Radical RXC Turbo 500 blaast alles van zijn sokken [specs]

Auteur: , 16 Reacties

Een Radical met Ford (V6) Ecoboost-powerrrr, dat is de RXC Turbo 500.

Radical RXC Turbo 500

Radical is altijd een apart merk geweest. In het liberale Verenigd Koninkrijk (en zo te zien ook in Zwitserland) kan je hem gewoon op kenteken zetten, maar we kwalificeren Radicals doorgaans eerder als circuit- dan als straatauto, zeker als je naar de onderhoudsintervallen kijkt.

Hun nieuwe RXC Turbo 500 maakt gebruik van een 3.5 V6 24-klepper van Ford, wellicht in de basis hetzelfde als in de Ford GT ligt. Op dit aan een 7-traps Quaife-flipperbak gekoppelde blok met 12 brandstofinjectoren zitten Garett GT28 twin turbochargers, de remmerij is in handen van 350/310 mm schijven met 6 zuigers.

Op topsnelheid genereert deze Radical meer dan 900 kg aan downforce. De prijs? £119.500 (zo’n anderhalve ton), ex belastingen. Tot op de Nürburgring!




16 reacties

Voor dit geld velen malen liever de Donkervoort!
2 injectoren per cilinder? Hoe zeldzaam is dat?
@volvoturbo: Wordt wel vaker toegepast, met name Alfa is er bekend mee geworden (Twin Spark).
@motoragent: volgens mij slaat t TwinSpark op twee bougies per cilinder en niet voor twee injectoren
@rcolt: Zou anders inderdaad ’n onlogische naam zijn :)
@motoragent: dat waren 2 bougies per cilinder hoor
@sanderm3: Dat was inderdaad even een brainfart van jewelste, mijn excuses.

2 injectoren per cilinder wordt blijkbaar ook zo nu en dan toegepast (Nissan/Infinity is er mee bezig op hun V6 blokken en ook de Corvette C4 ZR1 had er 2 bijvoorbeeld)
@motoragent:
Tja, de ontwikkeling van die motor hadden ze ook aan Lotus uitbesteedt, dan krijg je een stukje techniek dat zijn tijd een kwart eeuw vooruit is..

Zonder dat ze op hun borst kloppen en iets met voorsprong door.. Schreeuwen…
@tupperware: in dit geval krijgen ze er wel een hoop freude am….
@motoragent: Infiniti ! :)
Ik snap dat dit apparaat niet gemaakt is voor de looks, maar voor dat geld zet ik toch wel wat vraagtekens bij de achterlichten. Ik krijg er een Halfords-gevoel bij.
Ter aanvulling op de Ring: ze rijden in augustus a.s. op Dunlop SportMaxx straatbanden van de fabriek naar de Eiffel en doen daarop een eerste run, gevolgd door een run op Dunlop Direzza D03G straatlegale banden (als bij eerdere recordpogingen), om af te sluiten op Dunlop SP Sport slicks.
Zo’n auto met turbomotor, is gewoon fout. Het is zoals aardappels zonder zout.
@SimonMc:doel je op patat of naturel chips.
Zit daar nou een blond woifie achter het stuur?
Ik denk dat je alles voor de sokken rijd op een trackday. Ik denk trouwens niet dat dit echt de motor is die in de gt komt te liggen. Ford zal niet willen dat de motor uit hun supermodel in andere auto’s komt te liggen.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).