“We willen geen wedstrijd aangaan om de grootste actieradius op één batterijlading”, zegt Renault.
We vallen maar meteen met de deur in huis: de nieuwste elektrische Renault krijgt een actieradius van 600 kilometer. Dat is minder dan de elektrische Scenic, maar dat moet toch genoeg zijn voor het dagelijks verkeer, nietwaar? Nou nee. We hebben het hier niet over een auto, maar over een vrachtwagen. Voor de beeldvorming: een doorsnee dieseltruck met een volle tank moet 1.000 kilometer wel halen.
De huidige Renault E-Tech T vrachtwagen komt maar 500 kilometer ver. De vooruitgang van 100 kilometer is te danken aan een nieuw ontwerp van de aandrijflijn. Alle onderdelen van de power unit – elektrische motoren en transmissie – worden samen verpakt op een achteras. Daardoor komt er meer ruimte op langsliggers. De vrijgekomen ruimte wordt benut voor extra batterijen.
Actieradius is niet het doel
Ook andere elektrische vrachtwagens lijden onder een veel kleinere actieradius dan de trucks met plofmotor. De Mercedes eActros haalt ruim 500 kilometer en de Tesla Semi komt 643 kilometer ver met een volle batterij. Volgens Renault en de andere merken gaat het bij deze EV’s niet om de actieradius op een volle batterij, maar om de kilometers die je per dag kunt maken. Daarbij wordt dus de tijd van het opladen opgeteld bij de uren die je onderweg bent. Zo komt de Mercedes 1.000 kilometer ver per dag, de Tesla Semi 923 kilometer en bij de Renault 700 kilometer.
Renault loopt ondanks de nieuwe technologie dus achter op de concurrentie. Hier zegt het bedrijf niet mee bezig te zijn. “We willen geen wedstrijd aangaan om de grootste actieradius op één batterijlading. Te grote batterijen beperken het laadvermogen, verhogen de totale bedrijfskosten en vergroten de ecologische voetafdruk”, zegt Emmanuel Duperray. Hij is de vice-voorzitter Electromobility van Renault Trucks.
Duperray legt zijn vinger op nog een zere plek: het prijsverschil tussen elektrische en vrachtwagens op fossiele brandstoffen: ”Een elektrische vrachtwagen is van nature duurder dan een voertuig met verbrandingsmotor. Daarom moeten we het concept van CO2-arme logistiek blijven optimaliseren om de kosten per kilometer te verlagen.” Grappig, dit is precies wat elektrische auto’s straks in Nederland ook te wachten staat.
tortuga zegt
Nog een kleine vraag. Gaat het om een bakwagen of voor de combinatie trekker oplegger? Want dan is de eActros en elecktrische T van Renault Trucks de juiste vergelijking. Tenzij je het hebt over de trekkers. Dan is de Tesla en de nieuwe eActros wel duidelijk anders vanwege de opbouw. Verder ben ik benieuwd naar de nieuwe Actros vanwege er al gesproken is van effectieve range van 600km (bijna) met 40TON combinatie.
Bas Leesberg zegt
Het gaat inderdaad over de nieuwe elektrische T.
schuimbekje3 zegt
hahaha… dat is een kleutermanier om met je beperkingen om te gaan…
nee, wij gaan NIET mee met een beetje range, wij besluiten dat 150km meer dan genoeg is..
feit is natuurlijk wel dat mijn franse auto’s op brandstof al een beperkte range hadden totdat ze bijtankt werden door de anwb of rac… op voltjes is dat niet veel beter… e208 had al na 3 maanden een defecte omvormer, de renault had al bijna meteen een defecte bms… dus nog brakker dan mijn tesla, en dat is erg knap… grappig dat mijn chinese auto’s nog steeds geen enkel probleem hebben gehad, terwijl eentje nu al 5 jaar oud is.
pier zegt
Ik weet niet wat jij met je auto’s doet maar zowel de Franse benzine , diesel als elektrische auto’s die ik heb gehad hadden geen problemen.
mashell zegt
Als je een e208 hebt en de omvormer is nog niet kapot dan hoef je geen staatslot meer te kopen, je hebt al je geluk al opgebruikt.
Joris24 zegt
Je moet denk ik vooral naar efficiëntie willen streven. Dus zoveel mogelijk kilometers met zo weinig mogelijk accu. 600 km klinkt al veel beter dan een aantal oudere generaties EV’s, maar in de praktijk is dat bij deze buitentemperaturen en 130 km/h alles behalve 600 km.