Renault Clio R.S.18 is speciaal voor F1-fans

Auteur: , 29 Reacties

De meest complete Clio R.S.

Fans van de Formule 1 opgelet! Renault komt met een speciale uitvoering van de potente hatchback. Op basis van de Clio R.S. 220 EDC Trophy lanceert Renault de Clio R.S.18. De Fransoos is met zijn kleurstelling een knipoog naar het Renault Sport Formula One Team.

Naast zijn kleur is de Clio R.S.18 te herkennen aan speciale badges en zwart uitgevoerde logo’s. Vanbinnen enkele koolstofvezel elementen en een alcantara stuurwiel. Aangezien de gelimiteerde hatchback is gebaseerd op een bestaand model is het recept voor de rest wel bekend. Oftewel een 1.6-liter turbo viercilinder levert 220 pk en 280 Nm koppel. De motor is gekoppeld aan een zestraps automaat met dubbele koppeling. Daarnaast komt de Clio R.S.18 met een uitlaatsysteem van Akrapovic.

Renault heeft nog geen prijzen voor de Clio R.S.18 bekendgemaakt. Ook is niet duidelijk hoeveel ze er gaan maken. De Franse autofabrikant wilde alleen kwijt dat de Clio R.S.18 in beperkte oplage van de band zal rollen.



29 reacties

Krijg je ook dezelfde betrouwbaarheid ingebouwd? Net echt!

(zo, het inkoppertje is vast gemaakt)
@Gulli: dat inkoppertje past ook echt bij de particuliere Renault’s. Ik weet niet of ze nu nog zo zijn maar een paar modeljaren terug hebben ze echt rommel geleverd. Alles wat er op zat ging een voor een stuk. En dat bij bijna alle modellen
@kennone: Niet overdrijven. M’n pa heeft nog een paar jaar de beruchte Laguna 2 gereden zonder dat er noemenswaardige issues mee waren. Alleen een afgebroken ventiel bij het oppompen van een band.
Leuk die bandenspannings sensoren alleen hadden ze er best even bij mogen zeggen dat de aluminium ventielen ongeveer net zo sterk zijn als de nog niet vervangen heup van m’n 92 jarige buurvrouw.
@torsen: De heeft je pa veel geluk gehad. Heb diverse klanten gehad die na 8 maand non stop gezeik maar een C5 namen. Met als absoluut ‘hoogtepunt’ een man die letterlijk meer km’s op de leenauto had gezet dan op zijn nieuwe Laguna. Die auto is door de lease teruggegooid naar Renault en daarin was ie niet alleen. Was zelfs zo erg dat een aantal leasemaatschappijen de Laguna3 niet eens opnamen in het programma voordat er was bewezen dat de betrouwbaarheid omhoog was gegaan.
@e34m5touring: Daar twijfel ik ook niet aan hoor. Genoeg rampverhalen gelezen over de Laguna 2.
Maar om dan gelijk te zeggen dat bij alle Renaults van een paar generaties terug alles wat er op zit stuk gaat. Vind ik lichtelijk overdreven.
Zelfs bij het meest rampzalige model kun je nog goeie treffen.
@torsen: Zeker waar. Wees blij dat hij een goeie had. Verder prettige auto’s hoor, comfortabel. Maar helaas was hij destijds wel de uitzondering ipv de regel.
@e34m5touring: Het heeft een hoop kopzorgen bespaart inderdaad. Maar het was inderdaad een comfortabele boot zo’n grand tour en nog fraai om te zien ook.
De Laguna 3 is wel gelijk de andere kant op doorgeslagen qua betrouwbaarheid.
@torsen: Ja die was heel betrouwbaar maar een stuk minder aantrekkelijk. Die vond ik als GT nog wel aardig overigens, die blauwe kleur enz. Maar dan zat je gelijk weer aan de zwaardere motoren vast geloof ik. Maar dan kreeg je wel dat 4control ofzo met 4wiel sturing. Laguna coupe vind ik dan wel weer erg mooi. Zou ik nog wel een keer willen.
@e34m5touring: Dat ben ik volledig met je eens. Schitterende wagen de Coupe.
Maar ik zou hem zelf niet zo snel overwegen op de één of andere manier.

Misschien als ik iets ouder en wijzer ben.
@kennone: 190.000 km and counting en de Mégane heeft vrijwel uitsluitend regulier onderhoud en wat vervangende slijtage delen gehad.
@kennone: hoeveel heb je er gehad?
Een Clio R.S. 220 EDC Trophy met spiegeltjes en kraaltjes.

Gemiste kans Renault. Zie:
https://icdn-1.motor1.com/images/mgl/96nJb/s1/2016-renault-clio-rs16-paris-motor-show.jpg
@torsen: Inderdaad, dat had hem moeten worden. Zeer indrukwekkend ding.
@torsen: ik zag laatst nog een Mégane RS (van de generatie met die gekke eendenkont) staan in deze geel/gouden kleurstelling met geblokte f1 stickers op de voorbumper. Die kleur blijft gewoon enorm gaaf en al helemaal voor een special de beste keuze.
@coffeecup: foto?
@bmwfreak038: Ik heb van die bewuste auto geen foto gemaakt, maar ik bedoel deze: https://www.autojunk.nl/2016/08/renault-megane-rs-230-f1-team-r26

Blijft mij toch tot de verbeelding spreken…
@coffeecup: ik heb liever die daarop volgende overigens heeft een vriend van me er 1 met 320 pk.
@bmwfreak038: ja die lijkt me nog beter. Maar mijn punt is dat deze kleur ook bij een 10 jaar oude RS nog tot de verbeelding spreekt.
@coffeecup: klopt het is een top kleur evenals dat rood wat je vaak op de nieuwe Clio’s en Mégane’s ziet.
@torsen: de gele is 10x beter inderdaad!
@bmwfreak038: Mocht dit sarcasme geweest zijn.
De RS16 concept had de 2.0 en handbak uit de vorige Megane RS (275pk). Aangepaste ophanging voor onder andere om torque steer tegen te gaan en aangepaste ophanging achter. Vergrootte spoorbreedte voor en achter en remmerij etcetera.
Snelste Renault op de ring (al weet ik niet zeker of dit theoretisch is). Niet dat dat nou echt belangrijk is maar waarschijnlijk ook de leukste Renault.
@torsen: nee is geen sarcasme ik vind in alle opzichten de gele mooier zowiezo op het oog.
Ik weet niet of Renault onlangs nog naar hun F1 auto heeft gekeken, maar die kleurstelling is toch heel anders…
https://cdn-3.motorsport.com/images/amp/0mPQqDg6/s6/f1-renault-sport-f1-team-rs17-launch-2017-renault-sport-f1-team-rs17.jpg
Waarom niet een duo tone zoals Peug heeft gedaan met de 308GTI. Want als ik deze tekst niet had gelezen had ik de link tussen de F1 auto en de Clio nooit gelegd.
Niet echt een bijzonder speciale uitvoering van verder wel een leuke hothatch. Dat had beter gekund Renault.
Clio 1.8… met een 1.6 motor 🧐
@audir8v10: R.S.18 lieverd, niet 1.8 ;)
@E34M5Touring: oh hihi oeps
@E34M5Touring: ohohohoo lieverd🙊
Als dit een voorteken is van de livery van de nieuwe F1 wagen van Renault, wordt dat toch een armoedige bedoeling.

Verder vind ik het net als de heren hierboven een gemiste kans. Men had best een gelimiteerde productieversie van de R.S. 16 concept mogen maken. Volgens schamen ze zich bij Renault ook een beetje voor dit armoedige pakketje. Zo erg zelfs, dat ze de Renault-logos maar hebben laten meespuiten in de hoop dat we niet zien dat dit ooit door Renault is uitgebracht.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).