• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

BYD Dolphin en Seal worden een NL succes

Auteur: willeme, gepost 11 april 2023 om 17:00 – 26 Reacties

BYD Dolphin en Seal

De BYD Dolphin en Seal kunnen weleens heel erg populair gaan worden in ons koude kikkerlandje.

BYD is lekker aan het uitpakken. Het Chinese automerk is met de Atto3, Tang de Han al flink aan de weg aan het timmeren, maar daar komen er vandaag twee hele belangrijke auto’s bij.

Het gaat om de BYD Dolphin en de BYD Seal. Het zijn twee geheel elektrische auto’s, dus meteen interessant voor ons Nederlanders. De namen zijn gekozen vanwege de voorliefde voor de Hanzestad Harderwijk en de zanger van Kiss From A Rose. Nee, zonder gekheid: Het gaat om ‘ocean aesthetics’ en en de dolfijn en zeehond zijn beide zeedieren. Ja, echt waar.

BYD Dolphin

Toto zover biologie voor het OLO. We beginnen met de BYD Dolphin. Dat is een hatchback in het C-segment. Zie het als de hatchback versie van de BYD Atto3 (een c-segment crossover). Dus een rechtstreekse concurrent voor de Volkswagen ID3.

De BYDS Dolphin staat op het e-platform 3.0 en heeft voorwielaandrijving. Uiteraard hebben we ook de formaten voor je. De BYD Dolphin is 4,29 meter lang, 1,77 meter breed en 1,57 meter hoog. De wielbasis bedraagt een vorstelijke 2,70 meter.

BYD Dolphin en Seal
BYD Dolphin en Seal
BYD Dolphin en Seal
BYD Dolphin en Seal

Laden en prestaties

De batterij is 60 kWh. Daarmee is het mogelijk om 427 km op een volle accu te rijden. Laden kan vlotjes, maar niet snel: 88 kW. Daarmee kun je in 29 minuten van 30 %naar 80% laden. Wellicht dat het tijd wordt voor een nieuwe industriestandaard om het laadvermogen aan te geven dat wel hout snijdt.

In de garage kun je 11 kW laden. Een warmtepomp is standaard aanwezig. Tot slot nog eventjes de prestatie: de 204 pk sterke BYD Dolphin sprint in 7 seconden naar de 100 km/u en heeft een begrensde top van 160 km /u.

BYD Dolphin en Seal
BYD Dolphin en Seal
BYD Dolphin en Seal
BYD Dolphin en Seal

Mocht je ons niet enthousiast vinden over de Dolphin, dan zit je er volkomen naast. Heel veel gaat namelijk afhangen van de prijs. Qua aandrijflijn is het niet het nieuwste van het nieuwste, maar als ze dit scherp in de markt kunnen zetten (net zoals de MG4 bijvoorbeeld), kan het een zeer interressante auto zijn voor ons Nederlanders.

BYD Seal

Dan gaan we door met de vreemde eend in de BYD en dat is de Seal. Dat is een volwaardige D-segmentauto. De lengte is 4,80 meter, de breedte is 1,88 meter en de hoogte 1,46 meter. De wielbasis is 2,92 meter.

Er zijn twee uitvoeringen. Het begint met de versie met achterwielaandrijving. Deze heeft 313 pk en sprint in 5,9 seconden naar de 100 km/u.

BYD Dolphin en Seal
BYD Dolphin en Seal
BYD Dolphin en Seal
BYD Dolphin en Seal

Hoppatee: 530 pk!

Speciaal voor @wouter is er ook een BYD Seal met vierwielaandrijving. Dat is uiteraard middels een extra motor en dat betekent meer vermogen, namelijk 530 pk. Dan is het mogelijk om in 3,8 tellen naar de 100 km.u te snellen. Oh, ja, niet onbelangrijk is de actieradius.

BYD Dolphin en Seal
BYD Dolphin en Seal
BYD Dolphin en Seal
BYD Dolphin en Seal

De instapper komt 580 km ver, de versie met superveel power haalt 520 km. Dat is vrij veel voor de grootte van het accupakket (82 kWh). Dat komt mede door de Cw-waarde van 0,219. Net als met de Hyundai Ioniq 6 zien we dat fabrikanten toch ook de sportsedan omarmen omdat dat simpelweg efficiënter is. Snelladen kan tot 150 kW.

Beide modellen staan het derde kwartaal van 2023 in de showroom!

Meer lezen? Dit zijn de 6 populairste EV’s van het moment!

Ook interessant!

  • Louwman haalt BYD naar Nederland
    Louwman haalt BYD naar Nederland
  • BYD rijtest: Dit wordt je eerste Chinese EV
    BYD rijtest: Dit wordt je eerste Chinese EV
  • BYD sleept dikke order binnen en dit merk jij daarvan
    BYD sleept dikke order binnen en dit merk jij daarvan
  • Dit kost de volgende elektrische cross-over uit China

Nieuwste artikelen

  • Heeft Ford alle interesse in Europa verloren?!
  • Deze dure Chinees verkoopt beter dan BMW en Mercedes
  • Fastned installeert snelste lader van Nederland langs de A6
  • Waarom je auto slecht start als het koud is (en wat het écht oplost)
FacebookTweetPinLinkedIn

BYD, China, dolphin, Elektrisch

Vorig bericht: « Deze dikke aandrijflijn gaat de W12 vervangen
Volgend bericht: Eindelijk een leuke elektrische roadster? »

Lees Interacties

Reacties

  1. hanso zegt

    11 april 2023 om 17:42

    Ik heb een aantal jaar geleden een BYD gehuurd op Cuba, Bluetooth stond verkeerd gespeld op het dashboard. Opzouten met die gesubsidieerde knakenbakken in Nederland.

    Login om te reageren
    • henkiebb zegt

      11 april 2023 om 18:07

      Hahahahaha

      Login om te reageren
    • cossiekiller zegt

      13 april 2023 om 08:19

      Bleutooht?

      Login om te reageren
  2. Dutchdriftking zegt

    11 april 2023 om 17:43

    Als de ontwikkeling van de Chinese auto’s net zo gaat als die van de Koreanen dan zit er over 10 jaar naast goede techniek ook fatsoenlijk design in het pakket. En dan is het wel heel moeilijk om ze te negeren…

    Login om te reageren
  3. kerre zegt

    11 april 2023 om 17:56

    Volgens mij worden de binnenste ventilatie roosters deels afgedekt door de grote schermen ervoor. Zou toch een design flaw zijn als dat zo is…

    Login om te reageren
    • Otua zegt

      11 april 2023 om 21:23

      Nu je het zegt lijkt dat inderdaad zo. Het gebrek aan integratie van het scherm in het dashboard straalt ook uit dat ze in de eerste instantie geen rekening hadden gehouden met een scherm

      Login om te reageren
    • RooieRick zegt

      12 april 2023 om 01:36

      Of juist niet. Als het scherm een keer stuk gaat door het vele gebruik ( geen fysieke knoppen ), hoeft alleen het scherm gerepareerd te worden. Of ze integreren het in het dashboard en dan moet het hele dashboard eruit voor de reparatie.

      Login om te reageren
  4. Johanneke zegt

    11 april 2023 om 17:57

    Ik wil als het even kan geen producten uit een land dat concentratiekampen heeft waar mensen geforceerd worden gesteriliseerd.

    Inb4 ja maar land x doet y.

    Ja er is veel leed in de wereld.

    Login om te reageren
    • porker zegt

      11 april 2023 om 18:22

      Hear hear!

      Login om te reageren
    • Richmond zegt

      11 april 2023 om 21:28

      Enige verschil is dat nu het hele product uit zo’n land komt. Maar bij vrijwel alle auto fabrikanten zullen onderdelen uit China zitten eh ook in je laptop voor thuis en of werk en je telefoon ook. Ga je die dan ook niet gebruiken?

      Login om te reageren
      • Johanneke zegt

        11 april 2023 om 22:59

        Als het kan kies ik altijd voor niet China. Zonnepanelen uit een fabriek in ZK, telefoon komt uit vietnam. Ja onderdelen ervan zullen vast Chinees zijn. De software in ieder geval niet. Wist je dat xiaomi telefoons detecteren wanneer iemand dingen typt zoals free hongkong? Zo eng is het daar.

        Login om te reageren
    • RooieRick zegt

      12 april 2023 om 01:37

      Gaap 🥱

      Login om te reageren
  5. kreukelzone zegt

    11 april 2023 om 18:19

    De koplampen van de seal hebben ze bij Porsche geleend zo te zien.

    Login om te reageren
  6. geelbarrel zegt

    11 april 2023 om 18:45

    Wordt tijd voor een nieuwe generatie interieurdesigners. De huidige lamzakken kwakken er een scherm tegenaan. Wedloop om t grootste scherm. Integreer eea nou eens op een mooie manier… please please

    Login om te reageren
  7. bmw335d zegt

    11 april 2023 om 19:48

    Die BYD is typisch Chinees.. Vanalles in de blender gooien en hopen voor ‘t beste. Koplampen a la Taycan, achterlicht Mercedes EQE, onderkant voorbumper Mercedes EQS/EQE en zo kunnen we nog wel even doorgaan 🥱

    Login om te reageren
  8. Jagris zegt

    11 april 2023 om 20:02

    Hmm, ik vind ze niet eens zo slecht. Het exterieur mag nog wel beter, maar het interieur is (afgezien van het scherm) best netjes. Als ze er een goede prijs bij doen, zullen ze best goed verkopen.

    Helaas niet aan mij besteedt, want ik heb het niet zo op China’s visie op de toekomst en hoe ze mensen behandelen.

    Login om te reageren
    • Jagris zegt

      11 april 2023 om 20:07

      Besteedt moet natuurlijk besteed zijn, mijn excuses voor het niet opletten.

      Login om te reageren
      • Johanneke zegt

        11 april 2023 om 20:35

        Deze ene keer is het je vergeven.

        Login om te reageren
      • jeroenm83 zegt

        11 april 2023 om 20:47

        No ploblem.

        Login om te reageren
  9. goodvibrations zegt

    11 april 2023 om 21:15

    Tja.. niet mijn eerste keuze maar dit is toch wel stukken mooier dan een model 3.. Al zou ik die wel prefereren.. Dit wordt wel serieuze concurrentie ben ik bang..

    Login om te reageren
  10. freewilly37 zegt

    11 april 2023 om 22:34

    Iedereen janken over die Aziaten , vanuit Europa komen anders ook geen denderende knakenbakken …. Het bleef stil aan de overkant …

    Login om te reageren
  11. canon4ever zegt

    11 april 2023 om 23:48

    Nederlanders doen het best moeilijk met de chinese merken. Ik denk niet dat de chinezen de koreanen zouden kunnen benaderen hier op de Nederlandse automarkt. Maybe over 5 jaar een beetje. Want Kia en Hyundai zijn ook constant bezig met de innovatie en de aantrekkelijke designs die het hart van de leaserijders weten te stelen. Hoewel dat de Nederlandse dealers en de autotestwebsites heel graag met reclames de huidige chinese merken willen pushen voor een goede verkoopcijfer.

    Login om te reageren
    • canon4ever zegt

      12 april 2023 om 00:27

      Een toevoeging: Dit is het nieuws van 11 april.
      Hyundai Motor Group, which combines Hyundai, Kia, and Genesis, plans to invest KRW 24 trillion ($18 billion, €16.6 billion, converted) through 2030 to become a global top 3 EV maker.

      The announcement came at the groundbreaking ceremony of Kia’s new plant for purpose-built vehicles (PBV) in South Korea. The plant will enter mass production in 2025 and will initially produce up to 150,000 cars per year.

      The investment will increase production and exports, and towards a lineup of 31 EV models by 2030. The group announced plans to increase local EV production in South Korea to 1.51 million units by 2030 and increase global production to 3.64 million.

      Login om te reageren
  12. Fernando zegt

    12 april 2023 om 02:31

    Die Chineesjes zijn soms iets goedkoper maar dat verschil ben je in het kwadraat kwijt bij inruil/verkoop, als je het al verkocht krijgt.
    Iedereen die er nog maar een denkt een Chineze auto te kopen zou zich diep moeten schamen en een Chinees strafkamp moeten bezoeken.

    Login om te reageren
  13. William zegt

    12 april 2023 om 06:58

    Beide auto’s toepasselijk vernoemd naar de diersoorten die wereldwijd worden uitgeroeid door de enorme Chinese vissersvloot.
    Eigenlijk kolossale stroperij, want het is doodmartelen en leegplunderen wat China doet.

    Login om te reageren
  14. cloverleaf zegt

    12 april 2023 om 09:12

    Als je chineze auto’s koopt besef dan wel dat je zwaar gesubsidieerde bakken koopt die enkel en alleen het doel hebben om hier de industrie nog verder kapot te maken zodat we nog erger afhankelijk raken van de Chinezen.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North