Remmen Ferrari 488 verslijten zonder dat je het weet

Auteur: , 27 Reacties

Lekker veilig.

Remmen Ferrari 488 versleten zonder dat je het weet

Moderne auto’s hebben tal van systemen aan boord die je op de hoogte houden over de techniek van de auto. Zeker sportauto’s kunnen uitgebreide info verschaffen. In het geval van een moderne Ferrari kun je via het systeem zien of bijvoorbeeld je remmen aan vervanging toe zijn. Zeker als je de nodige trackdays bezoekt met je Italiaan is het belangrijk om de situatie van de remmen in de gaten te houden.

Er bestaat een kans dat de Ferrari 488 (rijtest) je van foute informatie voorziet. De software van het systeem van Ferrari is namelijk niet helemaal kosjer, aldus de National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA). Ferrari heeft een fout ontdekt bij de 488 en een kleine terugroepactie in het leven geroepen.

Er bestaat een mogelijkheid dat de remmen aan vervanging toe zijn, maar dat het systeem zegt dat de remmen nog helemaal perfect zijn. Een software update zou het probleem moeten verhelpen. In Amerika roept Ferrari 40 exemplaren terug van de 488. Het gaat hier om exemplaren geproduceerd tussen juni en november 2015. In 39 gevallen betreft het de 488 GTB. Slechts één 488 Spider moet ook een update krijgen. De terugroepactie zal begin april worden uitgevoerd.

Hoewel het in eerste instantie niet helemaal duidelijk was of het nu precies om een internationale terugroepactie ging, blijkt dit volgens de ‘Ollandse PR-man wel degelijk het geval te zijn. Echter brengt Ferrari het niet groots in het nieuws, maar laat ze de taak over aan nationale instanties; dit is in ons geval de RDW.

Wie in het terugroepregister van de RDW duikt en de bolides opzoekt, zal zien dat Nederlandse Ferrari’s 488 GTB en Spider ook met het probleem te maken hebben. Het is niet duidelijk om hoeveel exemplaren het precies gaat, maar de wagens worden binnenkort zonder meer teruggeroepen. Nederlandse eigenaren van een 488 GTB of Spider kunnen een brief in de bus verwachten.

UPDATE: het gaat om 10 exemplaren.



27 reacties

Pfff ik krijg al genoeg brieven in de bus!
@unknown32: Zeker van het CJIB…

Dan doet het gaspedaal van je Ferrari het in elk geval nog wel, dat is het belangrijkste.
@moveyourmind: Nee hoor, ik woon in Belgie… maar heb geen Ferrari helaas:-D
Wat een onzin systeem. Als je remmen het niet meer doen merk je dat meteen hoor. Zeker weten.
@e34m5touring: Boem is ho!
@camber24: plons is water
@e34m5touring: remmen is angst!
Ik ben altijd heel zuinig op mn remmen, gebruik ze het liefst zo weinig mogelijk.
Net als mn spiegels, als je er niet in kijkt verslijten ze ook minder snel!
@bierbuik: in doubt, flat out.
@bierbuik: Zeker ook met je knipperlichten net als menig BMW rijder.
@e34m5touring: inderdaad! En wat is nou de moeite van een korte visuele inspectie naar een paar rondjes trappen? We worden lui van al die electronica.
Maak die enveloppen dan wel even rood zodat ze opvallen tussen al die blauwen.
@babybenz: ..en paars-witte van CJIB..!
Ruim twee jaar nadat het in productie verholpen is worden klanten over een remmenprobleem ingelicht?
@mashell: Al die garagapaardjes worden blijkbaar niet zo veel gebruikt.
@daihatsucuore: garagepaardjes*
@daihatsucuore: of Ferrari is gewoon niet zo snel…
Aannemende dat de desbetreffende voetballer/DJ de Ferrari niet gecrasht heeft voordat er genoeg kilometers op staan om de remmen te doen slijten.
Beetje liefhebber steekt af en toe ‘ff zijn kop in de wielen om de remblokken even zelf te checken. Maar de meesten zullen toch zo weinig rijden dat slijtage bij de beurten worden afgevangen.
@trustmeiamanengineer: ja dat denk jij echt? Dat ze gaan kijken hoe de remmen zijn? Die rijden erin zetten hem weg en gaan een maal per jaar naar de garage en daar moeten ze maar kijken. Zo werkt dat
@trustmeiamanengineer: Ik verwacht niet dat dat met de 488 het geval is. Een F12 TDF als garagequeen met een goeie 20 km op jaarbasis kan ik me voorstellen, maar wandel eens een stukje door bijvoorbeeld London, je wordt er doodgegooid met Dj’s, rappers en ander volk in hun ‘optisch’ getunde Ferrari’s 488 en Lamborghini Huracan’s. Een beetje eigenaar maakt toch wel een 10k km in het jaar met zo’n ding lijkt wel.
Ik heb op mijn fiets ook remschijven. Het komt zo allemaal toch wel heel dichtbij!
Dan was dat vibratiealarm van Audi zo een gek idee nog niet.
Als ik een klant een paar basisbeginselen probeerde ui te leggen vonden ze al dat ik hun verveelde.
Als je bij het remmen het idee krijgt in iets geels van de NS te zitten, dan weet je ook genoeg.
Bij mijn Astra hoor je gewoon een irritant krassend geluid als ze versleten zijn. En dat zonder software update!
Alhier een directlink naar de terugroepactie: https://kenteken.tv/rdw-terugroepregister-details.php?refcode=MGP180137 zoals gepubliceerd door RDW en waarvan Kenteken.tv aka ikke een webpagina omheen heb gebouwd
De meeste van die wagens wordt nooit op het limiet gereden. Zelfs de snelweg zien ze weinig. Het centrum van A/R’dam waar ze niet harder dan 20 rijden lijkt het mij niet zo gevaarlijk + die remmen zuillen ook niet versleten zijn van dat soort stukjes.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).