Volvo XC90 Excellence is nieuw Zweeds vlaggenschip

Auteur: , 57 Reacties

De Volvo XC90 Excellence wordt de absolute rangetopper als het gaat om luxe. Het ding zit dan ook bomvol comfortverhogende gadgets.

De Volvo XC90 in Excellence uitvoering krijgt twee luxe stoelen achterin, in plaats van de vijf losse stoelen die in de oorspronkelijke configuratie beschikbaar zijn. De twee zitplaatsen achterin krijgen daardoor meer zitruimte, en er is plaats voor comfortverhogende zaken.

En comfortverhogende zaken zijn er: zo kun je je gekoelde drankjes uit de koelkast trekken en uit handgemaakte kristallen glazen drinken, die in de middenconsole opgeborgen zitten. Ook zijn er schermen die je mooi kan wegvouwen als je ze niet gebruikt. Ook is er een Bowers en Wilkins stereo geïnstalleerd met 19 speakers.

Extra leer, sfeerverlichting en banden die zoveel mogelijk rolgeluid elimineren moeten zorgen voor optimaal comfort. En uiteraard zijn er massagestanden op de stoelen die zorgen dat je helemaal ontspannen op de plaats van bestemming aankomt. Bediening van al dit moois gebeurt deels via een touchscreen dat in de armleuning verdwijnt als je ermee klaar bent.

En dan denk je natuurlijk “leuk voor de Chinezen”, maar de Excellence komt hoogst waarschijnlijk ook naar Nederland. Er is nog niets officieel bekend over prijzen of motorisering, maar aangezien Volvo dit het nieuwe vlaggenschip noemt (en er een T8 logo in de gallery te vinden is) kunnen we er gerust vanuit gaan dat er een T8 verkrijgbaar zal zijn.



57 reacties

En dat kost je maar liefst….
@nvhuijkelom: een fatsoenlijke achterbank!
Hybride ?
En als de accu leeg is, moet die viercilinder hard werken om al dat gewicht vooruit te trekken. Lijkt me niet zo goed voor het comfort.
@berlinetta: Die viercilinder heeft turbo en compressor en heeft een vermogen van een niet misselijke 320pk. Ik denk dat dat dus wel zal meevallen. Je zult door het gebrek aan elektro misschien geen stoplichtsprintjes meer winnen, maar je komt echt nog wel fatsoenlijk van je plaats.
@Edge: Voordeel van een Lexus, heb je zo’n problemen niet mee ;)
@LMV: Nee, maar je moet wel om een oogbeschadiging te voorkomen elke keer de andere kant opkijken als je naar je auto loopt.
@sydney: om nog maar te zwijgen over de gehoorschade als zo’n LFA voorbij knalt…
@LMV: of volgens edge, een Volvo met viercilinder, omdat deze zo hard moet trekken.
@Edge: Ik heb het met name over het geluid. Heb gelezen dat zodra de elektromotor uitvalt de motor redelijk wat kabaal maakt.
Bron voor “hoogstwaarschijnlijk”?

Volvo zoekt het niet alleen bij de klanten van BMW maar nu ook bij Range Rover? Gedurfd, maar chique. Of het veel extra klanten trekt betwijfel ik
@phaeton: Ik weet niet of het eerlijk is om de XC90 met de Range Rover te vergelijken die zit eigenlijk toch een klasse hoger. Normaal gesproken is de Volvo meer vergelijkbaar met de RR Sport of Discovery Sport. Ik betwijfel of Volvo deze luxere variant van de Xc90 in de prijsklasse van de Range Rover zal plaatsen.
Dat de XC90 een mooie auto is staat buiten kijf, maar dit is wel de moeilijkste klasse, omdat je met kopers te maken hebben die stevig vasthouden aan hun merk keuze. De 7-serie rijder, S-Klasse rijder, de Range Rover rijder, de A8 en de XJ rijder. Heel moeilijk om deze mensen over te halen om iets anders te rijden, maar onhaalbaar is het natuurlijk niet.

Daarnaast is Europa nog lastiger omdat VW het met de Phaeton eerder heeft geprobeerd evenals Lexus om hun marktaandeel te vergroten, maar van succes kunnen we niet spreken.
Dus ik ben benieuwd.
@michaelcorleone: Ik bedoelde niet zo zeer dat ze zullen concurreren op prijs, want een Range Rover kost meer dan de helft meer (T8 in Nederland op 77,000 euro, dus wellicht dat deze Excellence op 90k komt). Maar wel te concurreren op comfort met het gebruikte design en materialen. De twee losse stoelen achterin ipv een achterbank, de kristallen glazen (over the top voor een Volvo, maar hé)…: dat gaat hard richting de bovenklasse. Een standaard X5 met een I6 benzine van 80-90k heeft dat niet.
@phaeton: Ik denk dat je in sommige gevallen beter in een Volvo kan komen voorrijse voorrijden…
@dutchdriftking: Dat ben ik met je eens
Blijft toch de mooiste nieuwe SUV. En deze uitvoering ziet er wel erg fraai uit. Als ik in de markt ervoor was had ik hem serieus overwogen.
Zo hé! Volvo gaat op de Range Rover toer.
Ik zeg een vloot aanschaffen voor in Den Haag, om die mengelmoes van saaie Duitse (diesel) sedans te vervangen.
Koning Willy zal als Volvo fan nu ook wel spijt hebben van z’n opgerekte A8.
@trustmeiamanengineer: dan zullen ze wel de kleinste van het prinsessen spul op de imperial moeten knuppen. Je moet er wat voor over hebben hé :p
@trustmeiamanengineer: Als Willy een XC90 wil, gaat zijn order morgen in productie. En NL mag betalen.
Als Willy een MB S-Pullman/Maybach wil, komt ie er ook; misschien duurt t een paar weken langen, omdat geheel fout Afrika/Midden Oosten al op hun orders aan het wachten is.
Als Willy in een XC90 rijdt, vinden we dat prima.
Komt ie in een MB S-Pullman/Maybach voorrijden: zegt heel NL: moet dat nou? Patser!
(en dat mag heel NL ook zeggen; Willy zit daar voor ons en daar betalen we voor; die rare Duitser dat t is).
Mooie auto, de XC90 is ook een die ik graag zie.
Naast de verlengde Range Rover komt nu de luxe XC90, ik snap de mensen wel die een SUV kiezen als zij gereden willen worden. Persoonlijk denk ik niet dat de Duitsers zo snel zullen komen met een luxere variant op de X5 of GLE om interne concurrentie te voorkomen.
Als 7-serie fanaat zou ik de Xc90 wel in overweging nemen.
@michaelcorleone: bmw komt wel degelijk met een x7
@uselessblogger: Dat weet ik de X7 wordt de concurrent van de Mercedes GL die binnenkort GLS gaat heten. Tevens zal Audi hoogstwaarschijnlijk ook met vergelijkbaar spul aankomen. De Q8 wordt een X6 achtig ding en de Q9 een extra grote Q7 als het tenminste doorgaat. Dit zullen echter modellen zijn die het uiteraard goed zullen doen en verkopen in het buitenland zoals; Rusland, VS, China? In Amerika moet de X7 net als de GL de concurrentie aangaan met de Escalade of de Navigator althans dat denk ik. Lijkt mij ook niet slim om de X7 zodanig te bouwen dat deze in het vaarwater van de 7-serie komt dat geldt natuurlijk ook voor de GL.

BMW kan een ultra luxe X7 wel hoger positioneren net zoals Mercedes dat gaat doen met de Mercedes-Maybach GLS dat wordt dan ook een rasechte Bentley Bentayga concurrent. Ik weet niet wat BMW in gedachte heeft maar er zijn zeker mogelijkheden.
Denk dat als dit in de prijsrange (haha) van Range Rover komt dit geen verkooptopper zal worden.
Mooi om te horen dat Volvo ook meer de luxueuze tak inslaat
Buiten al dat moois blijft het een 4 cilinder. Toch jammer..
Deze auto “schreeuwt” om die fijne V8 uit de vorige XC90.
Maarja, Volvo vindt alles met meer dan 4 cilinders hopeloos gedateerd en voor ouderwetse proleten. Die hybride T8 zal waarschijnlijk ook wel prettig vervoer zijn. Maar toch, ik als ouderwetse proleet mis die Yamaha V8 toch wel een beetje…
@Rob: Goed punt en inderdaad je bent niet de enige hierin want ook ik mis de oersterke V8 van Yamaha.
Een zee van ruimte achteraan en geen electrische voetbank. Ik begrijp het niet. Je kan evengoed de 2de rij eruit halen en je op de achterste rij zetten als je toch extra beenruimte wil. Rappers hebben met een sprinter meer verstand van luxe. Een Espace of een V-klasse is dan nog moduleerbaar in 4 naar elkaar gerichte zetels met de 2de en 3de rij met een tafel tussenin zodat je gezellig een spel kan kaarten onderweg. Komaan Volvo. Kan beter….suïcide doors, de lengte van deze kan niet korter zijn dan de eerste pullmans en ineens een cabrio zou ook niet slecht zijn zoals de pullman. Dan pas zou range klappen krijgen!
@tombe: Dus als ik het goed begrijp wil je een XC90 cabrio met suicide doors en krappe, dicht tegen elkaar aan geplaatste, stoelen in de achterbak? Da’s nog eens luxe!
@Edge: alles samen wordt maar niks, dat klopt, maar om een doorsnee Range-koper te overtuigen om een Volvo te nemen zullen ze wel knap uit de hoek mogen komen.
Stel nu een cabrio zoals de pullman, of de suïcide doors of iets leuks met de stoelen (the f*** even met kofferruimte).
Bij Renault namen ze een espace, 2 sjieke stoelen achterin en hop, een avantime! Nu niet het grote succes, ver van zelf, maar die wil ik liever dan deze Volvo.
Overtuig mij om geen range te kopen! Sorry, het is nu eenmaal zo, de range heeft status.
Bij kennis zijn familiefeestjes precies range-meeting, ja echt en al zwart. Precies de Sopranos op verplaatsing.
Nu, kom je daar met je Volvo aan, zal je zeker de vraag krijgen “waarom de Volvo?”.
@tombe: het grote verschil is overigens ook dat deze wel iets minder gaat kosten dan een Range Rover Supercharged.. Volvo doet met deze XC90 helemaal geen poging om te perse te concurreren met de Range Rover. Ook niet alle cabrio’s concurreren met elkaar, dus ook alle luxe SUV’s niet.
@hercujes:
Imo natuurlijk, maar zolang maserati Aston jag of whatever zie ik niet direct een concurrent voor de range en gooi ik de XC90 Touraeg Q7 ML X5 en range wel op dezelfde hoop sorry. Luxe SUV’s.
Met deze luxe versie kan ik daar niet zo akkoord mee gaan dat ze naar de range tasten.
Nog iets, de mensen die dit soort auto’s kopen kijken niet zozeer naar de prijs, wij als veronderstel ik werkmensen doen dit wel.
De meeste ik van die “Sopranos” ken hebben echt meerdere en niet zoals de meeste denken exoten. Mercedes E cabrio, golf, oude jags, enz, maar die zwarte range heeft echt wel iedereen. Ik stelde ooit die vraag, niemand kan er wat zinnigs over. Gewoon een must have.
Er zitten knappe ondernemers tussen.
Ik kreeg ooit te horen hoe je een onderneming prestige kan geven. Een bepaalde ging telkens met de camionette bij klanten. Die zei, koop een range en mensen denken direct dat de zaken goed gaan. Is het nu toeval, maar de zaken gingen opeens beter. It’s a range….en ik weet we niet akkoord zijn op dat vlak, maar Volvo zal nog steeds z’n best mogen doen om dienst klanten te snoepen.
Gaaf! Maar ik houd het even bij mijn huidige bestelde versie (T8 R-Design)
Mooi uitgevoerde auto zeg.Voor mensen die een Range Rover (LWB) te groot/ordinair vinden maar toch ruimte, luxe en een hoge instap belangrijk vinden.
Knap ding! Die typische Volvo stoelen zien er geweldig uit!
Heren redactie, ik begrijp dat er reclame moet worden gemaakt, maar om verplicht te worden 10 seconden video te kijken om 1 plaatje uit een persbericht te mogen zien op Autojunk gaat te ver. Kom op zeg. Getuigt van een enorm gebrek aan creativiteit in jullie verdienmodel en totale lak aan gebruikservaring.

On topic: fantastische wagen.
Geweldige wagen is dat, ik heb hem laatst mogen aanschouwen in het echt, de styling is ook topwerk. Als ze de andere nieuwe modellen (bv V60 of V40) ook zo maken dan krijgen zo toch wel een pluim voor design.
OFF-TOPIC:
Nu we toch even over luxe bezig zijn, er blijven dingen waar hedendaagse wagens me hard blijven aan tergeren.
Waarom is de knop “deactiveren parkeersensoren”, bij automatische koplampen, waarom moet die geactiveerd worden??
Automatische airco die je moet aanzetten!?!
Inklapbare spiegels bij Audi A3 die je met een schakelaar moet inklappen. Huh?
Knoppen overal. Ik wil een wagen waar je instapt en GO!
Niet eindeloos zitten scrollen in menu’s of friemelen aan knoppen. De Volvo v40 om maar een mp3 af te spelen my god….en dat zou een veilige wagen moeten zijn, nog een geluk ik passagier was want ik had deze total-loss gereden bij het zoeken om maar van nummer te veranderen.
Wat bedoel ik nu, luxe voor mij is innovatie, een wagen die voor MIJ zorgt en die ik niet moet zeggen wat die moet doen. Een butler zoals je wil. Ruimte is belangrijk en Jezus christus geen aristocratische zogenaamde luxe door fake notenhout. In de cactus voelde ik me lekker. Die automaat is zoals een Rolls, D R N en P (als ik me niet vergis).
Geen 7 settings. Die super aangename en innovatieve voorbank en leuk ruimtelijk gevoel door het dash die eenvoud uitstraalt. Deed me ergens denken aan de dash van de espace die digitaal is van de tijd uit dinosaurussen.
Nu, Rolls heeft dit ergens begrepen, maar imo nog steeds teveel knoppen. Komt Apple met een auto wie weet maar ik kijk ernaar uit.
Tesla? Mooi design maar ik crash hem zeker na het eindeloos dubbelklikken scrollen of whatever waar vroeger gewoon een knop zat om de radio aan/uit luider EN stiller te zetten. Ja! 1 knop. Ben zelf een dino aan het worden volgens mij maar de wagens van tegenwoordig tergeren me enorm.
Lane-assist, prachtig! We hebben er €7000 voor betaald en waarom zou ik het willen uitschakelen???
Leest VAG BMW Merc of whatever even mee? Ik word gek van jullie wagens!
@tombe: prachtige reactie. Dank voor de moeite, ik heb het met plezier gelezen.
@w0o0dy: sorry het moest er even uit
@tombe: ik krijg het niet uit m’n kop…er blijven maar dingen opkomen, nog een stom voorbeeld en iedereen kent het:
-5 graden. Je komt aan bij je diepgevroren wagen en zelfs al zit er een thermometer voor binnen EN buiten, je opent je deur, het interieurverlichting gaat aan (hopelijk want er is een schakelaar om dit niet te willen….zucht….WIE WIL NU GEEN INTERIEURVER….pfff), goed, je start je wagen en snel wat knopjes drukken….stoelverwarming, spiegelverwarming, achterruit- (en soms ook voorruit-) ontdooiing, automatische airco die helemaal niks doet en je op MAX moet zetten en dan even schrobben. Komaan is dit innovatie? De wagen weet maar al te goed wat er moet gebeuren!
@tombe: Ik lig half krom om je reacties haha, al begrijp ik je reactie goed. Vroeger was het allemaal veel makkelijker met bijvoorbeeld de reeds benoemde radio. Wat voor auto rijd je op dit moment zelf als ik vragen mag?
@phaeton: ik wou het zo simpel mogelijk! Berlingo 2013 lichte vracht met nul opties, echt NUL.
Ik wou geen airco en radio en ik weet het was maar €400. Ik plofte zelf een Sony erin van €100 waar ik m’n iPhone kan aansluiten.
Deze ergerde me ook, bvb ontgrendelen vd centrale vergrendeling en even wat uit de koffer halen?? O nee! Koffer ontgrendelen is knop drukken! (Voor professionele gebruikers die waardevolle vracht hebben, ok begrip), gordel verklikker is ook deactiveerbaar (stel je voor als postman) en als ik werkelijk m’n wagen was, moet ik het contact op en af, en dan ruitenwissers trekken om die op een bepaalde stand te krijgen je de ruitenwissers kan heffen. Verder, geen spijt v m’n €11000.

Nu, ik had over enkele jaren een E30 323i. Vroeg me eigenlijk af terwijl ik genoot v die 6 in lijn-ronk wat er nu in 25 jaar veranderde…ik had ook open dak, electrische spiegels, airco en centrale vergrendeling. Yep, 1983. Veiligheid tja…maar in m’n berlingo, ook luxe…deze parkeer ik lekker overal en kan er bijna de sleutels laten opzitten. Biertje teveel op en hop in de bak achterin wat slapen. En met m’n enige optie trekhaak, laten ze m’n bumper intact. Direct cash betaald en kan zo lekker leven zonder een breuk te betalen aan afbetalingen. Chippie geüpdatet naar 105pk en pak meer koppel. Echt leuk waggie alhoewel als autofan…
@phaeton: nu kan je lachen, maar terwijl ik vele constructeurs kende die liever irritante herrie maken met een alarm als je je lichten vergat uit te schakelen, citroen dit gewoon voor jou doet. En die lichten gaan pas weer aan als je moter/motor (sorry ik krijg het er niet in) start! Innovatie!
Doblo deed dit ook, en waarschijnlijk na druk vd aannemers die telkens met een platte batterij stonden

Dit noem ik luxe, gratis dan nog, geen €400-automatische lichtsensor die je dan zelfs nog moet activeren….zucht…dit is net het punt ik wil maken
@tombe: ik hoef geen benzine-meter, zeg me gewoon hoeveel kilometers ik nog kan rijden dat ik zonder te rekenen thuis geraak en (Mini R56) ik hoef niet om de 2 minuten een rood alarm dat je moet wegdrukken te krijgen dat ik moet tanken.
Of telkens (ook Mini R56) als ik de wagen start een alarm te krijgen ik de ruitensproeiers moet bijvullen. SHUT THE F*** UP! Ok de gordelalarm had ik uitgeschakeld, toch ik hem nu draag maar dat was een andere topic.
Het is precies ons zuurverdiende wagens gemaakt zijn om ons te tergeren. Ben ik nu jeremy clarkson WTF
@tombe: please kan iemand zeggen waartoe het knopje dient om de electrische ramen op de achterbank te blokkeren wat niet met een oorveeg kan verholpen worden?
@tombe: Met een paar zaken ben ik het wel eens, maar je gaan ergeren aan zaken die je eventueel uit kan zetten, terwijl jij dat überhaupt niet wilt vind ik op z’n zacht’s gezegd nogal overdreven.Als jij je binnenverlichting niet wilt uitzetten, dan zet je bijvoorbeeld ‘m toch lekker niet uit ? Wat een moeimakerij.
@sydney: niet enkel die ene schakelaar natuurlijk.
Waar is de oliepijlstok naartoe bij de eerste generatie 118i
Waarom moet het voorwiel eraf bij een mini om je koplamp te vervangen
Waarom moet ik 30 rijden om m’n moeder nogmaals uit te leggen dat ze geen navigatie kan gebruiken als ze een audio-cd luistert, en ik haar muziek mag rippen om op haar SD-kaart te zetten en nog snel even haar boordcomputer mag resetten nu ze de correcte bandenspanning heeft (golf 6) enz enz.
Zijn autoconstructeurs nu al weeskinderen?
@tombe: Ben het helemaal met je eens, een simpele cockpit met zo weinig mogelijk knoppen (en ook geen giga touchscreen) werkt gewoon beter. Neem die auto’s uit de periode 2000-2005, gewoon wat knopjes voor de radio, wat knopjes om je simpele info-display te veranderen, een simpel aircosysteem, gewoon, fijn om je in te bewegen.
Maar nu inderdaad, een zee van knoppen, touchscreens die steeds groter worden, eigenlijk kun je het gewoon grote afleiding noemen.
@tombe:
Omdat niet iedereen dezelfde behoefte heeft als jij. Iedereen wil het anders, en daar springen automerken op in met hun oneindige instellingen. Het neigt steeds meer naar eenmalig instellen, dan niet niet meer aankomen. Een beetje boordcomputer onthoud tegenwoordig alles. Dat is toch wat jij wil, alleen uitgebreider, tot in de kleinste details, precies zoals jij het wil?

Je ontkomt er dan alleen niet aan dat je in den beginnen je auto compleet moet lopen instellen, want iedereen wil het net even anders…. Ik weet dan niet wat “irritanter” is; eerst een hele dag je auto lopen instellen, of af en toe een knopje indrukken….

Vroegah was het makkelijk: toen bepaalde de fabrikant wat het beste voor jou was. Daarom wist je dat je voor comfort bij Citroen moest zijn, voor sportiviteit bij Alfa of BMW, voor ruimte bij Volvo en voor stijl & status bij de Britten. Nu moeten merken alles tegelijk kunnen. Daar gaat het fout en krijg je knopjesparadijsjes….
@Rob: interessant! Zo nog niet bekeken maar ergens kan het wel.
@tombe: toen je in mijn tijd je rijbewijs deed en niet binnen de anderhalve seconde je mistlampen kon aanflikkeren mocht je er een streep door trekken! Nu zo je met al die hendels aan de cruise, ruitenwissers of zelfs aan de radio te prutsen. Krijg je dan nog een telefoon die je uit je broek moet prutsen tja wordt je echt een gevaar op de weg
@tombe: Citroën 2CV misschien ietz? Of een kever? Simpelheid en toch geweldig. Ben het met je reactie overigens 100% mee eens. Overigens moet touchscreen uit de wagens verdwijnen. Gevaarlijk en niet handig
@henkhupelschoten: idd, E30’s, 106 ralley, 205 GTI, Fiesta XR2i, F40 en ga zo maar door
Best vertoeven, wat is de prijs?
Zweeds vlaggenschip? Don’t you mean Chinese?
Blijkbaar willen alle merken ’n steentje meepikken van de superrijken die hedendaags al zijn . . .

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).