• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Rechter: “Kies maar; 3 jaar rijverbod of boek lezen”

Auteur: sir_smokalot, gepost 28 januari 2012 om 13:30 – 80 Reacties

Rotonde-drifter in Nijmegen - autojunk.nl


Een Belgisch heerschap uit Zele, die zat zich ooit heel erg te vervele. Hij zocht een rotonde op, en driftte daar non-stop. Nu mag hij even niet meer met zijn auto spele.

Toelichting: een 30-jarige Belg kreeg gisteren van de politierechter wel een heel aparte straf voor zijn kiezen. De man was eerder gesnapt terwijl hij in juli driftjes aan het leggen was op een rotonde, en daar kon de rechter niet zo om lachen.

Wel gaf hij hem een originele straf: de man moet namelijk een boek lezen. En dan natuurlijk niet zomaar een boek, maar het 632 pagina’s tellende “Tonio” van de Nederlandse schrijver A.F.Th. van der Heijden. Dit zou heel erg grappig zijn, ware het niet dat het boek (evenals veel ander werk van de schrijver) sterk autobiografisch is.

Van der Heijden verloor in 2010 zijn enige zoon, Tonio, na een verkeersongeval en schreef daarna het boek, dat in 2011 (precies een jaar na het overlijden) uitkwam. Het lezen van dit boek (de uitkomst wordt door een commissie in een soort van mondelinge overhoring getoetst) is onderdeel van een aantal strafmaatregelen. Houdt de verdachte zich hier niet aan, dan is hij zijn rijbewijs voor in totaal drie jaar kwijt.

Het lijkt wel de week van de creatieve straffen: eerder zagen we al dat je in Engeland kennelijk kunt kiezen tussen boetes betalen en je gedrag verantwoorden.
Met dank aan Laurens voor de tip!

Ook interessant!

  • Cayenne of Macan? Welke kies jij?
  • Kies maar: 3x ABT Audi RS
  • X5M of G63
    Kies maar: X5M of G63? Beide hebben 800 (!) pk...
  • Kies maar: Ferrari F8Tributo of Ferrari 296 GTB?

Nieuwste artikelen

  • Vergeet de huizenmarkt, jullie kopen allemaal een camper
  • Iemand betaalde tienduizenden euro’s extra voor dit krankzinnige interieur
  • Ga vandaag niet de weg op. Ik herhaal, ga vandaag de weg niet op!
  • Porsche mogelijk in de fik door vuurwerkvandalen
FacebookTweetPinLinkedIn

driften, Funny, kies-maar, politie

Vorig bericht: « Zweedse overheid is nu Saabs grootste schuldeiser
Volgend bericht: Bugatti produceert Veyron nog minimaal 2 jaar door »

Lees Interacties

Reacties

  1. opgooier zegt

    28 januari 2012 om 13:32

    Mooie straf van de rechter, 632 pagina’s is nog wel prima te overzien.

    Login om te reageren
    • label89 zegt

      28 januari 2012 om 16:00

      @opgooier: volgens mij ken ik de bestuurder van die E34 bovenin :P

      Login om te reageren
  2. p993 zegt

    28 januari 2012 om 13:33

    Dus als je dat boek al gelezen hebt kun je rustig je gang gaan. :)

    Login om te reageren
  3. bozewolf zegt

    28 januari 2012 om 13:34

    lol @ creatieve straf. Ik las paar weken terug een artikel over die schrijver en dat boek van hem. Klonk wel triest inderdaad.

    Overigens vind ik een rijverbod van 3 jaar achterlijk buitenproportioneel voor driften op een rotonde. Het mag niet, nee, maar 3 jaar?!

    Als je met 20 bier achter de kiezen met 200 door de bebouwde kom rijdt krijg je nog niet eens 3 jaar =/

    Verhouding is hier wel ff totaal zoek! Of straffen Belgische rechters gewoon heel zwaar met verkeersdelicten?

    Login om te reageren
    • G-Ammo zegt

      28 januari 2012 om 13:35

      @bozewolf: Eigenlijk moet zoiets eens Europees worden geregeld… het is niet voor niets EU… toch? *kuch*

      Login om te reageren
      • bozewolf zegt

        28 januari 2012 om 13:41

        @G-Ammo: Absoluut, zoals wel meer. Maarja, dat kan niet over één nacht ijs.

        Login om te reageren
      • mout zegt

        28 januari 2012 om 15:03

        @G-Ammo: Nee, dat wil je nou net niet. Dan zijn dezelfde verkeersregels / maatregelen van toepassing op de stoffige binnenweggetjes van Spanje, als in druk NL.

        Login om te reageren
    • solz zegt

      28 januari 2012 om 13:41

      @bozewolf:

      inderdaad wel heel streng, die drie jaar!, waaarschijnlijk vertelde zijn gps hem de eerste afslag rechts te nemen op de rotonde en raakte hij gefrustreerd :)

      originele straf, dat wel, voor sommige mensen is het lezen van een boek effectief een zware straf :)

      Login om te reageren
    • sir_smokalot zegt

      28 januari 2012 om 13:47

      Wij hebben het vonnis niet gelezen, maar ik gok dat er wel wat antecedenten aanwezig zijn..

      Login om te reageren
    • vale46 zegt

      28 januari 2012 om 13:47

      @bozewolf: Peter D’Hondt is geen gewone politierechter hoor :D
      Hij geeft altijd de maximum straf waar mogelijk en komt regelmatig in het nieuws met zijn uitspraken en zijn alternatieve straffen.
      Als je die als rechter hebt dan kun je het wel vergeten, je rijbewijs ben je kwijt, sowieso!
      Ik moet wel zeggen dat die man een goeie inspiratiebron heeft voor zijn straffen! Maar hij wil bij elke veroordeelde ‘een voorbeeld’ stellen…

      Ik hoop de man nooit te moeten ontmoeten op de politierechtbank! Want ik woon in zijn arrondissement… (Oost-Vlaanderen)

      Login om te reageren
      • agera zegt

        28 januari 2012 om 15:28

        @vale46: Aangrijpend wel, maar voor mensen die lezen leuk vinden en boeken waarderen (zoals ik) is lezen geen straf, ik wil het best voor mijn plezier lezen.

        Login om te reageren
  4. agera zegt

    28 januari 2012 om 13:35

    Ik snap zowieso niet waarom het lezen van een boek gezien wordt als straf.

    Login om te reageren
    • norge zegt

      28 januari 2012 om 13:39

      @agera: Geen straf maar heropvoeding misschien ?

      Login om te reageren
    • E34M5Touring zegt

      28 januari 2012 om 13:40

      @agera: Lees jij maar eens een New York phone book. Dat ben je wel zat denk ik op een gegeven moment, niet?? :)

      Login om te reageren
    • bassie zegt

      28 januari 2012 om 13:51

      @agera: Een straf is om van te leren, in tegenstelling tot de nederlandse overheid financieel spekken geeft deze rechter eindelijk een straf op met een doel!

      Login om te reageren
    • vale46 zegt

      28 januari 2012 om 14:01

      @agera:

      Het gaat om het boek ‘Tonio’ van A.F.Th. van der Heijden. In de turf van 632 bladzijden beschrijft de auteur de pijn die hij voelde nadat hij zijn enige zoon had verloren in een verkeersongeval in mei 2010.

      Het lijkt mij een behoorlijk aangrijpend boek.

      Ik stel voor dat @sir_smokelot zich opoffert en het boek eens ‘vlug’ leest om ons correct te kunnen informeren? ;)

      Login om te reageren
      • vale46 zegt

        28 januari 2012 om 14:01

        @vale46: @sir_smokalot: zie hierboven

        Login om te reageren
      • sir_smokalot zegt

        28 januari 2012 om 15:02

        Zodra jij mijn nick goed schrijft wil ik daar wel eens over nadenken :) Heb toch net mijn vorige boek uit…

        Login om te reageren
      • agera zegt

        28 januari 2012 om 15:34

        @vale46: Aangrijpend wel, maar voor mensen die lezen leuk vinden en boeken waarderen (zoals ik) is lezen geen straf, ik wil het best voor mijn plezier lezen

        Login om te reageren
        • vale46 zegt

          28 januari 2012 om 19:07

          @agera: Het is dan ook niet bedoeld als straf maar als ‘heropvoeding’. Hem bewust maken van het gevaar dat in het verkeer schuilgaat als je je niet deftig gedaagd op de wegen.

          Login om te reageren
  5. bozewolf zegt

    28 januari 2012 om 13:42

    Ahem, nieuw idee voor mannelijke verkeersdelinquenten:

    Verplicht lezen van de Twilight boeken.

    Dat moet genoeg afschrikwekkend effect geven, of niet heren? :D

    Login om te reageren
    • sir_smokalot zegt

      28 januari 2012 om 13:48

      Of 24 uur non-stop Audi-reclames kijken…
      http://www.autojunk.nl/2012/01/audi-gaat-de-vampiertoer-op-deze-superbowl

      Login om te reageren
      • norge zegt

        28 januari 2012 om 13:54

        @sir_smokalot: Wil je me gek maken?

        Login om te reageren
      • nomar zegt

        28 januari 2012 om 14:23

        @sir_smokalot: hehe, die is toch goed man? wat is daar dan straf aan?

        Login om te reageren
        • vale46 zegt

          28 januari 2012 om 14:33

          @nomar: De tijdsduur & het feit dat je dan een gehypnotiseerde Audi-fanboy gaat worden ;)

          Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      28 januari 2012 om 15:58

      @bozewolf: Dan liever de kogel…

      Login om te reageren
      • Hupke zegt

        28 januari 2012 om 22:47

        @Esprit_de_Flandre:

        Daag me niet uit :P

        Login om te reageren
  6. Hupke zegt

    28 januari 2012 om 13:45

    Belachelijk, weer zo’n rechter die op z’n pik getrapt is.

    Tenzij dat heerschap ook nog wat meer op z’n kerfstok heeft dan alleen wat driften op (een lege) rotonde, dan mss niet.

    Ik lees vrij graag en veel maar als ik mocht kiezen zou ik voor de 3 jaar gaan denk ik, verplicht lezen is niet leuk en Tonio lijkt me echt een ongelofelijk kutboek te zijn.

    Login om te reageren
    • bozewolf zegt

      28 januari 2012 om 13:48

      @Hupke: 3 jaar niet mogen rijden lijkt je kutter dan even twee weken doorpoten en die 670 pagina’s afwerken?

      Login om te reageren
      • Hupke zegt

        28 januari 2012 om 15:23

        @bozewolf:

        Misschien heb je het onderhanden al gemerkt maar ik word niet graag gedwongen om iets te doen, daarbij zit ik met wat de dokters concentratie stoornissen noemen en waar ik onderhanden al van heb ondervonden dat die sterk verbonden zijn met motivatie stoornissen.

        Een ‘moeilijk’ boek over politieke filosophy/economie zoals Human Action van von Mises (‘iets’ meer dan 670 paginas) of The consitution of liberty van Hayek lees ik op enkele avonden uit, terwijl velen daar meer dan een maand over doen. Ook gewone literaire boeken (die me interesseren) lees ik zonder problemen. Zo las ik op m’n 12jaar met plezier voor een boekbespreking ‘in de naam van de roos’ van Ecco maar toen ik op m’n 16e verplicht van het school ‘De moeder van David S.’ van een nederlandse schrijfster (misschien dat je het kent) moest lezen kon ik me daartoe niet brengen. Ik vond het een afschuwelijk kutboek, vreselijk geschreven en een oninteressant verhaal. En het was voor mij onmogelijk om dat boek te lezen. Ik las traag,eerst 20pagina’s per uur tegenover 60a80 pagina’s per uur en uiteindelijk 1 pagina per 10min. en uiteindelijk niets meer.
        Hetzelfde bij andere talen, een boekje over een menstruerende trien in het frans ging er niet in maar in ruil mocht ik de slinger van foucault (waar mijn leerkracht toen in bezig was) in het frans lezen, en dat ging zonder problemen.

        Kortom dat Tonio lijkt me op het 1e zicht een wenerig kutboek te zijn (niet onbegrijpbaar als je zoiets hebt meegemaakt) en ik word niet graag gedwongen, wat ik mezelf moet aandoen om zoiets te lezen is veel erger dan 3jaar mijn rijbewijs kwijt zijn en dat meen ik echt.

        Daarbij heb ik het niet zo met regeltjes dus ik zou sowieso nog rond de kerk rondrijden (en veder ook moest ik een verzekerings achterpoortje vinden), voorlopig ben ik nog niet afgestudeerd (en heb ik m’n wagen niet echt nodig) en m’n 1e jaar werken ga ik vooral opleidingen en bureauwerk hebben en krijg ik toch maar 1-serie, ds4, a3 als bedrijfswagen.
        Ik kan me ook altijd net over de grens in Duitsland vestigen en daar beter betaald/minder belast gaan werken en daar m’n rijbewijs opnieuw halen (hetzelfde geld voor het UK).
        Also heb ik nog een (voorlopig nog een voorlopig) motorrijbewijs, waarvan ik hoop dat ze me dat niet afnemen.

        Maar echt serieus, ik ben niet grappig aan het wezen, als dat boek zo erg is als ik verwacht dan vind ik dat rijverbod minder erg.

        Login om te reageren
        • Esprit_de_Flandre zegt

          28 januari 2012 om 16:00

          @Hupke: Verplicht lezen niet leuk? Akkoord. Maar verplicht drie jaar met de fiets?

          Login om te reageren
          • Hupke zegt

            28 januari 2012 om 19:09

            @Esprit_de_Flandre:

            Eerder 3 jaar zonder Belgisch rijbewijs om met de auto te rijden, dat moet niet per se op 3 jaar fietsen neerkomen maar ja.

            Login om te reageren
    • vale46 zegt

      28 januari 2012 om 13:50

      @Hupke: You must be joking? :shock:
      Boekje lezen of 3 jaar niet met een auto rijden, ik weet het wel hoor! Ook al haat ik boeken lezen…

      BTW: hierboven heb ik in een reactie Peter D’Hondt al beschreven, weet je meteen wat voor iemand hij is.

      Login om te reageren
      • Hupke zegt

        28 januari 2012 om 15:28

        @vale46:

        Nee, ik denk dat ik in dit geval echt wel 100% serieus ben. Natuurlijk weet je zoiets pas als je effectief voor die keuze staat maar ik denk dat ik het meen.

        Blij dat ik die rechter nooit zal moeten tegenkomen dan als Limburger. Daarbij rijd ik nooit gek als er anderen op de baan zijn, of op publieke plaatsen.
        Leuk dat er nog zo’n rechters bestaan die zich betrokken voelen maar kan je die niet beter gebruiken om gevangen (moordenaars en verkrachters, niet de belastingontduikers/pechvogels) die willen vrijkomen te reëvalueren dan om brave mensen hun rijbewijzen af te nemen.

        Login om te reageren
        • lowlow zegt

          28 januari 2012 om 19:04

          @Hupke:
          Zoek dan eens normaal werk ofzo (onder het motto “op een dag vind je de job van je leven”) en dan zul je wel snel een keuze gemaakt hebben. Heb je op school nooit iets gelezen tegen je zin, zo’n diepe trauma’s aan overgehouden… ?

          Login om te reageren
          • Hupke zegt

            28 januari 2012 om 19:14

            @lowlow:

            Er zijn vakken die me maar tot op zeker hoogte interesseren (informatica bijvoorbeeld of het 170e enkel theoretisch nuttig bewijs voor iets van wiskunde ofzo maar dat heb je ergens nog nodig in je leven (als ingenieur)) maar ik heb nog nooit iets gelezen dat tegen mijn zin was, liever een 0 en eventueel wat hommeles dan toe te geven.

            Login om te reageren
            • Nv zegt

              28 januari 2012 om 20:12

              @Hupke: Liever een 0 dan iets tegen je zin te lezen :s Ik hoop voor jou dit je een heel groot intressegebied hebt.
              -No offence-, ik ken je natuurlijk ook niet dus ik kan er compleet naast zitten, maar je klinkt alsof je een lastige verwende arrogante betweter bent in het echte leven. De reden: Je hebt nog nooits iets tegen je zin gelezen en je hebt liever een 0… => Je baas laat je een boek lezen tegen je zin. Uit hetgene wat ik kan afleiden wat je zegt zal je reactie iets zijn als: Nee, ik lees niets tegen mijn zijn ik neem liever ontslag; Er is geen kans dat ik zal doen wat je zegt, want ik lees alleen wat ik wil lezen. En als iemand je verplicht iets te lezen, hoe reageer je dan (wetende dat je verplicht bent het boek te lezen ook al heb je al op een vriendelijke manier gezegd dat je het liever niet leest)?
              Wrm lees je eigenlijk nooit iets tegen je zin? Altijd al gelijk gekregen in het verleden en daarom is het niet acceptabel dat je iets tegen je zin moet doen? Nogmaals, ik ken je niet persoonlijk, dus niet slecht bedoeld.
              Wat een lachterje een verhaal lezen als straf, het is niet dat het een encyclopedie is dus echt traag zal het ook niet lezen.

              Login om te reageren
              • Hupke zegt

                28 januari 2012 om 22:31

                @Nv:

                Mijn interesse gebied valt best wel mee.
                Waarom ik niets lees tegen m’n zin? Waarom zou je het wel doen. Iets tegen je zin lezen is een marteling(nuja mss niet te licht daarover spreken maar toch), het proces is niet leuk en je word er telkens maar opnieuw aan herinnerd, niets leuk aan. Daarbij heb ik echt wel echte moeite om iets te lezen wat me niet interesseert (als in ik kan me niet lang genoeg concentreren om woorden te zien laat staan zinnen, iets wat ik zelden heb bij boeiende dingen en iets vaker bij minder leuke dingen en altijd bij niet leuke dingen).
                Leerkrachten hebben het er al wel eens moeilijk mee gehad. Die waarvoor lesgeven gewoon een job was en/of die redelijk waren heb ik nooit geen problemen mee gehad (een 0 of een ander boek/taak/…) en die God figuren die zoeken de problemen zelf, als die zichzelf het leven moeilijk willen maken en niet redelijk willen doen dan kan ik dat nog veel beter (en als ik me een beetje sereen hield kreeg ik nog gelijk van de directeur ook, wat het alleen maar leuker voor mij maakte).
                Ik kan me maar moeilijk een scenario inbeelden waar een baas me zou dwingen iets tegen m’n zin te lezen, ofwel is het voor je job en relevant ofwel zal toch niemand je dwingen (of het is het soort baas waarvoor ik nooit zou gaan werken in de 1e plaats).
                Daarbij krijg ik zeker niet altijd m’n zin, maar ik wil wel iets meer moeite doen dan de meesten om die te krijgen (in de gevallen dat ik er naar mijn mening recht op heb, wat neerkomt op ik doe er niemand kwaad mee dus laat me met rust).

                Ik denk niet dat het lezen van dat boek zozeer als straf bedoelt is (tenzij de rechter dat boek echt haat, maar misschien is Twillight dan beter zoals bozewolf al eerder opmerkte), eerder om de gevaarlijke chauffeurs eens te laten nadenken over wat hij mensen (zoals de rechter) die iemand verliezen in het verkeer aandoet. Je straf is die 4 maanden rijverbod die je sowieso krijgt, ook bij een andere rechter (wat nog veel is als je verantwoordelijk aan het driften was op een lege afgelegen rotonde en wat normaal (ik zeg niet redelijk) is als je onverantwoordelijk bezig was). Dat boek is om je te laten ophouden met je gevaarlijk gedrag, zodat je na het lezen ervan een beter persoon ben en terug veilig de weg op kan.

                En ja ik denk soms nog als een verwende 5 jarige kleuter met autoriteitsproblemen maar als ik even kan blijf ik uit de buurt van (saaie) mensen die daarmee niet zo goed omkunnen.

        • vale46 zegt

          28 januari 2012 om 19:05

          @Hupke: Je bent toch een echte autoliefhebber hé? Anders zit je toch niet op AB. Is het je dan maar zo veel waard om 3 fucking jaar niet te rijden!? Ik snap je echt niet hoor. Al is dat dik tegen je zit aan 10min/blz, dan nog lees je dat boek toch om je ‘hobby’ te kunnen beoefenen: autorijden.

          Achja, ieder zijn mening natuurlijk :)

          Login om te reageren
          • Hupke zegt

            28 januari 2012 om 19:15

            @vale46:

            Ik zoek liever achterpoortjes, of nog beter ik doe niets dat zo idioot is dat ik gepakt&bestraft word (al is mijn definitie van idioot niet altijd compatibel met de wegcode).

            Login om te reageren
            • vale46 zegt

              28 januari 2012 om 19:33

              @Hupke: Ik ook hoor, als ik er van onder kan muizen dan zien ze mij niet meer.
              Dat de wegcode niet overeenkomt met onze waarden is bij de meeste liefhebbers wel zo denk ik ;)

              Login om te reageren
  7. Lan_Evo zegt

    28 januari 2012 om 13:50

    Geen optie om 100x strafregels te schrijven? Ik ga niet meer driften op rotondes. Ik ga niet meer driften op rotondes….

    Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      28 januari 2012 om 16:01

      @Lan_Evo: De klinkers in rood en de medeklinkers in het groen…

      Login om te reageren
  8. Dimglor zegt

    28 januari 2012 om 13:54

    Mja zijn toch redelijk zware boeken.. Heb eens het schervengericht van hem gelezen… rond de 1100 blz’en denk ik… maarja is natuurlijk een lichte straf als je anders 3 jaar je rijbewijs kwijt bent ;-)

    Login om te reageren
  9. bozewolf zegt

    28 januari 2012 om 13:55

    Shit, als ik zo eens lees waar Tonio echt over gaat zou eigenlijk heel het postende deel van AB dat boek ook moeten lezen….preventief.

    Login om te reageren
  10. vale46 zegt

    28 januari 2012 om 13:57

    bron: HLN.be

    De politierechter van Dendermonde, Peter D’Hondt, heeft een snelheidsduivel gisteren veroordeeld tot het lezen van een boek. Als de dertigjarige man dat niet doet, dan is hij zijn rijbewijs voor in totaal drie jaar kwijt. Dat staat vandaag in de krant Het Laatste Nieuws.

    Het gaat om het boek ‘Tonio’ van A.F.Th. van der Heijden. In de turf van 632 bladzijden beschrijft de auteur de pijn die hij voelde nadat hij zijn enige zoon had verloren in een verkeersongeval in mei 2010. Een probatiecommissie moet later controleren of de snelheidsduivel het boek wel degelijk gelezen heeft.

    De leesopdracht maakt deel uit van een aantal voorwaarden waaraan de veroordeelde moet voldoen om zijn rijbewijs niet 32 maanden extra kwijt te zijn, bovenop de vier maanden effectieve intrekking die hij vrijdag opgelegd kreeg.

    De man, die in juli betrapt werd toen hij onophoudelijk met zijn wagen aan het slippen was op een rotonde in Zele, kreeg ook een boete. (belga/adb)

    In de 4 maanden dat hij niet mag rijden kan hij rustig dat boek lezen. Aan de beschrijving te zien is het wel een behoorlijk aangrijpend boek. Ik denk dat deze man in het vervolg wel 2X zal nadenken vooraleer hij stuntjes gaat doen op de openbare weg.

    De dreiging van 3 jaar rijverbod is gewoon puur om hem dat boek te doen lezen.

    Ik vind het eens nog niet zo’n slechte beslissing. De rechter legt hier een soort ‘heropvoeding’ op.

    Blijft wel een zware staf voor wat te driften…
    Ik de krant stond ook nog dat hij een geldboete van €2XXX kreeg.

    Login om te reageren
    • vale46 zegt

      28 januari 2012 om 14:03

      @vale46: Een recensie over het boek Tonio: http://www.tzum.info/2011/06/recensie-a-f-th-van-der-heijden-tonio/

      Login om te reageren
    • bozewolf zegt

      28 januari 2012 om 14:14

      @vale46: Respect voor deze rechter, lijkt me inderdaad een fantastische beslissing en wat je zegt over die 3 jaar verbod als dreigement klopt natuurlijk als een bus.

      Login om te reageren
  11. SimonMc zegt

    28 januari 2012 om 14:24

    Had hij hem écht willen straffen, had hij hem wel Twilight laten lezen.

    Login om te reageren
    • bozewolf zegt

      28 januari 2012 om 14:27

      U stole mah jokez :(

      Login om te reageren
  12. akrapovic zegt

    28 januari 2012 om 14:41

    Het is opzich wel een goede straf. Straffen zijn bedoeld als leedtoevoeging en als individuele en generale preventie. Met die individuele preventie zal het wel goed zitten, deze meneer zal er heus wel van leren. Maar met die generale preventie weet ik het nog zo niet. Het schrikt niet erg af als je weet dat je alleen maar een boek moet lezen.

    Login om te reageren
    • vale46 zegt

      28 januari 2012 om 14:48

      @akrapovic: Daar heb je wel een punt. Daarom heeft hij ook 4 maanden effectief rijverbod gekregen(dat word in de media een beetje verzwegen natuurlijk). Dat schrikt dan weer wel af.

      Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      28 januari 2012 om 16:05

      @akrapovic: Misschien dat er nog wat automobiele snotneuzen dat boek gaan lezen. Zonder verplichting van een rechter. Dat kan misschien wel helpen als preventie…

      Login om te reageren
  13. opgooier zegt

    28 januari 2012 om 15:00

    Zou hij die €23,50 voor dat boek kunnen declareren? ;-)

    Login om te reageren
  14. meneersander zegt

    28 januari 2012 om 16:22

    3 jaar is wel een lange tijd, maar een boek van 632 pagina’s:P

    Login om te reageren
  15. cazzo993 zegt

    28 januari 2012 om 16:35

    Mijn god, wat zijn er een idioten op deze wereld -> Hupke
    Kan deze man/jongen geen preventief TBS krijgen?
    En onmiddelijk afnemen dat motorrijbewijs!

    Login om te reageren
    • bozewolf zegt

      28 januari 2012 om 18:55

      @cazzo993: Kortzichtige onderbuik kreet. Lees anders eerst z’n post even door. Hij “vindt” het ook niet voor z’n plezier.

      Lul.

      Login om te reageren
      • cazzo993 zegt

        28 januari 2012 om 20:59

        @bozewolf:
        Ach ik heb gewoon een hekel aan ongenuanceerde opmerkingen als :Tonio lijkt me op het 1e zicht een wenerig kutboek

        Kut

        Login om te reageren
    • Hupke zegt

      28 januari 2012 om 22:46

      @cazzo993:

      Wat vind ik het toch enorm zonde dat ik geen kaartje kan gaan aanvragen op het gemeentehuis dat zegt dat ik wel orgaandonor ben behalve voor een paar uitzonderingen. Jij lijkt me echt al te rot te zijn om nog een paar vers van de weg gemaaide organen in te steken.

      Login om te reageren
      • cazzo993 zegt

        29 januari 2012 om 12:47

        @Hupke: Gut, wat een stoere taal.
        Nu weer terug naar je Lego.

        Login om te reageren
  16. crusader zegt

    28 januari 2012 om 18:25

    volgens persbericht … “Een probatiecommissie moet later controleren of de snelheidsduivel het boek wel degelijk gelezen heeft.”

    Belachelijke straf…leg hem een werkstraf op ofzo, daar heeft een gemeenschap tenminste iets aan. Wie straf je trouwens? Hem of die probatiecommissie die het gaat moeten controleren want daarvoor moeten ook zij dit boek gaan lezen.

    Die rechter D’Hondt is beroemd en berucht in Belgie…wil altijd een beetje in de belangstelling staan door superhoge boetes uit te spreken. Die gast is niet meer subjectief door persoonlijke ervaringen, een rechter niet waardig dus…

    Login om te reageren
  17. 4991 zegt

    28 januari 2012 om 18:36

    Zo’n rechters moeten er meer zijn. Die heeft ooit ook een kind verloren door een ongeval dus hij weet wel hoe het voelt. Van mij mogen alle overtredingen door hem behandeld worden.

    Login om te reageren
    • crusader zegt

      28 januari 2012 om 18:41

      @4991: een rechter moet subjectief zijn in zijn ambt, dit is Rechter D’Hondt niet, ook al is het heel erg wat hem persoonlijk overkomen is, je mag en kan dit niet uitwerken op andere overtreders. Zijn straffen zijn totaal niet meer in verhouding met andere delicten. Heel je rechtssysteem wordt hierdoor ongeloofwaardig…

      Login om te reageren
      • bozewolf zegt

        28 januari 2012 om 18:57

        @crusader: Als deze bestuurder aangeklaagd was voor het Belgische equivalent van ons Nederlandse artikel 5 dan had hij sowieso rijontzegging gekregen en een forse boete.

        Dan is dat boek lezen erbij nog best een goeie actie. Straf wordt er uiteindelijk niet erger van.

        Login om te reageren
    • Hupke zegt

      28 januari 2012 om 19:02

      @4991:

      Het is goed dat hij niet onverschillig is en de wet niet op de letter van de wet toepast. Ik ben voor rechters die hun gezond verstand gebruiken bij het uitspreken van een straf. En ik weet niets over deze kerel maar wat ik er tot nu toe over gehoord heb lijkt hij eerder uit te zijn op een persoonlijke wraakmissie. Zo’n mensen heb je dan wel niet nodig.
      Betrokken zijn is goed maar je mag ook niet te betrokken zijn.

      Login om te reageren
      • 4991 zegt

        28 januari 2012 om 20:01

        @Hupke: en @crusader:
        De systeem mag in zo’n geval wel door mekaar gehaald geschud worden. Indien hij die boek zou lezen moet hij bewuster worden en zal hij in het vervolg waarschijnlijk ook opassen. Hij moet dus een juiste straf uitzoeken voor zo’n personen. Enkel als je zelf een naaste persoon hebt verloren door een ongeval weet je wat het is en kun je ook een gepaste straf erover uitspreken.

        Login om te reageren
  18. subarusti zegt

    28 januari 2012 om 18:44

    Die rechter ziet idd. iedereen als doodrijder, als je iets doet wat niet mag.. Probleem is, dat deze man een beetje pierewiet is geworden door persoonlijke ervaringen en spijtig genoeg op de verkeerde post zit (verkeersboetes).
    Deze man zou dan wel weer ideaal zijn, voor koperdieven, hooligans etc. In Nederland zijn de boetes veel lager, maar de pakkans veel groter. Als je in België een beetje oplet, rij je zonder problemen in een uur, van Breda naar Brussel;-).

    Login om te reageren
  19. akrapovic zegt

    28 januari 2012 om 18:45

    @vale46:

    Daar heb ik dan overheen gelezen dat er ook nog 4 maanden rij-ontzegging bij zat. Dat schrikt uiteraard wel af ;)

    Login om te reageren
  20. Onehp zegt

    28 januari 2012 om 18:45

    Ja dat is een dubbel gevoel. Driften op zich hoeft niet gevaarlijk te zijn, maar is het meestal wel omdat je heel makkelijk ongepaste beslissingen kan maken. En die zijn waarschijnlijk ook gebeurd.

    Een auto besturen is een grote verantwoordelijkheid en er zijn er genoeg die daar een gebrek aan hebben…

    Een rechter die iets constructief wilt doen respekteer ik wel. Mogen ze vaker doen dan een geldboete die heel verschillend kan uitwerken afhankelijk van je bankrekening…

    Login om te reageren
  21. akrapovic zegt

    28 januari 2012 om 18:48

    @crusader: een rechter subjectief? Hij moet juist objectief zijn, onpartijdig en mag zich niet laten beinvloeden. Als hij ook ooit een kind heeft verloren laat hij zich beinvloeden door zijn eigen ervaringen. Dat is in strijd met de uitgangspunten van het strafprocesrecht

    Login om te reageren
    • crusader zegt

      28 januari 2012 om 18:58

      @akrapovic: idd objectief, was de zin anders begonnen, maar je begreep wel wat ik bedoelde blijkbaar :-)

      Login om te reageren
  22. Lucb zegt

    28 januari 2012 om 18:54

    Hoe gaan ze dat controleren?

    Login om te reageren
    • vale46 zegt

      28 januari 2012 om 19:08

      @Lucb: Eens verder lezen dan de titel kan helpen ;)

      Login om te reageren
      • Lucb zegt

        29 januari 2012 om 23:52

        @vale46: Hij kan toch ook gewoon werkstukken opzoeken en die lezen?

        Login om te reageren
        • vale46 zegt

          30 januari 2012 om 09:44

          @Lucb: Niet als de ondervragers hem een situatie uit het boek schetsen en hem vragen wat er dan specifiek gebeurt gebeurt.
          Je kan het verhaal algemeen wel schetsen, maar zo’n vraag kan je niet deftig beantwoorden zonder het verhaal te lezen.

          Login om te reageren
  23. utr1984 zegt

    28 januari 2012 om 19:18

    Zou je een samenvatting kunnen vinden van dat boek? XD Voor als die Belg gecontroleerd wordt.

    Driften over rotondes doe ik ook wel regelmatig, maar dan wel bij de enige echte rotonde in Utrecht waar dat makkelijk kan en op momenten dat het niet druk is (’s avonds). Is leuk hoor en niks gevaarlijk aan, als je het kunt tenminste..

    Login om te reageren
  24. mark27s zegt

    28 januari 2012 om 23:33

    Moehaha geniaal toch?!

    Login om te reageren
  25. w0ut zegt

    29 januari 2012 om 11:15

    Is trouwens niet de enige straf. Hij heeft nog steeds 3 maand rijverbod aan zijn broek en een geldboete.

    3 maand en een boeklezen of 3 jaar. Dan weet ik het ook wel. :-)

    Login om te reageren
  26. TomvanH zegt

    29 januari 2012 om 15:40

    LOL, ben laatst in DL (b258 bij de ring) aangehouden na een paar rondjes rotondedriften. Kreeg een “verwarnung” a 10 euro, onder het mom van foei niet meer doen he! Hebben die Duitsers het toch weer beter begrepen!

    Login om te reageren
  27. Jantje_555 zegt

    30 januari 2012 om 13:42

    heb je iets te lezen als afleiding omdat je toch maar 120 mag.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North