• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Renault haalt Ford in als tweede Europese fabrikant

Auteur: Dizono, gepost 6 augustus 2016 om 09:55 – 40 Reacties

Renault Kadjar


Daar waar Ford moeite heeft om SUV’s aan de Europese man te brengen, lukt het Renault wel. Dankzij de Kadjar zijn ze nu nummer twee van Europa.

Het moge geen verrassing zijn dat Volkswagen het populairste automerk van Europa is. In de eerste helft van 2016 verkochten ze 909.470 auto’s, waarmee ze de concurrentie ver achter zich laten. Vorig jaar was Ford de op een na populairste, in de eerste helft van dit jaar is dat stokje overgenomen door Renault.

In 2014 sprak Renault nog de wens uit om in 2017 het tweede merk van Europa te zijn, maar als ze deze trend kunnen vasthouden, dan lijken ze dat doel al een jaar eerder te halen. Kijken we naar de verkopen per model, dan is het duidelijk dat de Clio (rijtest) nog altijd met afstand het populairste model is, maar dat de Kadjar verantwoordelijk is voor de groei. Ook de kleinere Captur is populair en zetelt stevig op de tweede plek. De verkopen van de Scenic zakten in, maar met het nieuwe model dat vanaf september bij de dealers staat kan dat tij vast keren. Al is het maar vanwege de standaard 20-inch velgen. (via ANE)

Model2016 H12015 H1
Clio171.087164.955
Captur117.989107.180
Kadjar70.8577.090
Megane69.64272.628
(Grand) Scenic48.19462.550

Renault Scenic

Ook interessant!

  • Project Clio VI
    Project Clio VI voorbode nieuwe Renault Clio?
  • Niet eerder leverde een Renault Clio V6 zoveel geld op
    Niet eerder leverde een Renault Clio V6 zoveel geld op
  • Zo onsterfelijk is de Renault Clio II
  • Vooruit met die Clio V6
    Deze überdikke Renault Clio V6 kan binnenkort van jou zijn

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

autoverkoop, clio, Ford, kadjar, Renault, scenic, Volkswagen

Vorig bericht: « Caterham komt met nieuw model, maar niemand ziet het
Volgend bericht: Is deze Alpina C2 lekkerder dan een E30 M3? »

Lees Interacties

Reacties

  1. markjor zegt

    6 augustus 2016 om 10:02

    Onvoorstelbaar

    Login om te reageren
  2. viezefreddyw zegt

    6 augustus 2016 om 10:03

    En dat is helemaal niet raar aangezien Renault erg mooie auto’s aan het bouwen is. Het ziet er allemaal gewoon strak uit.

    Login om te reageren
    • willeme zegt

      6 augustus 2016 om 10:13

      @viezefreddyw: moet jij geen vakantie houden??

      Login om te reageren
      • viezefreddyw zegt

        6 augustus 2016 om 10:21

        @willeme: Er is niks lekkerder dan even AB checken na het wakker worden. Moet jij niet alle zeilen bijzetten??

        Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      6 augustus 2016 om 10:37

      @viezefreddyw: De auto’s zijn zonder meer erg fraai.

      Login om te reageren
  3. henkhupelschoten zegt

    6 augustus 2016 om 10:06

    Nieuwe scenic komt er nog aan, megane hatchback, de talisman. Gaat lekker daar!

    Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      6 augustus 2016 om 10:38

      @henkhupelschoten: station bedoel je?

      Login om te reageren
      • henkhupelschoten zegt

        6 augustus 2016 om 13:13

        Nee, estate is het op z’n frans ;) de sedan is mooier, achterkant van de estate klopt niet helemaal met dat Chrome stripje. @dutchdriftking:

        Login om te reageren
  4. toniominestrone zegt

    6 augustus 2016 om 10:12

    Onbegrijpelijk waneer je naar de modellen reeks van Renault kijkt, op de Clio na lelijke hokken!

    Login om te reageren
    • willeme zegt

      6 augustus 2016 om 10:25

      @toniominestrone: ‘hokken’ is geen aardige benaming. Het zijn voitures voor de levensgenieter, welke zichzelf laaft aan al het moois van deze wereld. Op premium knuffelbare dashboards na.

      Twingo: guitig bakkie.
      Megane: prima hatchback. Gewoon keurig.
      Talisman: hele nette sedan, fraaie wagon.
      Scenic: een van de mooiste in zijn klasse.
      Espace: best wel een gaaf ding.

      Persoonlijk vind ik Renault erg op de goede weg, eigenlijk. De ontwerpen zijn herkenbaar en onderscheidend, zonder te vreemd te zijn.

      Login om te reageren
      • moveyourmind zegt

        6 augustus 2016 om 10:57

        @willeme: Die Twingo is zeker guitig, maar meer dan dat…

        Het is gewoon een geniaal ding. Helemaal van deze tijd, maar tegelijk is het ook een reïncarnatie van de oer-5 zonder retro te zijn. Nét zo hip en frivool als de 5 destijds was, en bijna net zo compact van buiten en relatief ruim van binnen. En met net zulke frisse kleuren als de 5 destijds ook had.

        Dit is echt zo’n auto waar je vrolijk van wordt. Natuurlijk is het een feminiene auto, maar daar zit juist de charme in. Want kleine autotootjes voor ‘mannetjes’, die marketingwise als lease-auto voor de junior vertegenwoordiger in de markt worden gezet zie je al genoeg bumper aan bumper voorbij komen op de weg.

        Login om te reageren
      • toniominestrone zegt

        6 augustus 2016 om 12:14

        @willeme: voitures zijn het allang niet meer en een levensgenieter is wel erg streng voor zichzelf om zich voort te bewegen in een Katjar

        Login om te reageren
        • willeme zegt

          6 augustus 2016 om 15:25

          @toniominestrone: is toch ren prima auto? Genoeg ruimte voor 2 vijfenvijftigers en hun bagage plus eventuele caravan.

          En je houdt genoeg geld over om een par doosjes Margaux in de kofferbak te leggen ;-).

          Renaults zijn prima auto’s. Zeker voor degenen voor wie een auto niet het allerbelangrijkste is. Daarom voor de Bon Vivant. Een Renault, een blokje kaas en een goed glas wijn.

          Login om te reageren
    • maxidyne zegt

      6 augustus 2016 om 10:26

      @toniominestrone: klopt, hier bij de dealer hadden ze de Espace, Kadjar, en de Captur buiten naast elkaar staan, jeetje wat lijken ze op elkaar. Bumpers, lampen etc is helemaal in de dezelfde stijl. Zelfde geldt voor die rare stootstrip/design frutseltje aan de zijkant. Familiegezicht is wel leuk, maar dit is gewoon van S t/m XXL kopie. Bedankt Audi… (Toch zijn die Renault’s van nu wel fraai)

      Login om te reageren
      • mercedesclk350 zegt

        6 augustus 2016 om 10:48

        @maxidyne: ik vind dat juist de kunst van Renault. Ze lijken op elkaar maar zijn makkelijk van elkaar te onderscheiden. Ik zit nu in Frankrijk, ik zie constant Espace’s, Kadjar’s, Megane’s en Talisman’s en het blijven goede, herkenbaar ontworpen auto’s die een familiegezicht hebben zonder dat ze allemaal bijna exact hetzelfde zijn *kuch* Audi *kuch*.
        Heb zelfs al een nieuwe Scenic gezien, ik kan niet wachten tot die het Nederlandse straatbeeld gaat opfleuren.

        Login om te reageren
  5. levors zegt

    6 augustus 2016 om 10:24

    Het huidige gamma met de daarbij behorende prijs is echt niet verkeerd. Ik snap de “menigte” wel.

    Login om te reageren
  6. Rick-dos zegt

    6 augustus 2016 om 10:34

    Als ik de naam Kadjar hoor denk ik altijd dat er iemand bij de Indo staat en een blauwe hap bestelt…

    Voor de rest heb ik niet zoveel te vertellen over Renault behalve dan dat ze redelijk leuke auto’s maakt. Zat juist zelf laatst te denken dat Ford zo lekker bezig is. Die hebben echt van alles in hun gamma van een supercar als de GT, naar de Mustang ponycar, RS modellen, gezinsauto’s, pick-up’s en ga zo maar verder. En alles wat ze doen is succesvol tot redelijk succesvol. Knap.

    Maar goed, tot zover deze intermezzo…carry on..

    Login om te reageren
  7. Dutchdriftking zegt

    6 augustus 2016 om 10:37

    Weet je nog doen Opel het zo goed deed?

    Login om te reageren
  8. pikes83 zegt

    6 augustus 2016 om 10:37

    Goeie ontwerper daar volgens mij een Nederlander ???

    Login om te reageren
    • Edge zegt

      6 augustus 2016 om 10:46

      @pikes83: Dat klopt! Laurens van den Acker heet de beste man, en hij was eerder o.a. verantwoordelijk voor een aantal Mazda’s die volgens de Nagare Flow designtaal zijn ontworpen.

      Login om te reageren
    • watti zegt

      6 augustus 2016 om 11:07

      @pikes83: klopt, Laurens van Den Acker

      Login om te reageren
  9. bonzoo zegt

    6 augustus 2016 om 10:43

    Niet te geloven! Als je een Renault rijd heb je dus geen hart voor auto’s! Wat een lelijke hokken!

    Login om te reageren
    • mercedesclk350 zegt

      6 augustus 2016 om 10:49

      @bonzoo: 1995 belde, ze willen hun visie op Renault terug.

      Login om te reageren
  10. redbee5 zegt

    6 augustus 2016 om 10:43

    Ik ben super blij met Renault. Zijn lekker bezig om weer wat kleur te brengen op de Nederlandse wegen.
    Vergeet niet het Megane geel, het Kadjar blauw/oranje en de rode clio’s. Toch wel de kleuren op deze auto’s.
    En wat ziet die nieuwe scenic er lekker uit zeg poh!

    Login om te reageren
  11. mercedesclk350 zegt

    6 augustus 2016 om 10:50

    Renault verdient het van mij. Iedereen die zegt dat het lelijke hokken zijn hebben imo geen oog voor design of een onderscheidend familiegezicht. Wat een geweldig mooie auto’s zijn het en ik zie ze graag in grote getale terug op het straatbeeld, zoals hier in Frankrijk.

    Login om te reageren
  12. trustmeiamanengineer zegt

    6 augustus 2016 om 11:07

    Renault maakt ook gewoon prima en mooie auto’s nu. Terwijl Ford juist een beetje faalt met die modellen die in heel de wereld moeten aanslaan. Zijn voor ons Europeanen iets te veel Amerikaans/Aziatisch denk ik. Rijden doen Fords wel goed natuurlijk.

    Login om te reageren
  13. henrie zegt

    6 augustus 2016 om 11:32

    Sinds wanneer is Ford een Europees merk? Ze hebben zelfs niet eens een Europese modellijn…

    Login om te reageren
    • mercedesclk350 zegt

      6 augustus 2016 om 11:58

      @henrie: leg uit?

      Login om te reageren
      • henrie zegt

        6 augustus 2016 om 15:52

        @mercedesclk350: Nou, volgens mij kwam Henry Ford uit de VS, dus is het een Amerikaans merk, geen Europees merk. En de modellen die ze hier in Europa verkopen, verkopen ze ook in bijvoorbeeld de VS en andere uithoeken der aarde. Dus ze hebben geen aparte Europese modellijn…

        Login om te reageren
        • mercedesclk350 zegt

          6 augustus 2016 om 16:22

          @henrie: alles waar Fiesta, Ka, Focus 1.0, B/C/S-Max, Mondeo (behalve de grootste motoren) en Galaxy op staat blieven ze elders niet hoor, alleen binnen Europa.
          Verder is het wel zo dat het een Amerikaans merk is en dat we in Europa maar een klein aandeel van de gehele modellijn van Ford als “uniek voor ons” mogen beschouwen. Dat terwijl wij maar +/- 30% van Fords modellen hier in Europa krijgen.

          Login om te reageren
          • henrie zegt

            6 augustus 2016 om 16:41

            @mercedesclk350: In de VS zijn de Fiesta, Focus, C-Max en Mondeo gewoon verkrijgbaar hoor. Kijk maar eens op http://www.ford.com/vehicles/ Ook de Transit en Transit Connect zijn in de VS gewoon verkrijgbaar. En de Ka is volgens mij wel leverbaar (geweest) in Latijns Amerika, dus ook die is niet alleen voor de Europese markt ontwikkeld…

            Er zijn wel wat verschillen natuurlijk. Zo is de Fiesta hatchback daar alleen als 5-deurs verkrijgbaar (ja, ook de ST) en niet als 3-deurs, en daarnaast is er een 4-deurs sedan die wij dan weer niet kennen. De Mondeo heet daar Fusion, maar dat is verder dezelfde auto…

            Maar dat er wat verschillen zijn in de uitvoeringen, neemt niet weg dat de modellen op zich wel voor meer dan alleen de Europese markt worden ontwikkeld. Er is dus geen aparte Europese modellijn. Hooguit wat Europese uitvoeringen en misschien enkele modellen…

            Login om te reageren
    • Gulli zegt

      6 augustus 2016 om 22:39

      @henrie: laat ze het in Keulen maar niet horen

      Login om te reageren
      • henrie zegt

        6 augustus 2016 om 23:04

        @gulli: Hoezo? Ford gaat er zelf prat op dat ze (vrijwel) alleen modellen voor de hele wereld ontwikkelen…

        Login om te reageren
      • mashell zegt

        7 augustus 2016 om 08:05

        @gulli: en laat ze dat in Dustin, Essex, Uk maar niet horen.

        Login om te reageren
        • mashell zegt

          7 augustus 2016 om 08:07

          @mashell: Dunton, natuurlijk. Autocorrectie maakt meer kapot dan je lief is.

          Login om te reageren
  14. reistje zegt

    6 augustus 2016 om 11:58

    Met de Clio hebben ze een goede slag geslagen, zie er op iedere straathoek 12 Clio Estates staan. Lelijk vind ik hem niet maar echt wild word ik er ook niet van, ik vind de proporties wat vreemd. Zelfde heb ik bij de Captur.

    De Talisman vind ik echter wel geslaagd.

    Login om te reageren
  15. Citrofiel zegt

    6 augustus 2016 om 17:52

    Ze zijn met een enorm offensief bezig van goed geslaagde auto’s. Ik had het wel verwacht en het is ze gegund. Laat de Fransen maar groter worden. ;)

    Login om te reageren
  16. kempenaer zegt

    6 augustus 2016 om 20:28

    Het het eerder gezegd, de Fransen mogen wel een standbeeld oprichten voor Laurens van den Acker. Wat heeft zijn input al een hoop geld voor Renault opgeleverd. Echt indrukwekkend.

    Login om te reageren
  17. Gulli zegt

    6 augustus 2016 om 22:42

    Als de grote verkoopaantallen liggen in het aanbod van SUV’s dan heeft Ford nog wel wat in te halen op de rest. De Kuga is veel te duur en te groot, en met dat Braziliaanse ding gaan ze de oorlog ook niet winnen. De Amerikaanse SUV’s spelen hier natuurlijk helemáál geen rol.

    Login om te reageren
  18. 730ld zegt

    7 augustus 2016 om 20:52

    Ford maakt ook erg saaie auto’s. Doen ze al heel lang

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North