• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Razendsnel 400 kilometer rijbereik laden

Auteur: Michel, gepost 16 augustus 2023 om 17:57 – 10 Reacties

razendsnel laden

De Chinese batterijbouwer CATL belooft razendsnel actieradius laden met nieuwe batterij.

Het Chinese CATL dat onder andere batterijpakketten levert voor merken als Mercedes-Benz, Volkswagen, Volvo, Ford en Tesla heeft vandaag een verbeterde accu gepresenteerd waarmee razendsnel in tien minuten 400 kilometer rijbereik kunt laden.

Oké het gaat nog niet zo snel als tanken bij een brandstofmotor, maar er worden wel stappen gemaakt zo. Belangrijk om te melden is dat het hier gaat om een verbeterde LFP accu en niet om de ook door CATL aangekondigde condensed battery.

LFP? Condensed?

De LFP accu is een Lithium-ijzer-fosfaat-accu. Dat betekent dat het om een lithium-ion-accu met lithium-ijzer-fosfaat LiFe(PO4) als kathode gaat. De eerder dit jaar aangekondigde condensed accu is een hele nieuwe techiek.

Die laatste accu is vooral bedoeld voor de luchtvaart omdat de energiedichtheid per kilo heel hoog is. Met 500 Wh per kilo is die grofweg het dubbele van een moderne LFP batterij.

razendsnel laden

Maar liefst 400 kilometer in tien minuten

De vandaag gepresenteerde verbeterde LFP-accu die luistert naar de naam ‘ShenXing’ moet over minder dan een jaar op de markt zijn en dus met bekende techniek een sterk verbeterde snellaadtijd kunnen halen.

CATL belooft niet alleen 400 kilometer in tien minuten, maar ook razendsnel 700 kilometer laden in een half uur. Ook als de omstandigheden niet ideaal zijn. Zelfs bij tien graden onder nul zou je 700 kilometer actieradius bijladen in een half uur nog moeten kunnen halen.

Gao Han, chief technology officer van CATL’s E-Car Business ziet de toekomst zonnig tegemoet, zo lezen we op Reuters en denkt flink wat marktaandeel te kunnen houden en wellicht zelfs terug te winnen op directe concurrent BYD die niet alleen batterijen maakt maar ook zijn eigen volledig elektrische auto’s.

We hopen dat ShenXing door voortdurende inspanningen om de technologie te verbeteren en de kosten te verlagen, een standaardproduct zal worden dat beschikbaar is voor elk elektrisch voertuig

Gao Han heeft er alle vertrouwen in.

Eind dit jaar moet de productie starten en begin volgend jaar moet de batterij dan in de eerste elektrische auto’s zitten. Welk automerk als allereerste razendsnel kan laden met de nieuwe batterij is nog niet bekend, maar kandidaten genoeg natuurlijk.

Ook interessant!

  • Autoblog video: BYD Dolphin, een betaalbare EV
    Autoblog video: BYD Dolphin, een betaalbare EV
  • BYD Dolphin en Seal
    BYD Dolphin en Seal worden een NL succes
  • BYD rijtest: Dit wordt je eerste Chinese EV
    BYD rijtest: Dit wordt je eerste Chinese EV
  • Tot 400 km rijbereik met vernieuwde Peugeot e-208

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
  • LANDO NORRIS IS DE F1 WERELDKAMPIOEN VAN 2025
  • De enige Bugatti EB110 op Nederlands kenteken is gespot!
FacebookTweetPinLinkedIn

accupakket, batterij, BYD, CATL, Elektrisch

Vorig bericht: « Slimme autohandelaar niet slim genoeg
Volgend bericht: Max Verstappen naar PowNed »

Lees Interacties

Reacties

  1. Johanneke zegt

    16 augustus 2023 om 19:39

    Dat hele verbod voor brandstofauto’s is misschien helemaal niet nodig straks.

    Login om te reageren
  2. alpina007 zegt

    16 augustus 2023 om 20:00

    Leuke carrièreswitch van Goku’s zoon 😁

    Login om te reageren
  3. Jurgen zegt

    16 augustus 2023 om 20:09

    Dan gaat de afschrijving op de huidige verkochte auto’s tenminste lekker vlot zo👍

    Login om te reageren
  4. Flutterbear zegt

    16 augustus 2023 om 20:33

    400-700 km volgens NEDC zeker? Overigens wel een serieuze verbetering van LFP omdat ze naast gewicht op vermogen toch wel achter blijven op de alternatieven.

    Login om te reageren
    • karhengst zegt

      17 augustus 2023 om 09:03

      Mijn diesel laadt ook 1300km in een paar minuten WLTP, wat in het echt 800km zijn.

      Maar ik geef toe, echte kWh’s zouden het vermelden wel waard zijn.

      Login om te reageren
  5. herve11f zegt

    16 augustus 2023 om 22:47

    Allee de zoveelste wonder batterij…

    Login om te reageren
    • audirs3 zegt

      17 augustus 2023 om 09:07

      @herve11f Dit is anders, dit is gewoon een accu die in productie wordt genomen. Anders dan die research projecten die accu’s in 3 minuten vol laden in een laboratorium ofzo…

      Login om te reageren
    • Habanero zegt

      17 augustus 2023 om 14:50

      LFP is al heel lang gekend, voor bv. kleine telegeleide modelauto’s, maar staat niet bepaald bekend als een erg veilige batterij-technologie. Zeer reactief zelfontbrandend bij beschadiging. We gaan nog wat zien zo.

      Login om te reageren
      • mx5wijf zegt

        17 augustus 2023 om 18:16

        Hoe kom je daar bij?
        LFP is juist veel stabieler dan Li-ion. Zowel wat betreft de degeneratie als zelfontbranding. Dat doen ze nl niet…

        Login om te reageren
  6. audirs3 zegt

    17 augustus 2023 om 09:05

    Een Taycan of Ioniq5 laadt nu die 400km in zo’n 18 minuten bij, dus dit is weer bijna een halvering. Sneller dan dit zou voor mij ook echt niet hoeven, het aantal keren dat je per jaar aan de snellader staat is op 2 handen te tellen.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North