Door technische problemen.
Het was de bedoeling dat Volkswagen deze week met een gepimpte Jetta een record ging pakken op de zoutvlakte van Bonneville in de Verenigde Staten. Tussen 11 en 17 augustus, in deze periode dus, zou de Jetta gaan knallen tijdens de Bonneville Speed Week.
Het huidige snelheidsrecord staat op 335.503 km/u in de BGC/G-klasse van de Southern California Timing Association. De Jetta wordt aangedreven door een geblazen tweeliter viercilinder, die goed is voor zo’n 500 pk na tuning van Volkswagen en THR Manufacturing. Zoveel pk in een tweeliter motor. “Als dat maar goed gaat” hoor ik je denken. Nou, op dit moment gaat dat ook niet goed. De recordpoging van Volkswagen is tijdelijk in het water gevallen.
Tijdens tests op een dyno bleek de versnellingsbak niet goed te werken. De problemen waren van dusdanige aard, dat Volkswagen noodgedwongen de recordpoging voor deze week heeft afgeblazen. De komende maand gaan technici zich bezighouden met de Jetta. Het is de bedoeling dat in september de recordpoging alsnog gedaan gaat worden. Een concrete datum is niet bekendgemaakt, maar vermoedelijk is dit tijdens het Bonneville World of Speed event, dat tussen 10 en 13 september wordt gehouden. Dit is een kleiner evenement in vergelijking met de Bonneville Speed Week, maar desalniettemin voor Volkswagen de moeite om een nieuwe poging te wagen. (via Jalopnik)
jeroen83 zegt
500pk uit een 2 liter motor is toch niet veel? Ik vermoed dat het getal niet klopt, anders is dit artikel een beetje raar.
RubenPriest zegt
@jeroen83: heel erg raar
jeroen83 zegt
@RubenPriest: 557pk dus toch. Ken de regels van de wedstrijd niet, maar voor een auto geprepareerd voor een recordpoging had ik toch wel het dubbele aan pk’s verwacht.
RubenPriest zegt
@jeroen83: De BGC/G-klasse staat voor een productie benzineauto. 500+ pk op een voorwielaandrijver is zo’n beetje het maximale qua tractie. Met 1.000 pk op de voorwielen zou je elke versnelling geen tractie hebben, zeker op zout. Voordat je op 300 zit sta je achterstevoren. “Maar dan maak je er toch een vierwiel aangedreven versie van?” Ja dan valt ‘ie dus niet meer in de BGC/G-klasse.
jeroen83 zegt
@RubenPriest: Thanks! Dit is een waardevolle toevoeging aan het artikel.
dirkv zegt
@RubenPriest: Met een achterwiel aangedreven auto sta je eerder achterstevoren dan met een voorwiel aangedreven auto, toch? Voorwiel aandrijving, overstuur, rechtdoor glijden… boem.
patrick_koning zegt
@dirkv: onderstuur*
dirkv zegt
@patrick_koning: Oeps, je hebt gelijk.
elemento zegt
@RubenPriest: klopt maar volvo s60 voorwiel met 850pk heb ik wel voorbij zien komen…..
wpgt zegt
@rubenpriest: Dit heeft toch weinig met een normale productie jetta te maken of zie ik dat nou verkeerd? Op de site van Bonneville staat ook dat het in categorie D valt: modified, niet in catergorie E: production.
jeroen83 zegt
@RubenPriest: het artikel is trouwens niet raar, maar de zin “zoveel pk uit een 2.0l motor” wel ;)
eirmakk zegt
@jeroen83: ik heb ook een 2.0 in mijn auto maar geen 500 pk, is het dan raar dat ik vind dat het veel is voor een 2.0l
jeroen83 zegt
@eirmakk: er zijn standaard productie auto’s die al richting de 400 gaan en in theorie nog een goede levensduur hebben. 500 is echt niet veel voor een recordpoging tenzij ze 200.000 km aan recordpogingen gaan rijden
stephane8200 zegt
@jeroen83: wij haalden 10 jaar geleden 450pk uit een 2 liter 4G63 en daar werden VLN races van 4-6 uur mee gereden. Ik vind 557pk ook niet superindrukwekkend.
willeme zegt
@stephane8200: is het ook niet. In principe is het mogelijk om er (tijdelijk) veel meer uit te halen. Zeker voor zo’n hoge-snelheid poging. Ik kan mij herinneren dat de Skoda Octavia vRS waar Richard Meaden zijn record op de zoutblakte haalde flink meer dan 600 pk had. Dus 557 is een beetje weinig dat opzicht.
stephane8200 zegt
@willeme: de crux zit hem waarschijnlijk in het woord ‘productie’ zoals later toegelicht door @rubenpriest
Dat beperkt de mogelijkheden. Tractie zal ook een uitdaging zijn maar volgens mij hebben ze ook een soort aanloopje dus dan kunnen ze misschien geleidelijk het vermogen opbouwen.
willeme zegt
@stephane8200: Nee, het is gewoon niet zoveel in deze klasse. Tractie is het probleem niet echt, ze hoeven niet vanuit stilstand te accelereren. Het gaat puur om de topsnelheid. Zeker met de extra frictie van zout, is extra vermogen wel handig. De enige echt grote uitdaging is de koeling en zorgen dat de troep uit de motor blijft. Maar er zijn zat auto’s in deze klasse met honderden pk’s extra. Stond een jaar of wat geleden in Evo Magazine, verplicht leesvoer eigenlijk ;-).
ohoogeveen zegt
@stephane8200: ik vermoed dat het meer te maken heeft met tractie dan vermogen. Met 500 pk op die smalle voorbandjes zit je gauw aan het maximum wat ze kunnen hebben
gwnbmw zegt
@jeroen83: idd, mercedes a-amg bijvoorbeeld. 350pk uit mn hoofd, en 70.000km naar de beurt.
SimonMc zegt
@gwnbmw: 380 pk ondertussen ( 2de generatie ).
vroaaar zegt
@jeroen83: met deze Jetta willen ze, volgens deze blog, meer dan 335.503 km gaan rijden… oh wacht, per uur! Da’s bijna half de snelheid van de Parker Solar Probe. Jetta of Jet engine, scheelt maar 2 letters…
drdre1 zegt
Volkswagen. Versnellingsbak. ‘nuff said. ? Bring it on, VAG boys! ?
markie123 zegt
Het zou inderdaad interessant zijn om een stukje reglement erbij te zetten. Ik zou als VAG zijnde gewoon een ouwe i5 20V uit een schap trekken en daar 1000 pk uit tetteren. Blokken kunnen dat prima hebben en er zijn zat hobbyisten die dat gedaan hebben.
RubenPriest zegt
@markie123: het reglement is onder meer dat het een productieauto moet zijn. Motorswaps zijn dus niet mogelijk. En 1.000 pk op een voorwiel aangedreven Jetta uit de 2.0 viercilinder peuren is ook geen goed idee.
jarnobakker zegt
@RubenPriest: mogen ze er wel een xtra olietanker achter hangen.
henk_he zegt
@markie123: 1000 pk op alleen de voorwielen. Sterkte dan.
markie123 zegt
@henk_he:
Quattro / 4motion erin? Zoals ik zei ken ik de reglementen noch de technische mogelijkheden van het jetta chassis niet (en die kan ik hier nu even niet uitgebreid gaan doornemen op kantoor). Maar dank @ Rubenpriest, geen motorswaps (en andere serieuze aanpassingen neem ik voor het gemak aan).
markie123 zegt
@henk_he:
Als andere hobbyisten het met 1850 pk kunnen uit een 2.0 FWD, moet VAG het toch ook kunnen als de reglementen het niet onmogelijk maken :) https://www.motor1.com/news/129113/honda-civic-fwd-quarter-mile-record/
dirkv zegt
@markie123: Lijkt mij ook. Ze hoeven ook niet hard op te trekken, er moet zo hard mogelijk rechtdoor gereden worden op een windstille dag over een super strakke ondergrond.
henk_he zegt
@dirkv: jullie weten het blijkbaar beter. Sterkte daarmee.
mashell zegt
En zelfs in racewagens die notabene over een zoutvlakje rijden hangt de TomTom midden in het gezichtsveld van de bestuurder.
mrdj zegt
Absoluut vermogen zegt niks voor zulke recordpogingen, het is veel belangrijker hoe het vermogen wordt afgegeven op de wielen, linair is veel sneller dan in 1 keer een bak vermogen/koppel loslaten. Als het goed is is halverwege September mijn projet ook klaar met om en nabij de 360pk op de voorwielen en dat in een 2 liter daily.
dirkv zegt
@mrdj: Precies dat!
Klinkt als een mooi project, om welke auto gaat het?
mrdj zegt
Offtopic: @dirkv: Saab 9-3 Cabriolet uit 2001 :)
henkhekje zegt
Ach, het hele merk hoort in het water te vallen…
deboes zegt
Een standaard VAG product met iets meer dan 100 pk, heeft het ook al moeilijk genoeg om heel te blijven.
luciano_borello zegt
En Rupert Stadler maar zeepjes rapen, terwijl de Jetta even opnieuw ‘geconfigureerd’ moet worden.
Rupert heeft straks na elke maaltijd Chinees een uitstoot waar de gemiddelde ‘rechte pijp naar achter’ V8 Yank nog een dikke punt aan kan zuigen.