De samenwerking tussen Red Bull en Porsche wordt een interessante. De VAG-dominantie in de F1 lijkt aanstaande.
Je moet stoppen op je hoogtepunt. Vraag maar aan Jim Morrison, Nico Rosberg, Marco Overmars en natuurlijk Honda. Na een dramatische periode van 3 jaar bij McLaren kon het trotse Japanse merk alsnog met een rijderstitel afscheid nemen.
Heel erg leuk, maar hoe nu verder voor Red Bull? Om aanspraak te kunnen maken op de wereldtitel, heb je gewoon een fabrieksteam nodig (of in elk geval fabriekssteun). Als privateer met klantenmotor ga je het sinds 2014 niet meer redden in de F1. Wat dat betreft is de prestatie van Red Bull, Max Verstappen en Michael Masi (aldus Twitter) ongekend.
Red Bull en Porsche
De komende tijd zal Red Bull van de Honda-motoren gebruik maken. De Red Bull Powertrains-divisie zal de verdere ontwikkeling van de motoren voor zijn rekening nemen. Daar zitten overigens een hoop oud-Honda-mederwerkers bij. Maar de Honda-invloeden zijn nog niet weg, of er staat een nieuwe fabrikant te trappelen om in te stappen. In dit geval gaat het om Porsche. Volgens Motorsport Total zijn Red Bull en Porsche er helemaal uit. De twee zijn kennelijk zo verliefd als Max en Kelly en zien een langdurige samenwerking wel zitten.
Sterker nog, de gesprekken moeten dermate soepel zijn verlopen, dat alleen nog goedkeuring van de RVC staat te wachten. Deze groep van roomblanke arische mannen op leeftijd neemt dan de uiteindelijke beslissing. Voor mensen die de Volkswagen Group een warm hart toedragen (eigenlijk iedereen in de commentsectie, dus), is er sowieso goed nieuws.
Integrale Formule 1-Strategie Volkswagen
Want het lijkt erop dat het concern een integrale Formule 1-strategie heeft voor meerdere merken. Zo is Audi al langere tijd in gesprek met McLaren over een samenwerking. Daarnaast is men met Williams ook aan het kijken. Op zich is dat niet verwonderlijk. Op dit moment zitten enkele succesvolle oud-VW-kopstukken op hoge posities in de Formule 1. Zo is McLaren-baas Andreas Seidl de man achter de hegemonie van Porsche op Le Mans. Bij Williams is Jost Capito de grote man, die hiervoor een succes maakte van Volkswagens rallyprogramma en R-divisie.
Dan rest alleen nog maar de vraag: waarom? Simpel, met de relatief beperkte kosten van de F1 tegenwoordig kun je het zien als ‘marketingbudget’. En ja, de F1-auto’s zijn niet elektrisch. Fysiek is het niet mogelijk om 300 km met elektrische auto’s te racen op dit niveau. Daarbij was het fysiek voor kijkers niet mogelijk om een Formule E-race van 45 minuten te kijken. Vandaar dat ze het nog eventjes zo doen.
Meer lezen? Dit is onze prognose voor 2022!
AlbertW zegt
Formule E? Bestaat dat nog? Is er überhaupt iemand die dat kijkt dan..
ghini zegt
McLaren en Audi is wel nog ingewikkeld. Audi zal niet alleen als motor leverancier willen meedoen. Daar komen ook de geruchten van overname vandaan. Maar McLaren racing is meer dan F1. McLaren heeft ook een te grote heritage qua naam om die te laten verdwijnen. VAG wil zoveel mogelijk zekerheid kopen en daarom zijn ze bij RB en McLaren uitgekomen maar ik denk eigenlijk niet dat ze er met McLaren uitkomen.
406_v6 zegt
Nou, das dan het begin van het einde…
pomoek zegt
Het is mij niet helemaal duidelijk of het enkel een kwestie is van RB powertrains doorverkopen aan Porsche of het compleet overnemen van RB als constructeur en het te rebranden als Porsche?
faithnomore zegt
Ik vrees dat ik hier wat meer aan VW/Audi moet denken en minder aan Porsche.
Hoe bizar is het niet dat ze eenvoudigere technologie willen. Hopelijk voor Red Bull zullen ze in F1 wat betrouwbaarder blijken dan hun normale autos.
flyerbunch zegt
Porsche gaat een voordeel hebben met hun onderzoek van synthetische brandstoffen als ze gaan meedoen vanaf 2026. Gaat hopelijk met RB een gouden combo worden!
Loek zegt
Stiekem hoop ik dat de deal op het laatste moment niet door gaat.
De laatste keer dat Porsche een F1-ontwikkelde motor niet wilde verspillen kregen we de Carrera GT :)
Richmond zegt
Hamilton heeft in een interview wél gezegd dat hij een beetje het vertrouwen in het systeem kwijt is en na het seizoen alles een op een rijtje aan het zetten was of het allemaal (de tijdsinvestering) wel waard was. Maar uiteindelijk is echt stoppen nooit een optie geweest.
Secreetie zegt
Sorry even niet over de f1 in dit atrikel maar de toon….
Vooral de onder toon, neem aan geen red bull en max fan. Dat pik ik er tussen de regels door eruit.
En waarom staat er roomblanke arische mannen? Zijn deze mannen dan zo racistisch?
Raar artikel om te lezen