• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Ford GT: alles wat je moet weten, inclusief geluid!

Auteur: Dizono, gepost 14 januari 2015 om 17:01 – 44 Reacties

Ford GT


Zonder twijfel dé grote verrassing van de NAIAS in Detroit, deze moddervette Ford GT. Gisteren heb je hem al uitgebreid kunnen bewonderen, nu is het tijd voor details én geluid!

Opvallend is dat Ford het uiterlijk van de nieuwe GT tot op het allerlaatste moment verborgen heeft weten te houden. Geen jarenlange teasercampagne, geen uitgelekte speelgoedauto’s en bovenal ook geen voorspelbaar retrodesign! Was de vorige Ford GT uiterlijk niet veel meer dan een gladgetrokken versie van de originele GT40, de nieuwe GT is vooral een supercar van de 21e eeuw. Natuurlijk zijn er nog wel hints naar de legendarische sportwagen uit de sixties, zoals de luchtopeningen aan de voorzijde, de luchthappers aan de zijkant en de ronde achterlichtjes, maar het ontwerp van de GT staat echt op zichzelf en hoe!

Le Mans
Nu we het toch over de originele GT40 hebben, volgend jaar komt er een belangrijk jubileum aan. In 1966, dan precies 50 jaar geleden, komen vier Ford GT40’s in Le Mans als eerste over de finish en ook de drie jaar die volgen wint steeds een GT40. Het was Ford’s manier om wraak te nemen op Ferrari, dat won van 1960 tot en met 1965 en op het laatste moment een overname door Ford niet door liet gaan en in plaats daarvan naar Fiat stapten. Er gaan sterke geruchten de ronde dat Ford ook met de nieuwe GT weer gaat racen op Le Mans, al heeft het merk dat nog niet officieel bevestigt. De eindoverwinning zal er niet inzitten, de GT zal niet kunnen uitkomen in het LP1-klassement, maar een overwinning in het LMGTE-klassement zal Ford bij een deelname zeker nastreven.

Ford GT40

Sturen in de GT voor een prikkie
Wie niet kan wachten en zelf achter het stuur wil kruipen, wordt eveneens op zijn wenken bediend, de ruim 600 pk sterke bolide krijgt namelijk de hoofdrol in Xbox-game Forza 6. Wanneer dit racespel voor de Xbox One precies uitkomt is nog niet bekend gemaakt, maar reken er maar op dat je het spel eerder in bezit hebt dan de auto, al is het maar vanwege de prijs…

EcoBoost of EcoBeast?
Heel erg rijkelijk strooit Ford nog niet met technische details, al is het grote nieuws natuurlijk dat de V8 is ingeruild voor een V6 EcoBoost. Of zou het EcoBeast zijn?, Ford belooft namelijk dat het 3,5-liter grote blok dankzij twee turbo’s een ruime 600 pk zal leveren. Ford heeft het blok het afgelopen seizoen al flink getest in de IMSA TUDOR-raceklasse en wist drie races te winnen, waaronder de 12 uren van Sebring. Schakelen in de nieuwe GT kan met flippers aan het stuur waarmee je de zevenbak met dubbele koppeling aanstuurt. Het is een transaxle, dus versnellingsbak en differentieel vormen één geheel en ligt tussen de achterwielen.

Lichtgewicht materialen en race-technologie
Compenseerde Amerikanen vroeger hun grote en vooral zware sportwagens door er gewoon een nóg grotere V8 of V10 in te lepelen, nu is er door Ford serieus werk gemaakt de GT zo licht mogelijk te houden. Het gouden ingrediënt is zoals gewoonlijk koolstofvezel, veel plaatwerk en de volledige monocoque zijn uit carbon opgetrokken, met twee subframes voor en achter van aluminium. Niet alleen de motor, ook de wielophanging heeft zijn roots in de racerij. Ford geeft de GT pushrod-suspension, hetzelfde systeem waarmee ook Formule 1-auto’s zijn uitgerust, met instelbare rijhoogte. Om de 20″-wielen liggen speciale Michelin Pilot Super Sport Cup2-banden, die de Franse bandenboer speciaal voor de GT ontwikkelde.

Het uiterlijk is grotendeels tot stand gekomen in de windtunnel. Zo is het relatief smalle bestuurderscompartiment bedoeld om het frontale opervlak en de drag zo laag mogelijk te houden, terwijl diverse spoilers, waaronder een actieve achterspoiler, de downforce optimaliseren.

Ford GT

Waarom geen GT40?
Voor wie zich na dit hele verhaal nog afvraagt waarom Ford de opvolgers van de legendarische GT40 niet gewoon GT40 noemt: die naam verkochten ze al eens eerder aan een bouwer van kitcars. Wel waren er al eens de GT70 en de GT90. Die laatste was een conceptcar uit 1996 die moest vieren dat dertig jaar ervoor Le Mans voor de eerste keer werd gewonnen. Ook die conceptcar was geen retro-variant van de GT40, maar een scherp gelijnde supercar. De geschiedenis herhaalt zich, al gaat deze GT gelukkig wél in productie! Nog meer goed nieuws is dat Ford voor 2020 12 nieuwe Ford Performance-wagens gaat presenteren, waarvan de GT, de F-150 Raptor en de Mustang Shelby GT350R de eerste drie exemplaren zijn.

Leuk, maar hoe klinkt dat dan?!
De vraag der vragen is natuurlijk: “hoe klinkt die V6 EcoBoost?” Nou, best goed! Toegegeven, het oprijden van een beursvloer is niet direct de ideale gelegenheid om het geluid eens goed te beoordelen, maar wat we horen stemt ons in ieder geval bijzonder vrolijk. Zelf oordelen? Check dan even de video op Autojunk!


Ook interessant!

  • Wouter maakt autospotters blij met Ford GT
    Wouter maakt autospotters blij met Ford GT
  • Te koop. Maar niet deze
    Te koop: 2005 Ford GT met een beetje werk
  • Deze twee Ford GT's zijn wél geslaagd
  • Ford GT krijgt
    Ford GT krijgt nu de enige echte goede motor

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
  • LANDO NORRIS IS DE F1 WERELDKAMPIOEN VAN 2025
  • De enige Bugatti EB110 op Nederlands kenteken is gespot!
FacebookTweetPinLinkedIn

detroit-2015, Ford, ford-gt, naias

Vorig bericht: « Porsche 911 GT3 RS krijgt ‘geheel nieuwe motor’
Volgend bericht: Nu officieel: Ford C-Max Plug-In Hybride met 7% bijtelling »

Lees Interacties

Reacties

  1. jensgib zegt

    14 januari 2015 om 17:13

    Die voorkant 0.0

    Login om te reageren
    • jrmpower24 zegt

      14 januari 2015 om 17:21

      @jensgib: en die achterkant! Wauw

      Login om te reageren
      • jensgib zegt

        14 januari 2015 om 17:59

        @jrmpower24: Ja dat ook. Alleen apart.

        Login om te reageren
        • mstiic zegt

          14 januari 2015 om 18:13

          @jensgib: en de boven kant!

          Login om te reageren
          • jaapiyo zegt

            14 januari 2015 om 20:15

            @mstiic: En die deuren…

            Login om te reageren
    • wjeurs zegt

      14 januari 2015 om 19:08

      @jensgib: ja die voorkant is awesome. En vind de achterkant niet bij de voorkant passen, terwijl ik hem helemaal niet persé lelijk vind.

      Bovenaanzicht zie je dit ook terug, vette lijnen, maar de voorkant mooi strak en achterkant volgeplakt met gaten en lijntjes etc.

      Doe mij t vorige model maar, zonder de bumper, wit met blauwe lijnen.

      Login om te reageren
  2. timowouters zegt

    14 januari 2015 om 17:16

    Voorkant is vet!
    Achterkant beetje minder. Net als datie te ver uitgerekt is. De GT moet een gedrongen monster zijn.

    Login om te reageren
    • trbn zegt

      14 januari 2015 om 18:14

      @timowouters: aha net ‘als’ dat…

      Login om te reageren
  3. kapiteinaudi zegt

    14 januari 2015 om 17:17

    Mooiste auto van de beurs. En die V6 klinkt veel beter dan ik eerst dacht.

    Login om te reageren
  4. themanjeroen zegt

    14 januari 2015 om 17:20

    Hopelijk geen limited production (denk van wel) foto 10 (zelf getrokken foto) = de max !!!

    Login om te reageren
  5. mar10us zegt

    14 januari 2015 om 17:22

    Ik vind hem heerlijk!!! Wat een ding!

    Login om te reageren
  6. tupperware zegt

    14 januari 2015 om 17:23

    De auto is veelbelovend maar van het geluid in de video valt niets te zeggen..

    Login om te reageren
    • FlighTom zegt

      14 januari 2015 om 20:14

      @tupperware: Wel heel gaaf hoe de turbo’s al opspoelen bij een laag toerental en een dotje gas ;)
      Luister vooral op 0:22 –>

      Login om te reageren
      • tupperware zegt

        14 januari 2015 om 20:38

        @FlighTom:
        Tja, hoe de haardroger opspoelt hoor ik elke dag, hoe die vervolgens afblaast ook.
        Maar hoe de motor klinkt blijft een raadsel..

        Login om te reageren
  7. jrmpower24 zegt

    14 januari 2015 om 17:23

    Een van de meest sexy auto’s ooit.
    Begrijp niet hoe je de achterkant niet mooi kan vinden.

    Login om te reageren
    • rolov zegt

      14 januari 2015 om 18:30

      @jrmpower24: ik vind het echt niks die achterkant. Kan er niks aan doen. Die uitlaten zitten gewoon niet goed.

      Login om te reageren
    • badboys zegt

      14 januari 2015 om 18:36

      @jrmpower24: Inderdaad een van de mooiste, weinig auto’s die van alle kanten indrukwekkend zijn. Ik kan geen lelijke plek aan deze auto ontdekken.

      Login om te reageren
  8. imdoctorbob zegt

    14 januari 2015 om 17:25

    Erg geslaagd ontwerp! En een logische keuze voor de motor: de basis van de raceauto moet de straatauto zijn, hadden ze voor een v8 gekozen dan moet er in de raceversie ook een v8 in. Voor endurance wedstrijden is efficientie van ultiem belang, en een V6 turbo lijkt me daarvoor geschikter dan een V8. Met een beetje hoop kan deze V6 (of een afgeleide daarvan) misschien zijn weg terug vinden in andere straatautos.

    Dit blauw vind ik niet helemaal mooi, maar in het wit met blauwe strepen mag je hem voor de deur zetten

    Login om te reageren
    • mrrallycross zegt

      14 januari 2015 om 17:31

      @imdoctorbob: mooi verhaal. Deze motor zal ook in de raptor zitten

      Login om te reageren
  9. sydney zegt

    14 januari 2015 om 17:28

    Het is maar goed dat die GT90 nooit is productie is gegaan,dat vond ik in ’96 al niet moeders mooiste.Helaas vond Ford het wel nodig om ons daarna te blijven vervelen met dat verschrikkelijke ‘new edge’ design.De naam alleen al..

    Login om te reageren
    • harrie zegt

      14 januari 2015 om 18:09

      @sydney:
      De GT90 was zijn tijd te ver vooruit, fantastisch design.

      Login om te reageren
  10. mrrallycross zegt

    14 januari 2015 om 17:28

    Klink nog best zo, vooral die turbo’s! Ben heel erg benieuwd hoe hij uiteindelijk zal rijden. Ford kennende zal dat zeker niet tegenvallen!

    Login om te reageren
  11. henkhupelschoten zegt

    14 januari 2015 om 17:32

    Zitten flinke “luchtgaten” achter zeg. Begin hem overigens steeds meer te bewonderen!

    Login om te reageren
  12. burnout zegt

    14 januari 2015 om 17:33

    @doctorbob. Mij mag je hem zelfs in het bruin met groene bollen afzetten

    Login om te reageren
  13. bmwz3 zegt

    14 januari 2015 om 17:39

    Doe mij maar de oudewetse v8

    Login om te reageren
  14. badboys zegt

    14 januari 2015 om 17:40

    Het mooie is dat de Ford GT ongewijzigd zo in productie gaat super! Eerst laten fabrikanten een concept zien die dan vervolgens onherkenbaar gewijzigd wordt die je haast niet meer herkent. Dit is het mooie van de GT. Ook netjes dat Ford al die tijd het verborgen wist te houden voor de media en niet lekte op het internet.

    Gewoon een onwijs gave supercar niets op aan te merken, een v/d gaafste auto’s.

    Login om te reageren
  15. mclarenf1lm zegt

    14 januari 2015 om 18:17

    Jup, hij ziet er echt geweldig uit, jammer dat je hem vrijwel nooit in het echt zal tegen komen.
    Zullen ze deze weer in gelimiteerde vorm uitbrengen of wordt het meer een corvette tegenstander?

    Login om te reageren
    • mrrallycross zegt

      14 januari 2015 om 18:45

      @mclarenf1lm: corvette tegenstander? Deze sloopt de corvette makkelijk

      Login om te reageren
    • tupperware zegt

      14 januari 2015 om 20:12

      @mclarenf1lm:
      O.A. het Viper programma ligt op zijn gat, dus zeker vanuit de VS zal dat de concurrent zijn.
      Ze hebben nog niet bekend gemaakt in welke klasse ze hem in willen zetten. Mij lijkt de LM GTE PRO een logische dus dan mag je de Aston, de 458 en de 911 daar bij zetten.

      Login om te reageren
  16. autoriteit zegt

    14 januari 2015 om 18:21

    Wat een gave auto is dit zeg! Een heel mooi eigenzinnig en origineel ontwerp. En die V6 klinkt wel erg goed zo stationair, hij klinkt eigenlijk wel als een V8 zo.

    Login om te reageren
    • maseratizzzzzzzz zegt

      15 januari 2015 om 00:10

      @autoriteit: inderdaad, dat viel mij ook al op!

      Login om te reageren
  17. MaartenD zegt

    14 januari 2015 om 18:55

    Wat een beauty!

    Login om te reageren
  18. MaartenD zegt

    14 januari 2015 om 18:56

    wat rijd jij? Ik rij ford…wil je em zien..mwah..laat maar…..en dan met dexe bruut langsrijden ;-)

    Login om te reageren
  19. 87sandyd zegt

    14 januari 2015 om 18:57

    Topshot van de auto vind ik echt geweldig. Hele mooie lijnen. Maar ik vjnd het de auto een beauty

    Login om te reageren
  20. moldauferrari zegt

    14 januari 2015 om 19:29

    Klink wel goed. De voor kant ziet er ook nog goed uit maar de achterkant vind ik toch niet helemaal kloppen door die twee hoog geplaatste uitlaat pijpen als ze die pijpen op de plek van het nummerplaat houder zouden doen en de nummerplaat houder op de plek van die tee uitlaten zou hij er denk ik beter uit zien.

    Login om te reageren
  21. mrcarfreak zegt

    14 januari 2015 om 20:00

    Tja de naam gt40 is ontstaan doorsat de wagen 40 inch groot was, waarschijnlijk is deze wagen dag niet dus noemen ze hem niet zo.

    Login om te reageren
    • tupperware zegt

      14 januari 2015 om 20:06

      @mrcarfreak:
      Al zou hij wel 40″ hoog zijn, Ford heeft de rechten op die naam verkwanseld en mag hem dus niet gebruiken..

      Login om te reageren
    • FlighTom zegt

      14 januari 2015 om 20:10

      @mrcarfreak: Deels waar misschien, maar in de één na laatste alinea hebben ze het ook over de verkoop van de naam ‘GT40’ aan een kitcar builder.

      De LaFerrari is 43″ hoog, en als ik ze zo zie zal de Ford niet veel hoger of lager zijn.

      Login om te reageren
  22. autofanaat zegt

    14 januari 2015 om 20:12

    Brute kar, nu al groot fan van deze auto.

    Login om te reageren
  23. davelepeef zegt

    14 januari 2015 om 21:15

    Dikke auto, vet ontwerp, bruut blok. Maar de belangrijkste vraag is natuurlijk : hoeveel is de bijtelling!?

    Login om te reageren
  24. lckies zegt

    14 januari 2015 om 23:59

    Volgens mij is blauw het nieuwe zwart.
    Zou hem toch graag met de originele two stripe zien

    Login om te reageren
    • rolov zegt

      15 januari 2015 om 10:36

      @lckies: de ford kleur Is toch echt blauw. Ford racing blue.

      Login om te reageren
      • clarkson zegt

        15 januari 2015 om 16:33

        @rolov: Dit is alleen geen Ford Racing Blue

        Login om te reageren
        • rolov zegt

          15 januari 2015 om 17:46

          @clarkson: nee weet ik. Maar blauw Is wel een kleur die bij ford hoort met als belangrijkste ford racing blue. Ik Was niet heel.duidelijk idd.

          Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North