• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

RAW by Koenigsegg heeft 700 pk, is lichter dan Elise

Auteur: willeme, gepost 22 april 2020 om 21:58 – 15 Reacties

RAW by Koenigsegg

Ze zijn lekker bezig, deze RAW by Koenigsegg klinkt heel erg veelbelovend.

Supercars worden hypercars. We zijn nu op het punt aanbeland dat hypercars de lading niet meer dekt. Hypercars zijn 1.000 pk sterke hybrides, terwijl er al diverse elektrische bolides zijn met 2.000 pk. Dat gaat inderdaad helemaal nergens meer over.

Accu’s

Temeer omdat het gewicht in veel gevallen toeneemt. Zeker die elektrische hypercars hebben enorm veel en vooral enorm zware accu’s nodig om nog een redelijk afstandje te kunnen overbruggen. Je hebt niets aan die prestaties als je halverwege je Nordschleife recordpoging moet gaan bijladen.

RAW by Koenigsegg

Koenigsegg

Een van de hypercar-fabrikanten die de grenzen enorm verlegd heeft, is het Zweedse Koenigsegg. Ze begonnen als redelijk generieke fabrikant, maar zijn uitgegroeid tot een serieuze speler in de markt. Naast de ’traditionele’ hypercars zien we ook bijzondere projecten als de Gemera en Jesko voorbij komen. De RAW by Koenigsegg past ook in dat rijtje.

RAW by Koenigsegg

Slecht nieuws

Voordat je klaarstaat met je chequeboek, hebben we slecht nieuws. De RAW by Koenigsegg is slechts een ideetje. De auto is tot tot stand gekomen onder regie van Sasha Selipanov, de designer van RAW by Koenigsegg. De auto is echter getekend en bedacht door Esa Mustonen, een student die afstudeert bij Koenigsegg.

RAW by Koenigsegg

Driecilinder

Onder de kap vinden we dezelfde driecilinder motor als in de Gemera. Dankzij die kleine motor, is de rest van de auto zeer compact. Check de overhang aan de achterkant, die is er eigenlijk niet. Na de achterband ‘stopt’ de auto ook gewoon. De motor heeft in dit studiemodel een hypothetische 700 pk. In de Gemera levert deze motor 600 pk, maar wordt deze bijgestaan door elektromotoren.

RAW by Koenigsegg

700 kilogram

Voor een Koenigsegg is dat vermogen bijna teleurstellend te noemen. De Koenigsegg CC8S (het eerste productiemodel van Koenigsegg) had een Ford V8 met 655 pk. Toch is 700 pk meer dan voldoende, dat komt door het leeggewicht van de auto. Het ding weegt namelijk 700 kg. Inderdaad: 1 pk per kg.

Interieur

Frontoverhang

Verder valt de vrij lange frontoverhang aan de voorzijde op, iets dat we vaker zien bij supercars. Volgens waarde collega @jaapiyo mag dit, want de frontoverhang mag er alleen zijn als het níet door de motor komt, die bevindt zich in het midden in dit geval. Productieplannen zijn er uiteraard niet, maar hopelijk mag Eda Mustonen na zijn stage blijven werken bij Koenigsegg en zien we meer van dit soort projecten als de RAW by Koenigsegg.

Frontoverhang

Ook interessant!

  • Wachten is voorbij met de Koenigsegg Jesko productiestart
    Wachten is voorbij met de Koenigsegg Jesko productiestart
  • Wordt de nieuwe Koenigsegg minder spectaculair?
  • Koenigsegg Gemera
    Elektromotoren Koenigsegg Gemera zijn ook kleine reuzen
  • Video: Koenigsegg speelt niet met 1, maar 2 Jesko's
    Video: Koenigsegg speelt niet met 1, maar 2 Jesko's

Nieuwste artikelen

  • Max Verstappen gaat echt voor Mercedes
  • Dit zijn de hoogtes van de boetes in 2026 (snelheid, telefoon, parkeren)
  • Video: Met een motor van de trap rijden
  • Hierom worden auto’s in 2026 nog duurder
FacebookTweetPinLinkedIn

concept, koenigsegg, Supercars

Vorig bericht: « BMW M2 Cabrio sneller dan BMW M2 CS
Volgend bericht: Dit is de duurste elektrische bedrijfswagen van Marktplaats »

Lees Interacties

Reacties

  1. shaguar zegt

    22 april 2020 om 22:28

    Heel erg gaaf! Echt een rauw apparaat.
    Doet me een beetje denken aan de Group C racers van weleer. Maar dan zonder de mega achterspoiler.

    Login om te reageren
  2. cabriohater zegt

    22 april 2020 om 23:54

    Anders zou Elise wel een zware vrouw zijn.

    Login om te reageren
    • redneckdarian zegt

      23 april 2020 om 06:57

      @cabriohater: En je wilt de feministen niet beledigen natuurlijk!

      Login om te reageren
  3. Esprit_de_Flandre zegt

    23 april 2020 om 00:29

    Het is ook maar omdat er Koenigsegg aan plakt dat mensen het fantastisch vinden. Als het van een onbestaande fabrikant kwam, zou niemand erin geloven.

    Terecht weliswaar, maar dan nog…

    Login om te reageren
  4. Dutchdriftking zegt

    23 april 2020 om 07:25

    Hij is fijn. En aangezien er zelfs bekerhouders achterin zitten zou je denken dat hij bijna productierijp is! :P

    Login om te reageren
  5. Gulli zegt

    23 april 2020 om 08:28

    Ik heb laatst ook een auto ontworpen maar niemand wil met me in zee. Er kunnen 32 mensen in, toch is hij niet groter dan een Fiesta. Hij heeft 15 raketmotoren met een 2.21 gigawatts aan vermogen, en een range van 1 lichtjaar (NEDC) terwijl hij toch maar 100 kilogram weegt dankzij lichtgewicht materialen (de deurklink is een wattenstaafje, dat scheelt echt al enorm). Oh ja ik heb nog geen productieplannen dus het is bij een render gebleven; https://imgur.com/a/xHmaciR

    Login om te reageren
    • redneckdarian zegt

      23 april 2020 om 08:47

      @Gulli: doe je aanbetalingen via tikkie?

      Login om te reageren
    • kle500 zegt

      23 april 2020 om 18:38

      @Gulli: indrukwekkende specs. En ik moest hardop lachen, dit is idd wel hoe zo’n luchtkasteel werkt. Het is dat er iemand met een link bij koningsei aan heeft gewerkt.

      Login om te reageren
    • tjorque zegt

      23 april 2020 om 18:46

      Ik denk dat je je talent vergooid in de branche waar je nu werk (whatever that may be)

      Login om te reageren
  6. mashell zegt

    23 april 2020 om 08:37

    Als je een Tesla cybertruck met een McLaren F1 kruist krijg je dus zoiets.

    Login om te reageren
    • barendbotje zegt

      23 april 2020 om 09:08

      Best wel een belediging om de cybertruck hierbij te betrekken ;)

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        23 april 2020 om 13:14

        Heel strakke rechte lijnen, platte vlakken, scherpe punten en grote wielen vindt je zowel op de Cybertruck als op dit concept.

        Login om te reageren
  7. ericd zegt

    23 april 2020 om 10:11

    Je hebt overhang nodig vóór de voorwielen om er een spitse en dus low-drag shape uit te kneden. Sowieso zouden EVs lichter moeten worden. Vergeet niet, dat hoe lager de massa, des te minder energie het kost om steeds te moeten versnellen (hetgeen te maken heeft met ons verkeersbeeld van stop & go traffic).

    Login om te reageren
  8. Yzord zegt

    23 april 2020 om 10:45

    Damn, wat een ding. Jammer dat ik alleen het topic plaatje kan vergroten, maar goed, heb er weer even van mogen genieten ?

    Login om te reageren
  9. appeltaartislekker zegt

    23 april 2020 om 14:41

    Beetje laag, een kiezelsteentje en je bumper is beschadigd.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North