Vanaf de aanstaande Grand Prix van Hongarije zal Red Bull nog dominanter zijn in de Formule 1.
We maken een ongekend niveau van dominantie mee in de Formule 1 dezer dagen. Red Bull heeft de andere teams in de touwen. De eerste tien races van het jaar, werden allemaal gewonnen door de renstal uit Milton Keynes. Onze held Verstappen won acht races en is inmiddels praktisch kampioen. Secondant Sergio Perez ving twee keer de bal op toen Max die een beetje liet vallen. Hij pakte de Grand Prix van Saodie-Arabië en de Grand Prix van Azerbeidzjan. In die races werd Verstappen overigens tweede, dus het is niet dat hij daar door het ijs zakte. De Nederlander maakt een werkelijk ongekend seizoen mee. Men zou kunnen spreken van een belachelijk succes.
Wij Nederlanders vinden het allemaal nog wel leuk, hoewel het ook voor ons wel een beetje begint te vervelen. Maar voor mensen uit andere landen, moet het inmiddels wel erg saai zijn. Max is dominanter dan Schumacher en Hamilton ooit geweest zijn. En dat wil wat zeggen. Ook zij kenden immers seizoenen waarbij ze van niemand werkelijk wat te duchten hadden voor de titel.
Voor de ‘haters’ dan wel liefhebbers van strijd, is er echter slecht nieuws. Auto Motor und Sport weet namelijk dat de RB19 vanaf Hongarije nog weer sneller wordt. Deze keer worden de sidepods aangepakt. Max hintte al op deze update in Silverstone. Naar verluidt is de aanpassing goed voor nog eens 0,2 seconden tijdwinst per ronde. Dat is dus een forse vooruitgang in de Formule 1.
Mocht het inderdaad allemaal zo uitpakken als verwacht, zal Max dus nog dominanter worden. Reden om iemand van de baan te rammen, zal er vanaf P1 vermoedelijk nooit komen. En Perez zal vermoedelijk eindelijk weer eens Q3 kunnen halen. De andere teams lijken ondertussen geen vuist te kunnen maken.
Aston Martin zakt weg. Ferrari is grillig als een Italiaans supermodel met een voorliefde voor Peruviaans marcheerpoeder. Mercedes lijkt de wende niet te kunnen maken na het omgooien van het size zero concept. En nu lijkt McLaren een stap gezet te hebben, maar bleek die in Silverstone toch ook lang niet genoeg te zijn om Red Bull nerveus te maken.
Het team van Max gaat dus ondertussen natuurlijk gewoon door met ontwikkelen. Er is geen reden om het niet te doen, want de reglementen voor volgend jaar blijven gelijk. De aandacht verleggen naar de auto van volgend jaar hoeft dus niet. Want dat zal, in ieder geval bij Red Bull, gewoon een doorontwikkeling zijn van de auto van dit jaar.
Het is dus aan de andere teams om het surplus aan tijd in de windtunnel om te zetten in snellere ontwikkeling op het circuit. Maar voorlopig, lijken ze daar niet in te slagen. Wint Red Bull dan alle races dit jaar? Laat het weten, in de comments!
Johanneke zegt
Zolang max zijn motor niet klapt (of iets anders mechanisch mis gaat) wint RB iedere race. Zelfs vanaf p20 rijdt ie naar 1 of 2 achter perez. Okay niet op Monaco, maar voor de rest. De RB is echt heel goed, en verstappen is in bloedvorm.
pomoek zegt
Nee, maar puur omdat dit een mechanische sport is met een stukje ingebakken oneerlijkheid. De kans dat je 22 races naar je hand kan zetten is bijna 0.
Fruitcake zegt
RB gaat de rest van het seizoen zonder sidepods rijden
harrie zegt
Zou een mooie grap zijn, dat Red Bull met het zero-pods concept aankomt, het wel werkend krijgt en die beloofde seconde per ronde sneller is.
HZW zegt
Ja, Max maakte die opmerking wel, toen gevraagd werd, wat hij vond dat alle teams de Red Bull side pods kopieerde.
Waar Max op antwoordde , wij gaan naar zero sidepods, dan kan iedereen dat weer kopiëren
mashell zegt
Of het Red Bull lukt om alle races te winnen is zo ongeveer het enige wat er nog spannend aan is.
Richmond zegt
In Hongarije wordt, mits het droog blijft, een nieuw kwalificatie format gebruikt om minder banden te hoeven te gebruiken. Het aantal sets voor het hele weekend gaat van 13 naar 11. Verder wordt het in q1 verplicht om met hard te rijden, q2 met medium en q1 met soft.
dawwg zegt
Hopelijk wordt het er een beetje spannender door; voor het milieu hoef je het niet te doen – de milieu-voetprint van volgend jaar is groter dan ooit door de hoeveelheid races, zelf met een slimmere indeling !