• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

PVV wil snijden in dienstauto’s ambtenaren

Auteur: sir_smokalot, gepost 9 november 2010 om 08:43 – 115 Reacties

Dure dienstwagen

We beginnen de dag met wederom een stukje symboolpolitiek van onze eigen Partij voor de Vrijheid. Naar het schijnt rijden er in Nederland 247 ambtenaren in een dienstauto, en dat is tegen het zere been van de PVV-fractie. Volgens Kamerlid Hero DBrinkman kan in dit aantal flink gesneden worden en moeten we proberen het merendeel van de ambtenaren op de fiets of in het OV te krijgen.

De desbetreffende ambtenaren laten zich bij voorkeur in Audi’s, Mercedessen en Volvo’s rondrijden. De Telegraaf vlooide het aantal auto’s uit, en kwam met de volgende cijfers: Rijkswaterstaat heeft volgens de krant twintig Audi’s met chauffeur voor zijn topambtenaren. Ook de directeur van het KNMI wordt rondgereden in een Audi A6. De Belastingdienst heeft tien auto’s met chauffeur, net als de 25 korpschefs van de regionale politiekorpsen.

Bij het Openbaar Ministerie hebben ruim vijftig medewerkers, vooral hoofdofficieren, recht op een dienstauto met chauffeur. Vorige week bleek al dat het ministerie van Defensie 37 auto’s met chauffeurs heeft. Volgens Brinkman is dit allemaal veel te veel: “Twee auto’s per departement en één per dienst lijkt me meer dan genoeg”

Om de zaken even in perspectief te plaatsen: in Nederland werken 954.000 mensen in de publieke sector, een ruime definitie van ‘ambtenaren’. Het aantal ambtenaren dat een dienstauto heeft komt hiermee uit op 0,025%, geen schrikbarend aantal lijkt me. Laten we er van uitgaan dat alle auto’s met chauffeur zo’n 2 ton per jaar kosten, dan is dit een kostenpost van een kleine 50 miljoen. Op een begroting van 182 miljard is dat niet de wereld. Bovendien leven we hier niet in een bananenrepubliek waar rücksichtlos publiek geld over de balk wordt gesmeten.

Maar nee, laten we vooral onze topambtenaren hun auto ontzeggen. Staat ook zo lekker professioneel, als je als generaal met de bus bij een belangrijke afspraak komt. Ter nuancering: er zijn natuurlijk ook belachelijke misstanden te noemen, zoals korpschef van Baal die doodleuk zijn chauffeur vanuit Friesland liet aanrukken terwijl hij zelf in het midden van het land gechauffeurd moest worden. Desalniettemin komt deze laatste litanie van de PVV op mij over als een lege huls. Ambtenaren stimuleren om te fietsen is sowieso een topplan, maar dit gebeurt al middels douceurtjes.

Ook interessant!

  • Audi dealerschap onder water
  • Audi A7 L
    Audi A7 L wordt prachtige, gestrekte sedan
  • Meer Audi Sport dealers
    Meer Audi Sport dealers voor Nederland
  • Audi RS Nogaro Editions
    Audi RS Nogaro Editions geven hoedtik aan RS2

Nieuwste artikelen

  • Dikste diesel van Marktplaats kan er maar één zijn
  • Wordt klussen aan je auto dan toch weer makkelijker?
  • Gespot – Extreem foute Mansory Urus
  • Officieel: GEEN ban op verbrandingsmotor na 2035!
FacebookTweetPinLinkedIn

Audi, Mercedes, Volvo

Vorig bericht: « Kopen? Daimler DB18 Drophead van Winston Churchill
Volgend bericht: Details Audi Q5 Hybrid Quattro lekken per ongeluk uit »

Lees Interacties

Reacties

  1. Den zegt

    9 november 2010 om 09:02

    Sir Smokalot ben het ermee eens. Waarschijnlijk kost het de staat trouwens meer als een directeur zelf achter het stuur zit, dan dat hij andere dingen kan doen op de achterbank.

    Login om te reageren
    • Arnold zegt

      9 november 2010 om 11:01

      @Den: in de bus hoeven ze toch echt niet zelf te sturen hoor ;)
      Ontopic: dit slaat gewoon nergens op laten ze het geld dan aan beter dingen besteden.

      Login om te reageren
      • Charlie zegt

        10 november 2010 om 17:57

        @Arnold:

        Sirsmokealot, wat je in dit stukje zegt slaat dus kant noch wal. Iedere cent die wordt besteed aan duurdoenderij van onze ’topambtenaren’ is er een te veel.

        Login om te reageren
  2. midasracer zegt

    9 november 2010 om 09:04

    Helaas heeft de PVV wel gelijk. Zoveel dienstauto’s laten rondrijden is keihard misbruik van belastinggeld. Er zijn maar 2 redenen aan te voeren waarom een ambtenaar een dienstauto zou moeten krijgen: a) onmisbaarheid en b) beveiliging. Een hoofdofficier is vervangbaar, want er zijn er 50 van. Als deze mensen veel reizen van rechtbanken, kun je een paar auto’s reserveren. Maar 50 is absurd. Hetzelfde geldt voor de andere afdelingen. Vroeger zat ik bij een goot bedrijf met voor onze afdeling met 1 dienstauto. Op intranet hadden we een account aangemaakt voor deze auto, net als een vergaderzaal. Had je hem nodig, dan reserveerde je hem voor die paar uurtjes. Efficientie heeft dat. Een woord wat ambtenaren niet kennen. Het mes in het vet! Laat ze het maar leren.

    Login om te reageren
    • mout zegt

      9 november 2010 om 10:30

      @midasracer:
      Ik zie toch zeker een c) een functie waarbij je echt veel op de weg bent. Bijvoorbeeld als je op pakweg 3 provinciehuizen een vaste taak hebt. Dan kan je wel een leasebak of benzinegeld geven, maar is een auto met chauffeur wel erg nuttig als rijdend kantoor.

      Login om te reageren
      • midasracer zegt

        9 november 2010 om 10:49

        @mout: Mee eens, waarom dan een auto met chauffeur pp en niet een stafauto die met andere mensen gedeeld wordt? En dat kan simpel worden opgelost zoals ik eerder heb beschreven.

        Login om te reageren
        • marc zegt

          9 november 2010 om 11:07

          @midasracer: Die mensen kunnen effectiever zijn met een chauffeur dan wanneer ze zelf rijden. Simpele kosten berekening die ook in het bedrijfsleven voorkomt. Zoiets afschaffen en daar trots op zijn heet geloof ik een Pyrrhus overwinning…

          Login om te reageren
          • midasracer zegt

            9 november 2010 om 11:23

            @marc: Je moet je afvragen welke auto’s zijn aangeschaft voor misplaatste status en welke werkelijk effectief gebruikt kunnen worden. Waarom 50 hoofdofficieren of alle generaals elk hun auto met chauffeur? Dat lijkt op status. Ik zeg ook niet alles afschaffen, maar je kunt wel kijken naar ander gebruik. Per afdeling of ministerie een paar auto’s met chauffeur lijkt me meer dan genoeg.

            Login om te reageren
  3. Bart zegt

    9 november 2010 om 09:06

    Ik vind dat de ministeries die het gebruik van een auto ontmoedigen ook echt niet in een dienstauto kunnen verschijnen, dat zou ik erg hypocriet vinden. Ik weet niet of die zelf ook gebruik maken van het OV en de fiets.

    Het zelfde geldt voor ambtenaren die in de klimaathoax geloven, een beter milieu begint bij jezelf.

    Login om te reageren
  4. xPendek zegt

    9 november 2010 om 09:09

    Twee ton per jaar? Voor een chauffeur en auto? Lijkt mij aan de lage kant..

    Login om te reageren
    • Okkii zegt

      9 november 2010 om 11:49

      @xPendek: denk dat de dienst auto’s Lease bakken zijn met een chauffeur

      Login om te reageren
  5. handrem trekken is fijn! zegt

    9 november 2010 om 09:14

    Die PVV is toch helemaal niet zo slecht!
    Waarom moeten die voorname ellebooglikkende capsoneslui afzonderlijk van elkaar een auto met chauffeur hebben? Zo’n dienstauto en chauffeur kan toch niet draaien op één persoon!? Dat is toch van de zotte!!

    Login om te reageren
  6. HotBaboon zegt

    9 november 2010 om 09:27

    waarom moet de eigen mening van de schrijver erin vermeld worden? niet erg objectief weer

    Login om te reageren
    • sir_smokalot zegt

      9 november 2010 om 09:46

      @HotBaboon: Omdat het hier een blog is? Voor objectieve berichten verwijs ik u graag naar media als het AD, NRC, of Telegraaf (wel even de opiniepagina overslaan).

      Login om te reageren
    • Vreddy_B zegt

      9 november 2010 om 09:47

      @HotBaboon:

      Omdat het een blog is. Voor objectiviteit ga je maar naar de website van ANP.

      Ontopic:

      Ik vind dat de PVV niet moet doordraaien. Deze mensen maken meer werk uren per week dan de gemiddelde arbeider. Hun tijd is kostbaar dus door middel van chauffeur kunnen zij dus beter efficiënter met hun tijd omgaan. En anders verwacht ik dat Geert het initiatief neemt en voortaan met de fiets komt, overigens wel met beveiligers die om hem heen fietsen.

      Login om te reageren
      • matthis zegt

        9 november 2010 om 14:59

        @Vreddy_B: Goed punt, Alleen is er een groot verschil in de prijs van een S klasse ten opzichte van bijvoorbeeld een E klasse/5 serie/s60, die prima als chauffeursauto doorkan.

        Login om te reageren
  7. The360box zegt

    9 november 2010 om 09:33

    Hero Drinkman? brinkman is de naam

    Login om te reageren
  8. Mr. CO2 zegt

    9 november 2010 om 09:34

    “dan is dit een kostenpost van een kleine 5 miljoen”

    247 keer 2 ton is volgens mij geen 5 miljoen… ;)

    Login om te reageren
    • sir_smokalot zegt

      9 november 2010 om 09:48

      @Mr. CO2: Correct, stond een nulletje te weinig.

      Login om te reageren
  9. Zdev zegt

    9 november 2010 om 09:37

    Zelf rijden is veel leuker.

    Login om te reageren
  10. Silverarrow zegt

    9 november 2010 om 09:46

    Kan me haast niet voorstellen dat deze mensen allemaal een auto mét chauffeur nodig hebben. Ongeacht of het wel of niet terecht is, zeggen dat het een kostenpost is van maar 5 miljoen is onzin. Ook al is het maar 5 miljoen, ik kan me genoeg instellingen bedenken die met dat geld veel betere dingen zouden kunnen doen.

    Login om te reageren
  11. boss5 zegt

    9 november 2010 om 09:51

    Meneer smokalot maakt twee cruciale fouten in zijn meningsvorming:
    1. Het gaat om 50 miljoen.
    2. Een hoge ambtenaar heeft wmb best recht op een leasebak tot 55k. Maar als hij iets wil voorbereiden staat hij maar wat eerder op ipv in de auto te werken. Een chauffeur is zodoende overbodig.

    Login om te reageren
  12. Simpson zegt

    9 november 2010 om 09:55

    Met alleen de auto’s ben je er natuurlijk nog niet.

    Hoeveel van die ambtenaren rijden met een escorte? die gaan ook niet op de fiets of in een dacia logan.

    Login om te reageren
  13. Tedje zegt

    9 november 2010 om 09:55

    Slecht nieuws voor alle Sjakies die graag in een 2e hands veel te dure auto met 2 ton op de klok rijden. Komen er weer minder van op de markt.

    Login om te reageren
  14. Potver7 zegt

    9 november 2010 om 09:56

    “Een auto per dienst is meer dan genoeg…” Rutte heeft een dienstauto, dus dan moet Wilders hem inleveren!

    Login om te reageren
    • Barryyy zegt

      9 november 2010 om 09:59

      @Potver7:
      Of andersom.
      Trouwens, pvv en vvd zijn dan wel gekoppeld aan elkaar als soort van regeringspoging, maar als partij zijn ze nog steeds individueel. Hoe moet het nou gaan als pvv een eigen vergadering heeft. Moet geert dan roepen: HE MARK, OUWE ZWEETSOK, MAG IK JE WAGEN EFFE LENEN, IK HEB EEN VERGADERING EN JIJ GAAT VANAVOND PORNO KIJKEN DUS JE HEBT M NIET NODIG.

      Login om te reageren
      • Potver7 zegt

        9 november 2010 om 13:46

        @Barryyy: ze zullen wel gaan roepen dat politici geen ambtenaar zijn, en dus niet onder deze regeling vallen ;)

        Bovendien heeft ons Geert niet 1 dienstauto, maar 3… (ik weet wel, hij was ze liever kwijt dan rijk, maar toch)

        Login om te reageren
  15. Barryyy zegt

    9 november 2010 om 09:57

    Iedereen begrijpt wel dat 50 miljoen op 182 Miljard geen hoge kostenpost is, maar het wil niet zeggen dat iedere hoge persoon die voor de overheid werkt een dienstauto verkrijgt. Sommige mensen begrijp ik nog, die gevaar voor eigen leven riskeren (Geert + andere politici). Nu vind ik wel, dat een lagere klasse auto ook mogelijk is. Skoda, peugeot, renault en dergelijke zijn ook geen slechte auto’s. Diegene die dus niet een gepanserd voertuig nodig hebben mogen best een klasse lager.
    Mensen die dit wel nodig hebben, die hebben een auto nodig met vrij grote sterke motor (indien de wagen gepanserd is)

    Login om te reageren
    • Pro-normaal zegt

      9 november 2010 om 19:38

      @Barryyy:

      Vreemd, ik kan het mij herinneren dat een bepaalde hoofdofficier zijn leven ook niet zeker was!

      Login om te reageren
  16. Birdman zegt

    9 november 2010 om 09:59

    Blijft leuk dat mensen ondanks dit kritische stuk van sir_smokalot het toch nog met de pvv eens zijn. Ik ben niet een van hen. Het gaat hier weer om een nutteloos punt waar sommige mensen meteen over zeggen dat ze het er mee eens zijn, zonder er over nadenken. Of ze zijn niet capabel om na te denken. De overheid moet concurreren met multinationals om goede bestuurders te behouden en aan te trekken. Denk je echt dat multinationals moeilijk doen over een auto? Dus je kunt het recht van een auto intrekken, met als gevolg dat talent weg gaat en het meer kost.

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      9 november 2010 om 18:12

      @Birdman:

      talent ??

      Login om te reageren
    • Pro-normaal zegt

      9 november 2010 om 19:39

      @Birdman:

      De pvv moet het juist hebben van mensen die niet willen/kunnen nadenken!

      Login om te reageren
  17. JvT zegt

    9 november 2010 om 10:01

    Ik hoor niemand vragen om een kosten-batenanalyse. Is het nut van een chauffeur niet dat er onderweg gewerkt kan worden? Als het goed is moeten de kosten van een chauffeur zichzelf terugbetalen. Als je daar cijfers over hebt kun je hier pas oordeel geven.

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      9 november 2010 om 18:11

      @JvT:
      hoe groot is NL dan ??
      stelt toch geen roggel voor ..

      Login om te reageren
  18. Marco zegt

    9 november 2010 om 10:10

    De mensen die een chauffeur hebben werken ook gewoon 60+ uur in de week door het hele land en dan is een chauffeur gewoon noodzakelijk, klaar. Typisch PVV populistisch gedoe, ze kunnen beter gaan kijken of en waar het autogebruik kan worden teruggebracht.
    Als je een topambtenaar zelf laat rijden zal die nog langere dagen maken en uiteindelijk, DOEI, zeggen voor zijn of haar baan. Bedrijfsleven in, gelijkwaardig salaris en minder uren werken.

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      9 november 2010 om 18:10

      @Marco:
      kunnen ze idd beter semi-ambtenaar worden ..

      bedrijfsleven gaat niet lukken he .. dat weet je zelf ook wel ..

      en die zogenaamde 60 uur .. worden dan 80 ECHTE uren ..

      Login om te reageren
  19. Appii zegt

    9 november 2010 om 10:17

    Jaloezie noem ik het.. 0.025%.. zijn er belangrijkere dingen?

    Login om te reageren
  20. Bob zegt

    9 november 2010 om 10:18

    Waarom rijden ze eigenlijk alleen “Premium”, ook merendeel Pon produkten weer Europees aanbesteed?

    Login om te reageren
    • Barryyy zegt

      9 november 2010 om 10:33

      @Bob:
      Waar haal je dat vandaan, uit de tekst kan je alleen halen dat er 21 auto’s van audi zijn?
      247 – 21 = 226. Wat als Mercedes deze auto’s vertegenwoordigd. Ga je dan nog zo’n slimme opmerking maken.
      Eventueel ALS pon wel veel auto’s levert (Audi’s), misschien vinden hun ze wel gewoon comfortabel, mag dat of moet iedereen VAG auto’s haten en boycotten?

      Login om te reageren
  21. Tabasco zegt

    9 november 2010 om 10:33

    Jaloezie of niet maar dit is belachelijk en niet meer dan een status symbool waar wij met zijn allen voor moeten betalen. Ondanks het lage percentage blijft het een schrikbare hoeveelheid. Wat een grootheidswaanzig voor funcionarisen die zich nederig, bescheiden en dienend dienen op te stellen

    Ik ben niet van de PVV (yak) maar de misstanden in het gehele ambtenaren apparaat mogen er wel eens een keer uitgesloopt worden. Dus dit ook.

    Login om te reageren
  22. Bob zegt

    9 november 2010 om 10:42

    @Barryyy

    Iedereen? Waar haal je dat vandaan? VW/VAG wordt dit jaar het meest verkochte merk in NL dus gehaat?

    Login om te reageren
    • Barryyy zegt

      9 november 2010 om 10:47

      @Bob:
      Nee, ik zeg juist moet iedereen zoals vele hier op autoblog VAG haten? zo kwam jou eerste comment een beetje op mij over. Wellicht dat ik het verkeerd begreep?

      Login om te reageren
  23. Vreddy_B zegt

    9 november 2010 om 10:50

    Ik wil graag ook de functionaliteit van de Heer Brinkman zelf even aan de kaak stellen. De man Blaat wat van zich af en slaat louter de plank mis, maar ondertussen eet hij ook mee uit de staatsruif. Als Geert nog enigszins serieus genomen wilt worden moet hij dit soort roeptoeters van de PVV lijst schrappen.

    Login om te reageren
  24. Ali X zegt

    9 november 2010 om 11:02

    Een ambtenaar werkt geen 60 uur in de week. Hooguit 6, lunchpauzes meegerekend.

    Login om te reageren
  25. HKH zegt

    9 november 2010 om 11:07

    50 miljoen is niet veel als je naar het totale kostenplaatje kijkt, maar waarom moeten belastingbetalers meebetalen aan deze luxe zoals het hebben van een chauffeur. Tuurlijk maken deze politici etc. veel uren maar er zijn zat andere beroepen waar nog veel meer uur in gedraaid worden (zoals beroepen in de landbouw, veeteelt en visserij).
    Het is onprofessioneel om bestuurders van een land met openbaar vervoer te laten gaan, maar hoe het nu gaat lijken ze net koningen van een land met te veel macht en aanzien.
    De kans dat het doorgevoerd wordt lijkt mij alleen wel een kleine kans hebben.

    Login om te reageren
  26. 9000cse zegt

    9 november 2010 om 11:12

    Ik mis hier de wellicht wijze woorden van @LINCOLN!

    Die weet mogelijk wel een adresje voor zo’n 250 verlengde, driewielige, jong gebruikte tandems, zodat:
    a) die chauffeurs niet ontslagen hoeven te worden en
    b) de kosten van het “vervoerspark” drastisch teruggebracht kunnen worden.

    Of wat te denken van riksja’s?

    Login om te reageren
  27. primramessar zegt

    9 november 2010 om 11:21

    Reizen naar je homeboys is niet meer van deze tijd. Gewoon lekker chatten met je andere ambtenaar matties via de msn en je webcam.

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      9 november 2010 om 13:43

      @primramessar:

      behalve naar Aruba dan ..

      Login om te reageren
  28. Duppie zegt

    9 november 2010 om 11:26

    2 ton per jaar lijkt me een beetje veel. Goed, de auto van Beatrix en de minister-president zullen ongetwijfeld een godsvermogen kosten ivm bepantsering, maar die van de overige ambtenaren? Ik zou eerst eens de echte kosten willen zien, maar PVV kennende is het weer gewoon polulistisch gebrul.
    Een HSL-Zuid die 4 miljard over budget gaat is veel vervelender voor de belastingbetaler. De bodemloze put genaamd Uruzgan kost 2 miljoen per dag…

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      9 november 2010 om 15:35

      @Duppie:
      leuk dat je juist die punten aan het licht brengt ..

      ouwe populist ..

      Login om te reageren
  29. yerrie zegt

    9 november 2010 om 11:31

    Laten we beginnen met de BMW’s Merc’s en Audi’s te vervangen voor Skoda superb’s(behalve die van minsters en staatssecretarissen).
    Dat is al een halvering denk ik zo.

    Login om te reageren
    • floryn zegt

      9 november 2010 om 11:53

      @yerrie: Geen slecht idee, maar een opgeleide chauffeur die zijn leven lang deze baan heeft, kost ook wat natuurlijk.

      Login om te reageren
  30. pomoek zegt

    9 november 2010 om 11:48

    Symboolpolitiek van de bovenste plank. Levert nog geen deuk in een pakje boter op. Ten 2e: Hoe komt Brinkman erbij dat deze mensen wel zonder dienstauto kunnen? Het gaat hier om mensen die Nederland moeten besturen. Die zie ik liever niet op het station wachten op de 1e vertraagde intercity naar Den Haag maar gewoon achter in de S60 met een pak dossiers op zijn of haar schoot. Dat is pas efficiënt.

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      9 november 2010 om 13:42

      @pomoek:

      zou niet zo gek zijn als die lui eens op een station komen ..

      Login om te reageren
  31. floryn zegt

    9 november 2010 om 11:51

    Ik heb zelf als chauffeur gewerkt voor onder andere topambtenaren en ik kan je verzekeren dat het meestal logistiek niet mogelijk is om auto’s te gaan delen tussen dit soort personen. Er worden veel kilometers gereden, ook tijdens de werkdag en dan is het lastig om tussendoor ook nog een ander te rijden, terwijl vaak niet vast staat hoe lang een afspraak duurt.

    Daarnaast willen we dat ambtenaren hun werk efficiënt doen. Door een goede dienstauto kan dat. Je maakt mogelijk dat ze veel en snel afspraken kunnen maken en achterin de auto kunnen rijden.

    Wat mij betreft is dit symboolpolitiek van de PVV. Lekker tegen de mensen aanschoppen die super hard werken (topambtenaren doen dat in mijn optiek ook) en meer geld hebben dan het PVV electoraat.

    Login om te reageren
    • midasracer zegt

      9 november 2010 om 13:40

      @floryn: En waarom kunnen ze dan niet zelf rijden? Doen duizenden vertegenwoordigers en managers dagelijks ook. Ga me nu niet vertellen dat er in de auto zelf ook hard gewerkt wordt. Meestal worden er extra grote auto’s besteld (zogenaamd voor de slechte rug) zodat ze lekker languit kunnen….

      Login om te reageren
      • floryn zegt

        9 november 2010 om 14:45

        @midasracer: Nee 8-% procent van de tijd deed men iets nuttigs! Ik geloof dat je het niet helemaal begrijpt in deze discussie. Sommige mensen zijn te duur om stil te staan in de file zonder iets te kunnen doen. Bovendien is het veiliger om echte belangrijke mensen door een opgeleide chauffeur rond te laten rijden. En dan heb ik het alleen nog maar over werkdagen van 07:00 tot 22:00.

        Login om te reageren
        • floryn zegt

          9 november 2010 om 14:45

          @floryn: ahem 80%

          Login om te reageren
          • midasracer zegt

            9 november 2010 om 15:02

            @floryn: Ik dacht al, die 8% was wel erg realistisch. Toch wel grappig dat de overheid nu een campagne begint over telewerken maar er zelf met de pet naar gooit. Overigens de PVV valt over het aantal dienstauto’s, deze kosten vallen in het niet bij de miljoenen aan vliegtickets. Ik herinner me van de getallen van vorig jaar dat er per dag 50 ambtenaren op een vliegtuig stappen. Ketsjeng!

            Login om te reageren
            • floryn zegt

              9 november 2010 om 15:05

              @midasracer:

              50 per dag? Niet erg veel lijkt me als je kijkt hoe veel mensen er bij BZ werken. Bovendien levert dit ook weer geld op als het goed is. Anders waren Nederlanders nooit gaan kijken wat er buiten die grens gebeurt :)

              Login om te reageren
  32. toyotaprius zegt

    9 november 2010 om 11:58

    Populisme van de bovenste plank… Maar wat kan je anders verwachten als iemand vernoemd is naar een personage uit Allstars…. *Zo ga nu weer verder met mijn werk…*

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      9 november 2010 om 13:39

      @toyotaprius: wat is populisme ??

      Login om te reageren
      • Barryyy zegt

        9 november 2010 om 13:44

        @lincoln:
        http://nl.wikipedia.org/wiki/Populisme

        Login om te reageren
      • toyotaprius zegt

        9 november 2010 om 14:44

        @lincoln: Geloof een boom, ik heb er ook een in de tuin. staat naast de eik.

        Login om te reageren
  33. corvettez06 zegt

    9 november 2010 om 12:21

    @ birdman , denk er heel goed overna wat er gezegd word, maar het feit dat er bezuinigd word , betekent ook dat iedereen daar aan mee moet werken , aan de andere kant word er wel altijd tegen het volk gezegd dat we op de kleintjes moeten letten , dus vele kleintjes maken ook een grote besparing . dus wat de pvv doet is helemaal zo gek nog niet.

    Login om te reageren
  34. the-budel-guy zegt

    9 november 2010 om 12:33

    ag een maatje minder mag van mij ook wel ipv A6 is een A4 toch voldoende en ipv een S600 mag het toch wel een S420 hybrid zijn dan geven ze het goeden voorbeeld

    p.s klopt het dat maxime verhagen in een Citroen C6 wordt gereden

    Login om te reageren
  35. goudvis zegt

    9 november 2010 om 12:35

    Ze kunnen toch ook meerdere ambtenaren met 1 auto en chaufeur laten rijden..

    Login om te reageren
    • Jelmer zegt

      9 november 2010 om 12:58

      @goudvis: Denk je nou echt dat dat niet gebeurd?

      Login om te reageren
  36. B /\/\ \/\/ zegt

    9 november 2010 om 12:35

    Wat is er mis met zelf rijden? Laat ze maar zelf rijden, net als de rest van NL, dan denken ze misschien wel 2 keer na voor ze hun agenda vol laten lopen met allerlei afspraken door het hele land, is nog beter voor het milieu ook. Voor deze keer ben ik het dus eens met de PVV.

    Login om te reageren
    • Henk_he zegt

      9 november 2010 om 12:53

      @B // //: ooit geprobeerd om een wetsvoorstel te lezen terwijl je aan het rijden bent? Praat geen poep man…

      Login om te reageren
      • B /\/\ \/\/ zegt

        9 november 2010 om 13:47

        @Henk_he:
        Ooit geprobeerd een wetsvoorstel achter je bureau te lezen?
        Praat zelf geen poep…

        Login om te reageren
        • lincoln zegt

          9 november 2010 om 14:38

          @B // //:

          he he he .. die mensen werken wel 238 uur in de week ..
          en vakantie hebben ze nog nooit gehad ..

          Login om te reageren
  37. Henk_he zegt

    9 november 2010 om 12:49

    Ik werd als 21 jarige luitenant ook door een chauffeur gereden hoor, dus er zijn veel meer ambtenaren/militairen die dienstvervoer met chauffeur hebben.

    ;-)

    Login om te reageren
  38. Jelmer zegt

    9 november 2010 om 12:57

    Goed stuk van @Sir_smokalot Met de cijfers er bij zie je duidelijk hoe klein het aantal is. Zou het wel eens afgezet willen zien tegen een bedrijf als Shell..

    Wat me echt verbaasd zijn alle reacties hier van mensen die blijkbaar precies weten hoe de auto’s en chauffeurs ingezet worden, dat het minder kan en dat dan ook hard roepen. Dat deze mensen er echt wat van weten geloof ik geen flikker van. Als je die kennis echt had deed je in je werk er wel wat mee. Die praatjes over het ‘vet’ bij de overheid zijn enorme kul.

    Domste reactie: dan bereiden ze het werk maar wat eerder voor, in plaats van een chauffeur. We hebben het hier over topambtenaren. Die lui werken over het algemeen echt geen veertig uur in de week waardoor ze de avonden nog over hebben ofzo.

    Jaloezie en rancune zijn sterke emoties. Daar kan geen cijfer tegen op.

    Login om te reageren
    • toyotaprius zegt

      9 november 2010 om 13:03

      @Jelmer: Helemaal met je eens, het is geen luxe dat ze een auto met chauffeur hebben. maar noodzaak…
      Maar goed, ik zeg onderbuik gevoelens…..

      Login om te reageren
      • lincoln zegt

        9 november 2010 om 13:38

        @toyotaprius:

        tuurlijk wel .. MET chauffeur carpolen ze teminste ..

        Login om te reageren
        • toyotaprius zegt

          9 november 2010 om 13:42

          @lincoln: Ahh en daarvoor was de carpool strook uitgevonden… Zie je, Nederland is gewoon erg vooruitstrevend geweest!

          Login om te reageren
          • lincoln zegt

            9 november 2010 om 14:07

            @toyotaprius:

            nee hoor .. voor ambtenaren met chauffeur die de auto niet op hun naam hebben staan zijn er vluchtstroken uitgevonden ..

            Login om te reageren
            • toyotaprius zegt

              9 november 2010 om 14:15

              @lincoln: ok en voor wie was de carpoolstrook dan? Dus ambtenaren over vluchstrook.. ok..

              Login om te reageren
              • lincoln zegt

                9 november 2010 om 14:48

                @toyotaprius:

                carpoolstrook is populistische symbool politiek ..

              • toyotaprius zegt

                9 november 2010 om 14:54

                @lincoln: Mee eens, symbool politiek met een populistische insteek en dat was iets minder succesvol was dan gedacht.

  39. clijde zegt

    9 november 2010 om 12:58

    Niet schokkend dus, dit is weer domme praat van de PVV

    Login om te reageren
  40. porsj zegt

    9 november 2010 om 13:11

    @henk he: dat is dus juist het probleem. Waarom moet een luitenant rondgereden worden door een chauffeur? Je kan in het nederlands leger, waar toch al niets te doen is, op z’n minst zelf achter het stuur gaan zitten.

    Login om te reageren
    • Henk_he zegt

      16 november 2010 om 13:51

      @porsj: Jij hebt duidelijk geen benul van wat het NL leger tegenwoordig doet. Misschien dat in jouw diensttijd je uit je neus zat te vreten, maar tegenwoordig is de Krijgsmacht 5x kleiner en hebben ze het 5x drukker met het voorbereiden en uitvoeren van missies (we doen meer dan alleen Afgh.) Sterker nog, ik denk dat je überhaupt niet gediend hebt, anders zou je jezelf ook niet afvragen waarom een commandant een chauffeur nodig heeft (ik geef je 3 hints: radiocommunicatie, kaartlezen*, leiding geven. *TomTom werkt niet midden in de woestijn…)

      Login om te reageren
  41. lincoln zegt

    9 november 2010 om 13:36

    dit is heel simpel op te lossen hoor ..

    tis al snel 7 euro per belastingbetaler ..
    kunnen gewoon een potje maken voor vrijwillige giften ..

    dus .. anti-populisten .. put your money where your mouth is ..

    Login om te reageren
  42. de sjonnies zegt

    9 november 2010 om 13:40

    ’t is misschien allemaal uit zijn context gerukt; doelbewust om de mensen wakker te schudden.
    Heeft dan ook wel effect om efficiënter met dienstwagens en chauffeurs om te gaan en wildgroei in deze sector te beteugelen.
    Kan zelf niet oordelen of een top ambtenaar of anderen werkelijk een wagen met chauffeur echt nodig hebben.
    Andere kant is dat de ontslagen chauffeur toch ook moet eten.

    Iets wat mij altijd is bijgebleven is het volgende :
    Toen de grenzen open ginge, en slapende douaniers aan de grens niet meer nodig waren, verwachtte ik koppen in de kranten dat er zoveel mensen eruit zouden gaan bij de douane.Maar niets van dat alles.
    Wat is er met die mensen gebeurd?

    Login om te reageren
  43. robbie zegt

    9 november 2010 om 13:43

    Levert Geert W. dan ook meteen die gepantserde 7 Serie in waar hij al jaren in wordt vervoerd op kosten van de Nederlandse belastingbetaler?

    Hij is ‘slechts’ kamerlid en rijdt toch al jarenlang in een extreem dure gepantserde auto op kosten van Jan met de pet.

    Ohhh, hij moet daarin rijden omdat mensen boos op hem zijn? Tsja, dan moet misschien eerst maar eens nadenken voordat hij iets roept en niet doelbewust mensen mensen tegen zich in het harnas te jagen.
    http://www.autojunk.nl/2009/10/2-gepantserde-bmws

    Login om te reageren
    • toyotaprius zegt

      9 november 2010 om 13:59

      @robbie: Ik dacht dit zijn vervoer was….

      Login om te reageren
      • Beem bim bop zegt

        9 november 2010 om 15:41

        @toyotaprius: Is dat niet dat nazi-ding dat breslau maanden uit handen van de russen heeft gehouden?

        Login om te reageren
    • primramessar zegt

      9 november 2010 om 14:46

      @robbie:

      “Tsja, dan moet misschien eerst maar eens nadenken voordat hij iets roept en niet doelbewust mensen mensen tegen zich in het harnas te jagen.”

      De pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet.

      Login om te reageren
    • floryn zegt

      9 november 2010 om 14:56

      @robbie: Goed punt. Het enige dat de PVV hiermee doet is schreeuwen over een regeling waar ze zelf nu pas achter zijn gekomen. Lekker anti-establishment, terwijl Geert Wilders zelf al enorm lang bij het Haagse kliekje hoort. Als je daar al van kan spreken is hij in ieder geval lid. En dan maar wachten tot het onwetende volk oeh en aah roept over die verdraaide elite. Terwijl die verdraaide elite in dit land wel rete-hard werkt en veel afdraagt voor de maatschappij.

      De simpele mechanismen die de democratie spannend houden.

      Login om te reageren
    • lincoln zegt

      9 november 2010 om 15:15

      @robbie:

      op die kwibus die ging vertellen dat de aarde rond was waren ook een hoop mensen boos ..

      toevallig ook zo,n kliek die er financieel belang bij had ..

      Login om te reageren
  44. majinstar zegt

    9 november 2010 om 13:50

    Snij ook meteen ff in die 1ste klas vluchten voor de hele familie van 1 ambtenaar, luxe personeelsfeesten 10x in het jaar en wachtgeld. Als je dit voor elkaar krijgt dan krijg je mijn stem.

    Login om te reageren
  45. robbie zegt

    9 november 2010 om 13:50

    PS En heeft Hero wel nagedacht over al die arme chauffeurs die straks op straat komen te staan? Een schande! Zo raakt Jan met de (chauffeurs)pet zijn baan weer kwijt…

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      9 november 2010 om 14:01

      @robbie:
      bij het openbaar vervoer zoeken ze nog chauffeurs ..

      zo .. ook weer opgelost ..

      Login om te reageren
  46. BaRa zegt

    9 november 2010 om 13:57

    In een van de Scandinavische landen – was het nou Zweden of Denemarken? – rijden ministers rond met het OV. Als ze een auto nodig hebben, moeten ze die op voorhand aanvragen. En dan worden ze er nog scheef op aangekeken ook. De redenering: ze staan, net zoals alle ambtenaren, ten dienste van de bevolking. En daar moeten ze zich dan ook naar gedragen.

    Login om te reageren
  47. Mean_Green zegt

    9 november 2010 om 13:59

    Allemaal een Skoda Suberb 1.6 TDi Greenline met een werkstudent aan het stuur!

    Login om te reageren
    • RolfK zegt

      9 november 2010 om 14:34

      @Mean_Green: +1 voor opbouwende kritiek!

      Login om te reageren
  48. Jipjj zegt

    9 november 2010 om 14:39

    Haha zie je het al voor je? Een generaal die even wat strategieën in de trein gaat bespreken?:P

    Login om te reageren
  49. lincoln zegt

    9 november 2010 om 14:46

    @sir smokalot ..

    “als je als generaal met de bus komt bij een afspraak” ..
    “bovendien leven we niet in een bananen republiek” ..

    NL heeft meer dan 100 generaals !!

    kijk maar wat je er mee doet ofzo ..

    Login om te reageren
    • primramessar zegt

      9 november 2010 om 15:15

      @lincoln:

      De bedoeling van sir smokalot is om een reactie uit te lokken met die zinnen. Je weet toch.

      Login om te reageren
  50. rob1 zegt

    9 november 2010 om 14:56

    zo en dat zijn normaalen mensen eens niet de klos laat ze daar in denhaag maar in een fiat panda rijden is oke nog zuining

    Login om te reageren
    • the-budel-guy zegt

      9 november 2010 om 15:13

      @rob1: LOL

      Login om te reageren
  51. Beem bim bop zegt

    9 november 2010 om 15:44

    Populistisch gezwets van de PVV. Anderzijds vind misschien makkelijk overschatting van de noodzaak van dit soort faciliteiten plaats. Belangrijkheid wordt vaak (zelf-)gecreerd met behulp van dikdoenerij zoals een auto met chauffeur (en niet alleen bij de overheid).

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      9 november 2010 om 17:08

      @Beem bim bop: inderdaad. Roep wat domme dingen waarvan je zelf ook wel weet dat die niet kunnen, je ontvangt wat dreigbrieven en hop als gewoon kamerlid/fractievoorzitter wordt je oppeens ook gereden en heb je meer bodyguards dan Madonna.

      Ik maak me zorgen om het aanzien van Nederland als een minister in een Skoda Superb komt voorrijden. Ik zou zeggen bezuinig op het aantal kamer leden, achter Geert Wilders zitten er minstens 24 teveel.

      Login om te reageren
  52. Wolfsburger zegt

    9 november 2010 om 15:58

    Oproep aan Skoda; breng een Panzer-versie van die Superb!

    Login om te reageren
  53. Prutsor zegt

    9 november 2010 om 17:56

    Ik zou wel eens willen snijden in het budget van wilders zijn beveiliging. Met zijn debiele opmerkingen. Dat hij zelf maar die paar miljoen aan beveiliging betaald als hij zo graag van alles wilt rond blèren.

    Login om te reageren
  54. mb man zegt

    9 november 2010 om 19:06

    Kom op zeg.Het is maar een audietje en dan nog wel de hinstap versie.Kijk als het een benz of een bmw is praten we verder.

    Login om te reageren
  55. Robert zegt

    9 november 2010 om 19:07

    vlgs mij heeft het geen nut om me in deze discussie te mengen…maar ik heb wel een beter alternatief…

    al die dure auto’s weg en netjes allemaal in een saaie low budget auto… Wat mij betreft mogen de heren en vrouwen best een chauffeur nemen want het zou zonde zijn om aan de werkgelegenheid van de chauffeurs te tornen die al moeten concurreren met goedkope studenten.

    Probleem zal over 10 jaar zowieso opgelost zijn want dan rijden we allemaal in Toyota’s met Google als chauffeur. (lekker handig om dit op dit moment al een politieke kwestie te maken zodat het lijkt alsof de politiek dit nog niet wist).

    En ja, ook de minister president mag best een gepantserd autoootje hebben en nee je hoeft Poetin nou ook weer niet te evenaren met z’n F1 bolide.

    Login om te reageren
  56. Tonnie zegt

    9 november 2010 om 19:47

    Ja, dit is echt weer een goed punt dus. Het slaat ook nergens op om die ambtenaren zulke auto’s te geven op kosten van de staat, met chauffeur zo af en toe ook nog. Als ze meer dan een uur rijden van hun werkplek wonen, geef ze een ford focus ofzo, maar zo’n dikke audi is echt niet nodig, en een chauffeur ook niet. Anders laat ze toch lekker hun eigen auto rijden en geef ze een dekking van de transportkosten. Dat scheelt waarschijnlijk een heleboel geld=).

    Login om te reageren
  57. Esprit_de_Flandre zegt

    9 november 2010 om 21:34

    Ik moei mij niet meer in ‘Ollandse Politieke Aangelegenheden.

    Login om te reageren
  58. w0o0dy zegt

    9 november 2010 om 22:02

    Kosten voor een auto met chauffeur zijn VEEL lager dan de gemelde 2 ton… ik zou rekenen op minder dan 100.000 euro per auto. Een ingehuurde auto voor 5 uur per dag, 5 dagen per week voor 42 weken bij een private partij (met A8, Phaeton, MB S) kost maar 80 mille…

    Verder werken de mensen met chauffeur regelmatig achterin, dus zeg 2 tot 3 uur per dag… moet je die werktijd invullen met meer mensen praat je over minimaal 6 miljoen extra loonkosten…

    Enfin, non discussie van non-issue partij voor mensen met plaat voor de kop.

    Login om te reageren
  59. Benz.. zegt

    13 november 2010 om 16:52

    Volgens mij heeft de PVV belangrijkere zaken waar de partij zich mee bezig moet houden.. :roll:

    (Iets met ontucht met dames in uniform)

    *kuch* Eric Lucassen *kuch*

    Login om te reageren
  60. porsj zegt

    21 november 2010 om 14:23

    @ Henk hE: het gaat juist om officieren die hier in nederland in de ronte gereden worden, dat is toch onzinnig?
    Wat je noemt “kaartlezen” en “communicatie” is allemaal stratego dat geen ander doel dient dan de boel aan het werk houden.

    Login om te reageren
  61. killla zegt

    18 februari 2011 om 17:20

    laat ze maar naar hun weerk gaan met hun audis ze moeten zelfs nog goedkoper rijden die rijke homo s

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North