Er is in 2024 veel te kiezen als het gaat om een elektrische auto, maar van welke krijg jij het warm?
Slechte actieradius, tegenvallende prestaties, langzame laadtijden. In de afgelopen jaren zijn er veel ontwikkelingen geweest waardoor elektrische auto’s op alle vlakken sterk zijn verbeterd.
Ik kan me voorstellen dat je zegt ‘geen enkele’ als antwoord op de vraag. Maar die vrijheid geef ik je niet. Het is tenslotte de EV 10 Daagse 2024, dus hop we gaan shoppen voor een dikke elektrische auto. Een lezersvraag met een hoofdrol voor de EV.
Het aanbod is enorm gegroeid. Van een schattige Renault 5 tot de facelift van de Porsche Taycan en Audi e-tron GT. En wat te denken van het blik opengetrokken Chinese elektrische auto’s? Inmiddels kun je elke dag wel een Xpeng of BYD spotten op de Nederlandse wegen, de vraag is er. Onder Nederlanders blijkt vooral de Tesla Model Y en Volvo EX30 in trek.
Om zelf af te trappen moest ik echt goed nadenken. Het aanbod is zo ruim dat een hapklaar antwoord hebben lastig is. Tenminste, voor mij. Misschien heb jij al je droom elektrische auto als poster boven je bed hangen. Of nog beter, in de garage staan.
Ik ga denk ik voor de nieuwe Porsche Macan 4S Electric. Waarom? Een elektrische supersportwagen zie ik niet zitten. Of ordinairder gezegd, ik vind ze geen hol aan. Een razendsnelle elektrische auto met 500, 600, 700 pk (of meer) is niet mijn cup of tea. De praktijk leert dat die super krachtige EV’s helemaal niet zo denderend zijn om te rijden. De instant snelle acceleratie is eerder een recept voor migraine dan dat ik er lol aan beleef.
Nee, doe dan maar gewoon een praktische Macan die goed stuurt, hoog genoeg is om over drempels te knallen, snel zat en er kan nog zooi mee ook. Wel in een PTS-kleurtje (Ultraviolet van de 991 GT3 RS), want anders is het ook zo saai. Check onze rijtest met de elektrische Macan.
De hamvraag van deze lezersvraag, wat is volgens jou de meest begeerlijke EV van dit moment?
kilum zegt
Een Rimac
Als dat net telt dan maar een Taycan
Benny_Weisz zegt
Geen enkele!!
rollingstoned zegt
“De hamvraag van deze lezersvraag, wat is volgens jou de meest begeerlijke EV van dit moment?”
Nou, da’s niet zo moeilijk, de Maserati GranTurismo Folgore.
ericc zegt
Mijn keuze ook!
Fernando zegt
Dat is een hele mooie EV, ja zonder twijfel de mooiste EV van het moment
Hans zegt
Renault 5
audirs3 zegt
Lotus Emeya, op afstand gevolgd door de Macan en Q6
audirs3 zegt
Oh en natuurlijk de Ioniq 5 N !
torsen zegt
Voor mij de Taycan Sport turismo. De enkele keren dat ik die zie rijden maakt het ding me altijd hebberig.
str8six zegt
Pininfarina Batista
janboel zegt
Hang er vanaf hoe je de vraag benaderd. Als petrolhead geen… Als tech enthousiast is er maar 1 merk die ver voor de troepen uitloopt, Tesla. En dan een willekeurige Plaid model.
Motomoto zegt
Volvo EX90. Moet er wel in passen met het gezin.
italia007 zegt
Qua uitstraling toch echt wel de Zeekr 01 of Taycan, hoeft ook niet per se de snelste variant te zijn
Gele Koplamp zegt
EV… Hmm, dan de Eccentrica V12
mashell zegt
Meest begeerlijke? Dat is nog altijd de Audi E-tron GT.
M2_lover zegt
Alpine A290 of komende Mini e JCW
Robert zegt
De nieuwe R5 is een plaatje, maar dat is denk ik vrij voor de hand liggend.
Een ander model, wat inmiddels al enkele jaren rond rijdt, is de Ioniq 5 van Hyundai. Bij dat ontwerp is er met een schuin oog en een goed gevoel voor traditie gekeken naar de aloude en vaak verguisde (maar wel door Bertone ontworpen) Hyundai Pony. Je ziet de Ioniq 5 geregeld rijden en ik blijf het een mooie, praktische en relatief betaalbare EV vinden.
maxidyne zegt
Lucid Air, zeer stijlvolle wagen. Geen lompe SUV of cross over. De enige wagen waar ik mijn RS2, R129 en E46 op zou willen inruilen.
MarcoM zegt
Kia EV9, daar past een auto ambulance achter met een 100kwh aggregaat (grapje), maar wel mooi om een auto mee te vervoeren plus 7 man (zie filmpje van Marco Degenhart “Marco’s moderne Welt).
Robert zegt
Marco is een geweldig gepassioneerde autoliefhebber. Persoonlijk volg ik alleen zijn Halle77 kanaal, maar het siert hem dat hij niet alleen de muurbloempjes uit de oldtimer- en youngtimer era redt èn rijdend probeert te houden, maar ook het nieuwerwetse spul niet schuwt.
MarcoM zegt
@Robert: dat merkdealers hem benaderen om te testen, dat wil wel wat zeggen. De meeste autovloggers praten de dealers een beetje naar de mond terwijl Degenhardt en zijn vrienden eerlijk hun ongezouten mening geven, positief en ook negatief.
vopo zegt
Renault 5 en als prijs geen punt is de Audi e-tron GT-RS.
Robert zegt
Hoe kon ik de Audi e-tron GT toch over het hoofd zien? Misschien vanwege het feit dat deze ver buiten mijn budget ligt…
Maar eerlijk is eerlijk, bijzonder fraai is deze zeker.
erwingrunn zegt
Denk toch dat ik dan voor de Maserati GranTurismo Folgore ga.
Loek zegt
Audi e-tron GT, blijf het een mooie auto vinden en als daily klinkt dat als best een fijne optie.
kniesoor zegt
Op basis van de combinatie range, prijs en efficiency zou het een Moddel Drie worden. Maar met lange tanden, op dit moment nog geen trek in een EV.
V.w.b. de hier geconfigureerde Macan : vind een wat tammere kleur (donkergroen/-blauw) beter bij het soort oto passen, Ultraviolet is echt een 911 RS-kleur.
tjorque zegt
Echt warm van quasi geen enkele. Terwijl ik er wel graag eentje wil.
De model S (met of zonder dekentje) wil ik wel maar kan ik niet betalen. (En ik ben de laatste tijd ook minder geneigd om Musk te sponsoren).
Voor de A6 e tron geldt dat helaas ook. Klein plusje omdat het een break is, klein minnetje omdat tesla het EV gedeelte waarschijnlijk veel beter voor mekaar heeft. BMW i5 is te duur en te lelijk. Voor zo’n lelijkerd ga ik me financieel niet stressen…
De id.7 is een dure Passat, veel te dure en helaas ook niet mooi. Verder zou het wel passen voor wat ik zoek.
De EV6 is teveel suv naar mij zin en ook niet mooi. Verder wel een ok EV denk ik.
De Y en de 3 zouden wel in m’n budget kunnen passen, maar de een is de lelijk de andere mss net te klein. En ik ook hierbij werkt mijn aversie voor Musk wat tegen.
De R5 vind ik leuk maar ik heb geen plek om twee auto’s te zetten, en dat heb ik wel nodig om de huidige te houden voor vakantie (want R5 te klein).
Dus ik hoop rustig verder op een EV met Superb afmetingen en een Jag Sportbreak look…
kevinbergwerff zegt
Lotus eletre
kniesoor zegt
Zeker een fraaie optie, misschien wel de mooiste EV die momenteel te koop is. Maar wat (te) prijzig voor ‘t leuk.
sizedoesmatter zegt
Toch echt wel de Nissan Leaf: straalt alles uit wat ik niet wil ;-)
Maar serieus; ik kijk uit naar de e-Twingo. Die zou een Spring-prijs combineren met wèl design en wat meer auto.
petroldrinker zegt
De gene die het snelst in de brand vliegt na productie…. Voor mij is er niet 1 begeerlijk
GJZ zegt
1: Maserati Folgore modellen, 2: Tesla Model S Plaid, 3: Lucid Air.
GJZ zegt
1: Maserati Folgore modellen, 2: Tesla Model S Plaid, 3: Lucid Air.
racerx zegt
Ik kan er geen opnoemen, maar ik volg de denkwijze van Ruben wel: doe dan maar iets bruikbaars, een nette station als de nieuwe Audi A5 Avant. Hoeft geen snelle uitvoering te zijn, voor de liefhebberij liever iets anders erbij.
racerx zegt
Ah, de A5 is de benzinevariant van de A4 volgens mij… moet je nagaan hoeveel verstand ik ervan heb. De A6 e-tron Avant dan aub, aangezien de A4 e-tron volgens mij nog niet officieel gepresenteerd is.
erik911 zegt
Een 70’er 911T bij Joop Stolze vandaan, met €9000,-conversie naar “Full electric” en gáán…!
kareljansen zegt
I5 touring. Genoeg ruimte en range. 340pk is voor mij voldoende
vodgen zegt
Ik heb een maand geleden de nieuwe Porsche Macan besteld. Dus voor mij de Macan.
550maranello zegt
De e-Up van mijn vrouw. Lekker compact, altijd snel bij stoplicht en veel ruimte voor boodschappentassen op de achterbank.
Andreivierfunf zegt
De Urban Arrow.
mascusfan zegt
Qua rijden? Geloof me, de Polestar3.
Over dit model en dit merk laat Autoblog overigens niets inhoudelijks horen helaas. Geen idee waarom niet, want als rijdersauto een van de en voor mij de auto om te kiezen (elektrisch dan)
Lynkesoep zegt
Inderdaad. Ik heb er een, rijdt heerlijk. Nu nog de software een beetje verbeteren en dan is ie perfect.
reactief zegt
Een ID.Buzz camper van Outbase
mashell zegt
Een beetje een outsider maar zeker begeerlijk.
Richmond zegt
Model S en X plaid..R5, 208-e
Rohrl-fan zegt
Voor mij de BMW i5 Touring met zowat alle op comfort gerichte opties aangevinkt. Doe maar Individual kleurtje Daytona Violet van de E34 M5 met rood/zwart interieur.
rogerzz zegt
Makkie: de Audi A6 e-tron in Avant vorm. De i5 touring is wat minder fraai en de A6 is technisch iets beter.
Niks tegen de EV als technologie, maar waarom maakt 90% ze opzettelijk lelijk. Hoge SUV’s met soms blauwe accenten, futuristische meuk, doe mij gewoon een ‘normale’ station met prima range.
Koen willem zegt
Maserati granturismo bliksem
pyrat zegt
Lucid Air Sapphire of Porsche Taycan GTS Sport Turismo
Captain zegt
Rolls Royce spectre. Misschien wel het enige merk dat elektrisch nog beter is dan met V12. Handling en geluid zijn onbelangrijk in tegenstelling tot comfort, stilte en koppel.
mashell zegt
Raar dat de Spectre pas zo laat genoemd wordt.
grandmasterb zegt
Liever de Hongqi, kost 5-6 keer minder dan een RR Cullinan, rijdt bijna hetzelfde en is veel fraaier.
BMWbankier zegt
BMW i4, waarom? Elke EV is emotieloos en is gewoon vervoer van a naar b, echter een i4 weet een Petrolhead als mij nog redelijk te bedaren.
dolledries zegt
Audi E-tron GT
janesh zegt
Blijft over de BMW iX natuurlijk,, CW 0,25, 1 op 5 gem, naar benzine omgerekend 1 op 35 en met mijn 1700 kg caravan er achter 1 op 3 elektrisch of ong 1 op 22 benzine.
caprio zegt
Een gele Renault 5
Gulli zegt
BMW M140xi
Jazeker, let op de i, de elektrische hot hatch die BMW waarschijnlijk nooit gaat maken maar wel fantastisch zou rijden. Beter dan elke ‘m’-gerelateerde iX1 zou kunnen worden.
I Love Porsche zegt
Om te zien vind ik de Audi E-Tron GT nog altijd een van de meest indrukwekkende EV’s (Sorry Porsche, de Taycan is gewoon niet zo dik of mooi). Behalve in wat Tesla’s en hybrides heb ik weinig rij-ervaring met EV’s, dus op dat vlak zou ik het zo niet weten. Weet wel dat ik niet snel een Tesla zou kiezen. Wat een treurnis zo’n interieur. Ik ken gymzalen met meer sfeer.
814Diecast zegt
Ik begeer een EV, zoals ik een nieuwe wasmachine begeer:
– het ding moet het 10-15 jaar doen
– alle zooi van het hele gezin moet er in passen
– de was moet schoon worden voor zo laag mogelijk verbruik
– een zo gunstig mogelijke aanschafprijs
– graag fysieke knoppen, zonder wifi geneuzel en keuze menu’s
– welke tint wit en welk merk maakt niet uit: ze zijn allemaal 60×60, rechthoekig met een glazen deur.
benvan zegt
McMurtry Spéirling
grandmasterb zegt
De duurste Zeekr 001 is heel wat fraaier dan een Taycan, rijdt snel en erg goed volgens de testen en kost veel minder.