• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Red Bull verdenkt Mercedes van manipulatie

Auteur: jaapiyo, gepost 25 mei 2019 om 14:52 – 34 Reacties

Merc


Ragfijn spel.

Hoewel Charles Leclerc zojuist in de derde vrije training opeens zijn Ferrari op P1 neerzette, moge het duidelijk zijn dat Mercedes ook dit weekend in Monaco weer torenhoog favoriet is voor de zege. Het tekent de absolute dominantie van de Silberpfeile, want de afgelopen jaren was Monaco nog een ‘bogey track’ voor Das Haus.

Dit alles terwijl we in de winter nog goede hoop hadden dat teams als Red Bull Racing maar met name ook Ferrari de strijd aan konden binden met de Duitsers. Niks ten nadele van de driepuntige ster, maar het verhaaltje begint wel een beetje sleets te worden. En als ze dan moeten winnen prima, maar liefst wel nadat we een bikkelharde strijd op de baan zien. Zoals wel vaker hadden we goede hoop dat regelwijzigingen de andere teams dichterbij zouden brengen. Dat bleek echter ijdele hoop, want in plaats van kleiner is het gat alleen maar groter geworden.

In gesprek met Auto-Motor-und-Sport geeft Adrian Newey aan dat hij niet verrast is door deze ontwikkeling. Alles wat er veranderd is aan de regels, is alleen maar goed geweest voor Mercedes. De nieuwe voorvleugel past beter bij hun concept, maar met name de banden zijn perfect voor Merc. Deze hebben een wat harder karkas en een dunner loopvlak. Zoals onze trouwe lezers weten hebben de banden een ideale temperatuur-range waarin ze het beste werken. Ferrari en Red Bull hielden de banden vorig jaar doorgaans ‘aan de onderkant van de window’, waardoor ze wel werkten maar minder snel sleten. Mercedes opereerde met wat hogere temperaturen. Onder andere in Oostenrijk zakten ze daardoor door het ijs.

Dit jaar vinden de banden het lekker om wat extra opgewarmd te worden. Red Bull en Ferrari hebben er daardoor moeite mee de banden überhaupt in ‘de window’ te krijgen en ze daar vervolgens te houden. Voor Mercedes is het echter ideaal: ze hebben veel minder moeite met temperatuur krijgen in de banden en vervolgens minder problemen met slijtage. Zo heeft Pirelli landgenoot Ferrari (en alle andere renstallen) dus eigenlijk een oor aangenaaid.

Het slechte nieuws voor mensen die nog op een snelle kentering hopen: volgens Newey gaat dat lastig worden. Het hele concept van de RB15 is afgestemd op het voorkomen van het oververhitten van de banden. Dat draai je niet zomaar om. Er zijn wel trucjes om wat meer hitte in de banden te krijgen, zoals meer hitte van de remmen erin jassen, maar Newey betwijfelt of dat voldoende is. De enigmatische ontwerper lijkt zijn hoop al gevestigd te hebben op de regelwijzigingen van 2021. Maar ook daarvoor komt hij nu al met een waarschuwing.

De Brit verwacht namelijk dat Mercedes de beste papieren heeft om ook in 2021 weer dominant te zijn. Adrian lamenteert dat ze in Brackley dubbel zoveel mensen op de aerodynamica-afdeling hebben werken als bij Red Bull. Zonder budgetcap betekent dat normaal gesproken dat Mercedes weer een snellere auto kan ontwikkelen dan de rest. Vooral omdat de dominantie dit jaar zo groot is dat Mercedes er al vroeg voor kan kiezen zich te richten op de ontwikkeling van de auto voor 2021. Newey ziet echter ook mogelijkheid om dit voordeel ietwat te reduceren.

De Brit stelt namelijk voor dat de nieuwe reglementen zo laat mogelijk gedeeld worden met de teams. In principe staat dit moment nu op de planning voor juni, maar Newey ziet het liever pas op zijn vroegst in oktober gebeuren. Hier is overigens al een stemming over geweest onder de F1 teams, waarmee we komen op de titel van dit bericht.

Hoewel Mercedes namelijk vóór uitstel van de bekendmaking van het nieuwe reglement richting oktober stemde, is men er bij Red Bull van overtuigd dat de zilveren de zaak manipuleren. Om het uitstel te bewerkstelligen was namelijk instemming nodig van alle teams. Één team stemde tegen, te weten Racing Point. Zij rijden toevalligerwijze met Mercedes-motoren. De rode stieren denken dan ook dat Mercedes team roze heeft geinstrueerd tegen het uitstel te stemmen, zodat het plannetje van Newey niet doorgaat maar Mercedes tegelijkertijd geen ‘bloed aan de handen’ heeft…#intrige.

Ook interessant!

  • Red Bull kaapt nog meer kopstukken weg bij Mercedes
  • Motorenbaas Mercedes maakt overstap naar Red Bull
  • Red Bull én Mercedes hebben problemen voor 2022
  • Mercedes speelt vals
    BREEK: FIA geeft Mercedes geen gelijk

Nieuwste artikelen

  • Citroën komt met een eigenwijze, kleine versie van de ID Buzz
  • Kia EV4, GEWAAGD uiterlijk maakt het een gedurfde keuze #test
  • Bugatti krijgt een keiharde primeur van Rimac
  • Volvo XC60 Executive Edition
    Volvo maakt van de XC60 een heerlijke dikzak
FacebookTweetPinLinkedIn

adrian-newey, Ferrari, fia, Formule 1, Mercedes, Racing, Red Bull Racing

Vorig bericht: « Autoblog advies: sportieve cabrio voor 45 mille
Volgend bericht: Kwalificatie Formule 1: Grand Prix van Monaco 2019 »

Lees Interacties

Reacties

  1. vaakbenjetebang zegt

    25 mei 2019 om 15:14

    Achter iedere boom een vijand, aldus Adrian.

    Login om te reageren
  2. alfapeter zegt

    25 mei 2019 om 15:17

    Paranoïde zeurkousen daar bij Red Bull.

    Login om te reageren
    • SanderB zegt

      25 mei 2019 om 15:49

      @alfapeter: hoezo paranoïde? Je kan moeilijk ontkennen dat de wijziging in het voordeel van mercedes uitpakken. Hij beweert zelf nergens dat mercedes manipuleert dat maakt de pers/autoblog er van. Hij constateert alleen maar

      Login om te reageren
      • alfapeter zegt

        25 mei 2019 om 16:18

        @sanderb: “De rode stieren denken dan ook dat Mercedes team roze heeft geinstrueerd tegen het uitstel te stemmen”
        Beweer jij nu dat dit door de auteur verzonnen is? Ik kan echt niet aannemen dat deze een zulk gebrek aan integriteit zou vertonen.

        Login om te reageren
        • SanderB zegt

          25 mei 2019 om 16:24

          @alfapeter: Kan je de originele quote laten zien waar hij dit zegt? Want nu lijkt het inderdaad op een interpretatie van de auteur

          Login om te reageren
          • alfapeter zegt

            25 mei 2019 om 16:34

            @sanderb: Dat moet je dus aan hem vragen, het is zijn artikel en hij moet dan maar wat hij schrijft bewijzen. Gezien zijn onbetwiste reputatie mag dat geen probleem zijn.

            Login om te reageren
            • jaapiyo zegt

              25 mei 2019 om 19:30

              @alfapeter: @sanderb: de originele bron waarop dit artikel gebaseerd is staat gewoon gelinkt zoals te doen gebruikelijk. Maar vooruit, ik ben de beroerdste niet:

              Red Bull fürchtet, dass Mercedes hier Politik in eigener Sache betreibt. Mercedes hat einer Verschiebung der Regelfestlegung auf Oktober zwar zugestimmt, doch Racing Point ist dagegen. Bei den „Bullen“ ist man überzeugt, dass Racing Point von Mercedes vorgeschickt wird. Eine einzige Gegenstimme reicht nämlich, um die Verlegung auf Oktober zu verhindern.

              Login om te reageren
              • SanderB zegt

                26 mei 2019 om 10:52

                @jaapiyo: overal in het artikel staan quotes van newey die je ook zo overgenomen hebt. Dit laatste stuk wordt door de bron niet als quote neer gezet maar als statement dat red bull dat denkt. Wie van red bull dat is of wat er letterlijk gezegd is, wordt niet duidelijk. Ligt in dus niet aan autoblog maar aan de bron.

      • elemento zegt

        25 mei 2019 om 16:44

        @sanderb: nee dan moet je maar ook fatsoenlijke auto neerzetten. Mercedes geeft het meest uit

        Login om te reageren
  3. KEV9 zegt

    25 mei 2019 om 15:39

    ondertussen is het in de Formule 1 al zover gekomen dat de trainingen spannender zijn dan de wedstrijd zelf

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      25 mei 2019 om 15:50

      @soulmaster:

      Onzin ..
      Het gaat de echte F1 fanboys om welke verslaggever het kutst is ..

      Login om te reageren
      • JanJansen zegt

        25 mei 2019 om 16:02

        @lincoln: en wie de schuldige is dat Max weer niet heeft gewonnen.

        Login om te reageren
      • lithiumion zegt

        25 mei 2019 om 16:10

        @lincoln: de laatste handvol artikelen, lever je weer commentaar op jan en alleman, zonder, zoals altijd, weer een noemenswaardige bijdrage te leveren, of met steekhoudende argumenten te komen. Afgezien van je 2puntjes natuurlijk. Gewoon, uit nieuwsgierigheid; wat is jouw intrinsieke motivatie om andermans meningen en uitspraken non stop ter discussie te stellen? Terwijl er nagenoeg geen toegevoegde waarde is in wat jij te melden hebt, dan alleen abstracte reacties die wellicht humoristisch bedoelt zijn. In welk opzicht dient deze blog jou? Want andersom heb ik je er nog niet op kunnen betrappen? Echt, enlighten me!

        Login om te reageren
        • lincoln zegt

          25 mei 2019 om 16:18

          @lithiumion:

          Watch and learn ..

          Login om te reageren
        • dwfc zegt

          25 mei 2019 om 16:26

          @lithiumion : hij mag zijn vrije mening uiten zolang het niveau niet decimeerd naar een scheldparade. Het is aan jou of anderen om hem literair een pandoering te geven !

          Login om te reageren
          • vroom11 zegt

            25 mei 2019 om 21:48

            @dwfc: wait and see, een laag niveau haalt mr lincoln normaal gesproken best rap.

            Login om te reageren
          • drdre1 zegt

            26 mei 2019 om 08:03

            @dwfc: oei, dan is Lincoln Rozenwater toch aan een upgrade toe, want ik betrap ‘m regelmatig op ’t wegzetten van anderen als bijv. sukkel. Ik denk altijd maar dat ’t een tekortkoming is, gebrek aan stof. Zuurstof mss zelfs ook. ?

            Login om te reageren
        • emping zegt

          26 mei 2019 om 08:56

          @lithiumion: @lincoln vermaakt mij vrijwel elke dag met zijn comments. Dus dat is al 1 goede reden.

          Login om te reageren
  4. mauricerma zegt

    25 mei 2019 om 15:53

    Vorig jaar was de bandenkeuze van Pirelli later in het seizoen ook ineens toevallig steeds in het voordeel van Mercedes, eigenlijk precies hetzelfde verhaal als hierboven geschreven. En plots waren ze weer het betere team. Wel heel toevallig allemaal

    Login om te reageren
  5. stefanvts16v zegt

    25 mei 2019 om 16:08

    Na het lezen van “enigmatische” en “lamenteert” was gelijk duidelijk wie de auteur was van dit artikel…

    Login om te reageren
  6. dwfc zegt

    25 mei 2019 om 16:12

    Yaapiyoo je bent klaar voor een thriller te schrijven, suspens gegarandeerd!

    Login om te reageren
  7. flyerbunch zegt

    25 mei 2019 om 16:25

    Conspiracy theories zijn van alle tijden..

    Login om te reageren
  8. amersfoorter zegt

    25 mei 2019 om 16:38

    Losers hebben een excuus, winnaars hebben een plan.

    Login om te reageren
  9. Dutchdriftking zegt

    25 mei 2019 om 17:04

    Tja je moet de regels heeeel goed kennen.

    Login om te reageren
  10. jeroenwz zegt

    25 mei 2019 om 17:08

    En ik maar denken dat alleen OBB in staat is/was tot een “ragfijn spel”!
    Voor degenen die het interesseren: De Bovenbazen van Marten Toonder…

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      25 mei 2019 om 17:15

      @jeroenwz:

      Ken uw klassiekers ..
      Hat tip ..

      Login om te reageren
  11. ericd zegt

    25 mei 2019 om 17:34

    Of zoals Gary Lineker zei: “het is een spelletje waarbij de bal rond gaat, en aan het eind winnen de Duitsers”.

    Login om te reageren
  12. Davidov zegt

    25 mei 2019 om 17:42

    Huilie huilie.

    Login om te reageren
  13. hape zegt

    25 mei 2019 om 18:55

    Zolang er maar een Engelse coureur en bij voorkeur een Engels team wint zal het de F1 chefs verder een worst zijn.

    Login om te reageren
  14. VeniVidiVici zegt

    25 mei 2019 om 19:20

    Update: Gasly 3 plaatsen terug i.v.m. hinderen Grote Jan. Vettel dus bij bocht 1 in de nek van Verstappen.

    Login om te reageren
  15. z3cabby zegt

    26 mei 2019 om 00:23

    De komende jaren zal er niets aan de hegemonie van Merc veranderen. Waar alle anderen het onderste uit de kan moeten schrapen om bij te benen, rijdt Merc nog vrolijk met reserves.

    Login om te reageren
  16. mpgc zegt

    26 mei 2019 om 08:19

    Het zou goed kunnen dat Mercedes Racing Point heeft ingefluisterd tegen te stemmen. Red Bull zou het niet anders gedaan hebben als men in de zelfde situatie zat. Mercedes is de laatste jaren dominant en dat proberen ze natuurlijk vast te houden. Momenteel profiteren ze ook van het feit dat de “high rake” filosofie van Newey (overgenomen door de meeste andere teams inclusief Ferrari) minder goed lijkt te werken met de nieuwe banden en voorvleugel. Mercedes heeft is altijd een andere koers blijven varen ( vlakker, langere wielbasis).

    Login om te reageren
  17. MaartenD zegt

    26 mei 2019 om 10:00

    Man man man…wat een calimero verhaal. Het is niet eerlijk zij zijn groot en ik ben klein

    Login om te reageren
  18. olivierc zegt

    27 mei 2019 om 11:09

    Het maakt toch allemaal niet uit. ELKE wijziging is in het voordeel van Mercedes gewoon omdat ze het beste (en grootste) zijn. De enige manier om de dominantie van Mercedes te breken is geen wijzigingen doorvoeren. Dan zal de wet van de remmende voorsprong er voor zorgen dat het veld naar elkaar toegroeit.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North