PvdA-denktank wil hogere benzineaccijns, pleuris breekt uit [updated]

Auteur: , 46 Reacties

Omdat de belastingdruk voor de automobilist in Nederland nog niet hoog genoeg is heeft Staatssecretaris Mansveld (Milieu) een advies gekregen voor verdere verhoging van de accijnzen op benzine en diesel.

Nederlandse automobilist verder in zijn hemd gezet?

Het idee hierachter is een lastenverzwaring voor de conventionele brandstoffen om zo accijnzen op biobrandstoffen te kunnen verlagen, want die zijn heilig immers… Het lijkt ons van weinig realiteitszin getuigen, en eigenlijk gewoon compleet bezopen om op dit moment met zo’n plan te komen.

De reacties zijn dan ook niet van de lucht. De BOVAG, die vorige week nog een wedstrijdje armpje drukken van Frans Weekers won, schreeuwt moord en brand, en Geert Wilders greep de kans om Mark Rutte weer eens te beschimpen via Twitter met beide handen aan.

We vragen ons dan ook af wat er met het advies wordt gedaan, maar de optie ‘prullenbak’ lijkt reëel. Met name de pomphouders in de grensstreek zouden hier last van ondervinden. Gisteren nog verscheen het bericht dat de pomphouders aldaar van de overheid een ton aan gratis geld willen, ‘om de klappen van de accijnsverhoging op brandstof en tabak op te vangen.’

Per 1 januari 2014 komt er overigens sowieso al een accijnsverhoging aan.

Update: Zoals verwacht blijft dit plan bij een proefballonnetje. Stas Weekers liet dit vandaag aan de Tweede Kamer weten, en floot en passant Wilma Mansveld terug, die het had gewaagd zich op zijn beleidsterrein te begeven. Een storm in een glas water dus.



46 reacties

Heren en Dames, nog even ietsje verder bukken.. nog ietsje verder ja.. bijna, ja zo is het goed.. nu kun je pas echt goed ‘genomen’ worden..
@2800cc: wacht even, dan pak ik de vaseline alvast!
@stanoow: Nee, de overheid gaat er gewoon droog in XD
@azenomei: inderdaad, die maken zich niet druk om een extra ‘anuskloof’..
@2800cc: Nu weet ik waar de elektrostekker in moet, bedankt.
Dit is nu niet bepaald de oplossing die ik in gedachte had om het tanken in grensgebieden op te lossen.
@towi1989: Thanks voor de tip!
Vreemd hier in VL dalen de brandstof prijzen.
@toroloco: Dat mag ook wel, de diesel was verdummele 15 cent duurder dan hier in NL.
Wat ben ik blij dat ik op een paar kilometer afstand van de Duitse grens woon…
En daar is bij de PVDA een “denktank” van beleidsmakers, al dan niet duurbetaald, voor nodig om dat te doen waar de PVDA altijd op uitkomt? Automobilisten uitpersen. Joh…
Mooi, als dit doorgaat is dit voor mij reden om te gaan hamsteren in Belgie, antwerpen is 30 min. rijden, kan ik gelijk goed bier inslaan.
@papa: Moet jij daarvoor naar Antwerpen? Ik ga gewoon naar Baarle-Hertog/Baarle-Nassau en rij dan daarna ff langs ’t Bierparadijs :-)
@VeniVidiVici: ik ga gewoon naar de dichtstbijzijnde supermarkt en koop daar een lekkere krat Heineken of hertog jan
@bierbuik: Sinds wanneer is Heineken lekker??! :-S
“PVDA” en een werkwoord in 1 zin. Dan lees ik al niet meer verder. En al hélémáál niet als dat werkwoord “denken” is!
Je pakt niet alleen de autobestuurders, maar wat dacht je van ook de pomphouders? En dan wel weer zoveel miljoen naar Syrië pompen.. Rutte toch.
Bewijst eens te meer dat PvdA-ers niet voor hun geld werken maar uit de grote ruif vreten. Geen enkel benul van economie, alleen van ideologie. En dat moet dan het land uit de crisis helpen …
Pomphouders in de grensstreek, nou als ze het daarom moeten laten gooi dan maar omhoog. nee omdat banen niet voor het oprapen liggen, en je dan elke dag 120 km moet rijden voor je werk, je je zak al leeg gooit aan de pop, en door alle andere belastingen je haast niks overhoudt, kijk dan moet je dat niet doen. Maar gelukkig is dat hier natuurlijk in ons mooie kikkerlandje niet aan de orde.
De afdeling milieu zou niks te zeggen moeten hebben over brandstof accijns. Dat is alsof ik mijn kinderen laat bepalen hoeveel geld we uit gaan geven in de speelgoedwinkel.
Prima plan! Zo hoeft er geen rekeningrijden (duur, ingewikkeld, privacy) te komen en betaalt de grotere vervuiler meer (immers verbruik is hoger). Daarnaast kan de wegenbelasting dan helemaal afgeschaft worden en betaal je dus meer als je meer gebruik maakt van het asfalt.
Twee kritiekpunten:
1.In heel Europa moeten de brandstofprijzen omhoog. Ik zou ook niet weten waarom niet, het milieu is toch heilig in Europa? Zo is het grensstreek probleem ook opgelost. Ik vermoed alleen dat de andere Europese leiders het niet aandurven.
2.Het fileprobleem los je hiermee niet op. Met rekeningrijden zou dat wellicht beter werken, door bepaalde tijden duurder te maken.
@fiscaal: Op zich vind ik het prima zoals jij het beschrijft. Helaas zal in Nederland de wegenbelasting niet verdwijnen (dit komt immers in de staatskas terecht)
@fiscaal:

Dat is inderdaad een prima plan. De simpelste vorm van kilometerheffing.
Wegenbelasting eruit, brandstoftoeslag erin.

Dan moet het inderdaad wel gelijkgetrokken worden in europa. Dat is al 1 probleem. En het andere probleem is dat het afschaffen van de mrb net zo zal gaan als die van de bpm. Niet dus. In nederland wordt je altijd meer genaaid, nooit minder
Ja geweldig plan. Als dit de economie niet gaat stimuleren weet ik het ook niet meer. En de struisvogel award gaat naar….
Als de overheid nou bij elke liter benzine een condoom erbij geeft, dan ben je in ieder geval ‘veilig’ verneukt
gedwongenleaser
Wat een plaatje…
Dit plan geeft de term ‘tankbeurt’ een geheel nieuwe en pijnlijke dimensie.
Hoe kan Nederland ooit uit de recessie komen als ze het ons alleen nog maar moeilijker maken
@armandomammoet: Nederland zal nooit uit de recessie komen als we dat verwachten van de overheid.
Wilde iedereen hier een paar maanden geleden niet liever hogere accijns in plaats van een kilometerheffing???
Krijg je je zin is het nog niet goed… Lees anders dit ff terug, stelletje flapdrollen:
http://www.autoblog.nl/archive/2010/10/01/rutte-i-geen-kilometerheffing-wel-brandstofheffing
@stationcar: Grappenmaker. Als je het verhaal nou eens goed leest, dan zie je dat dit geen accijnsverhoging zou zijn die een kilometerheffing zou vervangen, maar eentje om de accijnsverlaging van alternatieve brandstoffen mee te bekostigen. Die kilometerheffing kan er dan alsnog komen.

Afgezien daarvan lijkt het me nu niet de aangewezen tijd om een kilometerheffing (in welke vorm dan ook) in te voeren. Lijkt me een prima manier om de economie nog verder in een dal te duwen.
@potver7:
Weet ik wel, maar toen het over kilometerheffing ging wilde iedereen accijnsverhoging, want dat was zo eerlijk. Nu wil iemand accijnsverhoging, met weliswaar een iets andere motivatie, is het wéér niet goed. Het is nooit goed bedoel ik maar te zeggen, het is hier af en toe gewoon meeblaten met de kudde.
Ik ben dus geen voorstander van accijnsverhoging of kilometerheffing, begrijp me goed, ik erger me alleen een beetje aan de bovenstaande reacties.
@stationcar: Dat idee was sowieso al te bezopen voor woorden. andere landen hebben dat niet nodig dus wij ook niet. Natuurlijk Nederland is een zorgstaat maar alsnog.
Het mooie is nog, dat ze het willen om zo de accijns op biobrandstof te verlagen. Das echt lekker goed voor t milieu… Maar daar word door vriendjes lekker veel aan verdiend.
ik snap het eigenlijk niet zo goed. Een paar jaar geleden stond de transportwereld op zijn kop toen de dieselprijs op 1,45 stond. Nu staat ie op 1.50 en ik hoor niets….
het is trouwens amper 10 jaar geleden toen de dieselprijs onder 1 euro lag…
met dank aan…
@TDI-goeroe:
Hoe wil je schreeuwen als je van de honger omkomt?
En waar kan ik die biobrandstoffen tanken?

Ik weet een veel beter plan. Als die biobrandstoffen zo geweldig zijn, dan kun je de accijns daarop toch gewoon verlagen of afschaffen? Hetzelfde gebeurt immers met electrische voertuigen: die betalen ook geen accijns op hun ‘brandstof’ (totdat ze hun range-extender gaan gebruiken) – alles in het kader van bevordering van EV’s ten behoeve van het milieu. Als biobrandstoffen net zo geweldig zijn, waarom worden die niet op dezelfde manier behandeld?
allemaal heel leuk en aardig maar niet alle auto’s kunnen op bio rijden bijv mijn 156 uit 2002 mag geen e85 in
Wanneer lezen we nou eens over plannen om wachtgeldregelingen te versoberen? Of prestatiecontracten voor overheidsfunctionarissen en leveranciers? Of verminderen van het aantal ambtenaren (de functies, niet de mensen zelf) ?

Wethouders hier in Groningen verdienen bijvoorbeeld tussen de 122.500 en 134.500 euro, inclusief toelagen. (bron: gemeente.groningen.nl)
Hieruit blijkt weer eens de kwaliteit, de intelligentie en het empathisch vermogen van onze beleidsmakers.

We helpen NIEMAND met al die groene troep door onze brandstof heen, erger nog er wordt in rap tempo oerwoud ontgonnen on plantages neer te zetten.

Behalve in PvdA kringen.

Daar zit de wereld heel anders in elkaar..

Die willen namelijk later een comissie in het leven roepen om illegale plantages op de zwarte lijst te krijgen
Zodat ze zelf politiek correct zijn, Nederland een voorbeeld voor de wereld mag zijn en het ALLER belangrijkste : ze houden zichzelf bezig.

De haven van Rotterdam kan dan door hen als grote boosdoener worden neergezet, omdat daar de meeste palmolie naar toe wordt verscheept.

We zijn zo langzamerhhand het lachertje van de gehele wereld aan het worden.

Een economische crisis kunnen we niet de baas, er worden alleen maar zaken voor ons uitgeschoven ipv dat er beslissingen worden genomen.

Maar we zijn wel politiek correct.
Dat weer wel dan.
Dat was ene Wim Kok ook.
Met zijn tijdelijke kwartje.
Ik zou tegen die -nutteloze- PvdA plucheplakker iwllen zeggen :
Lees dit eens.
Artikel over Bio fuel
in the Guardian
niet de minste krant :
http://www.theguardian.com/environment/2007/apr/04/energy.indonesia
Of maak eens een reisje naar Sumatra. Ongelooflijk, hoe veel van die grote plantages ik daar de laatste keer zag… Of je nou rond Medan of Padang bent, ze zijn overal.
In mijn Saab Aero uit 2002 gooi E85 in. Daar loopt de motor mooier op een gaat hij sneller mee.
ah, tegengewerkt door de EU,die heeft het gebruik van biospul juist begrensd.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).