• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Porsche 919 Evo VERPULVERT Nürburgring-record

Auteur: ikschrijfookoverautos, gepost 29 juni 2018 om 09:37 – 65 Reacties

BOEM! Porsche 919 Evo VERPULVERT Nürburgring-record


Er blijft niets van over.

Kunnen we stellen dat Porsche met de 919 Evo de meest krankzinnige raceauto op aarde heeft gemaakt? Vanaf vandaag wel. De auto was eerder dit jaar al sneller dan een Formule 1-wagen op Spa-Francorchamps, maar was recentelijk te vinden in de Eifel om het 35 jaar oude record van Stefan Bellof te breken. We dachten dat Porsche direct het record zou slopen, maar de equipe heeft tot vandaag gewacht om een échte poging te doen. Na één run is het record gesneuveld, met een enorme marge.

5:24.375, zoveel tijd had Timo Bernhard vanochtend nodig om zijn verschrikkelijk snelle Porsche 919 Evo over de Nürburgring Nordschleife te knallen. Daarmee was de Duitser bijna een minuut sneller dan de allersnelste ronde die Stefan Bellof in 1983 in zijn Porsche 956 plaatste. Het oude record van Bernhard’s jeugdheld Bellof stond op 6:11.13.

BOEM! Porsche 919 Evo VERPULVERT Nürburgring-record

Reken er overigens maar op dat Bernhard, die vorige week nota bene nog vader werd, vandaag nóg sneller zal gaan. Zoals gezegd zette Timo de ronduit indrukwekkende tijd tijdens zijn eerste run. Er zullen er ongetwijfeld meer volgen, want Porsche zal niet willen stoppen totdat het onderste uit de kan is gehaald. We blijven het artikel updaten met de nieuwe snelste tijden van Bernhard.

UPDATE 1: En jawel! We hebben het artikel nog niet geplaatst of Porsche publiceert alweer een nieuwe snelste tijd. Ditmaal knalt de wagen in 5:19.546 door de Groene Hel. Bernhard vernietigt het record van Bellof nu daadwerkelijk bijna met een minuut. Bedenk, dat is een gemiddelde van 235 km/u! Als ze zo door blijven gaan, is Timo Bernhard straks vijf jaar jonger!

UPDATE 2: Het lijkt erop dat Porsche genoegen neemt met twee runs en de verbluffende tijd van 5:19.546. Porsche heeft een foto vrijgegeven dat men het record viert met werknemers (zie hieronder).

Porsche 919 Evo VERPULVERT Nürburgring-record [updated]

De Duitsers hebben inmiddels ook een persbericht gelanceerd, waarin staat dat er later vandaag meer beelden en data onthuld worden. Wanneer deze online komen, zullen we deze uiteraard direct plaatsen. We bidden voor een onboard.

UPDATE 3: en we hebben beeld, check de video van de recordronde HIER!

919

UPDATE 4: het hele verhaal met all details lees je in dit artikel.

Ook interessant!

  • Video: on board Porsche Cayenne Nurburgring record
    Video: on board Porsche Cayenne Nurburgring record
  • Porsche deelt video van GT2 RS MR record op Zandvoort
    Porsche deelt video van GT2 RS MR record op Zandvoort
  • Porsche Taycan rijdt wereldrecord van de Kia EV6 aan gruzelementen
  • Porsche Taycan is nu officieel de snelste auto*

Nieuwste artikelen

  • Gespot – De 992 GT3 R rennsport wordt uitgelaten in Maastricht
  • Overheid weigert pro-EV-onderzoek te publiceren
  • 782 pk en de BESTE! Bentley Flying Spur Mulliner #test
  • Een van de dikste SUV’s van dit moment wordt binnenkort goedkoper!
FacebookTweetPinLinkedIn

919, evo, nurburgring, Porsche, Racing, record, stefan-bellof, timo-bernhard, Video

Vorig bericht: « Grido! Lamborghini hypercar alleen voor ‘speciale’ klanten
Volgend bericht: Waarom MotoGP-rijders tegen GP van Nederland zijn »

Lees Interacties

Reacties

  1. gregorius zegt

    29 juni 2018 om 09:46

    Please Porsche. Zet de onboard beelden online. Zonder geknip en zonder lullige muziek.

    Login om te reageren
    • kilum zegt

      29 juni 2018 om 11:04

      @gregorius: Helemaal mee eens!

      Login om te reageren
    • VeniVidiVici zegt

      29 juni 2018 om 11:09

      @gregorius: Inderdaad, anders neem ik het gewoon als fake news aan!

      Login om te reageren
      • tjorque zegt

        29 juni 2018 om 12:43

        @venividivici: motion picture or it didn’t happen!

        Login om te reageren
    • rob5nismo zegt

      29 juni 2018 om 17:38

      @gregorius: staat op dumpert

      Login om te reageren
  2. antoonniels zegt

    29 juni 2018 om 09:53

    5:19,546 inmiddels al

    Login om te reageren
  3. lekkerlinksrijden zegt

    29 juni 2018 om 09:53

    Werd wel eens tijd ook. De meeste onder ons waren toen nog niet geboren denk ik

    Login om te reageren
    • focusrs1 zegt

      29 juni 2018 om 11:12

      @lekkerlinksrijden: denk dat je je daarin vergist aangezien Nederland behoorlijk vergrijst en tbh het is maar 35 jaar geleden.

      Login om te reageren
  4. lambowambo zegt

    29 juni 2018 om 09:56

    bizarre rondetijden zeg

    Login om te reageren
    • Benny_Weisz zegt

      29 juni 2018 om 16:31

      @lambowambo:
      Ter vergelijking:
      4 jaar geleden heb ik, gedurende een weekend met ideale weersomstandigheden, 6 ronden nodig gehad om met mijn toenmalige scheurijzer (Audi TT Roadster 225pk Quattro) onder de, op dat moment voor mij magische grens, van 10 min. te komen.
      05 min. 19 sec. is in mijn ogen buitenaards snel!

      Login om te reageren
  5. Arnoud zegt

    29 juni 2018 om 10:01

    Allemachtig.. Dat is ongeveer 240km/u gemiddeld!

    Login om te reageren
  6. vosso zegt

    29 juni 2018 om 10:01

    Als ik dat ff snel uitreken kom ik op een gemiddelde snelheid van ongeveer 230km/u uit. Dat is flink doortrappen..

    Login om te reageren
  7. Edge zegt

    29 juni 2018 om 10:02

    Wat een tijden, echt absurd! Geef me even een seintje als Porsche klaar is, want ik ben nu al twee keer van verbazing van m’n stoel gevallen en het begint inmiddels wel pijnlijk te worden.

    Login om te reageren
    • ghengiskhan zegt

      29 juni 2018 om 10:20

      @Edge: ik kom er naast liggen, als je het niet erg vindt. Ik kees dit artikel bij de kapper (!) en de andere aanwezigen hebben al 2 keer verbaasd naar mij gekeken. Nu ben ik dat wel gewend maar dit was toch anders….
      Kolere, wat een snelheid.

      Login om te reageren
  8. allesmetturbo zegt

    29 juni 2018 om 10:04

    Whaaat, bizar snel!

    Login om te reageren
  9. JamesBond007 zegt

    29 juni 2018 om 10:14

    Jongens dit is wel even wat anders hoor.. 1 minuut sneller bijna ?

    Login om te reageren
  10. rtnet zegt

    29 juni 2018 om 10:15

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  11. willeme zegt

    29 juni 2018 om 10:20

    Hebben ze haast ofzo? Die kaartjes voor de Touristenfahrten zijn tegenwoordig zo duur, dat je juist heel rustig erover heen moet rijden. Kun je er toch meer van genieten.

    Login om te reageren
    • stephane8200 zegt

      29 juni 2018 om 10:23

      @willeme: straks gaat iedereen proberen onder de 5 minuten te rijden in plaats van 10. Krijgen we dat weer.

      Login om te reageren
  12. gregorius zegt

    29 juni 2018 om 10:31

    Da’s een hoop mensen voor 2 rondjes :)

    Login om te reageren
  13. ikleesookoverautos zegt

    29 juni 2018 om 10:43

    Waarom heeft dit zo lang heeft moeten duren, vraag ik me dan toch af?

    Verder een geweldige prestatie natuurlijk?

    Login om te reageren
    • peug206 zegt

      29 juni 2018 om 12:34

      @ikleesookoverautos: omdat bellof naast jeugdheld ook het leven heeft gelaten in een porsche als ik het me goed herinner. En dat porsche het niet zomaar wou wegvagen zonder toestemming van de familie? Daarnaast moet het niet iets zijn wat toyota binnen een maand ook kan doen.

      Login om te reageren
      • ikleesookoverautos zegt

        29 juni 2018 om 13:00

        @peug206: binnen een maand niet nee. Maar we spreken hier over 35 jaar.

        Login om te reageren
  14. kenner zegt

    29 juni 2018 om 10:46

    5.19.. even lang als gemiddeld potje sex dus

    Login om te reageren
    • jack_abarth zegt

      29 juni 2018 om 10:48

      @kenner:

      Ik vraag altijd of ze een vluggertje wil of de volle 3 minuten ;)

      Login om te reageren
      • Arnoud zegt

        29 juni 2018 om 10:52

        @jack_abarth:
        Whoehahaha! LOL!

        Login om te reageren
  15. rufctr01 zegt

    29 juni 2018 om 10:51

    Dat is erg snel! Er zal nu vast een fabrikant zijn die onder de 5 minuten wil komen…

    Login om te reageren
  16. lekbak zegt

    29 juni 2018 om 11:02

    Ligt het nou aan mij of zou dit afgerond moeten worden naar 5.19,5? Ik vind die 5.19,6 maar langzaam hoor, daar kan nog makkelijk een tiende af.

    Login om te reageren
    • phaeton zegt

      29 juni 2018 om 16:30

      @lekbak: Ze hebben geen 5.19.5(00) gereden, maar 546. Dus qua afronden heb je gelijk, maar de boodschap is dat je zo snel was als 500. En dat waren ze niet.

      Login om te reageren
  17. capri288 zegt

    29 juni 2018 om 11:03

    Heel knap, meen ik serieus. Maar Steffan reed zijn tijd met de auto waarmee hij de wedstrijd ook mocht rijden. Is deze evo-versie van de 919 uberhaupt in een race-klasse toegestaan om mee te rijden? Dit voelt toch een beetje als een special met als enige doel dit record zonder rekening te houden met welke regels van welke klasse dan ook.

    Login om te reageren
    • Arnoud zegt

      29 juni 2018 om 11:24

      @capri288:
      Jij hebt de illusie dat deze bolide in standaard race trim langzamer zal zijn dan die van de wijlen heer Bellof?

      Login om te reageren
      • KUYL zegt

        29 juni 2018 om 12:00

        @Original_Arnoud: Daar kan hij best wel eens gelijk in hebben. Deze speciaal voor records gebouwde auto heeft namelijk geen restrictor, geen verlichting etc. Dus zeker geen auto zoals die van bellof, die dat allemaal wel had. Neemt niet weg dat het een prestatie an sich is. Maar vergelijking gaat dus helaas nog niet helemaal op.

        Login om te reageren
        • torsen zegt

          29 juni 2018 om 12:25

          @kuyl: Spa 1000km 1983 snelste ronde:
          Bellof, 2m14.11
          2017 Porsche 919 snelste race ronde:
          1:57.638

          Bij de kwali’s zat de snelste 488 GTE op 2’15.017

          Login om te reageren
        • daniel1975 zegt

          29 juni 2018 om 23:41

          @kuyl: Group C had bijna geen restrictie! Dat maakte het juist zo mooi! Eigenlijk is de EVO de reïncarnatie van group C

          Login om te reageren
      • capri288 zegt

        30 juni 2018 om 01:31

        @Original_Arnoud: zeker niet, maar Bellof z’n auto was race-legaal. En als ik het verhaal van Jack Abarth hier onder lees en begrijp is de 919 evo dat dus niet. Ook de “standaard” 919 zal sneller zijn maar de evo is dus geen standaard, race-legale auto. Dus zijn de tijden ook niet helemaal met elkaar te vergelijken.

        Login om te reageren
    • jack_abarth zegt

      29 juni 2018 om 11:51

      @capri288:

      Bij deze het antwoord: (bron: http://flatsixes.com/porsche-motorsports/919-evo-tech-differences)

      1. Passive Aerodynamics
      By subtly changing the shape of the 919 without reworking the base chassis, Porsche was able to build more downforce into the bodywork of the Evo. The front nosecone is flatter and more wing-shaped, while the rear sees the wing widened and pushed out beyond the extremities of the body. With a deeper diffuser front and rear, plus huge body side skirts, the 919 Evo doesn’t mess around. Much of the original 919 design is retained, but you can see that this is a much more focused car than the sanctioning body would have allowed to race. Downforce is up 53% over the WEC legal car.

      2. Weight
      Porsche dropped significant weight from the already welterweight endurance racer. Because the 919 Evo doesn’t need to orchestrate quick pit stops, it no longer has an onboard jack system. AS it won’t need to run at night, it no longer has headlights. Not required to run hour long stints in endurance style races, a lot of the onboard controls and diagnostics have been thrown away. Basically, it’s stripped down to bare bones. In total, Porsche chucked 86 pounds of stuff in the garbage bin.

      3. Engine
      Because the WEC uses a fuel-flow formula, the 919 Hybrid was limited on how much gas the engine could use per lap. The team did not want to develop a brand new engine, or optimize the engine for a more combustive fuel, so they stuck with the E20 fuel they’d been running, but eliminated the per-lap max, bumped the fuel flow, and increased the turbo boost for a big power increase. Instead of the WEC-approved 500 horsepower, the 91 Evo makes an incredible 720 horses, and that’s before we talk about electric propulsion.

      4. Active Aerodynamics
      In addition to a bigger wing and more efficient side skirts, Porsche developed moveable aerodynamics for the 919 Hybrid Evo, which is 100% illegal in sports car competition. In the case of both the front and rear aero, there are actuated flaps to divert airflow for increased efficiency. On straights, flaps under the nose cone will stall out the 919 Evo’s front diffuser, and the rear wing trims out to make the car more slippery. Under braking and in corners, the active aero reverts to a high-downforce high-drag specification to help push the Porsche into the pavement. Aero efficiency is up 66% between the Evo and its competition approved spec sibling.

      5. Hybrid Drive
      The 919’s hybrid motors are dictated in size and capacity by the rulebook, and drivers had to manage when and where around the circuit to use their electric boost. For example, drivers couldn’t use the electric horsepower on the long straights of Le Mans, and were barely faster on top-end speed than LMP2 spec cars. With the 919 Evo, Porsche was able to develop a system that is more efficient, provides more power, and doesn’t need to be metered out around the lap. The output bump, up 10% from 400 horsepower to 440 horsepower, means that the 919 Hybrid Evo is able to use all 1160 of its horsepower for the entire time it is under acceleration. If Neel Jani’s foot is on the accelerator, it’s deploying maximum thrust.

      Login om te reageren
      • Gulli zegt

        29 juni 2018 om 18:50

        @jack_abarth: ik ben altijd benieuwd wat je nog kunt winnen met bijvoorbeeld actieve aero op verticale winglets. Dus dat je zoals aan een vliegtuig een soort staartvleugels hebt maar dan wellicht op de voorbumper en achterbumper. Hoe hard kun je dan een hoek om ?

        Login om te reageren
      • capri288 zegt

        30 juni 2018 om 01:38

        @jack_abarth: dank u. Niet race-legaal dus. Het blijft evengoed een knappe prestatie.

        Login om te reageren
  18. kilum zegt

    29 juni 2018 om 11:03

    Holy Rubber Smoke. Wat een absurde tijd. Wij willen on board beelden!

    Login om te reageren
  19. Jochempie zegt

    29 juni 2018 om 11:07

    Sta je voor lul met je formule 1 wagen… Wat een onwerkelijke tijd…

    Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      29 juni 2018 om 11:14

      @jochempie: De tijd is zeker absurd, maar deze 919 is niet standaard meer. Ik ben dan ook benieuwd wat een F1-wagen zou kunnen zonder restricties.

      Login om te reageren
      • Edge zegt

        29 juni 2018 om 11:36

        @berlinetta: In 2007 deed BMW Sauber een demorun op de Nordschleife. Omdat het een demo was mocht Heidfeld niet voluit gaan, maar op basis van de data die daar werd ingewonnen kwam met uit op een haalbare tijd van 5:15.8 met een onaangepaste BMW F1.07. Dus reken er maar op dat een moderne F1 wagen met wat aanpassingen (die heeft de 919 immers ook) zonder problemen onder de tijd van de Porsche duikt.

        Login om te reageren
        • berlinetta zegt

          29 juni 2018 om 11:46

          @edge: Ik vind het wel iets voor Red Bull om ooit nog zo’n poging te ondernemen. Ferrari en Mercedes zie ik daar niet zo voor aan.

          Login om te reageren
        • loserboi932 zegt

          29 juni 2018 om 13:08

          @edge: is ook niet zo heel verrassend. Een F1 wagen is, in principe, een motor met 4 banden eraan. En die Porsche heeft nog een hele body om mee te zeulen.

          Login om te reageren
          • berlinetta zegt

            29 juni 2018 om 13:47

            @loserboi932: Dat hele bodywerk weegt geen drol. Ik denk dat het zelfs alleen maar voordeliger kan zijn, omdat er meer aerodynamische foefjes mogelijk zijn.

            Login om te reageren
            • gregorius zegt

              29 juni 2018 om 14:03

              @berlinetta: yep; die 4 banden die, aan de bovenkant, tegen de rijrichting indraaien helpen niet mee.

              Login om te reageren
  20. focusrs1 zegt

    29 juni 2018 om 11:14

    Bizarre tijd natuurlijk!
    Heb hem zelf ook wel gereden met een dikke 8 minuten maar toen was de baan ook niet leeg.

    Login om te reageren
  21. ericc zegt

    29 juni 2018 om 11:39

    Gelukkig kunnen ze beter auto’s bouwen dan voetballen…..hihihihi

    Login om te reageren
  22. fiattotal zegt

    29 juni 2018 om 12:11

    https://www.facebook.com/nuerburgring/videos/10160734041710454/ iets van bewegend beeld. Ben wel benieuwd naar de onboard beelden!

    Login om te reageren
  23. jeppie zegt

    29 juni 2018 om 12:43

    Ik gok dat ze nog sneller kunnen, maar dat pas doen als iemand de tijd verbetert

    Login om te reageren
  24. skinnybmw zegt

    29 juni 2018 om 12:44

    Bellof deed het toentertijd op een 2 km. langere Nordschleife inclusief verkeer en gewoon tijdens een officiële WK training met de geldende restricties. Porsche laat alleen zien wat er kan tegenwoordig met een monster als dit op een lege baan en zonder restricties. Respect voor Bellof!

    Login om te reageren
    • skinnybmw zegt

      29 juni 2018 om 12:48

      @skinnybmw: Ben meer benieuwd wat de 919 zou doen met de huidige restricties tijdens een officiële WK training en verkeer…

      Login om te reageren
  25. loserboi932 zegt

    29 juni 2018 om 12:53

    En nu een F1 wagen met sliks en zonder drag-vleugel en alle andere limiters die erop zitten. Om teams zoals McLaren ook een kans te geven.

    Login om te reageren
  26. loserboi932 zegt

    29 juni 2018 om 12:53

    En nu een F1 wagen met sliks en zonder drag-vleugel en alle andere limiters die erop zitten. Om teams zoals McLaren ook een kans te geven.

    Login om te reageren
  27. 87sandyd zegt

    29 juni 2018 om 13:13

    234 km/h gemiddeld?

    Login om te reageren
  28. 2wheeler zegt

    29 juni 2018 om 13:38

    Onwerkelijk wat een tijden. En wat een titanium cojones moet je hebben on dit te durven!

    Login om te reageren
  29. gtracer zegt

    29 juni 2018 om 13:42

    De onboard: https://www.youtube.com/watch?v=PQmSUHhP3ug&feature=em-uploademail&ab_channel=Porsche

    Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      29 juni 2018 om 13:55

      @gtracer: Lijkt wel alsof dat ding begrensd is op 367 km/u.

      Login om te reageren
      • carmasterr zegt

        29 juni 2018 om 16:08

        @berlinetta:

        Hij tikte de 369 even aan. Ik denk dat dat met de bakverhoudingen te maken heeft. Hij zat vol in het rood op de toerenteller.

        Login om te reageren
        • berlinetta zegt

          29 juni 2018 om 16:17

          @carmasterr: Dan knipperde ik op dat moment net even met mijn ogen ;)

          Login om te reageren
        • Gulli zegt

          29 juni 2018 om 18:48

          @carmasterr: denk dat je op de Ring idd meer hebt aan korte bakverhoudingen, stuk meer bochten dan op Le Mans waar ze ruim over de 400 aantikken ?

          Login om te reageren
  30. Robert zegt

    29 juni 2018 om 14:01

    Hoeveel testruns zouden ze met die 919 hebben gereden voordat deze rondetijden werden gezet?

    Login om te reageren
    • gregorius zegt

      29 juni 2018 om 17:57

      @rrrobert: paar weken geleden kwam het ook op AB, toen hebben ze een dag lopen testen.
      Maar goed, ze kennen de auto en de chauffeur kent het circuit.

      Login om te reageren
  31. Gulli zegt

    29 juni 2018 om 18:52

    Nou, ik vind het snel

    Login om te reageren
  32. daniel1975 zegt

    29 juni 2018 om 23:42

    Bizar snel! Zeker op dit circuit! Zo zou autosport kunnen zijn als FIA de auto’s niet zo zou begrenzen en aan banden zou leggen…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North