Er heerst een absolute radiostilte bij Mercedes.
Afgelopen zondag was niet de beste dag voor Mercedes. Hoewel de achtste constructeurstitel op rij werd behaald (en daarmee ook het oh zo belangrijke geld), liepen ze de rijderstitel nét mis.
Ondanks dat de Mercedes van Lewis Hamilton soeverein aan kop ging, wist hij de race niet te winnen. Een gecrashte Williams en een daarop volgende safetycar periode gooide roet in het eten. Mercedes gokte erop dat de race niet meer hervat zou worden, Red Bull wilde dat (uiteraard) wel. Uiteindelijk koos de race director (Michael Masi, zijn naam zie je weleens voorbij komen de laatste dagen) voor de keuze om te racen. Iets waar alle teams mee hebben ingestemd na het fiasco van de GP België 2021.
Hamilton groots kampioen, waardig verliezer
Lewis Hamilton was een groot kampioen en een groot verliezer. Hij feliciteerde Verstappen op gepaste wijze. Sterker nog, waar Verstappen boos wegliep bij de ceremonie in Jeddah, bleef Hamilton staan. Daarbij is het ook voornamelijk dat Lewis Hamilton benadeeld is, Mercedes heeft gewoon zijn titel binnen, alleen Hamilton niet. Toto en Mercedes zijn duidelijk een minder groots verliezer.
Dat blijkt nu ook uit hun persmateriaal. De meeste teams hebben persberichten met persafbeeldingen. In de meeste gevallen worden die na de race vrijgegeven. Daardoor kunnen wij artikelen maken voor onze trouwe lezers. Mercedes doet dat altijd één dag later. Wel op een typische Mercedes-wijze: zeer geordend, zeer duidelijk en zeer uitgebreid. Klasse! Serieus, door hun archieven neuzen is verplichte kost voor de autofanaticus.
Radiostilte Mercedes
Maar wat wil het feit? Ze hebben deze niet voorzien van een update. Dat is nog nooit gebeurd bij Mercedes. Volgens de kronieken van Mercedes is het laatste wapenfeit in de motorsport de kwalificatie op zaterdagmiddag geweest. Sindsdien is er niets gebeurd dat een persbericht waardig is.
De reden voor deze radiostilte van Mercedes is overigens niet heel erg vreemd. Ze zijn zich aan het broeden op een eventueel hoger beroep bij het IMC (International Motorsport Council) en eventueel het CAS (Hof van Arbitrage voor sport). Maar dat ze vooralsnog doen of afgelopen zondag niet gebeurd is, is vreemd. Hun laatste officiële uitspraak is via Twitter:
Sindsdien heeft Lewis Hamilton óók niets laten weten op Twitter, bijvoorbeeld. Ook heeft Toto Wolff nog geen interview gegeven na zijn optreden tijdens de GP van Abu Dhabi. Wel heeft hij Max Verstappen gefeliciteerd met zijn wereldtitel via een SMS-bericht. Ook bij de vrije trainingen van deze week met 2021-mules (en de nieuwe 18 inch Pirelli banden) is Hamilton niet aanwezig. Nederlander Nyck de Vries neemt daar de honneurs waar.
Hoe lang de stilte nog gaat duren is niet exact bekend, maar de deadline op in beroep te gaan is donderdag.
bernoulli zegt
Ha, zelfs geen nieuw is nieuws!
goodvibrations zegt
Ik denk dat ze er eerst zelf onderling uit moeten komen.. Belangen afwegen.. en dan met 1 mond naar buiten komen… Precies waar het bij ons kabinet aan schort…
brent zegt
ik denk dat max ook was blijven staan als hij niet won, Alleen al omdat het de laatste race was. tijdens een normale race is ham ook vaak zat weg gelopen
maarteno zegt
Lewis reed ook niet naar z’n 2e plek op het rechte stuk na de race.
pomoek zegt
Ja, maar dat hij bleef staan na deze race vond ik echt mega knap.
goodvibrations zegt
Blij dat Max won 🏆. Maar inderdaad andersom had ik me afgevraagd hoeveel beheersing onze Max zou hebben gehad. Super knap van Hamilton. Had echt veel respect.. zijn vader net zo..
tfsi zegt
@brent: En volgens mij is Lewis ook niet bij de persconferentie op komen dagen? Corrigeer me als ik het fout heb maar ik heb hem daar niet gezien.
ghini zegt
@tfsi: klopt
ruffie zegt
Wellicht zijn ze aan het onderhandelen: “We droppen de zaak, maar Toto wordt dan race director” :P
erikabarth zegt
Tja eigenlijk is Lewis dan ook de echte winnaar de laatste race.
Max had wederom een gelukje, wel leuk voor de fans uiteraard.
autogeak zegt
Ja zo werkt dat alleen niet in Formule 1. Met die logica was Verstappen ook de echte winnaar op Silverstone en Hongarije.
mashell zegt
Een gelukje dat hij er in de buurt kwam. Maar dan in de laatste ronden succesvol weten in te halen, dat is sport ten voeten uit. Eigenlijk ben ik veel meer Hamilton fan dan Verstappen fan maar die inhaalmanouvre op die manier, tja dat is zoals het moet, dat laat je zien hoe goed Verstappen is, dat maakt Verstappen tot een heel waardige kampioen.
roadster zegt
Verstappen stond op nieuwe zachte banden, Hamilton op 40 ronden oude harde banden. Het grip verschil is dan zo groot, dan is inhalen als een schot voor open doel,
goodvibrations zegt
Exact.. Lewis was de eigenlijke winnaar maar Max won. Afgaande op deze race er sneu voor Lewis.. afgaande op het gehele seizoen.. Lewis en Mercedes keken voor het eerst vanuit een invalshoek die Max vaker heeft gehad..
boriske zegt
Kan je die wederom eens verklaren?
jupke zegt
Mercedes is een slechte verliezer!
AMG zegt
Als dit andersom was geweest, dan was RedBull een slechte verliezer geweest.
por100 zegt
Ja maar het is niet andersom, dus is mercedes een slechte verliezer. Is ook niet heel erg.
Slechte winnaars, die zijn pas gevaarlijk.
ghini zegt
Paar dingen: volgens mij zou Nyck sowieso die test doen en niet Hamilton. Hamilton heeft Max direct na de race een hand gegeven maar we weten niet wat hij heeft gezegd. Miss zei hij wel goeie move. Hamilton was namelijk ook niet bij post race interviews etc terwijl hij dat wel verplicht is. Mogelijk onder druk van Mercedes maar in de auto riep hij zelf ook al iets over chantage. Mercedes, ik denk dat die in overleg zijn of juridische stappen aan het voorbereiden zijn.
ghini zegt
@ghini: wat ik nog wilde toevoegen: er speelt, en dat roep ik al het hele jaar, bij Mercedes meer. Mercedes is 1/3 eigenaar en Toto en Ineos (Ratcliffe) ook. Die laatste wil met de scepter zwaaien, hij denkt namelijk dat hij alles in goud kan veranderen ook al verpest hij alles wat hij in verschillende sporten heeft gedaan. Nou komt ie, ik denk dat Ratcliffe een deal heeft met Toto en Mercedes met als afspraak dat hij een Kampioens team en rijder koopt. Mercedes wil namelijk best uit F1 als titelsponsor maar alleen nog motoren leveren, oa omdat ze de kosten voor bijv Ham te hoog vinden. Ze kunnen net zo veel vermarkten als ze alleen motor leverancier zijn en wedden dan zelfs op meerdere teams. Toto wil altijd geld verdienen, die blijft dan miss of gaat naar AM waar hij ook dikke vinger in de pap heeft. Hoe of wat precies zullen we nooit weten maar er speelt absoluut veel meer dan wij meekrijgen. Er zijn enorm veel belangen.
por100 zegt
Mooi dat Masi daar dan lekker schijt aan had. Die wist ook wel dat het hommeles zou worden, maar toch deed ie het in het belang van de sport.
chrisvis zegt
@ghini: zal ook iets toevoegen…de vele miljoenen zijn voor het team dat het constructeurskampioenschap wint. De rijderstitel is eigenlijk -financieel bekeken- minder belangrijk voor het team. Uiteraard wordt alleen de rijder onthouden door het grote publiek…
mc96 zegt
Ik weet niet of je hele stelling klopt, maar je werpt wel een interessant punt op. Het feit dat het team Mercedes heet, maar Mercedes feitelijk nog maar voor een derde eigenaar is, maakt het inderdaad onduidelijker wie uiteindelijk bepaalt of er wel of niet in beroep wordt gegaan. Maar Mercedes heeft er meer belang bij om een “goed verliezer” te zijn (en ze zijn wel kampioen bij de constructeurs!) en de andere twee aandeelhouders zullen Mercedes niet voor het hoofd willen stoten.
dailydriver zegt
@mc96: dhr Stroll, is toch eigenaar van Aston Martin F1?
ghini zegt
@dailydriver: dat is wel een interessant ding. Tijdens Q3 cijfer presentatie van AML werd eindelijk wat meer duidelijk over de relatie AML het automerk en het AM-cognizant F1 team. Vorige jaren sponsorde AML nog RB voor 30 miljoen. Nu is dat meer geworden maar niet eens zoveel meer maar is AM het automerk wel titelsponsor etc. Er is wel nog hoop onduidelijk over hoe het F1 team bijv die nieuwe windtunnel en fabriek betaald. Of dat uit de zak van AML komt is niet bekend. Stroll doet iig overal vaag over en dat wordt hem niet in dank afgenomen. Het lijkt er op dat hij zaken vooral goed voor zichzelf regelt. Hij is eigenaar van het F1 team maar laat iedereen in AML investeren wat vervolgens geld in F1 team pompt. Met AML gaat het op de beurs iig bijzonder slecht, oa vanwege slechte verkopen en het gedoe rondom de Valkyrie.
pomoek zegt
@ghini: Hij was wel bij de interviews en hij heeft Verstappen zeker gefeliciteerd, ook nog eens per sms.
ghini zegt
@pomoek: Hamilton??
pomoek zegt
@ghini: pardon, je hebt gelijk, ik haalde wat zaken door elkaar.
Edge zegt
Op de perspagina van het F1 team staan wel gewoon afbeeldingen van zondag, inclusief foto’s van Hamilton met zijn P2 trofee. Daar zou ik dus niet al te veel achter zoeken. Het gebrek aan Hamilton bij de bandentests is ook niks geks. Ongeacht het resultaat in Abu Dhabi zou hij er niet bij zijn geweest. Hij is terug naar de UK gevlogen omdat hij morgen ceremonieel wordt geridderd door de Queen.
Er komen steeds meer geruchten uit het Mercedes-kamp dat ze er toch van afzien, zowel dat Mercedes dit niet wil in verband met imagoschade als dat Lewis Hamilton zelf heeft aangegeven de titel zo niet te willen winnen. Bovendien zou ik het sms’je van Toto Wolff waarin hij Verstappen feliciteert en verdiend kampioen noemt erg vreemd vinden als ze alsnog gaan proberen om via de rechtszaal de titel van Verstappen af te pakken.
Ik verwacht daarom ook niet dat het protest nog doorgezet gaat worden. Ik denk wel dat Mercedes dit moment gaat aangrijpen om een flinke herstructurering bij de FIA erdoor te drukken. Teams hebben al vaker laten blijken niet heel erg blij te zijn met Michael Masi, en dit voorval is natuurlijk het perfecte excuus voor Mercedes om hem –met steun van die andere teams– ontslagen te krijgen.
ghini zegt
@Edge: dat Mercedes op bijv hun instagram niks meer heeft geplaatst behalve over die protesten zegt wel wat. Die dure advocaat van ze heeft ws idd een radiostilte opgelegd tot ze er achter de schermen over uit zijn wat ze willen.
mashell zegt
Wat een rare foto, het lijkt net of Verstappen Hamilton naar de keel grijpt…
Dutchdriftking zegt
Redbull heeft gegokt, en gewonnen. Er zat inderdaad een geluksfactor bij, en gokken op toch nog een race ronde kon daar ze niets te verliezen hadden. Echter had Mercedes beide safetycars er voor kunnen kiezen om te pitten, maar ze durfde dit niet aan. Verder had Mercedes ook een geluksmomentje daar de actie van Lewis in de eerste ronde door de vingers werd gezien. Maar nee, de slechte verliezers moeten weer klagen.
Turbo S zegt
Vond het ook al verrassend stil op Lewis zijn Instagram.
rwdftw zegt
Mercedes is wel actief op jacht naar de personen die beelden van het feestje van zondagavond hebben verspreid.
Maar laat ze lekker, ik geef ze geen schijn van kans!
ghini zegt
@rwdftw: waar heb je dat vandaan?
joosstra zegt
Ze zijn zich aan het broeden op een eventueel hoger beroep ….
Twee mogelijkheden:
1. Ze zijn aan het broeden op een eventueel hoger beroep ….
2. Ze zijn zich aan het beraden op een eventueel hoger beroep …. (wat overigens niet erg fraai zou zijn. Beter is : Zij beraden zich etc…)
Houthakker zegt
Ik denk dat lewis lekker zijn geld gaat tellen volgend jaar en helemaal stopt.
ghini zegt
@houthakker: toen een interviewer begon over volgend jaar kwam hij slecht uit zn woorden, was echt opvallend. Miss omdat hij daar nog niet aan wilde denken, of omdat hij van plan was te stoppen als hij idd wel zn 8e had gepakt. Ben trouwens benieuwd wat dat dan met alle rijders wissels in gang had gezet. Ik denk eigenlijk dat Lewis wel zon sportman is dat hij nog een jaar wil vechten tegen max.
basman147 zegt
Lewis gaat niet stoppen, die wil laten zien dat hij ook die jonge broekjes als Verstappen en Russel kan verslaan, en zijn titels niet alleen kwamen doordat hij “toevallig” in de beste auto zat (wat geen toeval was, want de beste coureur komt altijd in de beste auto terecht).
goodvibrations zegt
Tuurlijk niet! Lewis gaat voor Nr. 8! Zonder die ambitie was hij ook niet zo ver gekomen.
gregorius zegt
Weer een soort van anti-climax voor die Nyck.
Nyck wint F2. Mensen zeggen: ja de beste 3 van vorig jaar waren weg.
Nyck wint F-E (overigens ook met een beetje mazzel). Nyck krijgt nergens een zitje.
Nyck mag een paar dagen lekker testen in Abu Dhabi in de ‘beste F1 auto ooit’. Maar ja, niet echt een feeststemming daar.
ghini zegt
@gregorius: verbaasd me nog steeds dat hij niet naar williams mocht en dat daar volgend jaar een Red Bull coureur rijdt, namelijk Albon. Nyck verdiende dat stoeltje imo.. Toch iets met geld?
ghini zegt
Totaal off topic: die F1 18inch banden tests, is dat ook ergens te volgen of meer info over te vinden? Daarnaast, ze hebben het over Mule test autos, maar het zijn toch gewoon die van dit jaar met 18 inch banden??
sportevo zegt
@ghini: de wielophangingen zijn aangepast evenals de vering. De 18 inch banden reageren heel anders waardoor die zaken aangepast moeten worden. Dat maakt het een mule auto.
Op de betere autosportsites is wel info over de tests te vinden maar ik geloof dat hij niet officieel getimed wordt.
ghini zegt
@sportevo: thanks, ondertussen achter dat het twee jaar oude auto’s zijn die zijn aangepast, behalve williams, die hebben hun twee jaar oude auto’s ws moeten verkopen….
SpeedGeek zegt
De McLaren was ook een 2021 model. Dit omdat het 2019 model de Renault motor heeft.
XM'etje zegt
Waarom hebben ze bij Mercedes Russell aangetrokken? Ik heb die nog nooit iets zien presteren in de F1. Rijd steevast ergens buiten de top 10.
mc96 zegt
Leuke grap 😄
dailydriver zegt
@pieter2: omdat Toto Wolf zijn protege en manager is. Williams met mercedes motor rijdt.
cthijs zegt
Als Hamilton nou maar niet vergeet aan het touwtje te trekken bij het freediven want hij zag er zo afwezig uit
bfvo zegt
SMS, dat is toch zo’n achterhaalde (en betaalde) dienst?!
glenneke zegt
Wat Masi deed was correct alleen door een simpel banden wissel heeft Red Bull gewonnen en dat geeft Mercedes niet toe als alle Britten die heel veel slechte commentaar gaven en nog gaan geven dan moeten ze maar eens goed naar de beelden kijken en dan zie je dat Lewis geen grip meer heeft omdat Max verse banden had Lewis had niks meer in te brengen Max kreeg vleugels het is sneu voor Lewis maar dat is racen en hij moet maar bij Toto z’n gram halen en dat weet Lewis hij zit in die auto
Jetlag zegt
[ . ]
[ Enter ]
[ Shift ]
[ , ]
[ – ]
[ ! ]
[ ? ]
[ … ]
[ ” ” ]
boriske zegt
Ik zag toch iets anders hoor. Ik zag een Mercedes op 40 ronden oude harde banden nog een poging wagen tegen verse zachte banden.