Offtopic gaan in de reaguurderspanelen komt niet zelden voor, maar van deze reactie bij een topic over Volvo’s luxe XC90 kregen we toch wel een kleine glimlach op het gelaat. Take it away, tombe!
Nu we toch even over luxe bezig zijn, er blijven dingen waar hedendaagse wagens me hard blijven aan tergeren.
Waarom is de knop “deactiveren parkeersensoren”, bij automatische koplampen, waarom moet die geactiveerd worden??
Automatische airco die je moet aanzetten!?!
Inklapbare spiegels bij Audi A3 die je met een schakelaar moet inklappen. Huh?
Knoppen overal. Ik wil een wagen waar je instapt en GO!
Niet eindeloos zitten scrollen in menu’s of friemelen aan knoppen. De Volvo v40 om maar een mp3 af te spelen my god….en dat zou een veilige wagen moeten zijn, nog een geluk ik passagier was want ik had deze total-loss gereden bij het zoeken om maar van nummer te veranderen.
Wat bedoel ik nu, luxe voor mij is innovatie, een wagen die voor MIJ zorgt en die ik niet moet zeggen wat die moet doen. Een butler zoals je wil. Ruimte is belangrijk en Jezus christus geen aristocratische zogenaamde luxe door fake notenhout. In de cactus voelde ik me lekker. Die automaat is zoals een Rolls, D R N en P (als ik me niet vergis).
Geen 7 settings. Die super aangename en innovatieve voorbank en leuk ruimtelijk gevoel door het dash die eenvoud uitstraalt. Deed me ergens denken aan de dash van de espace die digitaal is van de tijd uit dinosaurussen.
Nu, Rolls heeft dit ergens begrepen, maar imo nog steeds teveel knoppen. Komt Apple met een auto wie weet maar ik kijk ernaar uit.
Tesla? Mooi design maar ik crash hem zeker na het eindeloos dubbelklikken scrollen of whatever waar vroeger gewoon een knop zat om de radio aan/uit luider EN stiller te zetten. Ja! 1 knop. Ben zelf een dino aan het worden volgens mij maar de wagens van tegenwoordig tergeren me enorm.
Lane-assist, prachtig! We hebben er €7000 voor betaald en waarom zou ik het willen uitschakelen???
Leest VAG BMW Merc of whatever even mee? Ik word gek van jullie wagens!
Nou, VAG BMW Merc of whatever, doe je voordeel met deze uit het hart gegrepen kritiek (inclusief mooie samentrekking van ’tergen’ en ‘ergeren’)!
Jochempie zegt
Tombe klinkt als een kandidaat voor de overname van mijn MX-5.
fejjie zegt
@Jochempie: Als je er 4000 bovenop legt krijg je zijn lane-assist.
Jochempie zegt
@fejjie: Niet nodig, ik voel het in m’n stuur als ik over een streepje rijdt, zoals het heurt.
metalmike zegt
@Jochempie: Perfecte auto: met je hand op de versnellingspook je radio kunnen bedienen, zo dicht zit het bij elkaar.
veloce zegt
@metalmike: Dat lukt in de Twingo II van mijn vriendin, super handig! Gezien het een Fransoos is acht ik het aannemelijk dat deze “luxe” op toeval berust, kan me niet voorstellen dat ze over dit stukje ergonomie hebben nagedacht… :-)
tombe zegt
@Jochempie: grote fan, klopt! Nooit de kans gehad voor een testritje. Maakt niet uit welk model je hebt, Mazda heeft altijd hard gewerkt om afmetingen en gewicht gelijk te houden zelfs al zijn de veiligheidsnormen gigantisch strenger geworden sinds de eerste. Mazda snapt het! Geen tonnen power, een lichte fun mobiel waar een goede radio opeens geen belang meer heeft, echt ik wil een ooit ns kunnen ervaren. Nu in die klasse en moest m’n bankier het toelaten de S2000. Vind em iets mooier en die V-TEC…waarom Honda hiermee gestopt is na de CRX om nog maar over de Del Sol te zwijgen….
janmetdelangeachternaam zegt
Electrische handrem
jrk68 zegt
Ik had het niet zo mooi kunnen verwoorden maar ben het volkoken met hem eens.
Helaas verwoord hij de mening van een uistervende groep, die van autoliefhebbers die een auto willen om er mee te rijden.
De groep die hun auto koopt/huurt om te posen/patsen, hun kleine leutertje te verbloemen (nog zo’n kansloze missie) is helaas vele malen groter en daarmee interessanter voor de industrie….
tombe zegt
@jrk68: Was het nu oa Lotus die je in je garage had?
Dat zegt genoeg :-) dan hoor je ook bij die groep en daar ben ik heel blij om.
Ik kan maar hopen voor de generatie die na mij komt, ze ooit de kans krijgen v een ervaring in E30, Lotus, MX5, al was het maar een 205, en dit vóór ze deze als “oud ijzer” beschouwen zoals in de topic van gister.
marc94 zegt
@jrk68: geheel uitsterven zal het niet hoor! Hier zit er eentje uit de door jou beschreven categorie uit 1994.
dragonforce zegt
Ik heb in mijn mg-f elektrische ramen en abs. Thats it. Moest laatst in een s klasse rijden en het duurde me meer dan een uur voordat ik een groot gedeelte wist wat ik aan het doen was met alle knoppen.
Geef mij maar liever een simpel leuk sportwagen zoals een elise of een jaguar xk, waar je niet gigantisch veel opties op hebt.
Rob zegt
@dragonforce:
Weet je wat nou het leuke is aan bijvoorbeeld die S-klasse?
Je kunt ook gewoon instappen, de sleutel omdraai…, euhm, de startknop indrukken, hem in de D van D’ran knallen en gaan rijden.
Geen enkel automerk die je verplicht alle menuutjes/instellingen/knopjes langs te lopen.
MaartenD zegt
Typische gevalletje OV chipkaart..kind kan de was doen, alleen in en uitschecken
jrk68 zegt
@maarten020:
Ook daar hadden we ooit een foolproof systeem voor, eentje zonder ergernissen en iedereen kon er mee overweg.
Van toerist tot opa, van scholier tot directeur.
Waarom de goede oude strippenkaart ooit het veld heeft moeten ruimen voor zo’n hopeloos stukje plastic zal ik nooit begrijpen.
Ze zagen mij al niet vaak in het OV maar sinds de invoering van dat uiterst klantonvriendelijke systeem ben ik definitief afgehaakt.
lekbak zegt
@jrk68: die chipkaart is niet perfect inderdaad maar die strippenkaart ook verre van. Sta je in een overvolle sneltram in een stad waar je volledig onbekend bent. Hoeveel strippen moet je dan in godsnaam afstempelen? Om maar eens een voorbeeld te noemen…
pomoek zegt
@lekbak: Tuurlijk maar de ov chipkaart is een gemankeerd product, het is ternauwernood beter dan hetgeen het heeft vervangen en heeft miljoenen gekost. Daarom is het K*t.
imaginenl zegt
@maarten020: alleen even incheckpoortjes maken ipv paaltjes die nauwelijks opvallen als je er langsloopt of beter: automatisch in- uitchecken met mobieltje.
mperformance zegt
Misschien een autonome auto? Hoef je helemaal niets meer te doen;)
BmwMPower zegt
Lang leve de echte auto bestuurders!
almera-ga16det zegt
De beste man, is mijn held
Henk_he zegt
WTF is “tergeren”? Soort van Vlaamse mix van ergeren, irriteren en tergend?
OT: voor een groot deel met de beste man eens, sommige functies zijn zo f*cking ingewikkeld of onlogisch. Alsof meer knoppen en opties ook meer premium betekent…
Jantje_555 zegt
Bij de Tesla is dat puur gedaan om kostenbesparend te werken. En waarom je alles alsnog kan uitschakelen is om de mensen de keuze te geven.
fijnkonijn zegt
@Jantje_555: wat een onzin. Tesla hanteert slechts de zelfde design-filosofie als Apple: less is more. Zo weinig knoppen ziet er strak uit. Dat is de reden waarom.
Geen 10000 knoppen (Audi, Merc, Beemerts). Alles gaat automatisch (put car in D and go) en zeer veel is via het stuur en voice-control te regelen.
Voor de liefhebbers zijn er dan knoppen op een touchscreen. Kun je lekker alles gaan zitten finetunen maar het MOET niet.
faalhaas zegt
18/22/26 graden op je warm/koud draaiknop verven, en het dan climate control noemen. Ja ik kijk naar jou Volkswagen.
draadloos zegt
@faalhaas: is toch climate control? Niets aan gelogen..
audi18 zegt
@faalhaas: zo simpel is het climatic systeem niet, dat verkocht wordt als half-automatische climate control. Er zitten wel degelijk sensoren in de auto om de warmte te meten en de computer bepaalt dan of er warme of koude lucht de auto in geblazen moet worden, hoe hard en waarheen is vervolgens je eigen keuze. Een volautomatische airco werkt wel fijner door meer o.a. meer sensoren. Climatic blaast vaak of te koude of te warme lucht.
BJ zegt
Tsja… terwijl er toch echt ook wel een paar goede redenen zijn voor punten waar hij zich aan irriteert. Meest vervelende vind ik nog wel dat door al die “automatische” poespas steeds meer mensen steeds minder (bewust) met auto rijden bezig zijn. Onlangs weer met mist; hoeveel debielen stoppen met nadenken als ze zogenaamd automatische verlichting icm dagrijverlichting hebben (maar dan niet achter uiteraard…). Graag een verplichting op altijd gewoon licht aan…
joejojo2012 zegt
@tombe. U vraagt, wij draaien….: Hier bestaat al een auto voor: DACIA ;)
kristof_somers zegt
@joejojo2012: “GREAT NEWS” zou James May zeggen! :)
tombe zegt
@joejojo2012: LOL ben ergens fan ja
mout zegt
Daar heb ik echt nooit last van!
… In mijn Volvo 245 uit 1980 met carburateur.
norge zegt
@mout: Ik vind de verwarming anders behoorlijk verwarrend..
mout zegt
@norge: Hm, daar heb je wel een punt. Vier schuifregelaars met onduidelijke opschriften.
Maar ach: alles links is koud, alles rechts is warm en ontwaseming.
norge zegt
@mout: Zover was ik ook… ;)
carmasterr zegt
@mout:
Ik ook niet…in mijn Passat Variant van 1983 met injectie.
bofkont zegt
Typisch gevalletje zeuren, hij hoeft geen moderne auto te kopen vol snufjes.
Oude eenden genoeg te koop.
Esprit_de_Flandre zegt
@bofkont: Duur hoor, een deftige eend…
chefturbo zegt
Voor deze mensen (in de nabije toekomst) de autonome auto.
tombe zegt
@chefturbo: Zou m’n doodsteek zijn! Rijden is zelfs m’n beroep en betrap me het rijden te missen als ik in verlof ben. Op vakantie een auto huren maar het liefst van al OP vakantie met de wagen om het verkeer in andere landen te ervaren oa. In Rome liep het het eerste uur dun uit m’n broek tot ik uiteindelijk ns m’n tanden toonde uit woede en begon te rijden zoals die knettergekke Italianen. Echt een must! Spookrijden, rood licht was gewoon tja … een rood licht … effen opletten en doorrijden. Met 3 op 2-vaks banen, je gelooft je ogen niet! Mss nu wat kalmer nu.
Ik zou graag die autonome wagens in Rome ns zien rijden, daar mag je constant CTRL-ALT-DEL doen hehehe
ArnoldH zegt
En hier ben ik het nu totaal mee eens!
Ik heb ook het gevoel dat oud begin te worden omdat al die snufjes mij werkelijk niks boeien, ik wil rijden en dat wil ik ook zelf doen. zonder hulpmiddelen.
en daarom blijf ik wat auto’s betreft t liefst achter in de jaren ’90 tot 2005
tombe zegt
@arnoldh: amen! Ze worden steeds beter maar idd boeien me niet meer. Het plezier ik had in een 205 als vervangwagen, wat een troep maar ik was non stop aan het lachen. (Voor de fans, het beestje was echt rijp voor de sloop) (junior 1.0 als ik me niet vergis, rot, bijna geen remmen meer dus motorrem constant, gigantisch veel km’s) had het mss moeten kopen…maar was geen mooie uitvoering, echt geen pareltje om te vertroetelen. Ik kan het helaas niet verklaren en nog minder verwoorden. De grootste zorg was staat de achterruitverwarming nog aan, als die mocht werken dan nog :-)
Ergens wordt hier James May vernoemt, wel, die kerel snapt het. De wagen hoeft geen massa’s pk’s of hoeft zelfs niet goed te zijn. Het gaat hem om de voldoening die je krijgt bij het rijden.
Ik ervaarde dit na aankoop van een nieuwe mini. Het ding is gewoon te goed, te baanvast zodat je aan gigantische snelheden over een rond punt als het ware “vliegt”. Je beseft, dit wordt gevaarlijk, dit is TE snel om nog leuk te zijn. Loopt het fout kan je niet meer anticiperen waar je met een 205 rustig het onderstuur kon corrigeren en al lachend verder gaat. Bij de mini mag je van ondergoed veranderen…
Daar wist ik, een Ferrari mag nog zo goed klinken, prachtig en snel zijn, die zal mij nooit bekoren. Geef mij dan een Clio williams, 205 GTI, 106 ralley, golf GTI of iets dergelijks, vol fouten en je sluit ergens een compromis met je wagen, je praat ermee….ach ik moet er over stoppen en sparen voor een klaar-voor-de-sloop-project
ArnoldH zegt
@arnoldh:
En oja mijn auto is uit 1991, heeft:
Elektrische ramen
Elektrische verstelbare spiegels
Verwarming
Plaats om een radio te plaatsen
Abs
Centrale deurvergrendeling (achteraf ingebouwd)
En dat is t. Ik hoef geen tracioncontrol, mijn tractioncontrol is mijn rechtervoet (helaas met lood erin). Ik hoef geen airco, doe mij maar een open dak.
Rob zegt
kan me deels wel vinden in zijn betoog. Doe mij ook maar gewoon een auto die goed is in wat ie doet, waar de fabrikant bepaald heeft wat goed is. Ik hoef niet te pielen met instelbare dempers hier, massagefuncties daar, sfeerverlichting instelling sus, versnellingsbakstandje zo.
Ruimte, fijne stoelen (heel belangrijk), soepel onderstel, een net ontwerp en “voldoende” vermogen. Dat zijn mijn eisen aan een luxe auto. Qua opties zijn cruisecontrol, airco, dakraam en een goede radio voldoende. Och, keyless entry/go is ook wel handig. De rest mogen ze allemaal houden….
azuli zegt
Haha ja die parkeersensoren moeten gewoon aanblijven in de wasstraat:)
Ik rij wel vaker met de airco uit. Raampje open heerlijk.
maurits123 zegt
@azuli: ik schakel het ook altijd uit in de file, het reageert ook op motorrijders die door de file heen rijden.
freezzr zegt
Lijkt mij verschrikkelijk een auto waar al alles aan ingesteld en klaar is. Komt ‘ie straks alleen nog met een stuur en gaspedaal… Boring!
tombe zegt
@freezzr: boring? probeer ns een wagen van het vorige millennium. 205 GTI of wat je zelf leuk vind.
freezzr zegt
@tombe: heb ik de afgelopen jaren dagelijks gedaan en doe het nog steeds… Een opsomming: 65 vw spijlbus, 77 vw T2, 65 Karmann Ghia cabriolet, 60 vw kever, 62 vw kever ragtop… Denk genoeg oud… Maar ik kan niet zonder de gadgets in mijn daily (V60)
tombe zegt
@freezzr: dude, jij woont toch niet in Nazareth? Zo ja, small f***ing world zeg
freezzr zegt
@tombe: nee ik niet, woon precies aan de andere kant.
Maar doe ze de groeten daar en zal een lijstje voor je maken want heb een hoop vragen als het dat aangaat…
tombe zegt
@freezzr: Stel maar die vragen, mss best via private message. Die kerels in kwestie kan je googelen “hangarz Nazareth”
maurits123 zegt
Totaal geen last van.
s62b50 zegt
Hoe meer knoppen hoe beter. Ga het niet eens worden met deze zuurpruim.
kristof_somers zegt
Ik heb het gelukkig zélf niet, maar zo ’n start-stopsysteem vind ik bijvoorbeeld BEHOORLIJK irritant!
postzegel zegt
@kristof_somers: Jij mist de boodschap. Start – Stop werkt prima en volledig automatisch.. Waarom dan een knop om heel het systeem uit te schakelen?
ej20g zegt
@postzegel: mwah, in mijn ogen werkt een start/stop-systeem meestal prima als je het wil hebben. Maar één van de irritantste dingen in een auto is een start/stop-systeem wat niet uit kan. Als ik een auto met start/stop-systeem mee krijg, staat het (als dat kan) al uit voordat ik weg rij.
Nilo zegt
@ej20g: Voor het start-stop stysteem te laten werken in een handgeschakelde auto moet je de pook in zijn vrij hebben staan, en de koppeling loslaten. Als je daar geen behoefte aan hebt, zoals ik, houd de auto in de versnelling, en de koppeling gekoppeld. Dan heb je daar ook geen last van, en je bent eerder weg als je de eerste in de rij bent bij het stoplicht.
tombe zegt
@postzegel: tja, ik schakelende het ook altijd uit. De ijskoude motor sloeg al af na 400m rijden (mini R56). Slijtage starter, koud rijden ipv motor lekker op temperatuur te krijgen en te kunnen gassen….nee geen fan. Mocht er uit die troep. Bij een overweg kon ik zelf wel de motor afleggen. Zelfs na 2 jaar met de mini gereden te hebben, telkens bij het instappen sport aan, start/stop uit, en nee, onthouden doet ze niet. Me telkens herinneren om ruitenvloeistof bij te vullen wel, mocht je ook even uitklikken, gordel was ze flexibel in…..dat mocht na 500m nog steeds zonder irritant gebleep. Waar je vroeger enkel maar de radio stiller te zetten had natuurlijk….maar goed ik wil er niet blijven over zeiken
basutrecht zegt
Heerlijk toch dat alles uit kan voor als je zelf wilt rijden?!! Zelf zou ik genieten van adaptieve cruisecontrol, eenvoudig de file door, alleen maar sturen!
dawwg zegt
@basutrecht: Geen lane-control dus ? Hoef je alleen nog wakker te blijven :)
GP19 zegt
Werkelijk elk irritatiepunt van de beste man is te verklaren, maar aangezien ik daar geen zin in heb – het zijn er nogal wat – geef ik enkel 1 advies:
Als je die luxe opties met meer dan 1 functie niet wil, vink ze dan niet aan op de optielijst!
tombe zegt
@GP19: deed ik ook bij m’n laatste
mrrallycross zegt
Niet zo huilen…
lekkaah zegt
Tombe leest ook geen boekjes als ‘ie nieuwe producten koopt (van welk categorie dan ook). Beetje simpel niet? En JRK68, u spreekt uzelf tegen oude wijze man. Dit is juist waarom de ‘optielijst’ is bedacht. Bovendien, koop je eigen wagen Tombe, en vink gewoon lekker niets aan.
tombe zegt
@lekkaah: als er een handleiding aan te pas moet komen is het in mijn ogen niet gebruiksvriendelijk.
Ik denk de ontwerpers geen moeders hebben.
Zoals ik in de Volvo topic schreef moet ik helaas de boordcomputer van m’n moeder gaan resetten nu ze de bandenspanning correct heeft en haar voor de zoveelste maal uitleggen ze geen audio-cd kan afspelen als ze navigatie wil gebruiken en ze de SD-kaart kan laten afspelen waar ik geripte mp3’s op zette. (Golf 6 highline). Telkens er zomer of winteruur is moet ik deze aanpassen. Met alle plezier voor m’n moeder, maar waar is (in dit geval) VAG met bezig? Hebben ze zelf geen moeder? Gaan ze er vanuit ieder met een PlayStation geboren is?
Top gear deed er ooit een goede test over
http://youtu.be/1qLZMKpWsjk
Ik zie aan sommige reacties ook ik eventueel schuw ben aan alle technologie. Niet zo, esp vind ik een fantastische innovatie alhoewel ik meerdere malen mensen betrap dat ze dankzij technologie niet in de vangrail hangen.
Nu, in mijn geval bij m’n mini is deze niet uitschakelbaar, want zoals @gtwillem zo mooi zei, heb ik occasioneel ook “infantiel” gedrag.
M’n laatste wagen heeft idd nul opties, zelfs al wou de verkoper me overtuigen een wagen met airco betere overname heeft en in combinatie met radio slechts €400 was.
Nu zo geen kaal hok. Esp (zonder uitschakeloptie), centrale vergrendeling, interval ruitenwissers, airbag, richtingaanwijzer knippert 3x bij snel indrukken (geen keuze zoals bij de mini en waarom die keuze!?) en de lichten gaan simpelweg uit na uitleggen contact, prachtig!
gilettelubbers zegt
Wie heeft helemaal gelezen?
norge zegt
@gilettelubbers: Ik…
e1000bmw zegt
@gilettelubbers: Moi.
freezzr zegt
@gilettelubbers: ik en ik heb er spijt van.
ej20g zegt
Ben ik de enige die buitenspiegels die je met een knop in- en uit moet klappen niet raar vind? Het lijkt mij juist vervelend als die dingen automatisch inklappen, er zijn momenten dat ik dat niet wil na het uitzetten van de auto.
pomoek zegt
@ej20g: mee eens. Alfa Romeo Giulietta heeft dat ook. K*t auto.
norge zegt
De beste luxe die er de afgelopen 30 jaar is bijgekomen …..centrale vegrendeling… De rest is onzin ..
lekbak zegt
@norge: stuurbekrachtiging en abs mag er van mij ook bij. Net zoals interval ruitenwissers.
norge zegt
@lekbak: ABS hoeft voor mij niet en die andere twee heb ik al op mijn volvo die 32 jaar oud is.
lekbak zegt
@norge: ik heb het allemaal op mijn voor de rest helemaal kale ’82 benz, maar abs is gewoon een goed stukje veiligheid. Iedereen kan er zonder, niemand wil er zonder op het moment dat je het nodig hebt.
carmasterr zegt
@lekbak:
Geen abs, geen stuurbekrachtiging en géén centrale vergrendeling, maar wel interval ruitenwissers. En zo hoor het in mijn beleving.
jrk68 zegt
@lekbak:
Hallo, niemand hier….
Ik heb echt genoeg aan 4 wielen, een stuur, motor, versnellingsbak, remmen en een paar stoelen in mijn auto.
De rest is ballast waar ik prima zonder kan leven….
lekbak zegt
@jrk68: oh? Dus jij hebt geen luxe auto erbij waar al die dingen wel op zitten? Volgens mij heb je dat wel eens genoemd namelijk ;)
In een klein sportwagentje hoort al die meuk niet maar in alles wat niet gemaakt is puur voor maximaal sportief rijplezier wel. Laat dat nou bijna alles zijn…
jrk68 zegt
@lekbak:
Op de Smart zit al die meuk wel standaard al heb ik het ESP en ABS uitgeschakeld, die heeft trouwens geen airco en stuurbekrachtiging maar wel een elektrisch dak en ramen.
Dat had van mij ook weg gemogen, evenals de semi-automaat..
Zonder zou hij lichter en leuker zijn.
Dutchdriftking zegt
@norge: Stuurbekrachtiging, rembekrachtiing, elektrische ramen, airco (liefst climate en dan een echte) spiegelverwarming en cruisecontrole. Hele nuttige opties!
tombe zegt
@norge: amen. Zelfs stuurbekrachtiging vind ik bij een doorsnee wagen overbodig. Ik had een tijd lang niet meer met een E30 gereden en toen die uit een parkeerplaats moest, werd ik direct herinnert dat je moet rijden om je stuur om te draaien. Met wagens van tegenwoordig, met de pink van full-lock naar full-lock. Moet je de ronde slijtage op de banden zien achteraf….
Nu, veiliger zijn ze wel die van tegenwoordig, ik zou m’n moeder mss niet meer gehad hebben…dan denk je wel even na over veiligheid….
Interval is al jaren standaard, meer hoeft er bij mij ook niet op. In m’n oude E30 had ik er zelfs de radio uitgehaald, motor klonk zo veel beter
Arnoud zegt
Ik heb automatisch inschakelde verlichting, maar ik gebruik het nooit. Waarom? Omdat ik ook wel eens in auto’s rijd die dat niet hebben. Dan zou ik waarschijnlijk vergeten de verlichting in te schakelen. Ik wil juist betrokken zijn bij het autorijden. Ik heb het liefst niets automatisch.
tombe zegt
@Original_Arnoud: klopt. Ik ben veel de baan op en zie velen rijden met enkel die dagverlichting of soms zelfs zonder bij de oudere modellen.
Nu, de espace bvb heeft constant de dash verlichting aan zodat menen er niet meer bij stil staan ze zonder lichten rijden. “Ik zie m’n tellers dus lichten staan aan”.
Ik ben meestal die ene idioot die dan begint te claxonneren en m’n lichten aan en uit te doen want grootlicht is verwarrend. Nu in die tijdspanne tss m’n claxonneren en hun lichten aan is IQ-afhankelijk natuurlijk. Het stereotype blondje heeft nog een paar chauffeurs nodig die haar ervan op de hoogte brengen….
Dit bedoel ik met het ondoordacht construeren van wagens. Simpel op te lossen, lichten gewoon altijd aan, maar ik vernam, dus ik ben zelf niet zeker, dat dit in sommige landen verboden is.
camber24 zegt
Kan me geheel niet vinden in beweringen als ‘je moet autorijden terugbrengen naar de goede oude tijd. Zo puur mogelijk’. Heb het liefste zoveel mogelijk hulpmiddelen. Automaat. Adaptive Cruise. Lekker door de file knorren. Blij zal je niet worden, met een pure auto als een Elise in de file. Automatische verlichting. Regensensor. Top. Zodat je je kan focussen op hetgeen belangrijk en leuk is; autorijden.
tombe zegt
@camber24: probeer ns een ouwe :-) een mx5 bvb. Lijkt me fantastisch wagentje
jrk68 zegt
@camber24:
ik kan je uit eerste hand vertellen dat de file’s er niet korter op worden in een Elise maar wel een heel stuk dragelijker….
Bij mooi weer best leuke gesprekken en in de regen zowel voor als achter je eigen privé mistbank.
Kom daar maar eens om met die Polo met regensensor….
camber24 zegt
@jrk68: Ik heb godzijdank geen Polo. Vind dat een van de ergste auto’s die je rond ziet rijden. Al helemaal in Slowmotion uitvoering. File in een Elise lijkt me een ramp. Woon-werkverkeer wil je toch gewoon comfort… En met die forenzenbak sta je in de file. Dan pak je toch iets comfortabels?
monsieurleloure zegt
Centrale deurvergrendeling , climate control, automatische versnellingsbak en elektrische ramen, meer heeft eens mens niet nodig.
Beetje knap klinkende audio is ook wel lekker trouwens,
tombe zegt
@monsieurleloure: meer een cruiser dan een harde rijder, super :-) ik nu iets sportiever, motor, liefst 6 in V of lijn, en de rest speelt zo geen rol op de optielijst en mag de radio er echt wel uit.
lekbak zegt
De oplossing is om voor een oud luxeproduct te gaan. Een oude Mercedes is simpel met weinig knoppen maar heeft wel alles wat je nodig hebt en meer. Bovendien rijdt het superieur tov 95% van wat nu van de band rolt en als je een goede hebt gaat het ook niet snel stuk. Het enige nadeel kan het imago zijn maar daar geven alleen neppe mensen zonder karakter iets om, dat wil toch ook niemand zijn ;)
eaudi zegt
Haha, mooi stukje. In essentie waar. Veel menu’s, tegelijk heb je lang niet alles dagelijks nodig.
Bv spiegels: in mijn audi kan ik kiezen: automatisch inklappen of met de hand. Ik kies voor het laatste, want een auto met flaporen vind ik geen gezicht (kijk bv maar eens naar een bmw 7 en je weet wat ik bedoel).
Keuze qua onderstel/besturing/automaat gebruik ik juist wel vaak.
In mn oude auto kan ik nix kiezen qua ‘settings’. Toch zitten er veel knoppen, schakelaars en meters in. Zonder dat je weet waar die voor zijn als je ze voor t eerst ziet. Andere tijden…
Griffin zegt
Uit het hard gegrepen… ik verbaas me iedere keer weer over de onzinnige ommissies of speeltjes in mijn Mazda CX-5:
– geen automatisch inklappende spiegels
– lane assist is een ramp
– nog steeds geen vooraf instelbare voorkeurstanden op de cruisecontrol
– het audio systeem heeft een interface waar de honden geen brood van lusten
– iedere keer dat je de wagen start begint de audio weer bij #1 op de USB te spelen
– automatische ruitenwissers werken of niet of te snel
…en ga zo maar even door. Gelukkig zit er nog een normale handrem in…
freezzr zegt
@Griffin: had je ook geen Mazda uit moeten zoeke
norge zegt
Kreeg een huur Polo toen mijn 4 jaar oude Caddy voor roest overgespoten moest worden….Op de snelweg weg probeerde ik de Spiegels bij te stellen…..Opeens klapte beiden in en reed ik zonder zicht naar achteren door de drukke spits ….Levensgevaarlijk!
Na 10 minuten een parkeer plek gevonden om uit te vinden hoe je die F..k Spiegels weer terug kon zetten…
pomoek zegt
Natuurlijk is het fijn om de aangevinkte opties ook uit te kunnen zetten, Soms is het gewoon fijn om het start stop systeem niet te gebruiken of om de Cruise control uit te zetten of om het dakraampje dicht te laten.
Wat mij irriteert is wanneer die aangevinkte opties niet goed werken. Een lastig te bedienen navigatie systeem (Alfa Romeo Giulietta). Ik luister graag Radio 1 in de auto. Het is een afwijking maar vooruit, ik geef het toe. De Navi onderbreekt dus de radio als je een bocht om moet. Ja het Navi geluid is uit te zetten maar dat kost veel moeite en dan mis je dus je afslag. Zo ongelooflijk irritant en dom. En het hoeft niet! Bij Volvo dempt het geluid een beetje bij een instructie. Kun je gewoon blijven luisteren.
jorden zegt
Niets zo kansloos als climate control. Stel je moet dagelijks 2 uur in de auto zitten voor je werk, dan moet je 2x per dag, 2 seconden besteden aan een draai aan de knop. It’s a hard knock life. Of regen sensoren, maar dan niet de hendel aan het stuur verwijderen… Dus die dure sensoren zijn toch niet zo betrouwbaar??
gtwillem zegt
Mijn Subaru is nog vrij simpel. Stur kan naar links en naar rechts. Er zitten drie pedalen in en een pook. De radio kan hard en zacht. Met een knop. Met een knop gaan de deuren open en dicht. Het enige wat je kunt kiezen is een motor die veel of weinig gaat verbruiken. Ok, de diff instellingen hebben wat uitleg nodig, maar net als de motor is het standje cruisen en standje sporten.
De BMW is op zich ook erg simpel, alhoewel de iDrive gewenning behoeft. Het is niet zo omslachtig als de eerste 7-series van 2002, maar ideaal is het niet. Het Audi MMi systeem is vele malen beter.
Wat dat betreft ben ik wel een fan van de moderne Porsches: voor alle opties is er een knop. Het kan aan of uit.
De ergenis begrijp ik zeker, maar de auto’s zijn nu een maal van veel meer opties voorzien welke ingesteld kunnen worden.
LJ zegt
@gtwillem: eh als je extra betaald voor iets hè.. Voor een bepaalde optie.. Waarom zou je dat dan uit willen zetten?
gtwillem zegt
@lj: u vraagt, wij antwoorden:
1. Radio: ik wil niet altijd de radio hebben.
2. Navigatie: niet altijd nodig, soms weet ik de route al. En soms ga ik gewoon een stukje toeren.
3. Lane Departure: werkt (veelal) niet op alle wegen even goed. Piepjes kunnen irritant zijn.
4. Active Cruise Control. Soms prettig (op snelwegen) maar op 80km/h wegen minder prettig (mijn ervaring).
5. ESP/ASR: soms wil je spelen (infantiel gedrag). Maar soms is het irritant in extreem gladde omstandigheden (in zware sneeuw is het wel eens onhandig.)
6. Stoelverwarming: soms wil ik warme billen. Soms is het al warm.
7. Sportstanden: soms heb je zin om te sturen, soms wil je relaxed rijden. In mijn Impreza is dat perfect geregeld. Je kan de motor in de sportstand zetten en dan is het een hitsig apparaat, tegen het nerveuze aan. Maar als ik hem in eco zet is behoorlijk loom en aanmerkelijk zuiniger. 170-190 op de Autobahn en 1 op 9, 1 op 10 rijden vind ik best knap (als ik echt rustig rijdt (110, 120) dan haal ik 1 op 14…)
Voor de rest mag het van mij altijd wel aan staan. De PDC in mijn BMW werkt perfect, en de extra kosten heb je er zo uit door de schades die je niet meer hebt. Zelfde geldt voor automatisch dimmende spiegels: altijd lekker om aan te hebben staan.
Maar het blijft wel prettig om altijd zelf in control te zijn en te kunnen kiezen tussen de verschillende standen. Zeker als je er al een tijdje bekend mee bent. Mijn vader rijdt al sinds 1996 Audi’s (100, diverse A6’en en A8’en) en als jener bekend mee bent werkt het allemaal uitstekend. Nadeel: je stapt minder snel over op een ander merk omdat het minder intuïtief werkt. Als mijn pa in de BMW rijdt is ie altijd te spreken over de aandrijflijn (beter dan een Audi) maar heeft ie altijd ruzie met de iDrive.
Ik moet wel zeggen dat bij de topmodellen de keuzes veel te ver gaan. Toen de E60 M5 uitkwam heb ik er bij de introductie mee gereden, en kon mijn draai er niet in vinden. Toen de uiterst vriendelijke verkoper de instellingen aanpastte, was het een wereld van verschil. 3 standen zijn voldoende. Alles op hard, automatisch en comfortabel. Zo als bij een A8 ;-)
philipf zegt
Hahahaha! Wat een held! En helemaal gelijk heeft ie
LJ zegt
Tja mijn Hyundai i10 (2012) heeft PDC achter dat inmiddels nagenoeg geheel vervangen is ivm storingen. Fijn zo’n luxe optie die het dan keer op keer af laat weten. Daarbij is m’n i10 ongeveer net zo groot als een rugzak dus inparkeren lukt me ook zonder PDC nog met m’n ogen dicht..
e1000bmw zegt
Ben het eens met de strekking. Gelukkig gaat een hele hoop bij BMW via de iDrive…
Overigens wil ik maar 1 automatische component: de airconditioning. Dan kan ik me tenminste volledig op het rijden focussen, terwijl de computer zich bezighoudt met de temperatuur.
g40freak zegt
Enige electronica in mijn auto (even los van de motor) is het digitale klokje.
Geen abs, airbags, stuurbekrachtiging, tractie controle of weet ik veel wat.
Ik heb van binnenuit verstelbare spiegels en een schuifdak, dat zijn zo ongeveer de meest luxe dingen in mijn auto.
En ik zit op corrado stoelen, dat is ook wel luxe :)
Gewoon analoog auto rijden, vind ik persoonlijk fijner.
Ach smaak he.
tombe zegt
I don’t know what to say….ik vind jullie een fantastische groep en ben blij ik er deel mag van uitmaken
miezemiez zegt
Enige innovaties die mij aanspreken zijn ‘ESP’ en een ‘Sperdifferentieel’ wat er verder op de markt is gekomen is (voor een autoliefhebber) zinloos…
tombe zegt
@miezemiez: die esp kon bij mij helaas niet uit, ik “tergerde” er me gigantisch aan. Soms wil je wel even spelen en m’n mini had ik ervoor gekocht. Esp uit was simpelweg traction control uit, corrigeren bleef hij doen, maar je had wat wheelspin, pffff.
Bij het te snel nemen van een bocht waar ik wist de wagen zou ondersturen….remde die gewoon af terwijl ik de gas wou door de motorkap stampen….en dit voor BMW….en had zelfs de sport-knop aan (wow, zwaardere stuurbekrachtiging en beter gasrespons €300). Knopjes knopjes knopjes….
jrk68 zegt
@tombe:
Dan is de oude mini zoveel beter.
Niets reageert beter op het gas dan een kabeltje, daarnaast rijdt het origineel echt als een kart.
De Mini is inderdaad een goed voorbeeld van een leuke auto die 10X beter was geweest zonder alle meuk.
Stel je voor, een Cooper S met huilende compresser op een gewicht van 900kg en dat volledig analoog.
Wat mij een pretletter had dat geweest.
tombe zegt
@jrk68: die originele was bijna m’n eerste wagen maar werd me sterk afgeraden voor roest problemen.
Die laatste kan wel beter, sneller, veiliger en zuiniger zijn….die zal nooit aan die fantastische soundtrack komen zoals je zegt. Wat mis ik die compressor. Die hoorde je echt van ver aankomen…..zonde zonde