Na faceliftjes bij de Scénic en de Laguna Coupé is de botoxspuit nu langs de Mégane-familie gegaan. En natuurlijk is er onophoudelijk gestrooid met LED-dagrijverlichting. Zonder tel je immers niet meer mee. Hierboven ziet u hoe zulks uitpakt op de Mégane Coupé R.S.
Naast LED’jes in de voorbumper is er ook meer zwarte lak aan te pas gekomen en werd de voorbumper verder opgeleukt met chromen accenten. “Allemaal elementen die de aandacht voor de waarneembare kwaliteit illustreren” aldus het muhaha-dat-meen-je-niet-marketingbullshit-persbericht. verder kunnen klanten kiezen uit een geheel nieuwe lijn van lichtmetalen velgen. En nieuwe kleurtinten voor het interieur, laten we die vooral niet vergeten.
De GT en GT-Line-pakketen blijven gewoon bestaan. Wie hiervoor kiest krijgt onder meer zaken bekleding met rode siernaden, sportstuur met duimsteunen en portierdorpels/dashboardstrip met het Renault Sport-logo.
Onder de motorkap vinden ook wat verschuivingen plaats. Een nieuwe toevoeging is de 1.2 TCe benzinemotor met 115 pk waar een gemiddeld verbruik 5.3 l/100 km aan is gekoppeld. Op één tankje schijn je 1.000 km te kunnen afleggen, een lidmaatschap van de Clubvan90 is dan overigens wel een vereiste. Deze motor komt in plaats van de 1.6.
Dieselrijders hebben de keuze uit motoren met de naam Energy dCi 110 of Energy dCi 130, waarbij het getal het aantal pk’s weergeeft. Eerstgenoemde heeft een CO2-uitstoot van 95 g/km en drinkt bij een gecombineerd verbruik 3,8 liter duivelsbrandstof per 100 km weg. De ander doet 4.0 l/100 en stoot 104 g CO2/km uit, laag genoeg om in de 20% bijtellingscategorie te eindigen.
Mégane R.S. modeljaar 2012
Woohoo, vanaf dit jaar zijn er 15 pk en 20 Nm extra beschikbaar voor het hete hatchbackje. Dat betekent een totaalvermogen van 265 pk en een koppel van 360 Nm indien de Sport-modus is ingeschakeld. Overigens moet dit ook voor het gehoor een welkome toevoeging zijn: Renault heeft de einddemper namelijk getweaked voor een beter uitlaatgeluid en de gasresponse verbeterd.
Ook nieuw zijn de 18″ lichtmetaaltjes (in satijnglans of Black Mat) en de wielen van de Trophy-versie. Verder kan de zogenaamde F1-spoiler in de voorbumper in het rood worden geleverd, dat maakt deel uit van het R.S. Design Rouge-pakket. Ook de beschermstrips aan de zijkanten en de achterspoiler krijgen de rode lijnen mee. Gaaf!
nu is die er nog strakker!
Gelukkig hebben ze de mooiste Renault van het moment (op de Laguna Coupé na, maar die koopt niemand helaas) niet al te erg verkloot met die verplichte ledjes en andere ongein. Goed te pruimen voor een auto in die klasse!
Ziet er niet verkeerd uit :)
Iemand opgevallen dat in deze foto http://www.autoblog.nl/gallery/Renault/Megane_2012/Renault_Megane_2012_04.jpg de station enorm op de Focus station lijkt (geen belediging overigens)?
@mgmgb:
je bedoelt de ford focus lijkt op de megane ??
@tunefuldjmike:
Ik weet niet welke er eerder was ;)
@mgmgb: focus is in 2011 pas uitgekomen.. Megane in 2008?
@mgmgb: Achter zijde van de megane coupe lijkt op de opel astra coupe. Dus is t van voren een Ford en van achter een opel.
@audicoupe84:
Dan moet je wel je gegevens controleren. De Mégane was eerder op de markt dan zowel de Ford Focus als de Opel Astra. Beide concurrenten hebben dus goed naar Renault gekeken.
Mooi gedaan nu kan hij er weer een tijdje tegen :)
Wat zijn beschermstrips op de zijkant? Dat kleine rode lijntje toch niet? :D
Ledjes had de RS altijd al, toch? Hetzij iets minder fraai. Anyway, prima facelift. Niet al te veel veranderd, maar hij is nog steeds goed te pruimen :)
@Mielie: Het Rs model had al ledjes.. De gewone Mégane had deze nog niet…
@Dimglor:
Het was wel verkrijgbaar op de gewone Mégane, maar dan volgens mij achteraf. Ter vervanging van de gewone stadslicht-achtige dagrijverlichting die Renault had gemonteerd (boven in de lamp).
@CapsLock: Yep! Was verkrijgbaar als accessoire…
Kon geen foto vinden van een Mégane, maar wel van een Clio met dit accessoire… Dus bij deze de foto:
Rij zelf al jaren Renault hiervoor een megane coupe gehad en nu een 5 deurs door omstandigheden zal er helaas nooit meer een coupe komen helaas! Want je kan antie franse auto’s zijn maar hier wordt je toch gewoon warm van! Wat een superbakkie !
Fransen nemen langzaam de italianen over qua design voor deze klasses.
Ziet er weer strak uit.
@kaasboerin: +1, net als de vorige megane :) Jammer dat ze er zo nodig een station-variant op moesten maken.
Een 1.2 (turbo)benzinemotor met 115pk en 190 Nm koppel .. wie dit 10 jaar geleden zei werd in een dwangbuis gestoken ! :p
@waxweazel:
Valt wel mee hoor, Toyota had in 1989 al een 1.3 turbobenzine met 135 pk en 160 nm. :P
Maar het zijn zeker geen slechte waardes inderdaad, vooral lekker koppel. Ziet er ook nog steeds erg lekker uit die Megane RS.
@waxweazel: Je weet dat we in 2012 leven? 10 jaar eraf is 2002. Toen was de techniek ook al ver hoor ;)
Mooi! Net zoals mijn Laguna GT ph2 ^^
@dutchiehd: Laguna is er sinds de facelift flink op vooruit gegaan. Voorzijde straalt nu tenminste uit dat de voorligger aan de kant moet, deed de pre-facelift niet…
@RoT___: precies, en vooral mijn wit exemplaar dat verlaagd is, zwart velgen en rode remklauwen heeft valt erg op :)
mwa….
zozo, dagrijverluchting
anyways… er is niet veel veranderd
hoefde ook niet, want het was(vooral de coupe)al een mooie auto
Vind ik nog een mooie auto
Op één tankje schijn je 1.000 km te kunnen afleggen, een lidmaatschap van de Clubvan90 is dan overigens wel een vereiste. Deze motor komt in plaats van de 1.6.
Hoeft niet persé, als je er een 200l tankt in legt kan zelfs een Ferrari 1000 km halen, niet zo moeilijk toch?
@The360box: ja, maar ik denk dat je liever 50 liter brandstof tankt ipv 200 :)
@beckerbauer: Ik neem aan te begrijpen dat @the360box: er in elke auto een grotere tank kan worden geplaatst. Waardoor je dus in principe met elke auto een actieradius van 1000 km kan halen. ;)
@euro95: Ongeacht verbruik..
@euro95: Yep, maar het ging even om de tekst alsof het bijzonder was, doorgaans hebben auto’s tanks van 50 tot 60 liter dus reken maar uit.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Megane RS altijd goed te doen.
Leuk updeetje! :)
Ik ruik weer een nieuw Nurburgring record. De nieuwe RS krijgt er 15 PK bij, dat is nogal wat!
De snelste (produktie) Golfjes en A3-tjes kunnen dit niet bijhouden op de Ring!
@rufctr01: de nieuwe RS krijgt ook 265PK, en dat is nu net zoveel als de Trophy, die het ronderecord heeft. Dus een verbetering zit er niet in, denk ik.
Zeer geslaagd, zeker mooier op geworden en de RS is natuurlijk bruut:D
relevant to my interest…
enig nieuws over de edc bak en op welke modellen die leverbaar gaat worden?
Ik zou om een of andere reden nooit een renault kopen, maar ik vind hem erg mooi!
Geslaagde bak
De Megane RS is gewoon de mooiste in zijn segment, geen merk kan daar tegenop!!
Wow! Die Mégane Rs met die rode acccenten is echt wel mooi!
Ziet er stoer uit ook… Ben wel een fan van de rood-zwart combo…
Zo zag ik vorig jaar een Cooper Works in het zwart met subtiele rode accenten.. Echt mooi!
@Dimglor: Ziet er vooral mooi uit op hot hatches :P
@syliaca: True! Zo zag ik 2 weken geleden een nieuwe Bmw 120D in het rood met zwarte velgen met een rood streepje in… Was ook niet lelijk hoor!
@Dimglor: Dat geloof ik, bij mij in het dorp staat ook een celica (weliswaar geen hatch) zwart met zwarte velgen en rode accents, is ook niet heel verkeerd.
Ziet er niet verkeerd uit.
@syliaca: mee eens
Jammergenoeg, voor mij dan,is de RS er niet met seqentieële bak of dubbele koppeling.Nog steeds staat de RS op de eerste plaats van snelste rondetijden van alle voorwielaandrijvers op de Nordschleife.De vorige met kont, de 225RS als tweede.
Blijft een gruwelijk lelijke auto die megane station. Net een zieke kikker op wieltjes…
Wat een mooie auto is dit toch. Deze facelift heeft de mooie 14% auto nog mooier gemaakt.
Beetje jammer is het wel van dat Audi look-a-like interieur.. Verder ziet die RS er fraai uit!
@DMan: Dit snap ik niet. Ik vond het juist jammer dat het kunststof boven op het dash niet is aangepast. Dat ziet er grof en goedkoop uit, dat zou Audi ook 10 jaare terug niet toepassen. Verder is het een Audi look-a-like interieur (ik vind het ok, Golf VI niveau) wel het grootste compliment dat je een niet Audi auto interieur kunt geven, want in interieurs is Audi de kampioen.
@mashell:
Het ging mij voornamelijk over die sierstrip over het dashboard heen. Exact het zelfde ontwerp als de huidige generatie audi’s!
Na elke facelift ziet hij er beter uit. Het gaat de goede kant op met Renault
Lekker! Tegenwoordig zijn de Renaults nog mooier als BMW & VW! heerlijk wagentje!
Tof.
Jajaja, dit is een topwagentje!!! Een heerlijkheid!!
Niemand info over combinaties met die edc bak die ze in de huidige versie wel gebruiken?
@baasbas:
Wat bedoel je? Als je verbruik enzo bedoelt: Daar verandert niks icm EDC-bak en de EDC-bak komt voorlopig ook nog niet beschikbaar voor de benzinemotoren (dat duurt nog 2 jaar, even wachten dus ;)).
@CapsLock: Op de huidige Megane is die edc bak alleen leverbaar op de 1.5 dci. In dit persbericht (en op internet) kan ik nergens vinden of we die edc bak weer terugzien in het 2012 model. Ik heb er eens mee gereden en ik vond het een prima combinatie. Ben dus wel benieuwd of we die weer terugzien op de 110pk diesel of misschien nu ook wel de 130pk variant… De vraag was: weet iemand dat toevallig?
Overigens, nu je het verbruik aanhaalt: het huidige model heeft wel degelijk een verschil in verbruik met of zonder de edc bak. Ook de uitstoot dus: 106 om 110 gram
Geweldig al die reacties dat het geen mooie auto is.
Maar dan toch bestellen als lease auto omdat hij in de 14% klasse valt.
Is die in eens toch goed genoeg ;)
Ziet er mooi uit
In België wordt de 1.4 TCe 130 niet meer leverbaar en wordt ie vervangen door de 1.2 TCe 115 :(
Wel zonde aangezien ik vol enthousiasme de Renault garage binnenstapte en de verkoper vriendelijk melde dat ik een Megane Grandtour 1.4 TCe 130 wou bestellen.