Porsche 919 Evo VERPULVERT Nürburgring-record

Auteur: , 65 Reacties
BOEM! Porsche 919 Evo VERPULVERT Nürburgring-record

Er blijft niets van over.

Kunnen we stellen dat Porsche met de 919 Evo de meest krankzinnige raceauto op aarde heeft gemaakt? Vanaf vandaag wel. De auto was eerder dit jaar al sneller dan een Formule 1-wagen op Spa-Francorchamps, maar was recentelijk te vinden in de Eifel om het 35 jaar oude record van Stefan Bellof te breken. We dachten dat Porsche direct het record zou slopen, maar de equipe heeft tot vandaag gewacht om een échte poging te doen. Na één run is het record gesneuveld, met een enorme marge.

5:24.375, zoveel tijd had Timo Bernhard vanochtend nodig om zijn verschrikkelijk snelle Porsche 919 Evo over de Nürburgring Nordschleife te knallen. Daarmee was de Duitser bijna een minuut sneller dan de allersnelste ronde die Stefan Bellof in 1983 in zijn Porsche 956 plaatste. Het oude record van Bernhard’s jeugdheld Bellof stond op 6:11.13.

BOEM! Porsche 919 Evo VERPULVERT Nürburgring-record

Reken er overigens maar op dat Bernhard, die vorige week nota bene nog vader werd, vandaag nóg sneller zal gaan. Zoals gezegd zette Timo de ronduit indrukwekkende tijd tijdens zijn eerste run. Er zullen er ongetwijfeld meer volgen, want Porsche zal niet willen stoppen totdat het onderste uit de kan is gehaald. We blijven het artikel updaten met de nieuwe snelste tijden van Bernhard.

UPDATE 1: En jawel! We hebben het artikel nog niet geplaatst of Porsche publiceert alweer een nieuwe snelste tijd. Ditmaal knalt de wagen in 5:19.546 door de Groene Hel. Bernhard vernietigt het record van Bellof nu daadwerkelijk bijna met een minuut. Bedenk, dat is een gemiddelde van 235 km/u! Als ze zo door blijven gaan, is Timo Bernhard straks vijf jaar jonger!

UPDATE 2: Het lijkt erop dat Porsche genoegen neemt met twee runs en de verbluffende tijd van 5:19.546. Porsche heeft een foto vrijgegeven dat men het record viert met werknemers (zie hieronder).

Porsche 919 Evo VERPULVERT Nürburgring-record [updated]

De Duitsers hebben inmiddels ook een persbericht gelanceerd, waarin staat dat er later vandaag meer beelden en data onthuld worden. Wanneer deze online komen, zullen we deze uiteraard direct plaatsen. We bidden voor een onboard.

UPDATE 3: en we hebben beeld, check de video van de recordronde HIER!

919

UPDATE 4: het hele verhaal met all details lees je in dit artikel.



65 reacties

Please Porsche. Zet de onboard beelden online. Zonder geknip en zonder lullige muziek.
@gregorius: Helemaal mee eens!
@gregorius: Inderdaad, anders neem ik het gewoon als fake news aan!
@venividivici: motion picture or it didn’t happen!
@gregorius: staat op dumpert
5:19,546 inmiddels al
Werd wel eens tijd ook. De meeste onder ons waren toen nog niet geboren denk ik
@lekkerlinksrijden: denk dat je je daarin vergist aangezien Nederland behoorlijk vergrijst en tbh het is maar 35 jaar geleden.
bizarre rondetijden zeg
@lambowambo:
Ter vergelijking:
4 jaar geleden heb ik, gedurende een weekend met ideale weersomstandigheden, 6 ronden nodig gehad om met mijn toenmalige scheurijzer (Audi TT Roadster 225pk Quattro) onder de, op dat moment voor mij magische grens, van 10 min. te komen.
05 min. 19 sec. is in mijn ogen buitenaards snel!
Allemachtig.. Dat is ongeveer 240km/u gemiddeld!
Als ik dat ff snel uitreken kom ik op een gemiddelde snelheid van ongeveer 230km/u uit. Dat is flink doortrappen..
Wat een tijden, echt absurd! Geef me even een seintje als Porsche klaar is, want ik ben nu al twee keer van verbazing van m’n stoel gevallen en het begint inmiddels wel pijnlijk te worden.
@Edge: ik kom er naast liggen, als je het niet erg vindt. Ik kees dit artikel bij de kapper (!) en de andere aanwezigen hebben al 2 keer verbaasd naar mij gekeken. Nu ben ik dat wel gewend maar dit was toch anders….
Kolere, wat een snelheid.
Whaaat, bizar snel!
Jongens dit is wel even wat anders hoor.. 1 minuut sneller bijna 😱
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Hebben ze haast ofzo? Die kaartjes voor de Touristenfahrten zijn tegenwoordig zo duur, dat je juist heel rustig erover heen moet rijden. Kun je er toch meer van genieten.
@willeme: straks gaat iedereen proberen onder de 5 minuten te rijden in plaats van 10. Krijgen we dat weer.
Da’s een hoop mensen voor 2 rondjes :)
Waarom heeft dit zo lang heeft moeten duren, vraag ik me dan toch af?

Verder een geweldige prestatie natuurlijk?
@ikleesookoverautos: omdat bellof naast jeugdheld ook het leven heeft gelaten in een porsche als ik het me goed herinner. En dat porsche het niet zomaar wou wegvagen zonder toestemming van de familie? Daarnaast moet het niet iets zijn wat toyota binnen een maand ook kan doen.
@peug206: binnen een maand niet nee. Maar we spreken hier over 35 jaar.
5.19.. even lang als gemiddeld potje sex dus
@kenner:

Ik vraag altijd of ze een vluggertje wil of de volle 3 minuten ;)
@jack_abarth:
Whoehahaha! LOL!
Dat is erg snel! Er zal nu vast een fabrikant zijn die onder de 5 minuten wil komen…
Ligt het nou aan mij of zou dit afgerond moeten worden naar 5.19,5? Ik vind die 5.19,6 maar langzaam hoor, daar kan nog makkelijk een tiende af.
@lekbak: Ze hebben geen 5.19.5(00) gereden, maar 546. Dus qua afronden heb je gelijk, maar de boodschap is dat je zo snel was als 500. En dat waren ze niet.
Heel knap, meen ik serieus. Maar Steffan reed zijn tijd met de auto waarmee hij de wedstrijd ook mocht rijden. Is deze evo-versie van de 919 uberhaupt in een race-klasse toegestaan om mee te rijden? Dit voelt toch een beetje als een special met als enige doel dit record zonder rekening te houden met welke regels van welke klasse dan ook.
@capri288:
Jij hebt de illusie dat deze bolide in standaard race trim langzamer zal zijn dan die van de wijlen heer Bellof?
@Original_Arnoud: Daar kan hij best wel eens gelijk in hebben. Deze speciaal voor records gebouwde auto heeft namelijk geen restrictor, geen verlichting etc. Dus zeker geen auto zoals die van bellof, die dat allemaal wel had. Neemt niet weg dat het een prestatie an sich is. Maar vergelijking gaat dus helaas nog niet helemaal op.
@kuyl: Spa 1000km 1983 snelste ronde:
Bellof, 2m14.11
2017 Porsche 919 snelste race ronde:
1:57.638

Bij de kwali’s zat de snelste 488 GTE op 2’15.017
@kuyl: Group C had bijna geen restrictie! Dat maakte het juist zo mooi! Eigenlijk is de EVO de reïncarnatie van group C
@Original_Arnoud: zeker niet, maar Bellof z’n auto was race-legaal. En als ik het verhaal van Jack Abarth hier onder lees en begrijp is de 919 evo dat dus niet. Ook de “standaard” 919 zal sneller zijn maar de evo is dus geen standaard, race-legale auto. Dus zijn de tijden ook niet helemaal met elkaar te vergelijken.
@capri288:

Bij deze het antwoord: (bron: http://flatsixes.com/porsche-motorsports/919-evo-tech-differences)

1. Passive Aerodynamics
By subtly changing the shape of the 919 without reworking the base chassis, Porsche was able to build more downforce into the bodywork of the Evo. The front nosecone is flatter and more wing-shaped, while the rear sees the wing widened and pushed out beyond the extremities of the body. With a deeper diffuser front and rear, plus huge body side skirts, the 919 Evo doesn’t mess around. Much of the original 919 design is retained, but you can see that this is a much more focused car than the sanctioning body would have allowed to race. Downforce is up 53% over the WEC legal car.

2. Weight
Porsche dropped significant weight from the already welterweight endurance racer. Because the 919 Evo doesn’t need to orchestrate quick pit stops, it no longer has an onboard jack system. AS it won’t need to run at night, it no longer has headlights. Not required to run hour long stints in endurance style races, a lot of the onboard controls and diagnostics have been thrown away. Basically, it’s stripped down to bare bones. In total, Porsche chucked 86 pounds of stuff in the garbage bin.

3. Engine
Because the WEC uses a fuel-flow formula, the 919 Hybrid was limited on how much gas the engine could use per lap. The team did not want to develop a brand new engine, or optimize the engine for a more combustive fuel, so they stuck with the E20 fuel they’d been running, but eliminated the per-lap max, bumped the fuel flow, and increased the turbo boost for a big power increase. Instead of the WEC-approved 500 horsepower, the 91 Evo makes an incredible 720 horses, and that’s before we talk about electric propulsion.

4. Active Aerodynamics
In addition to a bigger wing and more efficient side skirts, Porsche developed moveable aerodynamics for the 919 Hybrid Evo, which is 100% illegal in sports car competition. In the case of both the front and rear aero, there are actuated flaps to divert airflow for increased efficiency. On straights, flaps under the nose cone will stall out the 919 Evo’s front diffuser, and the rear wing trims out to make the car more slippery. Under braking and in corners, the active aero reverts to a high-downforce high-drag specification to help push the Porsche into the pavement. Aero efficiency is up 66% between the Evo and its competition approved spec sibling.

5. Hybrid Drive
The 919’s hybrid motors are dictated in size and capacity by the rulebook, and drivers had to manage when and where around the circuit to use their electric boost. For example, drivers couldn’t use the electric horsepower on the long straights of Le Mans, and were barely faster on top-end speed than LMP2 spec cars. With the 919 Evo, Porsche was able to develop a system that is more efficient, provides more power, and doesn’t need to be metered out around the lap. The output bump, up 10% from 400 horsepower to 440 horsepower, means that the 919 Hybrid Evo is able to use all 1160 of its horsepower for the entire time it is under acceleration. If Neel Jani’s foot is on the accelerator, it’s deploying maximum thrust.
@jack_abarth: ik ben altijd benieuwd wat je nog kunt winnen met bijvoorbeeld actieve aero op verticale winglets. Dus dat je zoals aan een vliegtuig een soort staartvleugels hebt maar dan wellicht op de voorbumper en achterbumper. Hoe hard kun je dan een hoek om 😱
@jack_abarth: dank u. Niet race-legaal dus. Het blijft evengoed een knappe prestatie.
Holy Rubber Smoke. Wat een absurde tijd. Wij willen on board beelden!
Sta je voor lul met je formule 1 wagen… Wat een onwerkelijke tijd…
@jochempie: De tijd is zeker absurd, maar deze 919 is niet standaard meer. Ik ben dan ook benieuwd wat een F1-wagen zou kunnen zonder restricties.
@berlinetta: In 2007 deed BMW Sauber een demorun op de Nordschleife. Omdat het een demo was mocht Heidfeld niet voluit gaan, maar op basis van de data die daar werd ingewonnen kwam met uit op een haalbare tijd van 5:15.8 met een onaangepaste BMW F1.07. Dus reken er maar op dat een moderne F1 wagen met wat aanpassingen (die heeft de 919 immers ook) zonder problemen onder de tijd van de Porsche duikt.
@edge: Ik vind het wel iets voor Red Bull om ooit nog zo’n poging te ondernemen. Ferrari en Mercedes zie ik daar niet zo voor aan.
@edge: is ook niet zo heel verrassend. Een F1 wagen is, in principe, een motor met 4 banden eraan. En die Porsche heeft nog een hele body om mee te zeulen.
@loserboi932: Dat hele bodywerk weegt geen drol. Ik denk dat het zelfs alleen maar voordeliger kan zijn, omdat er meer aerodynamische foefjes mogelijk zijn.
@berlinetta: yep; die 4 banden die, aan de bovenkant, tegen de rijrichting indraaien helpen niet mee.
Bizarre tijd natuurlijk!
Heb hem zelf ook wel gereden met een dikke 8 minuten maar toen was de baan ook niet leeg.
Gelukkig kunnen ze beter auto’s bouwen dan voetballen…..hihihihi
https://www.facebook.com/nuerburgring/videos/10160734041710454/ iets van bewegend beeld. Ben wel benieuwd naar de onboard beelden!
Ik gok dat ze nog sneller kunnen, maar dat pas doen als iemand de tijd verbetert
Bellof deed het toentertijd op een 2 km. langere Nordschleife inclusief verkeer en gewoon tijdens een officiële WK training met de geldende restricties. Porsche laat alleen zien wat er kan tegenwoordig met een monster als dit op een lege baan en zonder restricties. Respect voor Bellof!
@skinnybmw: Ben meer benieuwd wat de 919 zou doen met de huidige restricties tijdens een officiële WK training en verkeer…
En nu een F1 wagen met sliks en zonder drag-vleugel en alle andere limiters die erop zitten. Om teams zoals McLaren ook een kans te geven.
En nu een F1 wagen met sliks en zonder drag-vleugel en alle andere limiters die erop zitten. Om teams zoals McLaren ook een kans te geven.
234 km/h gemiddeld😱
Onwerkelijk wat een tijden. En wat een titanium cojones moet je hebben on dit te durven!
De onboard: https://www.youtube.com/watch?v=PQmSUHhP3ug&feature=em-uploademail&ab_channel=Porsche
@gtracer: Lijkt wel alsof dat ding begrensd is op 367 km/u.
@berlinetta:

Hij tikte de 369 even aan. Ik denk dat dat met de bakverhoudingen te maken heeft. Hij zat vol in het rood op de toerenteller.
@carmasterr: Dan knipperde ik op dat moment net even met mijn ogen ;)
@carmasterr: denk dat je op de Ring idd meer hebt aan korte bakverhoudingen, stuk meer bochten dan op Le Mans waar ze ruim over de 400 aantikken 😱
Hoeveel testruns zouden ze met die 919 hebben gereden voordat deze rondetijden werden gezet?
@rrrobert: paar weken geleden kwam het ook op AB, toen hebben ze een dag lopen testen.
Maar goed, ze kennen de auto en de chauffeur kent het circuit.
Nou, ik vind het snel
Bizar snel! Zeker op dit circuit! Zo zou autosport kunnen zijn als FIA de auto’s niet zo zou begrenzen en aan banden zou leggen…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).