RDW begaat pijnlijke fout met Porsche Cayenne-registratie [update]

Auteur: , 88 Reacties

Wel scherp blijven jongens.

RDW begaat pijnlijke fout met Porsche Cayenne-registratie

Waar mensen werken worden fouten gemaakt. Dat is nu eenmaal zo. Het is echter bijzonder vervelend wanneer een fout niet terug kan worden gedraaid. Bijvoorbeeld in het geval van een autoregistratie bij de RDW.

Met het op kenteken zetten van een auto worden diverse gegevens in het systeem van de RDW gezet. Het merk, het model, de kleur van de auto, het vermogen, hoe het zit met eventuele vorige eigenaren en ga zo maar door. Het komt zo nu en dan voor dat er een foutje wordt gemaakt. De catalogusprijs klopt niet met de daadwerkelijke prijs, of de kleur is zwart en de RDW ziet het als blauw.

Het zijn geen wereldrampen, maar wie fan is van een kloppende administratie zal zich ongetwijfeld ergeren als er fouten worden gemaakt. Een kersverse eigenaar van een Porsche Cayenne Turbo kan meepraten met dit onderwerp. De SUV uit 2004 is geïmporteerd naar ons land en eerder deze maand op kenteken gezet.

De RDW heeft een fout gemaakt met de registratie. Het kenteken ZT-741-S spreekt over een ‘Porsche Cayenne Tutbo’. Dat laatste had uiteraard Turbo moeten zijn. Een irritante fout, want de naam Tutbo kleeft nu wel aan de auto. Volgende keer toch maar een extra bakje koffie voor de betreffende RDW-medewerker. En de spellingscontrole even aanzetten.

RDW begaat pijnlijke fout met Porsche Cayenne-registratie

Update: De RDW heeft de fout ook gezien en het inmiddels aangepast.



88 reacties

Hier moet ik even van gaan zitten, ben er niet goed van.
@fejjie: gaat het weer?
@okdoei: niks meer van m gehoord, ik vrees het ergste
@fejjie: tutje!
als ik voor alle typfouten van mijn manager
op Mn flikker had gekregen dan had de beste man geen stem meer over gehad.
@gertjan2012: en terecht
@gertjan2012: maakte jouw manager zo veel typfouten dan?
@sirprize: scherp, héél scherp. Ik moest in ieder geval flink lachen 😅
@bischero: haha jij bent nog té scherp voor de vrijdag.
@bischero: het is gewoon hoe ik het las..
@gertjan2012: zal ik hem dan even maken? typEfouten :) :D
@Soulmaster: mag allebei, waarbij de voorkeur uitgaat naar “typfouten”.
Misschien een idee om de spellingcontrole in te schakelen.. beetje slordig dit
Niks aan de hand. Gewoon een Ali-onderdeel.

€ 270,68 26% Off | TUTBO K04 59 53049880059 4811580 4814279 860224 53049880184 For Buick Regal For Opel GT Insignia HHR L850 Ecotec 2.0L Gasoline
https://s.click.aliexpress.com/e/nDZDhVv8B
Een artikel maken van 217 woorden over een tikfoutje. Chapeau! 👏👏
@etype: En dan nog fouten die de Rdw dagelijks maakt. Spelfouten, verkeerd gewicht, verkeerd vermogen etc. etc.
@etype: woorden tellen van een artikel. Chapeau!
@sirprize: het lijkt me niet dat ‘ie ze stuk voor stuk heeft geteld ;).

OT: Ja kan gebeuren, maar mijn OCD zou het ook niet kunnen handelen. Is het trouwens echt zo dat de gegevens eenmaal ingevoerd 100% vast staan?
@frank360cs: klopt, ik ben lui dus heb ik Word dat voor mij laten doen.
@etype: eindwerk journalistiek.
@etype: het ligt aan onszelf. Blijkbaar klikken we hierop wel, maar een goed verslag over een FIA Rally, DTM of een Formula E-prix niet.
@etype: tja het is kromkommertijd…
Zit gewoon een Porsche PerformanceTüter op waarschijnlijk.
Moet je maar eens het kenteken VG-HG-72 opzoeken. Weet niet wat daar gebeurd is maar juist is het absoluut niet.
@720s: die wordt geen medewerker van de maand :)
@720s: APK is verlopen. Maar ze hebben in ieder geval Peugeot correct geschreven.
@720s: WoW! Dikke 0.0 liter Diesel Peugeot!
Heb hetzelfde met mijn motor:

Kleur = mat antraciet
Kenteken = zwart
Merk+type = Cagiva V-Raptor
Kenteken = MV Agusta M2

Heb de motor zelf geïmporteerd bij de RDW, dus het is wel duidelijk dat ze er óf niet veel verstand van hebben óf ongeïnteresseerd hun werk uitvoeren.
Heb er zelf ook niet zo op gelet en lig er niet wakker van.
Bovenstaande zoals met die Porsche is wel heel fout…
@cvoo: lekkere fiets wel!
@dappers: Zeker! Thnx:-)
@cvoo: Allebei prima, maar wel vervelend bij eventuele verkoop
@theladystig: Valt mee denk ik. Als ze bij de RDW verder gekeken hadden als hun neus lang was, hadden ze t wel gezien. Het frame van de motor is geproduceerd door MV Agusta en het type frame is M2. Dus in die zin is het nog wel uit te leggen en niet totaal een andere motor.
@cvoo: Je moet ze ook niet storen tijdens de VriMiBo bij het RDW
@theladystig: Naja het was op een dinsdag, maar wél bij de RDW in Venlo….Dus zou kunnen inderdaad!
Wie kan dit mij uitleggen? In 2004 naar Nederland geïmporteerd en nu op kenteken?? Staat hij al zolang stil?
@rutger97: domeinen?
@rutger97: Nee, het betreft een Cayenne Turbo uit 2004, niet eentje die in 2004 al naar Nederland is gehaald
@rutger97: de auto komt uit 2004 en is onlangs geimporteerd. Dus niet in 2004 geïmporteerd
Wat een Trutbo(lide)…
Nounou, het is me wat. Omdat het een Porsche is moeten we het ineens interessant vinden? De RDW-registratie barst van de fouten. Bouwjaren die tientallen of honderden jaren verschillen, gewichten die tonnen afwijken, brandstof die niet klopt. En typenamen die inderdaad fout getypt zijn of ook compleet niet kloppen. Op het AW-forum hebben ze eens een lading gekkigheden bij elkaar gezocht: https://www.autoweek.nl/forum/read.php?6,5505362,printview,page=1 .
Zo’n typfout kan ook voordeling uitvallen: mijn geïmporteerde camper heeft volgens het kentekenbewijs een maximaal toegestane massa van 5300kg… ik weet dat dit 3500 had moeten zijn, maar heb er maar geen melding vang gemaakt (best handig namelijk, ben je niet zo snel overbeladen :) )
@rechtervoetje: Maar dan heb je dus wel een vrachtautorijbewijs nodig om erin te mogen rijden.
@Citrofiel: pas als je over 3500kg komt heb je die nodig lijkt mij.
@peug206: Volgens mij is 5300kg meer dan 3500kg. En toegestane maximummassa is leidend, niet de werkelijke massa.
@peug206: Nou nee, als een voertuig méér dan 3.500 kg kan laden c.q. het totaal gewicht van het voertuig inclusief de lading 3.500 kg overschrijdt dan heb je een C-rijbewijs nodig.
@citrofiel: correct, maar ik heb de originele Duitse papieren ook nog waar de juiste gegevens op staan. Voor zover ik weet kun je niet bestraft worden voor een fout van een overheidsdienst.
@rechtervoetje: Prima, als je je het maar realiseert. Zou zonde zijn als je ineens in de moeilijkheden komt.

Wel vraag ik me af wat er zou gebeuren als een agent het constateert en jij vervolgens met je Duitse papieren aankomt. Wat zou die agent er van vinden dat je blijkbaar op de hoogte bent van de fout, maar het niet aangegeven hebt. Ben je dan voor de pennenlikker niet ook fout?
@citrofiel: Goede vraag. Geen idee eigenlijk…. maar of ik het nou wel of niet wist, het punt blijft dat de RDW een fout gemaakt heeft.

Dus: ich hab es nie gewußt (denk dat er hele volksstammen zijn die de gegevens van hun kentekenbewijs nooit gecheckt hebben)
@rechtervoetje: Nee, ik verwacht dat 9/10 er geen probleem van maken. Het is niet jouw fout inderdaad. Het was alleen even een waarschuwing dat je niet te goed voorbereid moet overkomen als een agent het constateert. Lekker voor de domme houden. :)
@citrofiel: ik kan er inmiddels een boek over schrijven, maar mezelf van de domme houden bij oom agent is een tweede natuur geworden :)
@rechtervoetje: ik probeer me even voor te stellen in welk opzicht dit een voordeel heeft voor je. Als je gecontroleerd wordt gewicht en je weegt boven de 3500 kg dan checken ze altijd je rijbewijs. Als je die dan overlegt en hij klopt niet krijg je daar een boete voor, als je dan aankomt met de originele Duitse papieren dan krijg je een boete voor het doelbewust overladen van het maximaal toelaatbare gewicht, dus met de beste wil van de wereld kan ik hier echt geen voordeel in zien.
@rhellema: Overladen gaat sowieso niet gebeuren, leeggewicht is 2300kg.
En je hebt misschien wel gelijk, maar ik begreep ook dat de RDW fouten niet kan corrigeren, dus ik heb weinig andere keuze dan me aan de wet te houden, denk ik ;)
@rechtervoetje: ook al zou de RDW die fout wel kunnen herstellen dan nog moet je je aan de wet houden.😉
@rechtervoetje: totdat je een keer staande wordt gehouden en je C1 rijbewijs niet kunt tonen met alle gevolgen van dien…

Ik zou dit maar snel laten fixen als ik jou was..
Zo’n tractor uit 2004 is eerder een kutbo
@etype
amai ja ik dacht echt dat ik hier iets wereldschokkends zou lezen zoals, dat de cayenne turbo zou ingeschreven zijn als een hybride en zo mijnder bijtelling of hoe het zit in nederland moet betalen
Ach
Ik heb een Audi Q5, kleur PAARS, volgens de RDW. De echte kleur is amethist grijs. Contact gehad met de RDW, maar helaas. Die kleur staat niet in hun pulldown menu.
Probeer eens een paarse Q5 te verkopen.😂
@nolles: Gewoon grijs kennen ze wel, en de kleur kan de RDW gratis voor je wijzigen. Duidelijke foto insturen en klaar. Paars hoeft het dus echt niet te zijn.
Ik dacht even dit dat artikel ging over die Cayenne van de eerste generatie die de RDW ooit heeft gekentekend met een leeggewicht van 1200kg…ook lekker snugger maar het scheelt de eigenaar wel flink veel geld!
Wie rijdt er nou ook in een Cayenne van 2004.
Een ex medewerker van RDW was sexverslaafd en tikte Renault Clitoris in….
Ach, wanneer maakt de RDW nou geen registratiefouten?

Zeker wat Amerikaanse auto’s betreft
@RubenPriest: dan heb ik ook nog wel een artikeltje voor je. Namelijk dat bij het importeren van onze camper ze ook een typefoutje hadden gemaakt, in het chassisnummer!!
Gelukkig uiteindelijk kunnen corrigeren, dat konden ze ook niet zo laten blijven natuurlijk.
Als de RDW zich vergist met het gewicht van het voertuig… Heeft dit dan ook gevolgen voor de wegenbelasting of hebben die andere bronnen?
Op Finnik staat gewoon turbo hoor.
@loserboi932: rdw inmiddels ook
Ach mijn auto kon bij import eerst niet geregistreerd worden omdat het typenummer was verlopen. (Geldig tot 4-2020) om er na een maand heen en weer gemail, omdat men telefonisch nauwelijks bereikbaar zijn, er achter komen dat ze dus inderdaad een typfout hadden gemaakt. Dus niet de eerste niet de laatste. Echter qua excuses kan je lang zoeken.
Ik zou me met deze auto meer zorgen maken over de diepte van mijn portomonee.
Is dit nou serieus nieuws waardig? zelfde probleem hebben wij met onze pajero die we uit de GCC hebben meegenomen, staat op papier als een “mitchell pajero”, geen enkele mitsubishi dealer die dus iets op kenteken kan vinden, pakken gewoon chassisnummer…
De puntjes op de u missen nog; t betreft hier namelijk een normale Cayenne met aangepaste toeter speciaal voor bruiloftsstoeten.
Waarom zou je je druk maken om de registratie bij het RDW? Het maakt geen klap uit en er is geen hond die er naar kijkt.
@stationcar: ken iemand die bij verkoop daar nog best gezeik mee heeft gehad.
Ik dacht altijd al dat het een Porsche Tutbo was. My bad.
Zie je wel mijn Bmw E30 325i Alpina , hebben ze de Alpina vergeten te zetten ..
@pablo007: Alpina is daadwerkelijk een merk, dus het is dan een Alpina 325i en geen BMW 325i Alpina.
Kan mij toch niet voorstellen dat men dit niet kan fixen. Zo wel dan hebben we wel een heeel goedkoop systeem!
@dutchdriftking: inmiddels gefixt
Bij mij een fout met de catalogus prijs! Is namelijk BTW en BPM dubbel geteld, willen ze niet veranderen. Wordt verwezen naar belastingdienst en deze verwijst naar RDW. Belastingdienst gebruikt deze fiscale waarde voor de bijtelling. Het is gewoon een bureaucratische bende bij de overheid!!!
Een tijdje terug spotte ik nog een Volkswagen polp. Als wij een fout maken ben je de lul en als zij het doen dan is het jammer. Beetje krom zo
Ken iemand die een Peugeot 205 met een 1.4je had, niks bijzonders dus.
Hadden ze dat ding uit Frankrijk geïmporteerd. Stond er op de RDW site dat er een 4,1 liter in dat ding zat😂
Mijn Ford S-max was als dieselmodel geregistreerd die benzine reed. Was een heel gedoe om dat weer goed te krijgen en om hem te kunnen verzekeren. Zat een een verschil van 13000 euro in de catalogus waarde van de diesel ten opzichte van de benzine. Dat tikte aardig aan in de premie.
@jarnobakker: ik rij dus trouwens een benzine uitvoering.
Ik heb niet alle reacties doorgelezen….maar volgens mij wordt er veel rommel geschreven en de grote menigte rent er achter aan….

Op de site van RDW staat netjes de naam zoals het hoort…

https://ovi.rdw.nl/
Er rijdt ook een RS6 rond, die op kenteken staat als R56
Bij mij laatst ook verkeerde modelnaam op kenteken, mail gestuurd en daarop is de kentekenbenaming aangepast. Binnen 3 maanden mag je gratis nieuw pasje aanvragen en klopt dus alles weer.
Dit diepgravende journalistieke verslag heeft mijn blik op de handelsbekwaamheid van de RDW volledig veranderd. Er is nog verdieping te vinden in onderzoek naar de frequentie van dergelijke misstanden. Misschien een tip voor een volgend artikel?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).