Renault komt met verantwoord busje voor bezorgers

Auteur: , 31 Reacties

Met wat reclamestickers valt het nog op in het straatbeeld ook.

Het zijn veelal dieselbusjes die ingezet worden door bezorg taken. Binnen deze sector is een ware omslag gaande. Bedrijven kijken naar duurzame oplossingen om de boel te vergroenen. Bezorgen met een elektrische scooter bijvoorbeeld, of wat te denken van de opkomst van de elektrische vrachtautootjes.

Renault doet zijn bijdrage met deze EZ-FLEX. Een elektrisch bestelbusje die vooral in de stad uitkomst moet bieden. Het busje is 3,86 meter lang, 1,65 meter breed en 1,88 meter hoog. Over exacte liters aan ruimte achterin zegt Renault niet veel, maar voor de kleinere bezorgklussen moet de EZ-FLEX prima inzetbaar zijn. Door zijn geinige vormgeving en een draaicirkel van 4,5 meter heeft Renault er alles aan gedaan om van de EZ-FLEX een busje te maken die zich thuisvoelt in de stad.

Het is niet bekendgemaakt wat voor elektrische aandrijflijn Renault voor de EZ-FLEX heeft gebruikt en wat de accucapaciteit is. Wel laat het merk weten dat het elektrische busje een actieradius kent van 150 kilometer. Het is niet alleen een concept. Renault gaat de EZ-FLEX als experiment uitlenen aan geselecteerde bedrijven in Europa die de komende twee jaar met het ding aan de slag kunnen.

Met zijn compacte vormgeving en beperkte actieradius mikt Renault op korte ritjes. Daar zal de prijs ook naar moeten zijn, mocht de auto ooit op de markt komen. De specs zijn voorlopig niet heel aantrekkelijk te noemen voor bedrijven die een elektrisch busje als aanbesteding overwegen. 250 of 350 kilometer range zou de EZ-FLEX al een stuk beter inzetbaar maken.



31 reacties

Pieter Post Pieter Post met z’n poes verdient de kost
In z’n rode wagen
Zon of regen vlagen
Brieven pakjes brengt hij door het land

Pieter Post Pieter Post met z’n poes verdient de kost
Vogels in de bomen
Zien hem fluitend komen
Pieter is als vriend steeds bij de hand

Ieder kent
Z’n mooie rode kar
Als z’n klant zwaaien naar hem en lachen
Wie weet
Brengt hij jou ook wat
Hoor je klop de post
Kijk gauw op de mat

Pieter Post Pieter Post met z’n poes verdient de kost
Vogels in de bomen
Zien hem fluitend komen
Pieter is als vriend steeds bij de hand

Pieter is als vriend steeds bij de hand
Pieter is als vriend steeds bij de hand
@willeme: echt exact waar ik aan dacht bij het zien van de foto!
Waarom wéér zo’n lage range? Met 250 (praktijk) kilometers kan je geloof ik echt 80% van de pakketbezorgers aanspreken. De doelgroep met deze range is gewoon te klein.
@r525: Range en aanschafprijs zijn helaas direct aan elkaar gelinkt bij elektrische auto’s. Dus je moet de twee balanceren. Maar fijn wordt het nooit.
@Jochempie: en laadvolume, niet te vergeten….
@vroaaar: Mwah… Alle batterijen passen onder de doorlaadhoogte van de achterbumper..
@r525: je gaat een poule hebben van auto’s, elke keer als je busje leeg is zal je hem moeten omwisselen.
Een ander alternatief wat mij hard lijkt is à la eCooltta een rondrijdende vrachtauto met accupakketten (en zelf dikke diesel uiteraard). die steeds her en der rijdt om de pakketten te wisselen (en te laden op de motor)
@tuutertuuter: Allemaal te gecompliceerd. De accuprijzen dalen en de techniek wordt steeds beter. 150-200km echte range is prima, als de laadsnelheid hoog is kan die tijdens de lunch vol geladen worden.
@r525: Vergeet niet dat dit echt bedoeld is voor bezorging in de stad. Ik weet niet hoe vaak jij die elektrische DHL busjes ziet rijden, maar doen rijden langs een hoop adresjes in de binnenstad en zijn dan klaar (moeten weer naar het depot en kunnen dus weer opladen)

Dus hoeveel kilometer is dat nou? tientallen? maar geen honderden.
Dit is echt wel genoeg voor dat doel.
@screamer: juist. Perfect voor ‘last mile delivery’
@screamer: klopt. Echter zijn er ook wel busjes die iets langer rijden. En met de hele lage marges die in deze branche gelden, gaan ze geen risico met lege batterijen nemen. Daarom denk ik dat je met een praktijkrange van 200-250 km echt een veel bredere markt aanspreekt. Dan kan een DHL namelijk gewoon elk willekeurig voertuig op pad sturen zonder direct in de knoei te komen met de range.
@r525: Volgens mij zit het knelpunt er in dat veel van die bezorgers ZZP-ers zijn. Die krijg je natuurlijk met geen stok in een bus waarmee ze effectief minder netto kunnen bezorgen op een dag.

Als de PostNL’s en DHL’s van deze wereld de bezorgers nou in dienst zouden hebben, zouden ze eenvoudig planningen kunnen maken waarbij de elektrische busjes worden ingezet beginnend bij de kortste routes. Die liggen (uiteraard) in de binnensteden, wat de lokale luchtkwaliteit dus direct zou verbeteren. Naarmate de techniek voortschrijdt zou dat dan steeds verder uitgerold kunnen worden.

Maar ja, zie jij zulke bedrijven nog dat soort personeel in dienst nemen? Precies…
@r525: knappe kerel die 150 km door een stad kan rijden. 60 km komt eerder
@r525: belangrijker dan kosten is de compromis tussen range & payload. Hoe groter de range, hoe groter de akku en vervolgens kleiner het laadvermogen. Voor bepaalde use cases is elektrisch op dit moment gewoon niet mogelijk
@r525: Je moet ergens beginnen. De Patentenwagen was ook niet alles.
@dutchdriftking: snap ik. Maar 5 jaar geleden konden ze dit ook al met een Kangoo ZE. De vooruitgang valt me een beetje tegen.
Denk dat Renault voorlopig zijn 28kwh batterijen wil gebruiken en dezelfde aandrijflijn die ze al voor de zoe en kangoo ze hebben. Maar je kan dan toch wel verwachten dat er een 40kwh variant komt.
@vingers: 22kwh
Doe mij toch maar een Nissan Escargo
“Renault komt met verantwoord busje voor bezorgers”
Dus met een snelheidsbregrenzer voor de geldende snelheid en een stuurhulp die fout parkeren tegen gaat?
Te klein voor de ZZP-er in de pakketbezorging.
@cees_schouten: als je ziet hoeveel van die Streetscooters DHL (Deutse post) heeft rondrijden dan valt dat wel mee.
Denk goed voor maaltijdbezorgers. Niet de pizzaketens maar alle andere wellicht
Leuk ding, maar het front ziet er zo goedkoop uit met die standaard lichtjes. Speciaal hiervoor nieuwe lichten ontwerpen is idd wel duur, maar steek er dan Twingo-lichten in…
Nog niet perfect, maar wel een goed begin. Over een jaar of 10 weten we niet beter.
Hopelijk zit er ook een ludacris mode op.
Prachtig.
Ik was ooit als tiener op de Autosalon in Parijs, 1992. Daar zag je dit ontwerp al in de conceptcars. Grappig.
Zie mijn werkgever nog niet 20 busjes voor de dubbele aanschafprijs kopen, en waarmee we vervolgens om 10u ’s ochtends al leeg staan.
Hèhèhèhè en we dachten dat die Tesla-bus lelijk was :)
“Een elektrisch bestelbusje die (…) een busje te maken die …” Modern Nederlands?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).