• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Renault Clio RS Cup – Bommetje voor het circuit

Auteur: robbie, gepost 1 oktober 2012 om 23:06 – 31 Reacties

Renault Clio RS Cup


Wat een stiekemerds bij Renault! Wij dachten dat ze alle varianten van de nieuwe Clio hadden meegenomen naar Parijs, maar deze raceversie van de Clio RS hadden ze nog even verborgen gehouden. Gelukkig hebben we nu foto’s en specs voor jullie.

Tijdens de World Series by Renault meeting op Paul Ricard afgelopen weekend mocht Carlos Tavares (COO Renault) met de Clio RS 200 EDC over het circuit scheuren.

Onder de motorkap ligt dezelfde 1.6-liter viercilinder turbo met 200 pk/240 Nm als in de straatversie die we in Parijs zagen. Uiteraard heeft de Clio RS Cup wel een grotere achtervleugel voor meer downforce en is er een rolkooi ingebouwd.

Schakelen door met flippers aan het stuurwiel, want een handbak heeft de Clio RS immers niet meer. Als volgend jaar het nieuwe Eurocup Clio seizoen van start gaat zal deze auto voor het eerst in actie komen.



Ook interessant!

  • Project Clio VI
    Project Clio VI voorbode nieuwe Renault Clio?
  • Niet eerder leverde een Renault Clio V6 zoveel geld op
    Niet eerder leverde een Renault Clio V6 zoveel geld op
  • Zo onsterfelijk is de Renault Clio II
  • Vooruit met die Clio V6
    Deze überdikke Renault Clio V6 kan binnenkort van jou zijn

Nieuwste artikelen

  • Hoeveel zakelijke youngtimers zijn er eigenlijk?
  • Duurste Nissan van Marktplaats kan er maar eentje zijn
  • WTF: Invalidenplek rondom auto geverfd, parkeerder krijgt toch boete
  • Autoblog-lezer bezoekt prachtige verzameling
FacebookTweetPinLinkedIn

carlos-tavares, clio, clio-cup, clio-rs, Racing, Renault, wit

Vorig bericht: « Chinees restaurant verwerkt roadkill in eten…
Volgend bericht: Citroën C6 is definitief uit productie [updated] »

Lees Interacties

Reacties

  1. bsxc2 zegt

    1 oktober 2012 om 23:10

    Blijft een gedrocht.

    Login om te reageren
  2. W115 zegt

    1 oktober 2012 om 23:10

    met zijn kleine wieltjes en enorme kop lijkt het wel een espace racer

    Login om te reageren
    • Brutus zegt

      1 oktober 2012 om 23:19

      @W115: Het is stiekem ook een eerbetoon aan de Espace F1 concept, maar daar wil Renault gewoon geen vergelijkingen mee maken ;)

      Login om te reageren
  3. generalmotors zegt

    1 oktober 2012 om 23:15

    Gewoon zo lelijk dat je dat nog uit wil brengen als autofabricant

    Login om te reageren
    • potver7 zegt

      2 oktober 2012 om 07:15

      @generalmotors: Ik zie nu regelmatig nieuwe Clio’s rondrijden bij de importeur in Schiphol-Rijk – en ik moet zeggen dat het echt geen lelijke auto is hoor. Beter dan de vorige in ieder geval.

      Login om te reageren
  4. bullgod76 zegt

    1 oktober 2012 om 23:21

    En waarom dan weer een 5deurs versie, net als bij de straat versie?
    Een hothatch hoeft niet praktisch te zijn PUNT

    Login om te reageren
    • robbie zegt

      1 oktober 2012 om 23:27

      @bullgod76: er bestaat geen 3-deurs Clio dus kan er ook geen 3-deurs Clio RS zijn.

      Login om te reageren
      • bullgod76 zegt

        1 oktober 2012 om 23:34

        @robbie: Dat is dus al de grootste fout die ze daar bij Renault kunnen maken.

        Login om te reageren
        • robbie zegt

          1 oktober 2012 om 23:48

          @bullgod76: ze zullen ongetwijfeld naar de kosten gekeken hebben. Het ontwikkelen van een 3-deurs variant zal ongetwijfeld niet opgewogen hebben tegen de extra verkopen.

          Vanuit dat oogpunt bekeken is het heel slim van Renault.

          Login om te reageren
  5. btracing zegt

    1 oktober 2012 om 23:23

    Anders is dat even een ontzettend gaaf karretje! Niets mis met de kleine Franse bommetjes op wielen heeuurrrrrrr :-D!

    Login om te reageren
  6. nickds zegt

    1 oktober 2012 om 23:28

    Mag hopen dat deze clio iets goedkoper wordt dan de 180k (Exc.) die de Peugeot R5 ( waarschijnlijk) gaat kosten. Deze clio heeft misschien 60 pk minder maar kost hopelijk ook 150k minder.

    Login om te reageren
  7. dutchiehd zegt

    1 oktober 2012 om 23:55

    Van mij mogen ze de huidige clio RS laten staan, he liefst zelfs nog die van voor de facelift.

    Login om te reageren
  8. lamborgfan zegt

    2 oktober 2012 om 06:38

    Jeetje wat een zeikerds.. Autobloggers willen spannend design, weer niet goed.. (hadden ze maar niet teveel van de vorige clio afgeweken! ):) eeuh.. Nee, dan krijg je dus vag!

    Ik vind het best wel een grappig dingetje om te zien!

    Login om te reageren
    • spellingscontrole zegt

      2 oktober 2012 om 07:39

      @lamborgfan: heerlijk, zeiken in de vroege ochtend. Wat een gedrocht. De juiste verhouding tussen spannend en mooi heeft Renault nog niet gevonden, kijk maar naar de Renault Wind. Een scheet in je gezicht is nog mooier.

      Login om te reageren
    • pjotr zegt

      2 oktober 2012 om 10:32

      @lamborgfan: Autobloggers willen spannend design maar rijden allemaal wel in een VAG-gebakkie ;-)

      Login om te reageren
  9. rufctr01 zegt

    2 oktober 2012 om 06:42

    De Clio RS is mooi! Zou gaaf zijn om eens wat meer Franse bommetjes op de weg te zien.

    Login om te reageren
  10. rsvbf1 zegt

    2 oktober 2012 om 07:59

    slechte herrineringen aan Paul Richard vorig weekend

    Login om te reageren
  11. civicfk3 zegt

    2 oktober 2012 om 08:25

    afgelopen weekend de nieuwe Clio op de autosalon goed bekeken maar overal wordt weer met hoogglans lakken gestrooid in het interieur. Zoals plekken waar de raambediening en de deurhendel zit, plekken die gegarandeerd gaan krassen. Zelfs een plastic inleg stuk in het stuur is hoogglans.

    Login om te reageren
  12. imdoctorbob zegt

    2 oktober 2012 om 08:34

    Dit lijkt me de circuit versie. Ben benieuwd hoe die rijdt, de vorige was echt geweldig klein karretje en bijna onverwoestbaar. Ondanks de updates kwa vermogen was de vorige Clio helaas toch niet zo snel als de nieuwe Mini’s. Hopelijk weten ze er nog wat meer snelheid uit te krijgen, maar denk dat met 200 pk (minder als de vorige) dit niet veel gaat schelen.

    Jammer dat Renault geen 3-deurs uitbrengt, want die is per definitie toch geschikter als race autos.

    Trouwens de vorige Clio Cup had ook geen handbak. Weet iemand of hier een nog steeds een DSG bak in zit, of een meer conventionele ‘sequential’ bak zoals in de vorige.

    Login om te reageren
    • civicfk3 zegt

      2 oktober 2012 om 08:40

      @imdoctorbob: vorige geen handbak? eehhh heb ik iets gemist? ook de autoweek database geeft aan dat de vorige Cup gewoon een handbak was/is.

      Login om te reageren
      • imdoctorbob zegt

        2 oktober 2012 om 11:42

        @civicfk3: Er is inderdaad een ‘cup’ optie op de straat versie. Die heeft inderdaad enkel een handbak.
        In dit artikel gaat het over de Clio Cup, wat enkel een circuitauto is. Dus: gestript, rolkooi, slicks, veel strakker onderstel etc etc. Die hebben volgens mij allemaal gewoon een Sadev sequentiele bak van de “fabriek” af.
        http://www.renaultsport.com/CLIO-CUP,906.html
        http://www.clio-cup.nl/auto

        Persoonlijk vind ik een sequentiele bak (met pook) makkelijker, sneller maar ook leuker schakelen dan een gewone handbak.

        Login om te reageren
  13. smoked zegt

    2 oktober 2012 om 09:20

    Die voorkant valt in de categorie:

    “Ik kijk slaperig”.

    Login om te reageren
  14. bozothenutter zegt

    2 oktober 2012 om 09:21

    de vorige racer had een Sadev sequentiele bak…is wel een handbak…maar dan anders

    Login om te reageren
  15. bozothenutter zegt

    2 oktober 2012 om 09:23

    Oh en het is een dual clutch transmission (geen VAG dus geen DSG)

    Login om te reageren
    • imdoctorbob zegt

      2 oktober 2012 om 11:48

      @bozothenutter: Heb je daar een linkje van dat het zo is? In dit artikel spreekt men enkel over flippers, en dit kan ook prima met een sequentiele bak. Ik vraag het alleen omdat namelijk amper raceauto’s zijn met een DCT bak.

      Login om te reageren
  16. jrk68 zegt

    2 oktober 2012 om 09:50

    Ze hebben zich er te makkelijk vanaf gemaakt met de nieuwe.
    Waar de huidige RS een duidelijk dikkere auto is, heeft de nieuwe alleen andere bumpertjes Nee dan zie ik liever een veld van deze….

    Login om te reageren
    • SimonMc zegt

      2 oktober 2012 om 17:40

      @jrk68: Behalve dat die 2 eerste geen RS-en zijn :p ( ik weet het, het is kommaneuken)

      Login om te reageren
  17. s38b36 zegt

    2 oktober 2012 om 13:21

    Lelijk of niet lelijk: de Clio RS is voor een fwd auto een leuk hok om lekker mee te vegen over een circuit. Als je ziet wat Renault op dat vlak te bieden heeft voor haar klanten, daar kunnen de meeste autofabrikanten een puntje aan zuigen…

    Login om te reageren
  18. eddyclio zegt

    2 oktober 2012 om 16:34

    Wat betekend EDC?

    Login om te reageren
    • spellingscontrole zegt

      2 oktober 2012 om 18:21

      @eddyclio: Dat is de automatische versnellingsbak met dubbele koppeling van Renault.

      Login om te reageren
    • nibor zegt

      3 oktober 2012 om 00:20

      @eddyclio: EfficientDoubleClutch geloof ik.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North