
De kleinste EV van Volkswagen om auto’s als de Renault 5 te lijf te gaan krijgt steeds meer vorm en heeft nu ook een naam, als concept dan.
Die ultra-goedkope EV van Volkswagen, die komt echt. Ook al loopt de precieze timing nog wat uiteen, de ID.2 zit er nu echt aan te komen nadat we al een tijdje geleden kennis mochten maken met de concept genaamd ID.2All. Nu er een heel arsenaal aan spotgoedkope EV’s recent ten tonele trad, moet Volkswagen ook aan de bak. Het merk wil zich wapenen tegen de Hyundai Inster, Citroën ë-C3 en vooral de Renault 5.
Volkswagen ID.1
Dat wordt dus belangrijk, niet alleen om een vuist te maken tegen deze auto’s en meer. Ook omdat een EV van circa 20.000 euro gewoon een mooie manier is om elektrisch rijden betaalbaar te maken. Die ID.1, zo gaat hij heten, moet je dus in de gaten houden. VW gooide al onderstaande teaser de wereld in, maar we krijgen nu nog meer beeld, gratis en voor niks.

Volkswagen komt namelijk net als bij de ID.2 met een concept om de ID.1 voor te tonen. Bij de ID.2 was dat middels de ID.2All. Zo gaat ‘ie niet heten (het wordt simpelweg ID.2), maar houd deze naamstrategie in je achterhoofd. De conceptversie van de ID.1 krijgt namelijk een soortgelijke naam: IDEvery1. Net als bij de ID.2All een verbastering van het nummer in de rangorde om tot een soort ‘hij is voor iedereen’-statement te komen.

Schetsen
Nou gaan we niet beweren dat je er enorm veel aan hebt als je zekerheden wil hebben over het productiemodel, maar er is nu een voorproefje voor de Volkswagen ID.1. Het merk deelt namelijk de ontwerpschetsen voor het concept. Dus dit wordt nog tammer in conceptvorm en dan nog een keer tammer in productievorm. Geeft niet, want qua details hebben we nu wel een beeld. De lichtsignatuur zagen we al in de teaser, dat wordt een soort zwarte balk met de lampen aan beide uiteinden. Niet uniek, wel modern. Qua algehele vormgeving wordt het een compacte hatchback, ook dat is in lijn der verwachtingen.

Aan de achterkant zou je zelfs een vleugje Up! kunnen zien, met een kofferbak die één grote glasplaat is. Het wordt toch wel een beetje de spirituele opvolger van een Up! qua positionering. Niet geheel onlogisch.
Spannende tijden dus voor Volkswagen. De ID.1 lijkt op papier een topper in de moderne wereld, maar we moeten nog zien hoe veel ervan ook waar blijkt te zijn.
Ik zie vooral wielen.
Dat wat daar tussen gefrommeld is, moet dus de ID1 voorstellen?
En banden met maatje 305 mm breed. Dat moet de auto een stoer uiterlijk geven ws. en een signaal richting petjes dat er een toekomstige favoriet aankomt.
Het wordt dus gewoon een soort Lupo met een ander front en (iets) grotere wielen.
Dit soort tekeningetjes zegt doorgaans zo verdomd weinig…
Het ziet er beter uit, dan wat ze tot nu toe hadden laten zien, als toekomstig iD.1 of iD.2.
Wordt de ID.1 niet de tegenhanger van de Twingo EV en de ID.2 de van de 5 EV? 🤔
Ja absoluut een Käfer…
Neem een Duitse pkw, een en al plagiaat.
Ziet er heel leuk uit zo. Ik zou het zeker niet erg vinden als mijn auto er zo uit zou komen te zien. Hopelijk kunnen ze iets met solid state accu’s voor deze kleinere modellen, om zo de actieradius omhoog te pompen naar mooie waardes.
Een reële werkelijke range van 400+ Km zou wel heel leuk zijn in combinatie met Solid State Accu’s.
Schets ziet een mooi uit, rendering van de voorkant al iets minder indrukwekkend. Denk dat de Renault 5 overtuigender is. Afwachten.
Als er Dacia in de grill had gestaan had ik het ook geloofd…Bij vw zijn ze volledig de pedalen kwijt lijkt me, als je de keuze hebt tussen dit of een renault 5, dan is de keuze snel gemaakt. De enkelingen nagelaten die eerder voor vw gaan want het is Duits en “premium”…
too little, too late.
Als dat een “snele” reaktie is op de R5, dan zal het best goedkomen met de kwaliteit…
Welke heritage koppelt VW aan dit ding?
De Lupo 3L, welke nauwelijks verkocht werdt?
Of de Polo Slowmotion?
Zo land de marketeers proberen autos te verkopen, welke de klant niet naar vraagt blijf je achter de trends aanlopen..
Ik denk de VW fox! Wat een verkoop topper was dat!
Het is nu nog een schets…juist, dan loop je echt enorm achter de feiten aan. Voordat dat ding in productie is heeft Renault al een half miljoen 5’jes verkocht. Wat natuurlijk prima is want leuke auto om te zien.
Ik zie ze ook steeds vaker in het verkeer verschijnen, die 5’jes.
Vandaag kwam ik weer een witte tegen.
Ach ziet er niet bijzonder uit, gewoon prima ding , niks mis mee. Gewoon VW .