Minder legendarisch, maar wel zeldzamer en met zes-in-lijn. Keuzes...
Alpina, of je het nu de ijverigste tuner of meest luie autofabrikant noemt, hun producten zijn regelrechte pareltjes. Ze gaan dan ook niet over één nacht ijs en het ontwikkelingstraject van een nieuwe auto neemt vaak enkele jaren in beslag. Het resultaat is een bijzonder snelle auto, maar wel eentje die vaak net even praktischer/comfortabeler is voor dagelijks gebruik dan een auto die door Motorsport GmbH onder handen in genomen. Dat ondervond ook Wouter in de Alpina B3 Bi-Turbo Allrad.
Deze C2 kun je zien als een verre voorvader van die B3, gebaseerd op de E30 325i. Deze kreeg onder andere een hetere nokkenas, waardoor het blok nog iets gretiger aan het gas hangt dan een standaard 325i. Misschien vraagt het blok wel iets te gretig om hoge toerentallen voor een Alpina, dat het doorgaans meer van de koppelrijke blokken moet hebben. Dat probleem losten ze later op met de B6 2.8/3.5, die het M30- in plaats van het M20-blok gebruikten.
Die zespitter zorgt er niet alleen voor dat de Alpina vrijwel net zo snel is als een standaard E30 M3 met de 2.3 viercilinder, hij produceert ook een soundtrack waar de M3 niet van terugheeft. Daar waar je de M3 alleen als tweedeurs (al dan niet zonder dak) kon krijgen, is deze C2 geleverd als twee- én vierdeurs. Hoewel velen de coupé-achtige tweedeurs zullen prefereren, vind ik persoonlijk de vierdeurs beter geproportioneerd. De slanke koets, de donkerblauwe kleur met de tacky, maar oh zo lekkere striping, die gigantische airdam, het smoelt wat mij betreft precies goed.
De auto wordt op dit moment geveild via Bring a Trailer, het hoogste bod voor deze auto uit 1986 staat momenteel op 25.000 dollar. De uit Japan afkomstige C2 is in originele, ongerestaureerde staat en heeft slechts 69.700 kilometer gelopen. Daarnaast zijn er slechts 74 exemplaren gebouwd, waarvan dit de tweede was. Daarmee is de Alpina niet alleen minder duur dan een M3, maar ook een stuk zeldzamer. Ik zou het wel weten; en jij?
34 reacties
Nee maar ik dacht, hoe onwaarschijnlijk ook, zou verkeerde foto kunnen zijn toch :)
Alleen zou ik vele malen liever de M3 hebben, maar tegen deze auto zou ik zeker geen nee zeggen…
(Mijn vrouw zou zeggen, wat moet je met die vierkante ouwe troep pfff)
Maar als je de reden om deze boven een M3 te verkiezen moet zoeken in praktische voordelen bij gebruik van de auto als dagelijkse vervoer, dan is haar bestaansrecht inmiddels verdampt.
Nieuw misschien een argument, maar nu, in deze staat, is er niemand die er nog even mee langs de Lidl gaat nadat ie de kinderen op school heeft gedropt.
Als allebei er niet in zit: M3.
Coupe @ 55k
http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showDetails.html?id=228303650
Cabrio @ 80k
http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showDetails.html?id=225169838