Red Bull: ‘We willen Max Verstappen houden’

Auteur: , 41 Reacties

Na zijn debuutjaar vol onmogelijke inhaalacties is Verstappen junior een gewild item geworden in Formule 1, maar een vertrek bij de energiedrankjesboer zit er niet in.

Max verdrinkt erin

Dat zegt Red Bull-motorsportbaas Helmut Marko vandaag in een interview met AM&S. Max heeft zich ontegenzeggelijk in de kijker gereden, waardoor iedere autosportjournalist en z’n moeder niet uitgepraat raakt over transfergeruchten. Zowel Mercedes als Ferrari zouden de 18-jarige coureur (bazenfoto) namelijk een stoeltje willen aanbieden na volgend seizoen. Toegegeven, na die meeting met Wolff zag dat er ook best aannemelijk uit.

Maar Marko trapt even op de spreekwoordelijke keramiekrem door te stellen dat Max voorlopig niet op de markt komt. Op de vraag of andere F1-teams een kans maken om hem binnen te hengelen antwoord hij: “Nee, want we sluiten altijd meerjarige contracten af.” Gevolgd door een diss over hoe iedereen vorig jaar riep dat het gevaarlijk was om een 17-jarige jongen in de F1 te laten debuteren, en iedereen nu achter hem aanzit.

De kans is dus groot dat Verstappen van Toro Rosso doorstroomt naar Red Bull, wat ten koste gaat van Daniel Ricciardo of Danill Kvyat, maar niet naar een ander team verkast. Tenzij er gewoon een transferclausule in Max’ contract staat en er een F1-partij is die genoeg geld biedt. Het blijft business, immers. Hele interview HIER.



41 reacties

Ik hoop dat Renault met een flinke zak geld aanklopt bij Toro Rosso en samen met Max wereldkampioen wordt.
@berlinetta: Precies, Crashtor zijn geld hebben ze bij Renault echt niet nodig. Dus kan best plaats gemaakt worden voor Max.
Contracten hoeven in de F1 niet per se veel te zeggen, mits genoeg geld op tafel gelegd wordt. Maar ik denk dat hij na komend jaar bij STR in 2017 nog wel bij RBR rijdt, dan is z’n 2+1 contract afgelopen en moeten we maar zien hoe het gaat.
Maar zo erg is het niet om bij RBR te blijven. In 2017 wordt alles weer vernieuwd en gaat aero ook weer een belangrijke rol spelen, en laat Red Bull daar nou juist erg sterk in zijn…
@MJB: Met de huidige aero van Red Bull is ook niet veel mis. Het is vooral het gebrek aan power en betrouwbaarheid van de Renault krachtbron dat het team de das om deed.
@Edge: Weet ik. Als daar een Merc of zelfs Ferrari blok in had gelegen had het kampioenschap er zomaar eens heel anders uit kunnen zien. Ik bedoelde meer dat in 2017 aero waarschijnlijk ten opzichte van de motor weer meer invloed heeft dan nu het geval is. Ik denk niet dat Renault qua motor het gat met Merc en Ferrari zo snel kan dichten, dus hopelijk maakt de aero van RBR in 2017 voor Max veel goed.
@Edge: vooral bij renault zie je vaak ontwikkelingen in de f1 snel terug bij de gewone auto’s.
Bij renault gaat het dan jammer genoeg om de betrouwbaarheid, maar toch.
Ze bieden de hedendaagse chauffeur wel de mogelijkheid om je een f1 chauffeur te voelen.
Als je op de anwb staat te wachten…
@g40freak: slechte grap.
@g40freak: niet de beste timing zo na het Laguna aankoopadvies ;)
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
@riddertevoet: ik zou zeggen live with it. Dit is autoblog. Zelf heb ik me ook geirriteerd aan de slordigheid waarmee sommige artikelen geschreven worden. Het is kiezen tussen b.v. Autoweek waar waarschijnlijk wel een redactie actief is en stukken controleerd alvorens te plaatsen, of accepteren dat dit soort slordigheden ons lezers voorgeschoteld word. Enig commentaar heeft geen zin. Sterker nog, hierop is eerder een kinderachtige reactie ala word is met dt te verwachten dan een dank je.
@jackass266: Valt mee, doorgaans wordt er netjes bedankt voor corrigerende reacties.
@jackass266: geïrriteerd*
@jackass266: Dit kind kan dat volledig beamen. Controleert schrijf je met een t en alla met dubbel l. Geen dank ;) AW is waanzinnig goed in gortdroge cijfers en (dus) verder eigenlijk nergens in.
@stephanotis: behalve dan het redigeren van teksten
@stephanotis: heb overigens geen probleem met schrijffouten. Zelf maak ik deze regelmatig. Waar ik dan weer wel moeite mee heb zijn slordigheden. Heb een beetje trots in wat je doet en lees je stukje op zijn minst een maal door alvorens het te plastsen.
mjb via Android app
@stephanotis: Alla? Ik denk toch echt dat hij ‘à la’ bedoelt, als we dan toch aan het mierenneuken zijn ;)
Redbull kan over dat meerjarige contract blijven doorlullen. Maar als Max volgend jaar een goed seizoen weet te rijden zegt dat ook niets meer. Als Max dan graag naar Ferrari kan zal hij dat ook gaan doen ook. Hij zal gewoon giga belangrijk worden voor de sport zelf. En hij zal straks een auto MOETEN krijgen waarmee hij voor de titel kan gaan strijden. Daar zal Bernie anders persoonlijk voor gaan zorgen. Dat is gewoon in het belang van de sport.
@clarkson: Bernie doet inderdaad precies hetzelfde voor Alonso… Ik ga er vanuit dat voordat Max wereldkampioen wordt (als dat ooit) we van Bernie verlost zijn.
@mashell: Maar mclaren heeft alonso beloofd dat hij aankomend jaar wereldkampioen kan worden.
Tuurlijk zit die clausule erin. Dus Max is volgend jaar naar een topteam als RBR blijft sukkelen met dat Renault… eh Tag Heuer blok.
Max, trek aub nog eens een biertje open met Toto Wolf, wegwezen bij die cafeïne gigant.
Natuurlijk willen ze hem houden. Maar als Ferrari hem vraagt zou ik als ik Max was geen seconde twijfelen en verkassen naar Italië.
@trustmeiamanengineer: Natuurlijk niet, maar het is maar de vraag of dat mogelijk is. Red Bull heeft, zoals bekend, de eenzijdige optie voor een derde jaar in het contract van Max opgenomen. Daar zit ongetwijfeld een deadline aan, en zolang die niet verstreken is mag Max niet ergens anders tekenen. Tenzij de boel afgekocht wordt door Ferrari of Mercedes, uiteraard.
@Edge: contracten zijn er om opengebroken te worden ;)
@Edge: RBR een eenzijdige optie, dat houd gewoon in dat zij voor een samen bepaalde streefdatum met Max om de tafel moeten gaan zitten voor een nieuw contract nog voordat Max zich aanbied bij een andere partij. Het wil dus niet zeggen dat Max contractueel VERPLICHT is om bij te tekenen bij RBR. Het is maar net of RBR Max een competitieve auto kan leveren voor 2017. Reken maar dat het Verstappenkamp ook clausules in dat zelfde contract heeft laten opnemen, daar kun je gif op in nemen.
@michael.steel.52012: Sorry, maar jouw omschrijving klopt van geen kant. De optie van Red Bull is geen afspraak dat Max eerst met hen aan tafel moet voor een nieuw contract. Het is een optie die wanneer Red Bull hem licht, het huidige contract automatisch met een jaar verlengt. Die eventuele contractverlenging en de voorwaarden daarvan zijn dus allang besproken toen hij zijn huidige contract tekende, evenals een deadline waarop Red Bull die optie kan lichten. Als die deadline bijvoorbeeld 31 augustus is, dan heeft Red Bull tot die datum om tegen de vooraf afgesproken voorwaarden het contract met een jaar te verlengen. Laten ze die termijn verstrijken, dan kunnen ze Max niet meer verplichten om ook in 2017 te blijven en kan hij dus onderhandelen met andere teams. Voor die datum kan Max dus ook geen contract bij een ander team tekenen, omdat hij niet zeker weet of Red Bull hem dat derde jaar wilt houden.
Marko moet gewoon even zijn kanis houden! Paar maanden terug liep hij nog te janken om F1 te verlaten en nu een beetje macho gaan doen dat Max niet op de markt komt. Nou ik heb nieuws voor je Helmut… Dat maakt Max en zijn management nadat zijn contract afgelopen is zelf wel uit!!! The highest bidder gets him! 😎
Ja, ik snap ook wel dat ze hem niet kwijt willen……
Wat een gezeur over overstappen naar een ander team…

De auto’s en teams van Red Bull zijn prima en ze hebben een gok genomen om in een 16 jarig talentje te investeren. Dat pakt tot nu toe allemaal goed uit, voor beide partijen.

Misschien ben ik ouderwets, maar ik hoop op wederzijds respect en loyaliteit. Gewoon dat contract uitdienen en in gesprek blijven over de toekomst en voorwaarden om met elkaar verder te gaan. Ik ben er van overtuigd dat er dan in de toekomst mooie dingen kunnen gebeuren.

Liever dat, dan heen en weer hoppen naar het team dat afgelopen jaar de beste motor had. Dat blijft toch stuivertje wisselen.

Zo, dat moest ik ff kwijt.
@escort77: Leuk gezegd, maar voor niets gaat de zon op. Kans of geen kans gegeven door RB. Als RBR geen goeie auto kan leveren of kan aantonen met een goed concept bezig te zijn voor 2017, dan is Max vertrokken.
Guido van der garde had ook een contract, maar in de f1 staat dat gelijk aan wc papier als het de managers zo uitkomt.
Ben ik de enige die helemaal niet wil dat ie binnen no time bij een topteam zit? Ik zie liever dat ie zijn kunsten laat zien zoals ie nu doet en langzamerhand meer punten scoort. En op het juiste moment in het perfecte stoeltje gaat zitten en wereldkampioen wordt of in de top 3. Gewoon opbouwen, in plaats van alles gelijk op alles zetten op z’n net 18 jaar…
@stfu: er was eens een best aardige coureur, toevallig ook een jong talent en toevallig ook Verstappen geheten. Die kwam meteen bij een topteam. Kreeg daar niet de kans zich rustig te ontwikkelen en kwam vervolgens in een neergaande spiraal in zijn carriere terecht.
@mashell: Er was eens een best aardige coureur ,toevallig ook een jong talent en toevallig ook…..Oh, nee, die heette Schumacher , die kwam ook bij een topteam en maakte een carierre die zijn weerga niet kent ….Punt?
@norge: Goh… en welke vader kende Schumacher goed? 😉
@VeniVidiVici: Ik neem aan zijn vader?
@norge: Ja duhh… Jos ja!
Blabla… Na komend seizoen is het Raikkonen exit en Maxie erin.
mjb via Android app
@jochempie: Ferrari zet zelden echt jonge rijders in hun auto’s. Max moet zich denk ik wel een paar jaartjes bewijzen. Aan de andere kant, wie weet slaat het nieuwe management daar tegenwoordig wel een andere weg in. Who knows…
Heerlijke topic foto. Max staat daar met zijn droge bek en die scheve glimlach. Geniaal.
Als RB een beetje slim is betrekken ze Max bij de ontwikkeling van de 2017 auto. De kaarten zullen dan opnieuw geschud worden, en laat Max nou net een hele technische jongen zijn. Op z’n Schumacher’s een auto en team om hem heen samenstellen. Dan zou ik lekker bij RB blijven als ik Max was. Maar ja dat ben ik niet. Ben reuze benieuwd wat die regels gaan worden, zeker als ze de auto’s een paar seconden per rondje harder willen laten gaan.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).