Je zou toch zeggen dat je in de hoofdstad van het thuisland van Land Rover op zijn minst een Range Rover mag verzekeren, maar dat blijkt in Londen toch moeilijk te zijn.
Gefeliciteerd! Je hebt een nieuwe auto gekocht. Dat zorgt meestal per definitie voor een lichtere portemonnee, maar dan moet de lol nog beginnen. Er moet er ook nog peut in, hij schrijft af en reparaties zijn ook niet gratis. En dan zijn er nog de maandelijkse kosten om überhaupt te mogen autorijden, waaronder wegenbelasting en ieders favoriete bezigheid: verzekering.
Verzekering
Verzekering hangt af van een paar zaken, met name wat voor auto het is, hoe veel schadevrije jaren je hebt en voor beginnende bestuurders wat je leeftijd is. In het Verenigd Koninkrijk maken ze het helemaal bont qua verzekering. Daar heeft van alles van je leeftijd tot je woonplaats invloed op wat je per maand gaat betalen voor verzekering. Dat kan goedkoop zijn, het kan ook peperduur zijn. In de hoofdstad kun je wel raden wat meestal de uitkomst is.
Range Rover verzekeren in Londen
Welnu, ook hier speelt een rol wat voor auto je probeert te verzekeren en in het geval van een Range Rover verzekeren in Londen blijkt dat niet altijd even makkelijk te zijn. Uiteraard verwacht je dat het land van de Range Rover de humor van het ding wel in ziet, maar dat blijkt niet het geval. Als je in de regio Londen woont mag je astronomische bedragen aftikken voor het verzekeren van een ‘Rover. Autocar sprak met een koper van een gloednieuwe Range Rover P440e die in Londen woont. Die zou bijna 11.000 pond per jaar, of dus net geen 1.000 pond per maand aangeboden zijn voor zijn premie.
Vanuit verzekeraars zelf wordt het beeld bevestigd dat een Range Rover verzekeren in Londen lastig gaat. Een exemplarisch voorbeeld is een aanvraag waar met bedrag van 20.000 pond per jaar op gereageerd werd en een absolute uitschieter is een premie van 38.000 pond(!) per jaar voor een Range Rover met een dagwaarde van 50.000 pond. En ja, dat is 3.200 pond per maand voor verzekering. Wordt het nog erger dan dat?
Überhaupt niet verzekeren
Jazeker, want voor die 38.000 pond mag je tenminste je Range Rover verzekeren in Londen. Meerdere verzekeraars hebben namelijk volledig de stekker eruit getrokken als het gaat om de Range Rover in de hoofdstad. Die weigeren je gewoon een verzekering onder alle omstandigheden als jij een Chelsea Tractor in de hoofdstad wil verzekeren. De eerdergenoemde koper kon bijvoorbeeld bij de verzekeraar voor zijn andere auto’s niet de Range Rover claimen en zijn enige optie zou zijn om dus over te stappen en 11.000 pond per jaar af te tikken.
Diefstal
De belangrijkste vraag is natuurlijk ‘waarom’. De reden is simpel: Range Rovers zijn in trek bij het dievengilde. In 2022 was de Range Rover de op één na meest gestolen auto in het Verenigd Koninkrijk en de absolute hotspot was Londen. Da’s overigens geen nieuwe ontwikkeling, Jeremy Clarkson vertelde ooit een anekdote van toen hij jonger was en in Londen ook zijn Range Rover gejat werd. Waarop hij de geweldige quote gaf: “The Range Rover is the best car in the world, if you find it where you last parked it.”
Maar goed, Range Rover-diefstal is dus zo’n groot probleem dat verzekeraars met extreme maatregelen komen. Koop dus lekker een andere auto als je in Londen woont.
pomoek zegt
Mijn vraag is dan natuurlijk: Welke auto wordt er nu het meest gejat in London?
kennone zegt
Sierra Cosworth? Of leef ik nu in de begin jaren 90..
rwdftw zegt
Ford Transit misschien?
kareljansen zegt
Dat zal vast een auto zijn die veel verkocht wordt. Het gaat hier namelijk om absolute cijfers en dan is het inderdaad bizar dat een dergelijke auto op nummer 2 staat.
ometom zegt
Dus eigenlijk moeten ze bij Land Rover de auto’s gewoon van betere diefstalpreventie voorzien
mashell zegt
Hoezo? Als elke gestolen Range Rover wordt vervangen door een nieuwe Range Rover dan heeft Land Rover er juist baat bij ze niet al te moeilijk te stelen te maken.
pier zegt
De echt rijken hebben dan weer minder een probleem hiermee want a. geld genoeg en b. achter een hek of in de garage parkeren. Risico al aardig afgedekt.
kniesoor zegt
Blimey ! Je zou zeggen, dat ze in Chelsea toch wel fatsoenlijke garages hebben bij hun miljoenenpanden . . .
mashell zegt
Zijn toch gewoon heel dure niet al te grote rijtjeshuizen?
ouwedibbes83 zegt
Wss moet je Chelsea tractor lezen als “PC Hooft tractor” en staan ze dus niet alleen in Chelsea geparkeerd.
mashell zegt
Wat ik me afvraag is, wat gebeurt er met die gestolen Range Rovers? De auto heeft niet alleen het design van een opvallende torenflat maar ook een reputatie dat deze nog onbetrouwbaarder is dan het geheugen van Mark Rutte. De Range Rover is daarom wel de laatste auto die je zonder boekjes van een schimmige handelaar zou willen kopen.
Of worden ze uit elkaar gehaald als betaalbare reserve onderdelen voor de nog niet gestolen Range Rovers?
alassad zegt
Inderdaad. En daarbovenop, t zijn allemaal left hand drives. Die kunnen ze op niet zo heel veel plekken wereldwijd kwijt…
autogeak zegt
Ik denk dat de markt in Rusland voor dit soort auto’s op het moment erg groot is
mashell zegt
Met het stuur aan de verkeerde kant?
racerx zegt
Ere wie ere toekomt: ben het (lang) niet altijd met je eens, maar ik moet altijd grinniken om je reacties (veelal ook met een alternatieve kijk op zaken). Chapeau.
slisse zegt
Heren en dames in Londen zullen wel verschillende eigendommen hebben in het land, zal zeker niet moeilijk zijn deze daar te verzekeren voor een fractie van de prijs.
turbotoll zegt
Wat moet je met een Range Rover in London? Is toch een off-road vehicle?
Zo veel mooiere en beter rijdende auto’s te koop voor dat geld.
Hubert zegt
Als je dan echt zo in de marge leeft, zoek dan 3 lotgenoten, huur een klein appartementje op flinke afstand van Londen en schrijf daar dan de auto’s in.
Dit zijn toch echt wel heel grote problemen. Je woont in zowat de duurste stad van de wereld en je rijdt een dure auto. Dat is echt afzien.
Robert zegt
Die 1100 pond verzekeringspremie per maand klinkt allemaal héél dramatisch, maar dit mag best even in een breder perspectief worden geplaatst. Ik heb familie wonen in de London Metropolitan Area en voor een derdehands Ford Focus van meer dan 10 jaar oud moesten ze daar destijds (inmiddels ook al meer dan 10 jaar geleden) ook meer dan 300 pond per maand(!) aftikken. Uiteindelijk is de auto maar weggedaan, want ze hebben er een prachtig OV met de Underground en (dubbeldekker)bussen.
Die hoge premies worden veroorzaakt om meerdere redenen:
– men kent er geen no-claim, zoals in Nederland
– men kijkt nog meer dan bij ons naar in welk postcodegebied je woont; slechte wijken = (veel) hogere premie
– hoge premiekosten = relatief veel onverzekerden, en dat drijft de premies alleen nog maar verder op: rij je tegen iemand op die onverzekerd is, dan draait jouw verzekering op voor het (proberen te) verhalen van schade op de onverzekerde tegenpartij.