Hot hatches doen de ‘Ring zo achterlijk snel tegenwoordig. Renault laat het zien met de Mégane R.S. Trophy-R.
Wie Mégane R.S. zegt, zegt Nordschleife records. De Franse autofabrikant heeft zijn hete hatch losgelaten op het 20,832 kilometer lange circuit en heeft ‘het’ record weer weten te verzilveren.
De Mégane R.S. Trophy-R is vanaf nu de snelste voorwielaangedreven productieauto op de Nürburgring. De Renault wist het befaamde stuk asfalt in slechts 07:45,389 af te leggen. Het Nürburgring-Nordschleife (20,600 km) gedeelte was goed voor 07:40,100. Ter vergelijking: het eerste record dat Renault reed op het circuit was 8:17 met de Mégane R.S. R26.R. Dat record verbeterde Renault in 2011 met de Mégane II R.S. Trophy met een tijd van 8:07,970. In 2014 werd weer een scherpere tijd gereden met de Mégane R.S. Trophy-R (7:54,360). In 2017 pakte Honda het record af met de voorwielaangedreven Civic Typ R. De Japanners reden een tijd van 7min 43.8s.
De nieuwe Mégane R.S. Trophy-R moet zijn debuut nog beleven. Renault presenteert de heetste Mégane binnenkort tijdens het F1-weekend in Monaco. De 300 pk sterke hatchback moet voor het einde van 2019 op de markt komen. De auto heeft betere aerodynamica, is 130 kg lichter ten opzichte van de Mégane R.S. Trophy en heeft een nog straffere wielophanging.
Met optionele cellofaan ramen zeker.
@bernoulli: Honda gebruikt rijstpapier.
@bernoulli: maakt dat uit?
@rufctr01: ja dat blijft langer heel dan die Franse rommel
@emping: zeg sorry
@vondick: sorry voor al die mensen die in Franse rommel moeten rijden. Het ga je goed.
De vragen die hierbij van belang zijn / zouden moeten zijn : hoeveel sneller is de baan en hoeveel sneller is de auto dan nog?
@w0o0dy: inderdaad, de baan is door de jaren heen steeds gladder (qua reliëf) en dus sneller
@kalslasie: het staat Honda vrij te proberen het record terug te pakken
Het leukste vind ik nog dat het gaat met een handbak. Een hothatch als dit met automaat is voor mij toch geen hothatch. Onbegrijpelijk vind ik het dan ook dat Renault met de Clio R.S. geen handbak aanbiedt..
@viezefreddyw: Renault biedt helemaal geen Clio RS meer aan.
Wacht ff…
“De Renault wist het befaamde stuk asfalt in slechts 07:45,389”
“De Japanners reden een tijd van 7min 43.8s.”
Renault 07:45.4s
Honda 07:43.8s
Conclusie, Honda is nog steeds sneller :)
@gizzi: Of gaat het om deze tijd? “Het Nürburgring-Nordschleife (20,600 km) gedeelte was goed voor 07:40,100.”
@Gizzi: Honda reed de ronde ook over 20.600 meter.
@soes750: en ik doe de Coopertest nog steeds in 12 minuten!
@jeroenwz: knap hoor. Ik zou trots op mezelf zijn.
@jeroenwz: Volgens mij kan de Mini Cooper beter
@Gizzi: De 7:43,8 van Honda is de Bridge to Gantry tijd, en dus het 20,600km stuk.
Honda zet in op meer vermogen waar Renault weer kiest voor minder gewicht.
@ds3thp: nee hoor, BTG is iets van 7:23 met die tijd. Volgens mij gaat het om de volle ronde en de zogenaamde industry lap die ietsje korter is maar de maatstaf voor de records.
@Gizzi: en lelijker
Ziek snel toch dit!
@dutchdriftking: Als je dit snel vind moet je eens het filmpje opzoeken van de Porsche 919 Evo die het échte baanrecord heeft overgepakt dat er al 30 jaar stond.
@martijn_vangammeren: met een volle minuut en nog wat meer, ongelofelijke wagen is dat
@martijn_vangammeren: klopt, maar dat is een onbetaalbare Porsche. Voor een bereikbare hot hatch is het ziek snel.
Absurd snel.
Na het zien van de eerste foto snap ik hoe ze het gedaan hebben. Ze hebben hem andersom gereden. Normaal kom je daar bij flugplatz de berg op…
En toch vind ik het jammer dat het geen 2.0 meer is… Toch 30-40 potentiële pk’s die er dan bij hadden gekomen. Minder relevant voor de rondetijden, maar wel handig op de autobahn…
@daniel1975: valt over te discussiëren want 2.0 liter blok is weer wat zwaarder, in the end is gewicht een zwaarder wegende tegenstander (pun intended), dan wat minder pk’s.
3.7 seconden sneller op 20,6 km. Dat is niet veel marge.
Bam….laat de fiets van techniekm…..dit maar eens gaan fixen?
Hoe snel zijn die te dure zure VAGjes rond de Nürburgring gegaan?
@rufctr01: Golf Clubsport S 7:47.19 en die ronde is beter gedocumenteerd dan de Honda die erg prototype achtig was…
130kg is een enorm verschil, geen achterbank doet misschien 20kg, de carbon wielen doen misschien ook 20kg, lichter voorstoelen, uitlaat, geen 4ws, geen airco, en dan nog…
Snelle tijd maar de NS is ook een stukje sneller dit jaar.
Leuke tijd voor Hot Hatches en ook de keuze van meerdere ring rats ook al hebben ze straffer spul staan.
@onehp: zie nu in het filmpje Öhlins, dat is natuurlijk erg fijne vering af fabriek. Ook benieuwd naar de bandjes hier gebruikt, ‘gewone’ Cup2 of iets specialers?
Trophy-R (Type-R iemand?). Grapjassen hoor die Fransen. ?
@utregcity: Franse stokbroden zijn goed. En kaas en Gauloises maar dat is het dan ook maar. Wellicht de Alpine nog.
@utregcity: R als in Radicale, zo als de wat extremere uitvoeringen al heten sinds de Megane R26.R. Heeft dus niets met Type-R te maken.
Heerlijk rondje.. Blijft een aantrekkelijke auto zo’n Megane RS.. En wat blijft die coureur rustig zeg haha
Rijtest z.s.m. graag!