Range Rover Velar: nieuw model tussen Evoque en Sport

Auteur: , 47 Reacties

Range Rover dropt een bommetje: er komt een nieuw model tussen de Evoque en de Sport, genaamd Velar.

De Range Rover Velar is daarmee een auto in formaatje Jaguar F-Pace. Dat had Range Rover natuurlijk nog niet, dus was het geen gek plan om dit model leven in te blazen. De auto moet een echte Range Rover worden: dus elegant maar tegelijkertijd onverslaanbaar in het terrein.

De naam Velar is niet volledig uit de lucht gegrepen, want in 1969 gebruikte Land Rover die naam voor het eerst. Toen werd de sticker geplakt op de eerste prototypes voor de Range Rover. De mensen die destijds de Range Rover aan het ontwerpen en bouwen waren hadden 26 prototypes die ze een naam moesten geven. Ze besloten toen Velar te gebruiken, afgeleid van velare dat zoveel betekent als “sluieren” of “bedekken” in het Latijn. Inkoppertje: deze auto zal het ongetwijfeld retegoed gaan doen in de Arabische wereld.

De onthulling vindt een week voor de autoshow van Genève al plaats, op 1 maart aanstaande.



47 reacties

Waarom je de nieuwe Astra nu wilt configureren bekijk het hier!.
Niches zijn er om te vullen !!
@badmat: goed werk trouwens, prachtige auto’s
@badmat: kom dan met een suv coupé zou ik dan zeggen
@reggie-boy_rood: evoque 3-deurs ???
@badmat: nee ik bedoel en x6 of en GLE 63 AMG concurrent
@reggie-boy_rood: maar dat zijn 5 deurs hatchback SUVs.
@badmat:
Is eigenlijk toch al enigszins deels opgevuld met de Land Rover Discovery Sport?
Is toch ietwat gelijkaardig in opzet, of zie ik het helemaal verkeerd?…
@dimglor:
SUV (range rover)
Evoque
Velar
RR Sport
RR

Terreinwagen (land Rovers)
Defender (RIP)
Disco Sport (vroegere Freelander)
Discovery


Hoewel ze ’t allemaal niet onaardig doen in het terrein, zijn het 2 submerken aan het worden
@poeperman:
Wel, ik vind de opdeling tussen beide merken toch meer aan het vervagen.
Vandaar ook deels men opmerking.
Zo waren de vorige Disco en Range Rover Sport op hetzelfde chassis opgebouwd.
Zal bij de nieuwe ook wel zo zijn vermoed ik.
En qua interieurs loopt het ook gelijk op..
@dimglor: De verschillende Range Rover modellen worden gewoon de ‘premium’-versies van de verschillende LandRover-modellen. Vergelijk het met VW en Audi, dat zijn technisch gezien ook allemaal dezelfde auto’s.

Jaguar wordt dan de sportievere poot ervan…
Hadden ze maar een model tussen de Evoque en de Velar in.
@ekidey: de. Range Rover whynot?
@ekidey: en dan ook nog als cabrio?
Begrijp alleen niet waarom ze het een Range Rover moeten noemen. Zelfde geldt voor de Evogue.
@e550: hoezo zouden ze het geen range rover moeten noemen?
@bobroog77: omdat de naam Range Rover maar aan 1 model toebehoort en dat is de Range Rover.
@jpvdb: ik snap je punt, maar het is niet helemaal waar.. het merk is Land Rover. Range Rover is het zelfde als de ‘A’ bij Audi. Getal erachter en ge hebt een nieuw model. Dus er zijn wel degelijk meerdere Range Rovers. Als je het zo bedoelt omdat het de enige auto is die écht in het terrein z’n weg vindt zou je bij bmw de 2 AT/GT ook geen bmw mogen noemen omdat die geen ‘freude am fahren’ brengen.
@bobroog77: Dat laatste is overigens een briljant voorstel.
@bobroog77: als de senioren in hun 2 serie active tourer van de overwaarde op hun huis ziet ziet genieten vergelijkt met de gestresste koppies van de “alweer te laat” accountmanagers in hun 320d dan lijkt het er op dat de 2AT veel meer “Freude am Fahren” brengt. Misschien brengt die 2AT zelf wel “Freude am Leben”.
Mooi apparaat! Een stuk bredere heupen vergeleken met de Evoque. Ben benieuwd hoe de voorkant en zijkant eruit zien.
Van mij mogen er wel weer wat grotere range rover’s komen
Hier ben ik wel benieuwd naar. De Evoque is een leuke auto maar is mij net even iets te vrouwelijk. De Range Rover is mij te groot. Formaatje F-pace vind ik wel mooi! Ik kijk hier wel naar uit om eerlijk te zijn.
@viezefreddyw: Ik dacht eerlijk gezegd dat de Evoque qua prijs al aardig op Q5/F-pace segment zit. Ook wua formaat wellicht. Ik vraag me af hoe dit nieuwe model zich gaat nestelen tussen de rest van het gamma.
Zal vast goed over nagedacht zijn.
@granlusso: Qua prijs gingen de Q5 (de vorige dan, de nieuwe is geen eerlijk vergelijkmateriaal) en de Evoque redelijk gelijk op. Bijna dezelfde vanafprijzen. Qua formaat ontloopt het ook niet heel veel. Maar de Q5 had een langere wielbasis en was van zichzelf ook wat langer dan de Evoque.

Maar de F-pace is een ander verhaal. Die is een stuk duurder met zijn vanafprijs van €55.840. Ook is de F-pace een stuk groter.
@viezefreddyw: Zo groot de F-pace toch niet? Ik kan mij nog foto’s herinneren waarop de F-pace naast een Ford Kuga stond. Zo groot was het verschil in lengte niet eens!
@poes: de F Pace is net een maatje groter, valt volgensmij precies qua formaat tussen een X3 en X5. Heb er gisteren nog eentje zien rijden, prachtige auto’s zijn het geworden, mits het juiste formaat velgen.
@dieselkameel: ik moet toegeven dat ik geen super kenner ben van het segment, maar zijn de Q5 en de X3 niet gewoon elkaars directe concurrenten? Die kunnen dan toch niet veel van elkaar verschillen?
@poes: DE Q5 en X3 zijn zeker elkaars concurrenten. Qua formaat schelen ze maar een paar millimeter van elkaar. Het punt is dus dat de Range Rover zich nu ook wilt mengen in dat segment aangezien de Evoque een slagje kleiner is.
@viezefreddyw: maar daar hebben ze toch de disco sport al voor?
@kareljansen: In vergelijking met de F-pace is de Discovery Sport ook een stukje kleiner. De Velar gaat in het segment komen van de F-pace.
@poes: De lengte van de F-pace is 4731 MM, de Evoque is 4371 mm. Klinkt weinig, maar in dit segment is het redelijk veel. Wielbasis is ook belangrijk. Van de F-pace is dat 2874 mm en van de Evoque 2660 mm. Redelijk verschil.
@viezefreddyw: eigenlijk is die Evovque dan maar een klein karretje ;-)
Ik blijf het een vrouwen auto vinden! Hoop dat het in het echt meevalt. De sport vind ik wel erg bruut!
@lodewijkyolo: Je vind het nog steeds een vrouwenauto? Terwijl het eerste plaatje pas net op het internet ligt? Heb je soms ingangetjes bij het designteam in Coventry?
@jochempie: Vindt*
@Jochempie: hij is wel blij met de sport, voetbal en tennis en basketbal
Hadden ze hem niet beter dan de Range Rover Vuler kunnen noemen?
Gaat deze de f-pace niet enorm kannibaliseren?
@alassad: Natuurlijk niet. Waar de F-pace de sportieve uitstraling moet hebben en de Discovery de stoere terreinwagen moet zijn wordt dit de luxe stijlvolle broer. Tenminste dat is wat ik als verklaring heb……
Lijkt me een mooie maat voor een luxe SUV. Ik vind de Evoque aan de kleine kant/ echt een tweede auto en de Range Rover Sport echt een mastodont ( om over de “echte” Range nog maar te zwijgen ). Ben wel benieuwd waar deze auto zich op richt want naast de Discovery/ Discovery Sport is dit dan de 3e auto in één segment van Land Rover? Aan de plaatjes te zien echt top end Q5/X3/GLC?
Dit zou wel eens de perfecte Range Rover kunnen zijn, afgezien van de echte natuurlijk.
He daar is ie eindelijk.
Hij zt niet alleen tussen de Evoque en RR Sport in maar ook tussen de Discovery Sport en de Discovery. Formaat van de Discovery, enkel met 5 zetels en duurder maar goedkoper en kleiner dan de grote Discovery. Dit weet ik niet zeker, zal het nog eens navragen maar hij deelt zijn platform en overige delen met de Discovery Sport.
Verwacht ook zeker een elektrische versie als dat bij Jaguar een beetje is uitgerold (die mag eerst heb ik gehoord).
@sketcher: Ben jij toevallig de welbekende onbekende man in de regenjas?
Die achterkant doet mij denken aan die Landwind evoque
Goed plan. Die stap is echt veel te groot
Daar kijk ik naar uit. De Evoque is te vrouwelijk, en te klein. Het prijsverschil met de Sport is ook veel te groot. Een goede concurrent voor Q5, GLC en X3 want als je dan toch een SUV wil, neem er dan een waarmee je echt kan off roaden.
Ik ben benieuwd naar de livefoto’s, lijkt me wel leuk zo’n range rover a la F-pace.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).