Een Fiat 500 Beach Bomber of een Castagna-schepsel is leuk, maar ook heel Italiaans. Dat ga je als chauvinistische Fransoos natuurlijk niet rijden. Een Renault 4-strandwaggie daarentegen...
De Renault 4 is misschien wel de meest legendarische Franse alleskunner ooit. De auto, die een ontzettend lange productiespanne kende, blinkt vooral uit in veelzijdigheid en je moet flink je best doen om hem stuk te krijgen. De auto heeft het voordeel dat er nul elektronica aan boord is, en wat je niet hebt kan ook niet stuk gaan.
In de jaren ’60 kwam Renault (via dochterbedrijf Sinpar) met de 4 Plein Air op de proppen. De naam zegt het al: dit was een Vier zonder dak, die zich moest meten met de Mehari van concurrent Citroën, eveneens een cultauto.
Behalve Sinpar bemoeiden tal van andere carroseriebouwers zich met de Renault 4. Zo maakte het helaas inmiddels ter ziele gegane Heuliez in 1980 een Renault R4 Decouvrable décapotée, en zijn er ook afbeeldingen beschkbaar van een Renault 4L Ghia Jolly.
Het vrolijke strand-exemplaar dat bauke123 in de haven van St. Tropez spotte heeft hier nog het meeste van weg, maar we durven onze hand er niet voor in het vuur te steken dat Ghia inderdaad verantwoordelijk is voor de auto. Wat wél als een paal boven water staat, is dat het een leuke en frivole klassieker is. Bekijk de foto’s op junk de l’automobile!
15 reacties
Yep, alleen nog steeds geen flikker waard, zelfs niet in Frankrijk
Vergeet de Kever, de DS de Fiat 500, deze twee hadden voorwielaandrijving (dat sucks, vandaar dat ongeveer 90% van de moderne auto;s er mee is uitgerust) en lieten beiden, op geheel eigen en NAvolgbare wijze zien hoe onze auto uiteindelijk zou worden, deze door zijn vijfde deur en de MINI door zijn vaak geprezen volwassen rij-eigenschappen.
Waar de MINI het over een sportieve boeg gooide, liet deze kleine Fransoos half Europa zien hoe praktisch en goedkoop een echte familie auto kon zijn.
En weet je, eigenlijk zijn de meest dood gewone auto’s vaak het meest bijzonder.
En ja ik wil hem, nog liever dan het bijbehorende Super-Jacht, dat huur ik wel !
(voor 1 dag dan he)
je begrijpt het, klaar uit !
Ik heb er wel iets mee, een stukje jeugdsentiment.
Zoals jij uit een Opel nest komt stond mijn wiegje in een viertje.
Ik vergeet ook nooit meer hoe hard de Franse Gendarmerie met die dingen door de bossen op Le Mans joegen.
Dat was echt met geen enkele moderne auto bij te houden.
En ja, die paraplu pook is iets typisch Frans, de Eend had hem ook evenals de 6 die mijn ouwe heer na zijn viertje kocht.
Wat je nu ook niet meer ziet is dat de motor achter de vooras ligt met de bak naar voren.
Als de accu leeg was kon je hem met de sleutel van de krik aanslingeren.
http://static.diary.ru/userdir/1/6/3/6/1636117/74034138.jpg
Hier zie je die stang met de bak waar jij aan refereert, leek me leuk voor de leken.
Overigens ben inderdaad grootgebracht met Opels en Toyota’s, maar voordat mijn opa overstapte op Toyota heeft hij heel lang Citroën gereden. Alles van Eendjes en Dyane’s tot een DS en een CX. Dus stiekem heb ik wel wat Franse auto’s in mijn bloed zitten. Zolang het maar van voor midden jaren ’90 is tenminste.