• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Mercedes grijpt terug op klassiekers voor nieuwe EV’s

Auteur: Bas Leesberg, gepost 25 november 2024 om 12:35 – 12 Reacties

Retro-EV’s moeten de Mercedes EQ-lijn doen vergeten.

Met bijna 140 jaar geschiedenis heeft Mercedes een behoorlijk portfolio opgebouwd. Van de Benz Patent Motorwagen tot aan de 500E, de G-Wagon en meer recent, de EQ-lijn. Dat laatste ging niet helemaal zoals gepland. Zelfs Mercedes moest toegeven dat de EQ’s pijn doen aan de ogen. Vandaar ook dat de plannen voor de elektrische modellen van Mercedes gewijzigd zijn. Wat er in de plaats komt voor de EQ-lijn vertelt Benz-baas Ola Källenius.

De eerste aanzet om elektrische Mercs op hun benzinevarianten te laten lijken, is al ingezet met de nieuwste G-klasses. Daarmee volgt Mercedes het (goede?) voorbeeld van BMW. Maar Mercedes wil binnenkort nog wat verder gaan. Het uiterlijk van de elektrische auto’s moet meer gebaseerd zijn op oude Mercedessen.

”Vanaf 2026 veranderen we definitief de ontwerptaal. Onze EV’s zullen visueel meer gebaseerd zijn op het ‘klassieke’ Mercedes-ontwerp en zullen daardoor onmiskenbaar op een Mercedes lijken”, vertelt Källenius aan Auto Bild. Daarmee volgt Mercedes het voorbeeld dat Renault heeft gegeven met de elektrische 5, aanstaande 4 en Twingo. Welke oude Benzjes het voorbeeld moeten gaan geven voor de nieuwe EV’s blijft nog even geheim. De aanstaande CLA maakt hier overigens nog geen onderdeel van uit. Deze nieuwe zilverpijl moet volgend jaar al in productie gaan.

Welke retro-EV’s moet Mercedes bouwen?

Als Källenius geen duid in het zakje wil doen, dan doen wij dat samen wel voor hem toch? Zou het bijvoorbeeld niet tof zijn als Mercedes de A-klasse terug zou brengen en zou concurreren met de Renault 5, ID.2 en andere elektrisch hot hatches? Of de terugkeer van de 190E Evo-II? Persoonlijk zou ik een nieuwe 560 SEC (C126) wel zien zitten. Ik ben benieuwd welke elegante Mercedes jij nieuw leven in zou blazen.

Ook interessant!

  • Mercedes cancelt ontwikkeling van EV Toppers
  • Mercedes investeert volle bak in de plofmotor!
  • Mercedes EQG komt deze maand (maar heet géén EQG)
  • Oei, wat een lelijke Mercedes-Benz

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

Elektrisch, ev10daagse-2024, Klassiekers, Mercedes, mercedes-benz, mercedes-eq

Vorig bericht: « Hè? EU wil nu ineens EV-samenwerking met China
Volgend bericht: Renault gaat bij EV’s niet voor de grootste actieradius »

Lees Interacties

Reacties

  1. faalhaas zegt

    25 november 2024 om 12:56

    Ik had gehoopt dat ze weer onverwoestbare vierkante repareerbare hokken gingen maken.
    Een voortrekkers rol op duurzaamheid.

    Maar nee, ze willen het alleen dat uiterlijk geven.
    Jammer weer!

    Login om te reageren
    • ghost zegt

      25 november 2024 om 18:44

      Ik weet nog dat ik ooit bij Nederlands kunstofproducent rondliep en het gesprek inging op tennis wat ik jarenlang had gespeeld. De expert aldaar vertelde dat er tennissnaren waren die nooit braken, maar ja, als je zo’n goed product lanceert, koopt niemand ooit nog een keer een nieuwe na verloop van tijd…

      Login om te reageren
  2. Martijn E. zegt

    25 november 2024 om 13:01

    W123 of W124. En dan de stationwagons aub.

    Login om te reageren
    • Robert zegt

      25 november 2024 om 14:08

      Mijn gedachte. Ik ben er wel eens oriënterend mee bezig geweest, want in zo’n auto kun je nog aardig wat accucellen in kwijt. De grootste uitdaging is het vinden van een harde, roestvrij exemplaar, en dan liefst iets waar de optielijst redelijk compleet is aangevinkt (als in airco, abs, elektrische raambediening en -spiegels, standkachel). De km-stand maakt wel minder uit, maar een hoge km-stand heeft soms wel weerslag op de staat van het interieur.

      Het enige wat me tegenviel zijn de kosten. Los van de kosten van een donorauto is een budget van 30 tot 35 mille wel een minimale vereiste. Goedkoper kan uiteraard wel, maar dan eindig je met een EV met een actieradius van 100-150 km.

      Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      25 november 2024 om 14:46

      Beiden geniaal. Kom maar door. Met 5 pitter diesel?

      Login om te reageren
      • Robert zegt

        25 november 2024 om 15:43

        Als je een zware (zescilinder) diesel- of (V8 )benzine uitvoering kiest al basis, dan heb je in ieder geval een goede basis om het hoge koppel van (een) elektromotor(en) kwijt te kunnen.

        Login om te reageren
    • MarcoM zegt

      25 november 2024 om 17:39

      Mooi

      Login om te reageren
  3. RiKe zegt

    25 november 2024 om 13:05

    Toch leuk dat men steeds vaker teruggrijpt naar de jaren 80/90 qua auto styling. Dat is in mijn ogen ook niet zo gek, de auto’s van toen hadden tenminste nog een eigen stijl en karakter. Tegenwoordig zien de auto’s (en dan met name EV’s) er vaak hetzelfde uit. Of een bluf-suv, of een zeecontainer, of een opgeblazen condoom.

    Login om te reageren
  4. suheyl zegt

    25 november 2024 om 13:28

    De C126 idd! Of de C124. Of allebei!

    Login om te reageren
  5. geenidee1975 zegt

    25 november 2024 om 13:46

    Dat moet boven alles de W126.045 (SEC) zijn. Man wat heeft die lijn nog veel ‘milage’ om door te ontwikkelen naar varianten van deze tijd. Ook als EV.

    Login om te reageren
  6. rikv99 zegt

    25 november 2024 om 13:57

    YES! Return of the Mercedes Vaneo? Of de C sports coupe? Of een volledig elektrische Unimog?!

    Login om te reageren
  7. throwingstars zegt

    25 november 2024 om 14:36

    Bij de lancering van de EQS vond ik het een lelijk ding. Afgelopen weekend zag ik er echter een staan en ik besefte dat ik hem eigenlijk best aantrekkelijk vond. Gewenning? Design te ver zijn tijd voor bij de lancering? Wie zal het zeggen, maar de puzzelstukken leken ineens in elkaar te vallen voor mijn ogen.
    (de EQE en de SUV-versies van zowel EQE als EQS vind ik trouwens nog steeds wel hondslelijk, om van de Maybach-varianten nog maar te zwijgen).

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North