Ach, het is toch slechts een Frans merk.
Maar het is natuurlijk niet leuk voor de betrokken partijen. Renault heeft het zeer zwaar met de wereldwijde recessie en deze moeilijke tijd drukt zwaar op de resultaten van de Franse autofabrikant . Het bedrijf zag vorig jaar een groot deel van de winst verdampen en maakte vandaag bekend dat de doelen voor 2009 “onbereikbaar” zijn geworden.
Als gevolg zou Renault de volgende-generatie Laguna gaan cancellen en zich wellicht helemaal uit het “hogere” segment trekken. Productie van de huidige Renault Laguna loopt tot najaar van 2011 en de fabriek zou daarna gaan overschakelen op de productie van bestelauto’s (ook leuk), zo schrijft het Britse Autocar vandaag. De betreffende fabriek (Sandouville) bouwt ook de zeer populaire Vel Satis en de onvolprezen Espace MPV, van deze twee modellen zullen we waarschijnlijk geen opvolger gaan zien.
PSA en Renault krijgen een goedkope lening van 3 miljard als ze hun fabrieken in Frankrijk open houden. Topman Carlos Ghosn verwacht echter dat het personeelsbestand van Renault dit jaar met negenduizend personen zal slinken tot 120.000 werknemers, onder meer door natuurlijk verloop en vrijwillige ontslagen.
joah zegt
Station is toch altijd mooier dan de sedan bij dit soort auto’s
MurcieBoy zegt
wat een onzin!!
Martin zegt
Een station is ook altijd mooier de sedan ziet er van de achetrkant zo lelijk uit.
Rayner zegt
Hoe zit dit dan voor nissan?
gilein brouwer zegt
dus die coupe hadden ze eigenlijk niet eens hoeven uitbrengen. om die vel satis en espace zal ik geen traan laten maar als ik dan lees dat de eventuele opvolger van de laguna (als ie er komt) een verbouwde samsung sm5 wordt!!!
dat kan toch niet!! kijk maar naar die koleos!! dat is ook een verbouwde samsung en dat ding is me toch een partij lelijk. zeker van binnen. de kop van dit artikel klopt helemaal!!! renault is going down. zo zonde!!
gerjan zegt
als ik kijk na bovenstaande foto’s vind je het dan gek dat er weinig verkocht word?
renaultfreak zegt
Als het er zo naar uit ziet kunnen ze ook beter de nieuwe scenic schrappen. Want die ziet er gewoon niet uit… En als ik me niet vergis is de koleos ook niet zo’n verkoop topper.
Ik hoop voor het merk dat ze er weer bovenop komen. Als dat lukt zullen er ongetwijfeld na de recessie weer “grote” renaults komen. Ik hoop ook voor ze dat ze zich nu eens een beetje gaan ontwikkelen in de wereld van electische auto’s en hybrydes.
EnzoR zegt
Jammer voor Renault.. strax is t F1 team ook weg
Jesper zegt
Hebben ze sinds lange tijd eindelijk een coupé, cancellen ze die modellijn…
Zonde :?
freek zegt
@gilein brouwer:
“verbouwde samsung”??? leuk hoor als je een verhaal probeert aan te vullen met mooie uitspraken, maar dit is toch wel een beetje een vreemde vergelijking, dacht je niet?
renaultfreak zegt
@freek
Ja de logo’s zijn verbouwd, en met geluk ook de radio/navigatie en climaat control. Maar daar zal het wel bij blijven!
renaultfreak zegt
@ gerjan,
Laat me drie keer raden jij rijd een volkswagen?
Jeroen zegt
Die sedan is echt heel erg lelijk, toch vind ik het jammer van die coupé. Die ziet er nog wel leuk uit
mrtn zegt
@ Renaultfreak
Over smaak valt niet te twisten. ;) Maar als ik eerlijk moet zijn vind ik alles vanaf de huidige Laguna verschrikkelijk bij Renault. De Laguna kijkt zo school als een mongool met de verlichting aan en de Megane is één en al geblubber van gezwel. Alleen de Clio wil er bij mij prima in.
Tim zegt
Wat een onzin dit, die Laguna is net op de markt. Dat ze Vel-Satis schrappen is logisch maar de Laguna en de Espace… Geloof er niets van
kees zegt
niet de nieuwe laguna word is een verbouwde samsung sm5
maar de nieuwe safrane is een samsung sm5
maar die word niet in europa verkocht.
en ik kan er niet mee zitten dat de laguna weggaat de eerste generatie was goed
maar de 3 volgende niet!!!
VivelaFRANCE! zegt
NEEEEEEEEEEEEEEE!!!!!!!!!! Wat een afschuwelijk nieuws, juist het luxere segment van Renault begon het steeds beter doen! Ik kan dit echt niet aanhoren… Wat verschrikkelijk!
Lenny zegt
Ach het is toch een slecht Frans merk.
Citrofiel zegt
Wat een nieuws. Zolang het nog niet definitief is, is er nog hoop. Toch heb ik nu al een rot gevoel in de maagregionen (en ik ben niet ziek :P ). Renault doet me toch wat. Godverdomme… Sorry hoor… Het is niet eens Citroën, maar ik voel me toch betrokken, en vooral genaaid. :cry: Blijven hopen! Positief blijven! :?
@ renaultfreak; Als ik me niet vergis is Renault (met dank aan Nissan?) juist vrij ver op elektrisch gebied. Daarom is zij ook partner van dat wereldwijde elektrische-auto-project. (kan niet op de naam komen)
peter zegt
en maar lekker doorgaan met je F1 team…..
Thibaut zegt
kan niet geloven dat er geen volgende espace komt, dat is een van de iconen in de auto industrie
Hubert zegt
Helaas wordt de huidige Laguna zelfs bij Renault zelf, als een flop beschouwd.
En er zijn al meerdere projecten bij Renault opgeschort en gecancelled.
gilein brouwer zegt
@freek
nou dat lees ik hier hoor
http://nieuws.auto.nl.msn.com/msn/msn_nieuws.php?id=10955
j zegt
Eindelijk krijgt renault straf voor het op de markt gooien van slechte onbetrouwbare lelijke afwijkende auto’s
Tommy zegt
lol die eerste zin is wel geniaal! :P Vind het niet echt jammer want de Laguna is niet moeders mooiste, en dan bedoel ik vooral de snuit. Aan de andere kant moet er concurentie blijven om andere merken scherp te houden… Denk niet dat het zo vaart zal lopen, de Laguna zit nog maar in het D-segment. Denk dat ze eerder het misbaksel van een Vel Satis gaan schrappen wat ik opzich wel weer een goed idee vind.
Vive la FRANCE! zegt
@ j.
…en zij zal sterven als een martelares! (als het trouwens doorgaat, hopelijk is dit maar een angstaanjagend gerucht!)
Vive la FRANCE! zegt
@ Tommy,
wat een humor, slechts een Frans merk? Kom nou!
gunmeat zegt
Kolder. Ik werk bij Renault. De opvolger van de Espace staat op een laag pitje (nog niet exit dus), de Vel Satis krijgt geen opvolger ( L.b. dit waren toch geen aantallen voor Renault) en de Laguna krijgt na zijn looptijd gewoon een opvolger. Wat mensen niet snappen is dat de opvolger voor de Laguna al in grote lijnen bij Renault vast staat. Deze zal pas over een jaar of 5 geintroduceerd worden als je kijkt naar de “looptijd” van modellen. Lijkt me heel sterk dat we dan nog midden in een kredietcrisis zitten.
renaultfreak zegt
@ gunmeat,
toch leuk om iets positiefs te horen!
maar heb je zoiets ook zwart op wit staan?
Volgens mij moeten ze bij renault gaan stunten met modellen. Dus een ful option laguna voor de prijs van een kale passat.
Ik denk dat dit wel wil werken! Want als de laguna er nu uit gaat, hebben de laguna rijders die particulier rijden een probleem want de restwaarde zal dalen.
Of zie ik dit nu verkeerd?
Waxweazel zegt
Als er een roddel over een Frans merk wordt verspreid is Autoblog er als de kippen bij om het op hun site te zetten, vooral als het negatief is.
Zo laag is deze site afgezakt :P
Van niveau is hier al maanden geen sprake meer, zowel bij vele bezoekers als admins nu. Enige officiële en betrouwbare bron over deze roddel btw ?
Ik geloof eerder Gunmeat die bij Renault zelf werkt en mijn Renault dealer die veel betrouwbareder informatie hebben dan deze roddelsite ;)
Jonas zegt
De laguna (break) is de enigste mooie renault die er is :s
Le Feber zegt
Wat een bullshit staat er in dit artikel zeg. Het enige wat momenteel aan de gang is is dat de Vel Satis geschrapt wordt, maar dat nieuws is al zo oud als de weg naar Rome. Daarbij stellen ze de verdere ontwikkelingen van de Espace uit, omdat dit model nog goed loopt en ontwikkelingskosten zo duur zijn. En dat de Laguna geen opvolger krijgt is echt volkomen onzin, ik denk ook dat ze na de coupe die net uit is er mee ophouden. Vraag me af van welke bron dit komt…
Dirk zegt
@ J
Nog altijd niet uit de pampers???????????????????
El Loco zegt
Dit klinkt zo uit de lucht gegrepen, echt lager dan Autoweek-niveau. Verder sluit ik mij compleet aan bij Le Feber, zoals hij het zegt klopt het idd.
Lustigson zegt
Kan best, gezien de samenwerking Renault-Nissan:
1. Dacia: goedkope, eenvoudige modellen
2. Renault: sportievere en praktische(r) modellen van gemiddeld prijsniveau
3. Nissan: idem + grotere sedans
4. Infiniti: luxe sedans en SUV’s
El Loco zegt
Tevens, wat gunmeat zegt ja. Werk ook bij Renault, en gelukkig zijn er nog mensen met feiten.
Le Feber zegt
@ Lustigson,
Zo moet je het dus niet zien, Dacia, renault en Nissan zijn zelfstandige merken die niet elkaar aanvullen maar een samenwerkend verband hebben, dus ook net zoals Renault met Samsung. Motoren delen, platvormen delen ed.
autoblogger zegt
@El Loco: zo laag? ;)
PS: goed lezen, de bron staat erbij, i’m just the messenger…
http://www.autocar.co.uk/News/NewsArticle/AllCars/238136/
http://www.autocar.co.uk/News/NewsArticle/AllCars/238137/
audirijder zegt
Gelukkig..weg met die lelijke auto’s van ze op de weg…….wat een verschrikkelijke modellen..met als hoogtepunt de megane station die nu rondrijd..mijn god…….kansloos model
de sjonnies zegt
@J – gelukkig dat jij geen straf krijgt voor jouw intelligent en opbouwend commentaar ! :twisted:
Dirk zegt
@ audirijder
q7 en Q5 lelijker kun je ze niet maken en toch zijn het Audi’s.
Zo zie je maar denk eens na voor je iets schrijft.
Een laguna coupé mag gerust naast een A5 staan.
de sjonnies zegt
Gelukkich chaan de leluke oto’s nouw fan de wech av.
ik hep Renoolt alteid een rod-oto gefonden !
en ik hep ook un hekul aan Vrans etun en vhan hun wein wort mein Papi so ……
Neeh, mein Papi segt ook ahlteid dat Vranrijk een mooi lant iz, maahr ze moeztun nedurlandz prahtun !
Wij hebbuhn een Trabbhant, uit Duistlant !
Pietje, 4 jaar
Zo hebben we verder nog wat over Frankrijk te zeuren ?
Ghettoblaster zegt
Tja , is het niet eens terug tijd om het design wat meer aandacht te geven.
Ik hou niet van het design van de huidige Franse auto’s. Die oude laguna kon me wel bekoren maar dan was er nog de kwaliteit………..
El Loco zegt
@autoblogger, OK I’ll don’t shoot the messenger. Maar dit klinkt zó speculatief dat het niet echt leuk is. Wordt ongetwijfeld versterkt door het feit dat ik bij een Renault-dealer werk.
Espace – men wacht met een opvolger, deze is nog prima
Vel Satis – gaat er idd nu na bijna 8 jaar uit
Laguna – wellicht al op korte termijn een facelift, geen productiestop
Maar het blijft dat ik dit een Autoweek-bericht vind.
Stephan zegt
Die nieuwe laguna is ook gewoon een mislukking. Geen wonder dat het slecht gaat met de verkopen ervan…
Trouwens wel een relevant detail. Hier in Utrecht zit Stam Renault. Hadden eerst een hele grote showroom voor zichzelf. Deze wordt inmiddels gedeeld door Renault en Opel. Twee kneuzen onder 1 dak.
Rolf zegt
Ik zal Renault niet missen iig! :p
Rolf zegt
Wél jammer voor de Wegenwacht! :D
N!SS@N zegt
Zal gelukkig weinig uitmaken voor Nissan. Nissan en Renault hebben in principe niks met elkaar temaken enkel hebben zei aandelen in elkander. Renault 45% in Nissan en Nissan 23% in Renault dacht ik. Verder zijn er uiteraard samenwerkings verbanden (Modus-NOTE, VelSatis-350Z), maar die staan er verder los van. Elk merk heeft tientallen samenwerkings verbanden met andere merken. BMW-PSA, PSA-Mitsubishi, Subaru-Lotus etc. Enigste wat Nissan hier van zou kunnen merken is dat Renault aandelen wegtrekt uit Nissan. Maar dit is a) dom om te doen aangezien Nissan zich (relatief) stabiel weet te houden in deze crisis en b) het dan al zo ver zou komen dat Renault om zou vallen. En gezien de werkverschaffing zal de Franse (en enkele oostblok-landen) het zover waarschijnlijk niet laten komen. Maar elk merk wat ten onder gaat is er een teveel… Of je nou van de modellen houd of niet, Renault was eindelijk weer goed op weg en heeft de Autoindustrie toch veel iconen opgeleverd.
///M zegt
jammer, de coupe begon net mooi te worden :(
Zuki Zashi zegt
“Productie van de huidige Renault Laguna loopt tot najaar van 2010”
Laguna I : 1994 – 2000
Laguna II : 2000 – 2007
Laguna III : 2007 – ?
Je maakt het nog een jaartje bonter dan het bronartikel op Autocar.co.uk, waar over eind 2011 wordt gesproken, autoblogger! Eind 2012 of 2013 lijkt me logischer.
autoblogger zegt
@Zuki Zashi: check, heb het aangepast, moest inderdaad 2011 zijn.
Maar jij maakt het nog bonter! Ipv 1 jaartje eraf doe je er twee bij! ;)
Le Feber zegt
Ach, ik vind het toch in totaliteit een groot opgeblazen verhaal geworden. Waarschijnlijk heeft die Carlos Ghosn wat gezegt over een aantal dingen, maar ondertussen word er door de media hele andere dingen over gezegt, zoals het altijd gaat….. Uiteindelijk zal er weinig van terecht komen wat hier wordt geroepen, time will show us…
René zegt
@Gunmeat: jij zit in de raad van bestuur neem ik aan? Ik werk bij de AbnAmro maar denk je dat ik alles weet over de toekomst van de bank? Haha….
Laten we hopen dat dit geen realiteit wordt. Dit gun je niemand.
ELB zegt
En Rolf brengt het subtiel (goeie ;)) en dan mag het wel…
markieanta zegt
Verkoopt de Espace nog steeds goed? Ben ik dan de enige die bij mij in de buurt geen nieuwe Espaces zie rondrijden, en dan doel ik op 1 tot 2 jaar oud ongeveer.
Volgens mij gaat Renault nu de jaren van slechte kwaliteit en misdesign merken, na succesen met de eerdere Scenic en Clio, die dit nog een beetje kon verbergen.
Renaultfan zegt
Wat een kansloze reactie’s weer,ik moet opnieuwe concluderen dat er teveel chroom en vlammen publiek deze site bezoekt waar normaal gesproken het autonieuws vaak als eerste vermeldt staat en zeer professioneel gepresenteerd wordt ,complimenten aan de redactie.
Tinus zegt
Dit gaat dezelfde kant op als Fiat. Die Croma weet ook geen potten te breken.
Is dat erg? Nee.. Fiat maakt toch geinige kleine wagentjes voor een eerlijke prijs? Die overigens wél verkopen?
De 500 is een panda met 30% extra marge, geniaal!
Je kan wel iets maken waar de markt niet op zit te wachten maar dat helpt je niet. We gaan van een aanbodgestuurde markt naar een vraaggestuurde markt.
C’est la Vie!
Jan Rap zegt
Jammer voor Renault, maar niet meer dan terecht.
De kwaliteit van Renault zoals blijkt uit tevredenheidsonderzoeken en dergelijke is echt ver onder de maat.
En ja, ik vind dit ding ook wel echt ontzettend lelijk. Zeker vergeleken met wat er nog meer te koop is in die klasse.
Als bovenstaand bericht waar is, is het wel logisch, ze moeten gewoon kwalitatief betere auto’s gaan bouwen.
Al zijn er natuurlijk altijd mensen die dit niet uitmaakt, omdat rommel maken kennelijk getuigt van karakter.
Waxweazel zegt
http://www.autoweek.nl/nieuws.php?id=10959
De Laguna blijft dus gewoon bestaan ;)
Nu mag ik toch die losers hier uitlachen die maar bleven beweren dan de Laguna zou verdwijnen en zo zaten te hopen op een failissement van Renault. Vele sites hebben zich compleet belachelijk gemaakt door dit artikel van een site te plukken zonder te de officiële bronnen te controleren en het verhaal nog wat op te blazen.. Toevallig vooral in Nederland, want op geen enkele Belgische site was dit bericht te vinden.
Le Feber zegt
@ Waxweazel,
Zo gaat dat nou eenmaal in de media, wat ik al melde…
maarten122 zegt
ben niet zo’n renault mens maar de nieuwste laguna ziet er niet verkeerd uit
Stephanovic zegt
@ Jan Rap ” De kwaliteit van Renault zoals blijkt uit tevredenheidsonderzoeken en dergelijke is echt ver onder de maat. ”
Geachte Jan Rap, Ik weet niet of Jan echt Rap ( Twents voor snel ) is maar in dit geval bent u ERRUG TRAAG!! In alle statistieken van 2007 / 2008 staat Renault vrij hoog in de lijsten daar waar het gaat om betrouwbaarheid.
WEET WAAR U OVER PRAAT ALVORENS U EEN REACTIE PLAATST.
audirijder zegt
@Dirk
haha pannekoek….een laguna coupe mag niet eens in de schaduw staan van een A5. En als jij de Q5 en 7 lellijk vind haha…denk dat het meer jaloezie is….Je wilt renault qua alles toch niet vergelijken met een Audi. Of reageer je zo omdat je zelf een renault rijd en geen audi kan rijden haha…Denk zelf ff na wat je hier schrijft haha
Henk zegt
ik gelooft hier de niks van en het zijn engelsen en die kun je nie geloven
RenesisHP zegt
@audirijder.
Ik vind die nieuwe Laguna coupe een stuk mooier dan een A5. Ben ik nou ook jaloers?
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Gaan we denk ik meer zien! Het ‘af-toppen’ van het modellengamma…
Kijk naar de Koreanen, die doen het ook al!
De one-and-only reden: gemiddelde CO2 uitstoot van de fabrikant moet omlaag. Dit is de makkelijkste manier.
Let maar op, over 10 jaar rijden we allemaal Hybride of mini-autootjes!
:(
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ Mezelf: de Laguna uit het gamma halen lijkt me dan wat overdreven trouwens… Meer de ECHT grote jongens daarboven.
Arodin zegt
Kijk toch nog positieve effecten van de kredietcrisis!
Dirk zegt
@ audirijder
Jongetje aan uw reactie te lezen ben jij net uit de luiers.
Ik rij momenteel met een 407 coupé 2.7 hdi en kan me gerust een Audi permiteren. ik heb een testrit gedaan met Audi A5 en met de 407 Coupé en de Peugeot kwam er het best uit wat niet wil zeggen dat de Audi een slechte auto is.
e
De Renault Laguna Coupé kan elke vergelijking met de audi doorstaan en kwam in de Autogids als beste uit de test.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ Renaultfan: ‘chroom en vlammen publiek’.
Mooie!
Die houden we erin…
:D
EnRiCo zegt
Als de Fransen uit het straat beeld zouden verdwijnen zullen de Duitsers misschien toch nog ooit mooie auto’s gaan maken. puur omdat we dan anders een soort van sovjet-lada principe zouden krijgen. en dat willen we niet
j zegt
@Dirk
leef lekker verder in je eigen droom wereldje. Daar word je rustig van he.
Jack molssè zegt
In Januari m’n lease passat in noord frankrijk in de kreukels gereden.
vervangend vervoer, jawel hoor een Laguna. Tot mijn stomme verbazing moet ik erkennen dat de laguna gewoon beter, stiller rijdt dan de passat en eigenlijk ook een mooier ex- en interieur heeft. Heb de stoute schoenen aangertokken en ben geswitcht naar Laguna, gisteren een hagelnieuwe gekregen.
Dirk zegt
@J
Na 25 jaar verplicht 50000km per jaar autorijden weet ik ondertussen wel wat een goeie auto is.
Ik denk dat jij in een droomwereld leeft.
Denk jij nu echt dat er allen maar goeie inginnieurs zijn in Duitsland.
Ik blijf het herhalen maar ik denk dat jij de pampers amper ontgroeit bent.
j zegt
@ Dirk
Ik denk dat jij nog in de pampers zit of je bent gewoon ontzettend dom(dat zou ook een verklaring voor je slechte auto keuze kunnen zijn), omdat je niets een weet hoe je ingenieur schrijft. En om je vraag te beantwoorden nee ik denk niet dat er alleen in Duitsland goede ingenieurs zijn.
Dirk zegt
@ j
Gaan we het zo spelen dat we op een tijpfoutje gaan letten.
En een 407 coupé een slechte keuze????????????????
Dirk zegt
@ j
Verklaar u eens nader waarom mijn 407 een slechte keuze zou zijn.
Hij heeft een van de beste v6 diesels op de markt en presteert daar in combinatie met een zacht werkende automaat fantastisch mee.
De afwerking is prima en de uitrusting met onder andere een JBL hifi perfect.
Hij rijdt in ieder gevel beter dan mijn vorige BMW 525 d en de door mij geteste Audi a5.
Robin zegt
@ Dirk
Maak toch geen woorden vuil aan dat lozertje J genaamd.
Ik begrijp u wel maar dit is nu eenmaal Autoblog.nl en daar zijn de meeste bloggers ofwel kortzichtig of Duitsgezind.
mashell zegt
Wel grappig dat Robin niet schrijft kortzichtig en Duitsgezind. Maar volgens mij bedoelt die ook geen bloggers maar reaguurders.
Ik kan me niet voorstellen dat de Laguna gaat verdwijnen. Nu hebben ze het eindelijk onder de knie (ik hoor geen klachten over de techniek en die over het design zijn ook verstomd) en zouden ze er mee stoppen? De Laguna heeft één van de mooiste coupe’s en één van de mooiste interieurs op de markt. Renault, het gaat goed. Doorgaan en het nog beter maken, zoals Citroen dat aan het doen is.
eric zegt
@robin
Nee audirijder en j vinden zichzelf ubermenschen en al wat niet duits is kijken deze HEREN op neer.
Zielige mensen.
hairry zegt
YEEEHAA,
komaan ghosn , snijden maar in dat bestand zodanig hard dat ze op den duur te weinig personeel hebben om te blijven bestaan. I can live without them. Mensen die zulke autos rijden hebben ze ofwel gekregen als leaseslet of denken dat ze kunnen genieten van het leven (vive la france).
Robin zegt
@ hairry
Nutteloze bijdrage
Citrofiel zegt
Waxweazel, je bent mijn held!!!! :D ;)
hairry zegt
@robin
Comme tu dites mon vieux, comme tu dites.
Waxweazel zegt
@ hairry
voel je je wel zo goed als ubermensch ? Totaal nutteloze berichten van een totaal nutteloos mens beschouw ik je
Robin zegt
@ Hairry
Met welke wagen rij je?
Waarschijnlijk ook zo een sukkelaar die het zogezegde BMW gevoel wat dat ook moge wezen wil meemaken maar dan rondtuft in een 318 d.
Dat noem ik pas een lozer.
hairry zegt
Vergeef me maar ik heb 2,5 jaar in zo een leasebak rondgereden en ik WEET op wat voor een teleurstelling dat is uitgedraaid. Hierbij wil ik dit afsluiten. Ieder mens heeft recht op zijn eigen mening.
Waxweazel zegt
en ik rij al 10 jaar rond in verschillende Renaults.. zonder enige teleurstelling.
iedereen heeft recht op een mening, maar als jij hier zo jouw mening komt ventileren op zo’n manier, enkel met de bedoeling om te beschimpen en anderen te beledigen, dan krijg je het hard terug op je bek.
als je niks goed te zeggen heb, zwijg dan is het gezegde.
hairry zegt
Laatste keer:
Ik heb een toetoetoeter op men (Renolt) scooscooscooter en ik ………………
Robin zegt
@ hairry
Moet je nu echt het laatste woord hebben?
Doe ons een plezier en blijf vab dit blog en ga verder met de blokken spelen.
Zoveel domheid heb ik nog niet meegemaakt.
Waxweazel zegt
Blijkbaar kunnen er sommigen maar heel moeilijk mee leven dat de Laguna (en de meeste Renaults) van de laatste jaren veel meer betrouwbaar zijn dan hun favoriete merk. Dus moeten ze zich wel op iets anders uitleven en alles beschimpen wat hen niet aanstaat.
Jan Rap zegt
@ Stephanovic:
1 Honda Accord
2 Lexus IS
3 Mercedes-Benz C-klasse
4 Audi A4
5 BMW 3-serie
6 Volvo S60
Fiat Croma
8 Subaru Legacy
9 Mazda 6
10 Alfa Romeo 159
Toyota Avensis
12 Volvo S40/V50
13 Ford Mondeo
14 Saab 9-3
15 Volkswagen Passat
16 Alfa Romeo GT
17 Opel Vectra
18 Citroen C5
19 Renault Laguna
20 Peugeot 407
Aldus Autoweek tevredenheidstrofee 2008. De Laguna staat inderdaad ‘vrij hoog’.
Jan Rap zegt
@ Stephanovic: “Vrij hoog”, ja dat klopt inderdaad. In de Autoweek tevredenheidstrofee 2008 staat de Laguna op plaats 19 bij de middenklassers. Best prima inderdaad. Ware het niet dat het plaats 19 van de 20 is.
Megane dan, die doet het vast beter. Hmm 24 van de 25 in zijn klasse.
Clio? 22 van de 24!
Alleen de Espace staat echt vrij hoog. Voor Renaultbegrippen wel ja! 14 van de 18.
Driewerf hoera voor Renault.
j zegt
Het is toch gewoon een publiek geheim dat renaults onbetrouwbare auto,s zijn
Altijd al zo geweest vroeger roesten die krengen in de folder al weg. Als ze in die tijd niet het handje hadden opgehouden bij de franse overheid, hadden ze niet meer bestaan en waren we er allang van verlost.
Robin zegt
@ J
Blijf jij echt zo een onzin schrijven???????
Waarom zou Renault geen bestaansrecht hebben en heb je al eens rond gekeken hoeveel er van rondrijden, zouden dat dan allemaal domme mensen zijn?
De afwerking van de Megane en Laguna moeten voor niemand onderdoen en ok in het verleden zijn er wel wat problemen geweest met de electronica maar bij welk merk is dat niet zo?
Mercedes en BMW zijn de laatste jaren heel storingsgevoelig geworden en de afwerking is bij BMW sterk achteruit gegaan moeten we nu ook van beide merken vanaf?
AUB stop met onzin te verkopen en informeer u beter voor je cafépraat verkoopt.
j zegt
Je moet in je slechte betoog geen merken als BMW AUDI en MERCEDES noemen Dan wordt het contrast met die renault rommel alleen maar groter. Ik ben goed geïnformeerd en heb een eigen mening en kom niet in het café
Robin zegt
@ J
Ik heb nog nooit een Renault gehad maar bv De Autogids in Belgie prijst de nieuwe laguna coupé en in een vergelijkende test komt hij er zelfs als beste uit.
Waar haal jij je informatie dat Renault rommel is?
Het is zeker mijn bedoeling niet BMW, Mercedes, of Audi af te breken maar ik weet uit ervaring met mijn eigen BMW 320 d dat de bedrijfszekerheid niet denderend is.
Mijn huidige Mondeo is nog te jong om te kunnen oordelen maar ik heb het meest plezier beleeft aan mijn Peugeot 407 en die is 150000 km storingvrij geweest wat nu niet wil zeggen dat een Peugeot minder storingsgevoelig zou zijn dan bv BMW.
Neem aub uw oogkleppen af en probeer alle merken eens zoals ik doe.
Vorige maand een testrit gedaan met wat waarschijnlijk mijn volgende auto zal zijn namelijk de Citroen c5 break met 2.2 HDI 170 pk motor en ik kanu verzekeren die auto is top.
Jan Rap zegt
@ Robin: Heb jij er ooit over nagedacht dat een vergelijkende test meestal niet zoveel zegt over de daadwerkelijke kwaliteit van een auto?
In veel vergelijkende testen komt een Renault of Peugeot regelmatig als winnaar uit de bus tegenover een vergelijkbare Japanner. Dat komt meestal door uitrustingsniveau of door overall gevoel van kwaliteit, materiaalgebruik etc.
Dat is echter geen maatstaf om te zeggen hoe kwalitatief sterk een auto is.
Voor zo’n test rijden ze er een dagje of misschien een week in rond, te weinig om iets over de kwaliteit te kunnen zeggen.
Of het bij jou ook het geval is durf ik niet te zeggen, maar ik merk vaker dat mensen die een meer onderhoudsgevoelige auto rijden, de neiging hebben om dat te ontkennen. Of, zoals ik al eerder zei, dat onder karakter scharen.
Iemand die ik ken heeft regelmatig kleine dingetjes met zijn 307. Allemaal geen grote problemen, maar kleine dingen zoals kapotte dashboardverlichting en andere elektronische probleempjes. Iemand anders die ik ken heeft een Mazda 3 en die heeft helemaal nooit iets. Toch zal de man met de Peugeot nooit zeggen dat hij regelmatig problemen heeft, omdat hij die dingen als normaal beschouwt. Hij is gewend dat er regelmatig wat dingen kapot gaan, maar dat stelt niks voor dus is het het vermelden niet waard.
Hij gelooft dan ook niet dat zijn Peugeot minder betrouwbaar is dan de Mazda, want hij heeft er toch nooit iets mee.
Als je naar de statistieken kijkt en dan zie je dat Peugeots en Renaults qua betrouwbaarheid helemaal onderaan de lijst eindigen. Mijn kennis met de Megane blijft dat glashard ontkennen. Wie heeft er nu oogkleppen op?
Robin zegt
@ jan rap
Ik schrijf nergens dat het ene merk beter is dan het andere maar ik wil de mythe doorbreken dat alles wat uit een ander land dan Duitsland komt per definitie slecht is.
Mijn buurman is meer dan twintig jaar actief als wegenwachter en hij heeft serieuse twijfels aan de cijfers dat ADAC publiceert.
De mythe dat Japanse wagens niet stuk gaan weerlegt hij ook, volgens hem is er niet een merk beter of slechter maar ieder merk heeft zijn bepaalde modellen waar het wel eens fout mee gaat.
Mercedes is een goed merk maar de laatste vijf jaar is door de schuld van de electronica de bedrijfzekerheid gedaalt.
Merk of land het maakt niet uit want iedereen gebruikt gemeenschappelijke onderdelen.
Victortje. zegt
@JanRap, in de gemiddelde goede autoblad, staat een prijs van de testauto’s, en in de autovisie en topgear, vergelijken ze meestal ongeveer de zelfde prijs met een ongeveer zelfde uitrusting’sniveau! dus zo is het wel eerlijk, want zeg nou zelf, je zegt toch niet van nou ik betaal wel voor 10.000 euro aan opties bij een laguna, maar ik doe het maar voor 5000 euro bij een insignia.. dat doet een koper niet als de prijzen ong hetzelfde zijn..
Andre zegt
Jammer van Renault.
Toch het merk met de beste hot hatchbacks, lees en kijk er alle Duitse, Italiaanse en Engelse artikelen (oa op youtube) maar op na.
Ook jammer van het merk wat o.a. de “Turbo” introduceerde in de F1, evenals pneumatische klepbediening.
Kortom……… jammer