• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Record voor elektrische auto

Auteur: Wouter, gepost 24 mei 2010 om 15:03 – 20 Reacties

Elektrisch record

Steek de vlag uit, want een elektrische auto heeft meer dan 1000 km op één “tank” (batterijlading) gehaald. Jeuh! Het was een Japanse elektrische auto die maar liefst 1.003 kilometer wist af te leggen, zonder bij te laden.

Dat klinkt niet onaardig, totdat je leest hoe lang de Japanners over deze afstand deden. Totaal waren ze 27 uur onderweg, waarmee de gemiddelde snelheid nog geen 40 km/u was. Hiermee wordt dan toch weer eens duidelijk dat elektrische auto’s nou niet direct een ster is in lange afstandsvervoer. Wel heeft de Japan Electric Vehicle Club hun vorige record van 555,6 ki­lo­me­ter dik verbroken, dus de groei zit er wel in. De Ja­pan­ners hopen op een plaats­je in het Guin­ness Re­cord­boek.

Ook interessant!

  • Ook deze smartphonemaker gaat elektrische auto's maken
  • Alpina niet geïnteresseerd
    Alpina is niet geïnteresseerd in elektrische auto's
  • Geen frunk op je elektrische auto? Dan maak je er toch zelf één!
    Geen frunk op je elektrische auto? Dan maak je er toch zelf één!
  • Mercedes EQS rijtest: de beste elektrische auto!
    Mercedes EQS rijtest: de beste elektrische auto!

Nieuwste artikelen

  • Europese specs Tesla Model Y L bekend, dit moet je weten
  • Welke Porsche met turbo kies jij?
  • Goedkopere Tesla Standard-modellen hebben niet het gewenste effect
  • Alfa Romeo gooit Ferrari-sausje over de Junior
FacebookTweetPinLinkedIn

Elektrisch, record

Vorig bericht: « Audi S1: dik 30 mille
Volgend bericht: Rijtest & video: Volvo S60 »

Lees Interacties

Reacties

  1. bartinspace zegt

    24 mei 2010 om 15:09

    Beetje shell-economy-race achtige taferelen, zorgt voor leuke feitjes (zo van: ‘ja, het kan echt’).
    Maar in het dagelijks leven kun je natuurlijk weinig met zulke auto’s.

    Login om te reageren
  2. RSX zegt

    24 mei 2010 om 15:14

    @bartinspace, alsof jij meer dan 1000km per dag rond rijd.
    oftewel je kan sneller dan 40km/h rondscheuren.

    dagelijks leven = voor jou zeker op de autobahn de 300km/h aantikken juist …

    Login om te reageren
    • Ferdinand1 zegt

      24 mei 2010 om 16:46

      @RSX: alsof dat autootje harder kan dan uberhaupt 80 km/h… Nog steeds nutteloos dus.

      Login om te reageren
    • Jurrian zegt

      24 september 2010 om 11:46

      Wat een stom onderzoek. dat kan iedereen wel bedenken dat als je op zijn allerzuinigst rijd je ook met zo’n electrisch ding een grotere afstand kan rijden.

      Login om te reageren
  3. Chuck Norris zegt

    24 mei 2010 om 15:16

    electrische auto’s zowieso -1 (mét straalmotor natuurlijk +1)

    Login om te reageren
  4. bartinspace zegt

    24 mei 2010 om 16:10

    @RSX, ‘jij rijd’ is met ‘dt,’ maar ik snap je punt niet echt…

    Login om te reageren
  5. Henk Daalder Dutch EV zegt

    24 mei 2010 om 16:19

    Verstokte fossielen mogen nog wel even in hun sputterbak blijven rijden, als ze maar betalen voor de milieuschade.
    EV’s hebben straks korting op de km prijs. En voorrang in de stad.
    En verdienen geld als ze parkeren.
    http://www.dutch-ev.nl/grid-cloud

    Login om te reageren
    • Laurens zegt

      24 mei 2010 om 19:36

      @Henk Daalder Dutch EV: goh, de auto als melkkoe, klinkt je bekend in de oren? Betaalt jouw inkomen…

      Login om te reageren
  6. Tony_Casa zegt

    24 mei 2010 om 16:21

    40km/u gemiddeld is nog niet zo slecht als jullie zouden beseffen hoe snel jullie gemiddeld gereden snelheid is.

    Login om te reageren
  7. Dimglor zegt

    24 mei 2010 om 18:13

    Mja ze willen eens aantonen dat het inderdaad mogelijk is, maar voor het moment hebben de commerciële voertuigen bij normaal weggebruik een veel lagere actieradius… Dus ze zijn er nog niet….

    Login om te reageren
  8. Peter zegt

    24 mei 2010 om 19:50

    Op één jaar het bereik verbeterd van 555 naar 1000 km is toch een hoopgevende prestatie. Als hun nu nog iets gelijkaardig lukt met de snelheid wordt een EV stilaan een realistische keuze. Ik ben benieuwd naar de commentaren van de oliestokende gemeenschap eens het zo ver is. Zullen zij vasthouden aan hun traditionele ideeën of eindelijk hun platendraaier en kolenkachel vervangen?

    Login om te reageren
  9. RDS zegt

    24 mei 2010 om 19:54

    *vrachtwaggel laad met 40 ton acu’s en rijden gaat*
    die 1000 km moet ik dan ook wel halen.

    Login om te reageren
  10. Raptor zegt

    24 mei 2010 om 20:40

    Stroom wordt nog steeds gemaakt door het stoken van steenkool. Nog steeds nutteloze auto dus. Ik ben ook benieuwd of je 300.000km kan doen zonder de accu’s ooit te vervangen. Wat een diesel namelijk wel kan.
    @Henk Daalder: dan ben ik maar een verstokt fossiel, mijn auto is sneller, beter, mooier, lichter en waarschijnlijk goedkoper dan al die elektrische rommel en de rest kan me niet schelen.

    Login om te reageren
    • Peter zegt

      24 mei 2010 om 21:31

      @Raptor: nog nooit van groene stroom of kerncentrales gehoord? Misschien is het heden nog niet realistisch maar er komt een dag dat het echt niet meer anders kan. Gelukkig zijn er mensen zoals deze japanners die daar rekening mee houden en daar dan ook aan werken.

      Login om te reageren
  11. autobandventieldopje zegt

    24 mei 2010 om 21:58

    Ach..als de wet van Moore uit de IT wereld (elke 2 jaar verdubbeling v.d snelheid en capaciteit) ook van toepassing zal zijn op electrische voertuigen kun je binnen afzienbare tijd leuke dingen verwachten…

    Login om te reageren
  12. EFB zegt

    24 mei 2010 om 23:17

    @Peter:

    van groene stroom heb ik idd nog nooit van gehoord, want dat bestaat namenlijk niet. Het kost meer energie om een windmolen te maken, dan dat hij in zijn hele leven produceerd. zelfde geldt voor zonnepanelen. Waterkracht weet ik niet….. Kerncentrales zijn ook niet echt groen….

    kortom, EV’s blijven nutteloos, behalve voor de fijnstof in de stad…

    Login om te reageren
  13. Ramshoek zegt

    25 mei 2010 om 10:31

    1003 km is een mooi resultaat. En een resultaat dat hoop geeft voor de toekomst.
    Als over enige tijd echte (gezins- / zaken-) auto’s puur elektrisch 500 á 600 km kunnen rijden, worden ze voor een groter publiek interressant. Zeker als er een stukje financieel / fiscaal voordeel geboden wordt.

    Maar ja, hoe meer we ons bewust worden van het milieu en de belasting daarvan door ons persoonlijk vervoer, hoe meer we ook bewust worden van de nadelen van verschillende energie systemen.
    Nederland is bijvoorbeeld te klein om genoeg biobrandstof (E85 of bio-diesel) voor zichzelf te produceren. Laat staan dat we tussen het autorijden door ook nog wel eens iets zillen eten (…).
    Een kilowatt windenergie is duurder dan ee kW stroom uit een kolencentrale. Daarbij moet je een groot deel van ons land of de noordzee volbouwen met die dingen om volledig op groene stroom te kunnen draaien (en wat nu op windstille dagen…). Veel groene stroom komt uit centrales waar ze ipv kolen of aardgas de ketel opstoken met biomassa. CO2 neutraal wellicht, maar is het ook groen?
    Kerncentrale’s hebben voor-, maar ook nadelen.
    Een grote energie centrale is een stuk efficienter dan de aggregaatjes waar we onze auto’s mee voortbewegen. Maar wat kost het transport van elektriciteit en hoe efficient zijn de elektromotor en accu systemen van een EV?

    De bouw van een auto met verbrandingsmotor zorgt voor milieubelasting en CO2 uitstoot, maar hetzelfde geld voor elektrische voertuigen. En dan hebben we het nog niet gehad over de recycling daarvan.

    Kortom, volgens mij is er geen ideale oplossing en zullen we voorlopig nog een beetje moeten schipperen met de technologie die we beschuikbaar hebben…

    Login om te reageren
  14. baryy zegt

    25 mei 2010 om 19:18

    elektrische auto’s zijn klote.

    Login om te reageren
  15. Cantago zegt

    26 mei 2010 om 00:33

    40km/u? Dat schiet niet op! Nog altijd kansloos dus.

    Login om te reageren
  16. tvrspeedsix zegt

    26 mei 2010 om 10:35

    de laatste 900km reden ze 10km/h?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North