• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Recordpoging Volkswagen valt in het water

Auteur: RubenPriest, gepost 14 augustus 2018 om 08:45 – 37 Reacties

Afbeelding Recordpoging Volkswagen valt in het waterAfbeelding Recordpoging Volkswagen valt in het waterAfbeelding Recordpoging Volkswagen valt in het waterAfbeelding Recordpoging Volkswagen valt in het waterAfbeelding Recordpoging Volkswagen valt in het waterAfbeelding Recordpoging Volkswagen valt in het water

Recordpoging Volkswagen valt in het water
Door technische problemen.

Het was de bedoeling dat Volkswagen deze week met een gepimpte Jetta een record ging pakken op de zoutvlakte van Bonneville in de Verenigde Staten. Tussen 11 en 17 augustus, in deze periode dus, zou de Jetta gaan knallen tijdens de Bonneville Speed Week.

Het huidige snelheidsrecord staat op 335.503 km/u in de BGC/G-klasse van de Southern California Timing Association. De Jetta wordt aangedreven door een geblazen tweeliter viercilinder, die goed is voor zo’n 500 pk na tuning van Volkswagen en THR Manufacturing. Zoveel pk in een tweeliter motor. “Als dat maar goed gaat” hoor ik je denken. Nou, op dit moment gaat dat ook niet goed. De recordpoging van Volkswagen is tijdelijk in het water gevallen.

Tijdens tests op een dyno bleek de versnellingsbak niet goed te werken. De problemen waren van dusdanige aard, dat Volkswagen noodgedwongen de recordpoging voor deze week heeft afgeblazen. De komende maand gaan technici zich bezighouden met de Jetta. Het is de bedoeling dat in september de recordpoging alsnog gedaan gaat worden. Een concrete datum is niet bekendgemaakt, maar vermoedelijk is dit tijdens het Bonneville World of Speed event, dat tussen 10 en 13 september wordt gehouden. Dit is een kleiner evenement in vergelijking met de Bonneville Speed Week, maar desalniettemin voor Volkswagen de moeite om een nieuwe poging te wagen. (via Jalopnik)

Ook interessant!

  • Volkswagen ID.4 record
    Volkswagen ID.4 record: langste EV roadtrip ooit
  • Video: je uitlaat grondig schoonmaken
    Video: je uitlaat grondig schoonmaken
  • Vernieuwde Jetta
    Vernieuwde Jetta is nu meer premium dan Golf
  • Jetta GLI Blue Lagoon
    Jetta GLI Blue Lagoon is geslaagde hoedtik

Nieuwste artikelen

  • De stationwagon van Dacia komt eraan: dit weten we tot nu toe
  • Video: Achtervolging politie vs Porsche Macan
  • Laadprijzen in Nederland: dit zijn de duurste en goedkoopste tarieven in jouw gemeente
  • De Bentley van Ali B is verkocht: zoveel leverde hij op!
FacebookTweetPinLinkedIn

fail, jetta, record, Volkswagen

Vorig bericht: « Tesla Model 3 verliest bumper een uur na aflevering
Volgend bericht: 80+ auto’s in de fik gestoken door relschoppers [video] »

Lees Interacties

Reacties

  1. jeroen83 zegt

    14 augustus 2018 om 09:05

    500pk uit een 2 liter motor is toch niet veel? Ik vermoed dat het getal niet klopt, anders is dit artikel een beetje raar.

    Login om te reageren
    • RubenPriest zegt

      14 augustus 2018 om 09:08

      @jeroen83: heel erg raar

      Login om te reageren
      • jeroen83 zegt

        14 augustus 2018 om 09:12

        @RubenPriest: 557pk dus toch. Ken de regels van de wedstrijd niet, maar voor een auto geprepareerd voor een recordpoging had ik toch wel het dubbele aan pk’s verwacht.

        Login om te reageren
        • RubenPriest zegt

          14 augustus 2018 om 09:23

          @jeroen83: De BGC/G-klasse staat voor een productie benzineauto. 500+ pk op een voorwielaandrijver is zo’n beetje het maximale qua tractie. Met 1.000 pk op de voorwielen zou je elke versnelling geen tractie hebben, zeker op zout. Voordat je op 300 zit sta je achterstevoren. “Maar dan maak je er toch een vierwiel aangedreven versie van?” Ja dan valt ‘ie dus niet meer in de BGC/G-klasse.

          Login om te reageren
          • jeroen83 zegt

            14 augustus 2018 om 09:30

            @RubenPriest: Thanks! Dit is een waardevolle toevoeging aan het artikel.

            Login om te reageren
          • dirkv zegt

            14 augustus 2018 om 10:17

            @RubenPriest: Met een achterwiel aangedreven auto sta je eerder achterstevoren dan met een voorwiel aangedreven auto, toch? Voorwiel aandrijving, overstuur, rechtdoor glijden… boem.

            Login om te reageren
            • patrick_koning zegt

              14 augustus 2018 om 22:23

              @dirkv: onderstuur*

              Login om te reageren
              • dirkv zegt

                14 augustus 2018 om 23:41

                @patrick_koning: Oeps, je hebt gelijk.

          • elemento zegt

            14 augustus 2018 om 10:49

            @RubenPriest: klopt maar volvo s60 voorwiel met 850pk heb ik wel voorbij zien komen…..

            Login om te reageren
          • wpgt zegt

            14 augustus 2018 om 12:37

            @rubenpriest: Dit heeft toch weinig met een normale productie jetta te maken of zie ik dat nou verkeerd? Op de site van Bonneville staat ook dat het in categorie D valt: modified, niet in catergorie E: production.

            Login om te reageren
      • jeroen83 zegt

        14 augustus 2018 om 09:20

        @RubenPriest: het artikel is trouwens niet raar, maar de zin “zoveel pk uit een 2.0l motor” wel ;)

        Login om te reageren
    • eirmakk zegt

      14 augustus 2018 om 09:12

      @jeroen83: ik heb ook een 2.0 in mijn auto maar geen 500 pk, is het dan raar dat ik vind dat het veel is voor een 2.0l

      Login om te reageren
      • jeroen83 zegt

        14 augustus 2018 om 09:14

        @eirmakk: er zijn standaard productie auto’s die al richting de 400 gaan en in theorie nog een goede levensduur hebben. 500 is echt niet veel voor een recordpoging tenzij ze 200.000 km aan recordpogingen gaan rijden

        Login om te reageren
        • stephane8200 zegt

          14 augustus 2018 om 09:22

          @jeroen83: wij haalden 10 jaar geleden 450pk uit een 2 liter 4G63 en daar werden VLN races van 4-6 uur mee gereden. Ik vind 557pk ook niet superindrukwekkend.

          Login om te reageren
          • willeme zegt

            14 augustus 2018 om 10:26

            @stephane8200: is het ook niet. In principe is het mogelijk om er (tijdelijk) veel meer uit te halen. Zeker voor zo’n hoge-snelheid poging. Ik kan mij herinneren dat de Skoda Octavia vRS waar Richard Meaden zijn record op de zoutblakte haalde flink meer dan 600 pk had. Dus 557 is een beetje weinig dat opzicht.

            Login om te reageren
            • stephane8200 zegt

              14 augustus 2018 om 11:01

              @willeme: de crux zit hem waarschijnlijk in het woord ‘productie’ zoals later toegelicht door @rubenpriest

              Dat beperkt de mogelijkheden. Tractie zal ook een uitdaging zijn maar volgens mij hebben ze ook een soort aanloopje dus dan kunnen ze misschien geleidelijk het vermogen opbouwen.

              Login om te reageren
              • willeme zegt

                14 augustus 2018 om 12:26

                @stephane8200: Nee, het is gewoon niet zoveel in deze klasse. Tractie is het probleem niet echt, ze hoeven niet vanuit stilstand te accelereren. Het gaat puur om de topsnelheid. Zeker met de extra frictie van zout, is extra vermogen wel handig. De enige echt grote uitdaging is de koeling en zorgen dat de troep uit de motor blijft. Maar er zijn zat auto’s in deze klasse met honderden pk’s extra. Stond een jaar of wat geleden in Evo Magazine, verplicht leesvoer eigenlijk ;-).

          • ohoogeveen zegt

            14 augustus 2018 om 10:41

            @stephane8200: ik vermoed dat het meer te maken heeft met tractie dan vermogen. Met 500 pk op die smalle voorbandjes zit je gauw aan het maximum wat ze kunnen hebben

            Login om te reageren
        • gwnbmw zegt

          14 augustus 2018 om 09:50

          @jeroen83: idd, mercedes a-amg bijvoorbeeld. 350pk uit mn hoofd, en 70.000km naar de beurt.

          Login om te reageren
          • SimonMc zegt

            14 augustus 2018 om 17:24

            @gwnbmw: 380 pk ondertussen ( 2de generatie ).

            Login om te reageren
        • vroaaar zegt

          14 augustus 2018 om 13:05

          @jeroen83: met deze Jetta willen ze, volgens deze blog, meer dan 335.503 km gaan rijden… oh wacht, per uur! Da’s bijna half de snelheid van de Parker Solar Probe. Jetta of Jet engine, scheelt maar 2 letters…

          Login om te reageren
  2. drdre1 zegt

    14 augustus 2018 om 09:13

    Volkswagen. Versnellingsbak. ‘nuff said. ? Bring it on, VAG boys! ?

    Login om te reageren
  3. markie123 zegt

    14 augustus 2018 om 09:16

    Het zou inderdaad interessant zijn om een stukje reglement erbij te zetten. Ik zou als VAG zijnde gewoon een ouwe i5 20V uit een schap trekken en daar 1000 pk uit tetteren. Blokken kunnen dat prima hebben en er zijn zat hobbyisten die dat gedaan hebben.

    Login om te reageren
    • RubenPriest zegt

      14 augustus 2018 om 09:26

      @markie123: het reglement is onder meer dat het een productieauto moet zijn. Motorswaps zijn dus niet mogelijk. En 1.000 pk op een voorwiel aangedreven Jetta uit de 2.0 viercilinder peuren is ook geen goed idee.

      Login om te reageren
      • jarnobakker zegt

        14 augustus 2018 om 16:36

        @RubenPriest: mogen ze er wel een xtra olietanker achter hangen.

        Login om te reageren
    • henk_he zegt

      14 augustus 2018 om 09:27

      @markie123: 1000 pk op alleen de voorwielen. Sterkte dan.

      Login om te reageren
      • markie123 zegt

        14 augustus 2018 om 10:08

        @henk_he:

        Quattro / 4motion erin? Zoals ik zei ken ik de reglementen noch de technische mogelijkheden van het jetta chassis niet (en die kan ik hier nu even niet uitgebreid gaan doornemen op kantoor). Maar dank @ Rubenpriest, geen motorswaps (en andere serieuze aanpassingen neem ik voor het gemak aan).

        Login om te reageren
      • markie123 zegt

        14 augustus 2018 om 10:12

        @henk_he:

        Als andere hobbyisten het met 1850 pk kunnen uit een 2.0 FWD, moet VAG het toch ook kunnen als de reglementen het niet onmogelijk maken :) https://www.motor1.com/news/129113/honda-civic-fwd-quarter-mile-record/

        Login om te reageren
        • dirkv zegt

          14 augustus 2018 om 10:25

          @markie123: Lijkt mij ook. Ze hoeven ook niet hard op te trekken, er moet zo hard mogelijk rechtdoor gereden worden op een windstille dag over een super strakke ondergrond.

          Login om te reageren
          • henk_he zegt

            14 augustus 2018 om 16:24

            @dirkv: jullie weten het blijkbaar beter. Sterkte daarmee.

            Login om te reageren
  4. mashell zegt

    14 augustus 2018 om 10:13

    En zelfs in racewagens die notabene over een zoutvlakje rijden hangt de TomTom midden in het gezichtsveld van de bestuurder.

    Login om te reageren
  5. mrdj zegt

    14 augustus 2018 om 11:00

    Absoluut vermogen zegt niks voor zulke recordpogingen, het is veel belangrijker hoe het vermogen wordt afgegeven op de wielen, linair is veel sneller dan in 1 keer een bak vermogen/koppel loslaten. Als het goed is is halverwege September mijn projet ook klaar met om en nabij de 360pk op de voorwielen en dat in een 2 liter daily.

    Login om te reageren
    • dirkv zegt

      14 augustus 2018 om 11:20

      @mrdj: Precies dat!
      Klinkt als een mooi project, om welke auto gaat het?

      Login om te reageren
      • mrdj zegt

        16 augustus 2018 om 09:03

        Offtopic: @dirkv: Saab 9-3 Cabriolet uit 2001 :)

        Login om te reageren
  6. henkhekje zegt

    14 augustus 2018 om 16:25

    Ach, het hele merk hoort in het water te vallen…

    Login om te reageren
  7. deboes zegt

    14 augustus 2018 om 20:59

    Een standaard VAG product met iets meer dan 100 pk, heeft het ook al moeilijk genoeg om heel te blijven.

    Login om te reageren
  8. luciano_borello zegt

    14 augustus 2018 om 21:09

    En Rupert Stadler maar zeepjes rapen, terwijl de Jetta even opnieuw ‘geconfigureerd’ moet worden.
    Rupert heeft straks na elke maaltijd Chinees een uitstoot waar de gemiddelde ‘rechte pijp naar achter’ V8 Yank nog een dikke punt aan kan zuigen.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North