasses alles won maar in de F1 nog nooit een podium haalde mag volgend jaar laten zien hoe goed hij nou écht is. En in het verlengde daarvan hoe goed Ricciardo nou echt is. En Max. En Vettel. En Sainz. En Sergio Perez. En Jolyon Palmer. Mooi.

Dank Bas voor de tip!



68 reacties

Zeker mooi. Ik ben vooral benieuwd hoe the Hulk zich zal meten met het kaliber Ricciardo.

Voor Max is het toch ook wel goed om een nieuwe teamgenoot te krijgen. Houd je scherp.
Ik ben er niet zo zeker van dat Sainz zomaar naar RB gaat. Bij Renault in ieder geval weinig gepresteerd vind ik. En hij en Max waren nou niet echt beste maatjes.
@E34M5Touring: klopt. Gasly gaat eerder naar RBR dan Sainz…
@gjvp: klopt, en Sainz gaat eerder naar MC Laren, dan Norris.
@E34M5Touring: ik denk dat als je kijkt naar iedere goede F1 coureur dan zie je als ze rijden dat ze met niemand goede vriendjes zijn, het zijn professionals, ze gaan voor de eerste plaats !
Second Place is First Place of all loosers !
@justsomebody: als je dan toch Engels wil praten, schrijf dan losers goed. Verder heb je wel helemaal gelijk.
Ik mis Jolyon Palmer. Was toch altijd genieten met hem.
@willeme: Not sure if serious or not, maar ondanks zijn gebrek aan snelheid kwam Palmer wel altijd over als een enorm sympathieke gozer. Is ook echt een aanwinst voor het team van BBC Radio 5 F1 live.
@willeme:

Palmer, Haryanto, Maldonado, Ide, Grouillard, Inoue, Mazzacane, Takagi, Alliot. Het heeft wel wat, die prutsers.

Gelukkig hebben we Ericsson, Magnussen en Grosjean nog.
@carmasterr: je vergeet Stroll
@kp92:

Ik had het over coureurs.
@carmasterr: daarom dat sirotkin er ook niet instaat.

je vergaat de cecaris trouwens wel, veruit de beste coureur die nooit een race won, maar wel het record heeft voor meeste zelfstandige uitschakelingen in races.
@gwnbmw:

De beste coureur die nooit een Gran Prix won is bij de meesten nog steeds wijlen Chris Amon.

Je hebt wel gelijk over De Cesaris. Zeer snelle coureur die enorme brokken maakte. Ik had sowieso wel een paar paginas door kunnen gaan met het noemen van dit soort figuren.

Pascal Fabre, Oscar Larrauri, Giovanni Lavaggi, Gregor Foitek, Aguri Suzuki, Esteban Tuero Paul Belmondo, Tarso Marques, Andrea Montermini, Shinji Nakano, Jean-Denis Deletraz, Luca Badoer…the list goes on and on.
@carmasterr: Nee je had het over coureurs… Maakt niet uit, we geven de warmte er wel de schuld van 😂
@johan_schipper:

Jij snapt the grap niet.
Sainz terug naar Red Bull Racing, nu in het senior team? Ik moet het nog zien. Ik zie eerder nog Gasley die stap maken, want hij laat regelmatig zien goed te kunnen presenteren in de Toro Rosso én hij brengt dan ook ‘Honda-ervaring’ mee.
En n u maar hopen voor Max en Nederland dat “”Honda “het beter doet als “”Renault”” Ben benieuwd!
@dijan: Nee beter he!
@dijan: Het beter doet DAN Renault. Zucht…
@venividivici: hij was (subtiel) al gecorrigeerd….
Uhm @Jaapiyo, ik wil niet lullig doen, maar de vraag wie er weg moest is er nooit geweest. In het persbericht waar Renault Ricciardo’s komst bevestigde stond in de kop al dat ‘ie met Hulkenberg aan z’n zijde gaat rijden.
@edge: dan was de vraag er toch voor dat pb-tje jungeh!
-edit: nutteloze bijdrage-
@Edge: even een vraagje: dit moet toch koren op de molen zijn voor Red Bull. We hebben dit seizoen gezien dat Raikkonen en Bottas hun Nr. 1 coureur een helpende hand hebben geboden. Denk aan de dubieuze pitstop-strategieën waardoor Bottas en Raikkonen als rijdende chicane fungeerden.

Daarmee is dus een race te winnen. Bij Red Bull doen ze het in mindere mate, maar wel met de coureur die vooraan staat. Daardoor verdeel je de punten eerlijk over de coureurs, maar voor het WK-rijders klassement schiet je daar niet zo veel mee op. Nu is het duidelijk: Verstappen is de eerste rijder, de nog aan te kondigen coureur moet in dienst rijden van hem. In dat opzicht lijkt Gasley de betere aanbieding te zijn. Sainz wil bij Red Bull écht niet tweede viool spelen. Voor Gasley is het al een mega-kans om bij RB te mogen rijden. Hij zal voorlopig niet gaan zeuren. Of heb jij daar een andere (betere onderbouwde) visie op? (Niet sarcastisch bedoeld, je hebt veel meer kennis over F1 dan ik ;-)).
@willeme: ik denk dat je de spijker op z’n kop slaat
@willeme: Nee hoor, daar is geen speld tussen te krijgen. Dit is de uitgelezen kans voor Red Bull om met een #1 (Verstappen) en #2 (Gasly) te werken zonder dat je daarbij een coureur voor het hoofd stoot, en zoals je terecht opmerkt is dat ook nodig om titels te winnen. Zeker als Ferrari en Mercedes zo sterk blijven als ze nu zijn moet je er alles aan doen om je punten te maximaliseren. Voor je het weet krijg je een herhaling van 2007, waarin McLaren toch echt de beste auto had maar de frictie tussen Alonso en Hamilton ervoor zorgde dat Raikkonen de lachende derde werd.

Gasly is in mijn ogen ook de perfecte kandidaat voor dat tweede stoeltje. Hij is snel, hij ontwikkelt zich goed , Honda is gek op hem en hij is bescheiden genoeg om (in ieder geval tot Verstappen ooit zijn biezen pakt) tweede rijder te zijn. Zo iemand kun je veel beter naast Verstappen zetten dan Sainz. Die zal qua snelheid wellicht niks onder doen voor Gasly, maar is wel veel te temperamentvol om een rol op het tweede plan te accepteren en heeft bovendien een vader en manager die niet vies zijn van wat onruststokerij op de achtergrond. Herinneren we ons nog de tirade van Carlos Sr. toen Verstappen gepromoveerd werd? Of die poging om de contractbesprekingen van Verstappen te saboteren vorig jaar? Zo iemand moet je er niet bij willen. Postzegel erop en naar Woking sturen, zou ik zeggen. Ik zeg het uit realisme en niet niet uit chauvinisme, maar Red Bull moet gewoon alle pijlen op Verstappen richten
Dit is een beetje gekke suggestie, maar ik vermoed dat RB een eerste en tweede rijder team gaat worden, met niemand minder dan Brendon Hartley naast Max. Why? Max en Brendon zijn in de privésfeer ook maatjes..
@jochempie:

Brendon presteert daar echt niet genoeg voor. Ik denk dat Honda’s lievelingetje Gasly die plek pakt. Die jongen is populair in Japan door z’n Super Formula campagne en is ook niet onvriendelijk met Verstappen.
@carmasterr: idd. Omdat ze samen knikkeren zetten we ze maar naast elkaar.
@Jochempie: Ik zou m’n F1 team niet runnen op basis van een ‘vriendje’ van de nr 1 rijder naast hem te zetten… Lijkt met dat Gasly een veel grotere kans maakt dan, als Sainz het niet wordt.
Raikonen gaat toch stoppen en Ferrari haalt Hulkenberg.
“Got the seat you wanted, Brooooo”
Daar ga je niet veel meer van horen.
Ik weet nog niet of dit nou een slimme move was of niet, maar iets wat Honda Ricciardo heeft laten zien beviel hem niet (of iets wat Renault beloofde beviel hem wel, who knows). Ik hoop dat nu eindelijk het silly-season kan beginnen, Gasly naast Max, Sainz en Alonso bij Mclaren, Hartley en Norris bij TR en een swapdeal met Kimi en Leclerc tussen Ferrari en Sauber
@casualcarfreak: norris naar TR? Hoe had je dat bedacht? Norris en Sainz bij Mclaren. En alonso WEC of INDY.
@casualcarfreak: gewoon voor het geld gekozen.
Eigenlijk is dit wel een grote klap in het gezicht van Ricciardo.

Vorig jaar liep hij hoog van de toren te blazen dat hij zijn opties wil bekijken. Bedoelende Merc en Ferrari. Een jaar later blijken Ferrari en Merc helemaal niet op hem zitten te wachten. Vervolgens denkt ie dat ie bij RBR het wel klaar gespeeld krijgt want die zitten om hem te springen is zijn redenatie. Blijkt dat ze ‘m wel willen houden maar niet tegen elke prijs. M.a.w. je bent een leuke coureur om er bij te hebben maar je bent geen topcoureur om er alles voor over te hebben om je te houden.

Sta je dan. Dacht je dat je bij de top behoorde….
@Rick-dos: Ik denk dat de keus van Ricciardo een beetje hetzelfde gaat worden als wanneer je het uit maakt met je vriendin en dat zodra je een nieuwe vriendin hebt pas tot de conclusie komt dat de vorige toch veel leuker was.
@venividivici: en daarom ga ik altijd proefrijden…. met een auto
@rick-dos: of hij denkt heel anders, je hebt ontdekt dat je te goed om als tweede rijder bij Ferrari of Mercedes te kunnen dienen en het team waar je al jaren de nummer 1 rijder bent neemt een risicovolle overstap naar een andere motorleverancier. Wat moet je dan doen? Dan is een nummer 1 rijders positie bij een team dat koste wat koste RBR wil verslaan best aantrekkelijk.
@rick-dos: Commercieel is Ricciardo een topper, met zijn vriendelijkheid, maar met 7 overwinningen in 4 jaar is het niet helemaal wat Red Bull Racing gehoopt had, hij kan goed met de huidige auto omgaan en is gelijk daaraan, maar die auto is niet top en bij Red Bull heeft men de zinnen op meerdere kampioenschappen gezet, met Max en waarschijnlijk Gasly, als verzorgers daarvan. In het geheel lijkt mij dat een heel logische gedachtengang, nu zij toch open naar de toekomst kunt kijken, maar eens verder dan volgend jaar kijken, met de mogelijkheden van nu en het perspectief van de toekomst.
Maar als de keuze op Sainz valt, dan weet ik niet, of dat een winnende combinatie wordt.
@Orichy: max gaat geen WK brengen. Zoveel is al wel duidelijk.
@airc: O, dan ben ik verkeerd geïnformeerd door Dietrich Mateschitz, sorry daarvoor, mijn excuses.

Waarom eigenlijk niet?
Een coureur met rijderscapaciteiten, als die van Ayrton Senna(3x wereldkampioen,1988+1990+1991), kan die geen kampioenschappen winnen? Max is veel beter dan de auto waarmee hij rijdt, dan kun je hem, als 20 jarige niet verwijten, dat hij niet hard genoeg zijn best doet, of dat er kleine foutjes zijn, die dan pijnlijk misschien, geen punten opleveren.
De Renault-meuk laat het afweten, dat weten Japanners, als het Honda-motor team prima op te lossen. En als je denkt te kunnen zeggen, dat Honda, met McLaren ook geen succes was, dat klopt, maar dat komt voor het grootste deel door McLaren zelf. Dat kun je dan dit seizoen goed terugzien. Daarom stopt Alonso ook, als rijdervolgend jaar, die is er klaar mee en gaat voor zijn Triple-Crown, nu hij nog fit genoeg is. Daarom komt Sainz voor hem in de plaats en mag Stoffel ook nog een jaartje het proberen, gewoon omdat McLaren wat goed te maken heeft, ten opzichten van Stoffel. Want zij hebben hem al twee jaar van zijn leerproces gekost, dat kan je Stoffel niet aanrekenen, wat hier bij Autoblog anders gesuggereerd wordt. Het ligt niet aan Stoffel, dat kon je afgelopen zondag goed zien, met zijn rit kort achter Alonso. Het is gewoon te veel harken voor hen geweest en dan kun je ook even in een persoonlijk mindere periode terecht komen, hij moet ook nog de fijne kneepjes van het vak leren. Maar volgens mij komt het met Stoffel wel goed, als je hem een betrouwbare en snelle auto geeft.
Met Max idemdito, die moet ook een snelle en betrouwbare auto krijgen en die komt, zeker volgend jaar, met Honda-motor. Ricciardo heeft voor eigen pensioen gekozen, nu het nog kan, een kampioenschapje mee pakken, kan misschien, mits Renault echt een goede auto weet te bouwen, maar ik denk dat het bouwen van een complete auto voor Renault, in de nabije toekomst een opgave te veel is, ook omdat de E-racesport een te grote aanhanger is, voor het totale Renault Sport-budget. Het lijkt mij kiezen voor één van de twee, beide gaat hem niet worden.
@Rick-dos: ik denk dat dhr Vettel er niet zo heel erg op zit te wachten om opnieuw Ricciardo als maat te krijgen
Toen max tekende was Ricardo’s lot bezegeld , dat ie met de kwalificaties ook steeds vaker het onderspit delfde hielp ook niet
Maar het is gewoon jammer , goeie vent
Hoop niet dat sainz naar red bull gaat , dat is alleen ellende met een achterban die blijft stoken
@supertjeduc: ik hoop juist wel dat Sainz naar RBR gaat, wat gestook is daar dringend nodig, Ik verwacht niet dat RBR de komende jaren om de prijzen mee kan doen, dus een teamgenoot die hem scherp houdt is precies wat Max nodig is. Als de wagen niet snel genoeg moet er druk zijn om toch te presteren anders raakt Max uit de picture. Wat dat betreft is hij net Hamilton, als die geen druk kent komt er niks uit.
Alonso stopt als coureur bij McLaren, blijft aan als adviseur en ondersteuning van zowel Stoffel, als Sainz, want Alonso wil als co-sponsor (Kimoa) graag een Spaanse opvolger voor hemzelf en Sainz is een hele goede vervanger en kan nog doorgroeien, samen met Stoffel. Dan zijn het meer gelijk gestemden en McLaren houd geld in de zak, want Sainz hoef je minder te betalen dan Alonso als rijder, maar Alonso doet het adviserend werk natuurlijk niet voor niets, maar zal een heel stuk minder verdienen, dan toen hij coureur was.
Dan Lando Norris naar Toro Rosso, in de deal met Sainz en naast Lando komt, of Sean Galael, of een Japans talent, Nirei Fukuzumi. Brendon Hartley gaat de technisch staf ondersteunen, met zijn kennis en kan eventueel test-/reserverijder bij Red Bull/Toro Rosso worden.
Naast Max, mag Gasly zich gaan opmaken voor het echte werk en mag hij Max scherp houden.
Raikönen gaat nog een jaartje door, ten faveure van Leclerc, die het in 2020 over mag nemen.
Stroll naar Force India, of de opvolger daarvan, met steun van Pa Stroll. Perez is gezien, denk ik.
Ocon mag blijven bij Force India, of bij de opvolger daarvan.
Wie Stroll opvolgt? Misschien toch de gok nemen met Robert Kubica, hoewel die dan weer een jaar achterloopt, maar het is het proberen waard, hij heeft testwerk aan de huidige auto en de nieuwe auto al gedaan, dat speelt in zijn voordeel. Anders maakt Oliver Rowland een kans.
Wie Ericsson opvolgt, misschien Giovinazzi?
@orichy: Galeal en Fukuzumi hebben niet genoeg punten om een superlicentie aan te kunnen vragen, en kunnen die gezien hun stand in het F2 kampioenschap ook dit jaar niet meer bij elkaar krijgen.
@edge: Dat is wel een goede, daar had ik niet naar gekeken, maar dan zullen er wel andere gegadigden zijn, die er wel voor in aanmerking komen.
@edge: daar ging z’n verhaal
@Orichy: en ze leefde nog lang en gelukkig.
@Orichy: heel verhaal, zonder de details te weten
Nu wordt Riciardo dus naast Hulkenberg de beste van het F1 B-team (de rest na Ferrari, Merc en RB). Vreemde move maar goed het zal wel, kennelijk geen ambities om F1 wereldkampioen te worden.
@evdw: alsof RB binnen nu en 4 jaar een WK auto bouwt. Geloof er niets van. Die kans is groter bij Renault.
@airc: Als je in 4 jaar tijd geen competitieve motor kunt bouwen, gaat het nu ook niet gebeuren. Het heeft volgens mij gewoon te maken met de budgetten. Die zijn gewoon hoger bij Mercedes en Ferrari en ook… bij Honda RBR.
@airc: Waarom zou dat zo zijn volgens jou?
@evdw: omdat Renault chassis en motor op elkaar af kan stemmen en sneller door kan ontwikkelen dan twee afzonderlijke partijen dat kunnen.
@airc: dat doen ze bij RBR Honda ook gewoon hoor…
@airc: Dat kunnen 2 afzonderlijke partijen ook en net zo snel.
@evdw: Dat werd van Lewis Hamilton ook gezegd toen hij aan het eind van 2012 bekendmaakte dat hij per 2013 bij Mercedes zou instappen. Nu enkele jaren later heeft hij tientallen overwinningen en drie titels met dat team gepakt en wordt het als een geniale beslissing gezien. Voor Ricciardo is het te hopen dat we over een aantal jaar net zo terugkijken op zijn Renault-overstap, en niet dat we deze stap vergelijken met die van Alonso naar McLaren.
@Edge: 2014 reglement wijziging in voordeel van Mercedes, 2019-2020, geen wijzigingen. Dus niet te vergelijken.
@robin78: Toch wel. Voor 2021 komen er ook weer grote wijzigingen aan. Als Ricciardo verlengt en Renault in 2021 ineens weer vooraan meedoet, zal hij geprezen worden voor zijn keuze om op het potentieel van Renault te gokken. Dan worden 2019 en 2020 voor hem gezien als 2013 voor Hamilton. Maar zoals gezegd, dat moet over een aantal jaar blijken. Voor nu is het een interessante en ook gewaagde keuze van Ricciardo
@edge: De redenatie van Ricciardo is, met de kennis van nu, enorm logisch. Nu hij niet bij Ferrari of MB kan instappen, en dus de komende 2 jaar geen kans maakt kampioen te worden heeft hij een afweging gemaakt.

Bij RB is hij de 2e rijder. Zolang Verstappen geen domme fouten maakt rijdt Ricciardo achter hem aan. Dat is duidelijk. Hij pakt tot nu toe meer punten door meer wijsheid en een flinke dosis geluk, maar dat gaat binnenkort echt wel een keer in de richting van Verstappen vallen. Ik denk bovendien dat in “de paddock” Verstappen ook als de betere coureur wordt gezien. En dat is natuurlijk niet lekker. Met een beetje mazzel weet Ricciardo dit jaar meer punten te halen dan Verstappen en kan hij zeggen dat hij de afgelopen jaren altijd voor Verstappen is geëindigd in het kampioenschap.

En dat telt over 10 jaar natuurlijk meer dan de paddock-talk anno nu. Overigens: Dat gel*l over dat ze zulke goede vrienden zijn: Daar heb ik nooit een bal van geloofd.

De kans dat hij volgend jaar in een minder snelle auto zit dan nu is denk ik 50/50. Als RB de Honda niet aan de praat krijgt is hij spekkoper. Lukt het RB wel: tja, verkeerd gegokt. Hoe dan ook, voor zijn keuze nu maakt het niet uit. Hij rijdt dan wel tegen een teamgenoot waar hij van kan winnen (denkt ie).

Sainz zie ik bij RB niet instappen. Hij is denk ik niet van het caliber MV of DR. Die gaat inderdaad naar McLaren. Ik denk dat Alonso blijft of dat die Norris komt. Het is helaas einde verhaal voor Vandoorne. Niet terecht maar zo gaat dat. Gasly is denk ik inderdaad de gedroomde teammaat voor Verstappen.
Sainz naar RB is een no-go. Afgelopen week nog een uitstekend stuk over gelezen in Autosport. Hij heeft de hand die hem voedde vorig jaar meerdere malen gebeten. Daar kunnen ze, lees Marko, niet meer luchten. Dat wordt Haas of Toro Rosso.
Snap het wel, zou ook geen vertrouwen hebben in die Honda PU, al jaren lukt het ze niet, waarom zouden ze volgend seizoen ineens wel op Ferrari en Merc niveau zitten…
@foramen: honda en red bull kunnen nu de motor en auto helemaal samen ontwikkelen dat elk onderdeel zonder aanpassingen in het bodywork past
@rob5nismo: ah ja, net als bij McLaren. Je het gelijk, ik neem m’n woorden terug.
@foramen: McLaren bemoeide zich teveel met de motor teneinde aerodynamica te beïnvloeden, dat heeft overduidelijk niet gewerkt. Ik denk dat Honda dit jaar in de STR laat zien het weldegelijk te kunnen, in ieder geval zeker niet slechter dan Renault.
Denk dat rb best het body work wil aan passen aan de motor
Dat was de grote fout van McLaren
Die wilde zijn bodywork smal houden

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).