• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Red Bull hekelt Mercedes’ harde bandenlobby

Auteur: jaapiyo, gepost 8 juni 2019 om 16:58 – 14 Reacties

Vowles


Nog meer ragfijn spel.

We willen het liever niet weten als puristen, maar in de autosport worden races vaak net zo goed naast als op de baan gewonnen. De partijen die de clout hebben om invloed op de regelgevers of andere stakeholders uit te voeren, doen meestal precies dat. Zo is het geen wonder dat Ferrari niet graag haar vetorecht opgeeft om eventuele grote regelwijzigingen tegen te gaan. Tegelijkertijd is het ook niet verrassend dat de andere teams er juist wél voorstander van zijn dat Ferrari deze voorkeurspositie verliest.

Je hoeft echter niet per se een expliciet recht te hebben om invloed te laten gelden. Een partij als Mercedes is zo’n grote speler binnen en buiten de F1, dat wanneer het iets wil andere partijen doorgaans luisteren. Voor dit seizoen heeft Pirelli bijvoorbeeld besloten de banden harder te maken. Op zich is dat geen nieuws, noch het feit dat dit (ondanks dat LH44 er vaak over klaagt) vooral ten goede komt aan Mercedes. Helmut Marko vermoedt echter dat dit geen toevallige samenloop van omstandigheden is. Volgens hem heeft Pirelli het gedaan op aandringen van Mercedes zelf, zo laat hij weten aan Sportfair:

At the moment, Mercedes has a huge advantage, thanks to this stupid change with the tires. There are nine teams who have difficulty with it and only one team that knows how to profit from it. The adjustment to the tires came after a request from Mercedes, because they always had blisters. This is how the sport is ruined.

De aluminium hoed is dus nog steeds en vogue bij team rode stier. Onlangs kwam ook al naar buiten dat ze bij Red Bull denken dat Mercedes er op slikse wijze een stokje voor gestoken heeft dat de regels voor 2021 pas in een later stadium bekend werden. Dat gezegd hebbende: nadat Mercedes in 2017 nog een pijnlijke nederlaag leed tegen Ferrari in Monaco omdat het de zachte banden niet aan de praat kreeg in het Prinsdom, noemde Toto Wolff dit eveneens een ‘Italian Mystery‘. Alu hoedjes doen het dus sowieso vaak goed in de paddock. Het feit dat je gek bent, betekent immers niet dat ze je niet willen vermoorden, of zoiets.

Image-Credit: Mercedes via Twitter

Ook interessant!

  • Red Bull kaapt nog meer kopstukken weg bij Mercedes
  • Motorenbaas Mercedes maakt overstap naar Red Bull
  • Red Bull én Mercedes hebben problemen voor 2022
  • Mercedes speelt vals
    BREEK: FIA geeft Mercedes geen gelijk

Nieuwste artikelen

  • BREEK: BMW iX3 komt volgend jaar ook met echte premium
  • Biem! Hoe vaak crasht die Tesla Robotaxi nu eigenlijk?
  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
FacebookTweetPinLinkedIn

banden, Formule 1, Helmut Marko, Mercedes, pirelli, Racing, Red Bull Racing, Toto Wolff

Vorig bericht: « Koop een huis inclusief wat auto’s voor 279 miljoen
Volgend bericht: Special: Lotus Europa S (Type 121) »

Lees Interacties

Reacties

  1. vaakbenjetebang zegt

    8 juni 2019 om 17:02

    “Zij zijn groot en ik is klein, en dat is niet eerlijk!” ~ H. Marko

    Login om te reageren
  2. Erik zegt

    8 juni 2019 om 17:20

    Negen teams hebben hun huiswerk niet gedaan, één team wel.

    Het staat iedereen vrij om met Pirelli te spreken.

    Overigens heeft de FIA de bandencompunds goedgekeurd.

    Dus…… wat is het probleem heer Marko?

    Login om te reageren
  3. harrie zegt

    8 juni 2019 om 17:50

    Logisch, iedereen behalve Mercedes hekelt die nieuwe banden.
    Of omdat Marko het nu zegt, is iedereen opeens wel blij met de huidige overmacht van Mercedes?

    Login om te reageren
  4. acakoning zegt

    8 juni 2019 om 18:06

    Ik geloof dr wel in hoor. Heb gelijk banden vervangen voor Michelin’s.

    Login om te reageren
    • hassani zegt

      8 juni 2019 om 19:49

      @acakoning: Pirelli’s dan toch?

      Login om te reageren
      • 87sandyd zegt

        9 juni 2019 om 09:16

        @hassani: Pirelli maakt herrie

        Login om te reageren
  5. dirkv zegt

    8 juni 2019 om 18:41

    Huilie huilie doen, er wordt vals gespeeld.

    Login om te reageren
    • laptom zegt

      9 juni 2019 om 10:04

      @dirkv: domme, domme opmerking doen

      Login om te reageren
  6. pomoek zegt

    8 juni 2019 om 22:06

    Gordon Murray: “As an F1 car designer I was always looking for an unfair advantage. I still am…”

    Niets nieuws dus.

    Login om te reageren
    • Robert zegt

      9 juni 2019 om 10:22

      @pomoek: inderdaad, niets is mooier dan de grenzen van het toelaatbare op te zoeken. Beter is het echter nog, die grenzen te overschrijden zónder dat de concurrentie (of de FIA, in dezen) dit in de gaten heeft.

      Alleen zó bouw je m.i. anno nu nog een winnende Formule 1 auto.

      Login om te reageren
      • vaakbenjetebang zegt

        9 juni 2019 om 17:44

        @rrrobert: Niet alleen anno nu, zo is het altijd geweest in de racerij en zo zal het altijd zijn. Van stiekeme tractiecontrole in de F1, gemanipuleerde luchtwegers in toerwagenracers in de jaren ’80 tot de 7/8 schaal auto van Smokey Yunick in NASCAR en alles daar tussenin. Valsspelen = winnen, tot je gepakt wordt.

        Login om te reageren
  7. cloverleaf zegt

    9 juni 2019 om 13:28

    Gewoon andere banden leveranciers toe laten en de afmetingen en aero packages limiteren. Dan hoeven de banden ook niet onnodig slechter gemaakt te worden. Klaar

    Login om te reageren
  8. lambowambo zegt

    11 juni 2019 om 12:38

    Lekker zeuren Marko. Als het andersom was geweest had hij gezegd dat de rest beter hun best had moeten doen.

    Login om te reageren
  9. ghost zegt

    11 juni 2019 om 20:35

    Moeilijke kwestie dit.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North