• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Renault komt met verantwoord busje voor bezorgers

Auteur: RubenPriest, gepost 17 april 2019 om 11:36 – 31 Reacties

Afbeelding Renault komt met verantwoord busje voor bezorgersAfbeelding Renault komt met verantwoord busje voor bezorgersAfbeelding Renault komt met verantwoord busje voor bezorgersAfbeelding Renault komt met verantwoord busje voor bezorgersAfbeelding Renault komt met verantwoord busje voor bezorgersAfbeelding Renault komt met verantwoord busje voor bezorgers

Renault komt met verantwoord busje voor bezorgers
Met wat reclamestickers valt het nog op in het straatbeeld ook.

Het zijn veelal dieselbusjes die ingezet worden door bezorg taken. Binnen deze sector is een ware omslag gaande. Bedrijven kijken naar duurzame oplossingen om de boel te vergroenen. Bezorgen met een elektrische scooter bijvoorbeeld, of wat te denken van de opkomst van de elektrische vrachtautootjes.

Renault doet zijn bijdrage met deze EZ-FLEX. Een elektrisch bestelbusje die vooral in de stad uitkomst moet bieden. Het busje is 3,86 meter lang, 1,65 meter breed en 1,88 meter hoog. Over exacte liters aan ruimte achterin zegt Renault niet veel, maar voor de kleinere bezorgklussen moet de EZ-FLEX prima inzetbaar zijn. Door zijn geinige vormgeving en een draaicirkel van 4,5 meter heeft Renault er alles aan gedaan om van de EZ-FLEX een busje te maken die zich thuisvoelt in de stad.

Het is niet bekendgemaakt wat voor elektrische aandrijflijn Renault voor de EZ-FLEX heeft gebruikt en wat de accucapaciteit is. Wel laat het merk weten dat het elektrische busje een actieradius kent van 150 kilometer. Het is niet alleen een concept. Renault gaat de EZ-FLEX als experiment uitlenen aan geselecteerde bedrijven in Europa die de komende twee jaar met het ding aan de slag kunnen.

Met zijn compacte vormgeving en beperkte actieradius mikt Renault op korte ritjes. Daar zal de prijs ook naar moeten zijn, mocht de auto ooit op de markt komen. De specs zijn voorlopig niet heel aantrekkelijk te noemen voor bedrijven die een elektrisch busje als aanbesteding overwegen. 250 of 350 kilometer range zou de EZ-FLEX al een stuk beter inzetbaar maken.

Ook interessant!

  • De comeback van de Renault 4 is nabij!
  • Volledig elektrische Renault Mégane ziet er zo uit
  • Video: hoe komt die Renault Twingo daar terecht?
  • Video: auto ziet busje, auto rijdt busje aan

Nieuwste artikelen

  • Koop deze puike Aston Martin voordat het te laat is
  • Superschattig Kevertje heeft een geweldenaar onder de kap
  • Kijk, deze moderne auto heeft geen verblindende koplampen
  • Meest ongepaste auto voor vleugje F1 krijgt een vleugje F1
FacebookTweetPinLinkedIn

busje, Elektrisch, Renault

Vorig bericht: « Kijk nou wat Vilner met deze Trabant heeft gedaan
Volgend bericht: Dit, of toch een Tesla Model S? »

Lees Interacties

Reacties

  1. willeme zegt

    17 april 2019 om 11:37

    Pieter Post Pieter Post met z’n poes verdient de kost
    In z’n rode wagen
    Zon of regen vlagen
    Brieven pakjes brengt hij door het land

    Pieter Post Pieter Post met z’n poes verdient de kost
    Vogels in de bomen
    Zien hem fluitend komen
    Pieter is als vriend steeds bij de hand

    Ieder kent
    Z’n mooie rode kar
    Als z’n klant zwaaien naar hem en lachen
    Wie weet
    Brengt hij jou ook wat
    Hoor je klop de post
    Kijk gauw op de mat

    Pieter Post Pieter Post met z’n poes verdient de kost
    Vogels in de bomen
    Zien hem fluitend komen
    Pieter is als vriend steeds bij de hand

    Pieter is als vriend steeds bij de hand
    Pieter is als vriend steeds bij de hand

    Login om te reageren
    • ghost zegt

      17 april 2019 om 11:43

      @willeme: echt exact waar ik aan dacht bij het zien van de foto!

      Login om te reageren
  2. r525 zegt

    17 april 2019 om 11:39

    Waarom wéér zo’n lage range? Met 250 (praktijk) kilometers kan je geloof ik echt 80% van de pakketbezorgers aanspreken. De doelgroep met deze range is gewoon te klein.

    Login om te reageren
    • Jochempie zegt

      17 april 2019 om 11:53

      @r525: Range en aanschafprijs zijn helaas direct aan elkaar gelinkt bij elektrische auto’s. Dus je moet de twee balanceren. Maar fijn wordt het nooit.

      Login om te reageren
      • vroaaar zegt

        17 april 2019 om 13:27

        @Jochempie: en laadvolume, niet te vergeten….

        Login om te reageren
        • Jochempie zegt

          17 april 2019 om 14:51

          @vroaaar: Mwah… Alle batterijen passen onder de doorlaadhoogte van de achterbumper..

          Login om te reageren
    • tuutertuuter zegt

      17 april 2019 om 12:12

      @r525: je gaat een poule hebben van auto’s, elke keer als je busje leeg is zal je hem moeten omwisselen.
      Een ander alternatief wat mij hard lijkt is à la eCooltta een rondrijdende vrachtauto met accupakketten (en zelf dikke diesel uiteraard). die steeds her en der rijdt om de pakketten te wisselen (en te laden op de motor)

      Login om te reageren
      • crepito zegt

        17 april 2019 om 12:35

        @tuutertuuter: Allemaal te gecompliceerd. De accuprijzen dalen en de techniek wordt steeds beter. 150-200km echte range is prima, als de laadsnelheid hoog is kan die tijdens de lunch vol geladen worden.

        Login om te reageren
    • screamer zegt

      17 april 2019 om 13:01

      @r525: Vergeet niet dat dit echt bedoeld is voor bezorging in de stad. Ik weet niet hoe vaak jij die elektrische DHL busjes ziet rijden, maar doen rijden langs een hoop adresjes in de binnenstad en zijn dan klaar (moeten weer naar het depot en kunnen dus weer opladen)

      Dus hoeveel kilometer is dat nou? tientallen? maar geen honderden.
      Dit is echt wel genoeg voor dat doel.

      Login om te reageren
      • pignon zegt

        17 april 2019 om 13:25

        @screamer: juist. Perfect voor ‘last mile delivery’

        Login om te reageren
      • r525 zegt

        17 april 2019 om 14:15

        @screamer: klopt. Echter zijn er ook wel busjes die iets langer rijden. En met de hele lage marges die in deze branche gelden, gaan ze geen risico met lege batterijen nemen. Daarom denk ik dat je met een praktijkrange van 200-250 km echt een veel bredere markt aanspreekt. Dan kan een DHL namelijk gewoon elk willekeurig voertuig op pad sturen zonder direct in de knoei te komen met de range.

        Login om te reageren
        • vaakbenjetebang zegt

          17 april 2019 om 21:52

          @r525: Volgens mij zit het knelpunt er in dat veel van die bezorgers ZZP-ers zijn. Die krijg je natuurlijk met geen stok in een bus waarmee ze effectief minder netto kunnen bezorgen op een dag.

          Als de PostNL’s en DHL’s van deze wereld de bezorgers nou in dienst zouden hebben, zouden ze eenvoudig planningen kunnen maken waarbij de elektrische busjes worden ingezet beginnend bij de kortste routes. Die liggen (uiteraard) in de binnensteden, wat de lokale luchtkwaliteit dus direct zou verbeteren. Naarmate de techniek voortschrijdt zou dat dan steeds verder uitgerold kunnen worden.

          Maar ja, zie jij zulke bedrijven nog dat soort personeel in dienst nemen? Precies…

          Login om te reageren
    • monsieurleloure zegt

      17 april 2019 om 13:02

      @r525: knappe kerel die 150 km door een stad kan rijden. 60 km komt eerder

      Login om te reageren
    • cheatah zegt

      17 april 2019 om 13:25

      @r525: belangrijker dan kosten is de compromis tussen range & payload. Hoe groter de range, hoe groter de akku en vervolgens kleiner het laadvermogen. Voor bepaalde use cases is elektrisch op dit moment gewoon niet mogelijk

      Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      17 april 2019 om 13:46

      @r525: Je moet ergens beginnen. De Patentenwagen was ook niet alles.

      Login om te reageren
      • r525 zegt

        17 april 2019 om 14:13

        @dutchdriftking: snap ik. Maar 5 jaar geleden konden ze dit ook al met een Kangoo ZE. De vooruitgang valt me een beetje tegen.

        Login om te reageren
  3. vingers zegt

    17 april 2019 om 11:54

    Denk dat Renault voorlopig zijn 28kwh batterijen wil gebruiken en dezelfde aandrijflijn die ze al voor de zoe en kangoo ze hebben. Maar je kan dan toch wel verwachten dat er een 40kwh variant komt.

    Login om te reageren
    • jpoers zegt

      17 april 2019 om 17:55

      @vingers: 22kwh

      Login om te reageren
  4. fanboy zegt

    17 april 2019 om 11:59

    Doe mij toch maar een Nissan Escargo

    Login om te reageren
  5. mashell zegt

    17 april 2019 om 12:22

    “Renault komt met verantwoord busje voor bezorgers”
    Dus met een snelheidsbregrenzer voor de geldende snelheid en een stuurhulp die fout parkeren tegen gaat?

    Login om te reageren
  6. cees_schouten zegt

    17 april 2019 om 12:34

    Te klein voor de ZZP-er in de pakketbezorging.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      17 april 2019 om 12:55

      @cees_schouten: als je ziet hoeveel van die Streetscooters DHL (Deutse post) heeft rondrijden dan valt dat wel mee.

      Login om te reageren
  7. rammillius zegt

    17 april 2019 om 12:44

    Denk goed voor maaltijdbezorgers. Niet de pizzaketens maar alle andere wellicht

    Login om te reageren
  8. Esprit_de_Flandre zegt

    17 april 2019 om 12:58

    Leuk ding, maar het front ziet er zo goedkoop uit met die standaard lichtjes. Speciaal hiervoor nieuwe lichten ontwerpen is idd wel duur, maar steek er dan Twingo-lichten in…

    Login om te reageren
  9. Dutchdriftking zegt

    17 april 2019 om 13:46

    Nog niet perfect, maar wel een goed begin. Over een jaar of 10 weten we niet beter.

    Login om te reageren
  10. bmw2coupeeigenaar zegt

    17 april 2019 om 14:31

    Hopelijk zit er ook een ludacris mode op.

    Login om te reageren
  11. luxaeterna zegt

    17 april 2019 om 14:39

    Prachtig.

    Login om te reageren
  12. j4cks0n zegt

    17 april 2019 om 15:59

    Ik was ooit als tiener op de Autosalon in Parijs, 1992. Daar zag je dit ontwerp al in de conceptcars. Grappig.

    Login om te reageren
  13. deuxchevaux zegt

    17 april 2019 om 17:05

    Zie mijn werkgever nog niet 20 busjes voor de dubbele aanschafprijs kopen, en waarmee we vervolgens om 10u ’s ochtends al leeg staan.

    Login om te reageren
  14. frank2b zegt

    17 april 2019 om 17:45

    Hèhèhèhè en we dachten dat die Tesla-bus lelijk was :)

    Login om te reageren
  15. jtkdm zegt

    17 april 2019 om 20:18

    “Een elektrisch bestelbusje die (…) een busje te maken die …” Modern Nederlands?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North