Is deze Alpina C2 lekkerder dan een E30 M3?

Auteur: , 34 Reacties

Minder legendarisch, maar wel zeldzamer en met zes-in-lijn. Keuzes...

Alpina, of je het nu de ijverigste tuner of meest luie autofabrikant noemt, hun producten zijn regelrechte pareltjes. Ze gaan dan ook niet over één nacht ijs en het ontwikkelingstraject van een nieuwe auto neemt vaak enkele jaren in beslag. Het resultaat is een bijzonder snelle auto, maar wel eentje die vaak net even praktischer/comfortabeler is voor dagelijks gebruik dan een auto die door Motorsport GmbH onder handen in genomen. Dat ondervond ook Wouter in de Alpina B3 Bi-Turbo Allrad.

Deze C2 kun je zien als een verre voorvader van die B3, gebaseerd op de E30 325i. Deze kreeg onder andere een hetere nokkenas, waardoor het blok nog iets gretiger aan het gas hangt dan een standaard 325i. Misschien vraagt het blok wel iets te gretig om hoge toerentallen voor een Alpina, dat het doorgaans meer van de koppelrijke blokken moet hebben. Dat probleem losten ze later op met de B6 2.8/3.5, die het M30- in plaats van het M20-blok gebruikten.

Die zespitter zorgt er niet alleen voor dat de Alpina vrijwel net zo snel is als een standaard E30 M3 met de 2.3 viercilinder, hij produceert ook een soundtrack waar de M3 niet van terugheeft. Daar waar je de M3 alleen als tweedeurs (al dan niet zonder dak) kon krijgen, is deze C2 geleverd als twee- én vierdeurs. Hoewel velen de coupé-achtige tweedeurs zullen prefereren, vind ik persoonlijk de vierdeurs beter geproportioneerd. De slanke koets, de donkerblauwe kleur met de tacky, maar oh zo lekkere striping, die gigantische airdam, het smoelt wat mij betreft precies goed.

De auto wordt op dit moment geveild via Bring a Trailer, het hoogste bod voor deze auto uit 1986 staat momenteel op 25.000 dollar. De uit Japan afkomstige C2 is in originele, ongerestaureerde staat en heeft slechts 69.700 kilometer gelopen. Daarnaast zijn er slechts 74 exemplaren gebouwd, waarvan dit de tweede was. Daarmee is de Alpina niet alleen minder duur dan een M3, maar ook een stuk zeldzamer. Ik zou het wel weten; en jij?



34 reacties

via Android app
Mwa, M3 ziet er toch wel heel wat dikker uit dan een lelijk goudgestreepte sedan met voorlipje.
Jezus wat mooi!
In ieder geval een stuk exclusiever.
Of je combineert Alpina-porno met M3-porno, dan heet het B6 3.5 S.
In vergelijking met de front ziet het er vanachter wat “leeg” uit. Nee, dan toch een M3. Alles klopt toch wat beter dan dit.
Heel veel gaver dan een M3 dit.
Ding weegt 1660kg (zie foto’s). Dat lijkt me toch niet? Of is dat het GVW?
@granlusso: Wat denk je zelf, een normale 325i weegt 1125kg.
@thomasthomas: Sorry, wist niet dat je boos werd.

Nee maar ik dacht, hoe onwaarschijnlijk ook, zou verkeerde foto kunnen zijn toch :)
Dit is zoveel gaver, kopennn
Onbegrijpelijk dat zo’n auto een fanbase heeft. De jaren 80 hebben echt wel wat mooie autodesigns gebracht, maar dit… Als mijn zoontje van 3 een auto tekent ziet het er precies zo uit
@svenska_aeroplan_ab: je zoontje heeft verstand van auto’s dan. :)
@Svenska_Aeroplan_AB: Gewoon de eenvoud van het design, kijk naar die neus en over 10 jaar weer het blijft mooi, de kwaliteit toen en nu, de 6 cilinder enz enz.
25000 dollar? Wanneer houdt de veiling op? Dan verkoop ik mijn organen nog even
De BMW E30, wat een tijdloze schoonheid is dat toch. Past in het rijtje samen met o.a. de E39.

Alleen zou ik vele malen liever de M3 hebben, maar tegen deze auto zou ik zeker geen nee zeggen…
In ieder geval exclusiever. Maar ik sla een M3 ook niet af
Die zag ik gisteren ook! Heeft een prijs in de Greenwich Concours D’elegance gewonnen, dus reken maar op een forse prijs. Overigens is BringAtrailer.com een heerlijke site, samen met Autoblog.nl, toch wel 1 van mijn favoriete, wat betreft leesvoer als ik op kantoor even niks te doen heb. Ontzettend veel kenners in de comments bij BAT, waar je veel kennis uit kunt halen.
Als ik eerlijk mag zijn: Alpinas zijn ALTIJD lekkerder dan een M.
Ik ben behoorlijk gek van de E30 en Alpina’s vind ik ook uber cool, maar de M3 klopt in dit geval beter in mijn ogen. Recht van voor wel cool.
(Mijn vrouw zou zeggen, wat moet je met die vierkante ouwe troep pfff)
@raymondvaneck: andere vrouw zoeken dan..
Is 25.000 dollar niet aan de lage kant voor deze wagen? Gezien de huidige bubbel op de markt van auto’s..
@maksym357: er wordt nog geboden.
Mooie zespittersound inderdaad, maar de koets van de M3 is toch stukken specialer. Daarnaast heeft de M3 echt een fabelachtig inlaatgeluid… Kiezen blijft echter lastig.
De 6 pitter van de Alpina in de M3 hengelen lijkt me wel een fijne combinatie, altijd ergens een beetje jammer gevonden dat de E30 M3 geen 6 cylinder is..
@addiction4cars: alpina b6 3.5s?
@addiction4cars: de beste optie is dan de hartge h35-24, m3 koets met e28 m5 6 cilinder, dus een echte m motor
@undifined1: wist niet eens dat die bestond, althans niet dat het een 6 cilinder was, ben niet zo thuis in hartge maar wel van kleins af aan gek op oudere bmw’s dus mag me nu wel een klein beetje schamen! Voor mij is dit dus eigenlijk een perfecte combinatie ?
@dizono, hetere nokkenas? Ik denk scherpere nokkenas?
Back to memory lane: in Hilversum had een kapper op de Emmastraat een dergelijke Alpina in Bordeauxrood. erg gaaf.
Hele fraaie kar. Al blijf ik ambivalent ten opzichte van die striping.

Maar als je de reden om deze boven een M3 te verkiezen moet zoeken in praktische voordelen bij gebruik van de auto als dagelijkse vervoer, dan is haar bestaansrecht inmiddels verdampt.
Nieuw misschien een argument, maar nu, in deze staat, is er niemand die er nog even mee langs de Lidl gaat nadat ie de kinderen op school heeft gedropt.

Als allebei er niet in zit: M3.
Ik heb net geboden..
Nee zeker weten van niet.
Doe mij maar een hartge h35….

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).