
En nog wel in een “wide-ranging strategic cooperation”. Voor de nieuwe generatie Smart en Twingo zal intensief worden samengewerkt, maar dat is nog lang niet alles.
Renault-Nissan en Daimler zijn ook voornemens om diverse aandrijflijnen te delen en samen te ontwikkelen. Het gaat daarbij alleen om personenauto’s en lichte bedrijfswagens. Renault-Nissan gaat daarbij de kleine diesel en benzine motoren ontwikkelen die ook door Smart zullen worden gebruikt, maar waar Mercedes-Benz ook een stevige vinger in de pap wil houden: “modified with Mercedes-Benz characteristics for its new generation of premium compact cars”. De huidige Smart fortwo kan nog wel even mee, maar zal op termijn worden vervangen door een geheel nieuwe generatie die gezamenlijk met een nieuwe Twingo zal worden ontwikkeld. Ook komt er weer een vierzit Smart (forfour) op basis van hetzelfde platform. Net als bij de huidige smart fortwo krijgen al deze modellen de motor en aandrijving achter. Vanaf 2013 moeten de eerste modellen op de markt komen en er zullen ook direct elektrische varianten in het aanbod zitten.
Voor Infiniti (het net in Europa geintroduceerde luxemerk van Nissan) geldt het omgekeerde. Infiniti gaat gebruik maken van Mercedes-Benz diesel en benzine aandrijflijnen. Dat is geen overbodige luxe, want Infiniti op dit moment een zeer beperkt aanbod aan motoren voor hun modellen. Omgekeerd gaat Mercedes-Benz voor de Vito gebruik maken van Renault-Nissan motoren.
Verder gaat de Frans-Duits-Japanse alliantie samenwerken bij de ontwikkeling van lichte bedrijfswagens en worden er wederzijds aandelen belangen in elkaar genomen. Om het makkelijk te maken is daar de volgende constructie voor verzonnen:
Daimler will get 3.1% of Renault’s newly issued shares;
Daimler will get from Renault 3.1% of Nissan existing shares;
Renault will get 3.1% of Daimler shares
Renault has independently agreed to exchange 1.55% of Daimler with Nissan for 2% of Nissan shares;
Renault and Nissan will each hold 1.55 % of Daimler treasury shares.





Zullen BMW en PSA deze stap gaan volgen?
leuke deal! Maar ik vond de vito dieseltjes prima, waarom willen ze die van renault-nissan? en wat doet dit met de renault-nissan-opel busjesdeal?
Trouwens, het valt me nu pas op, maar ik zie het Geenstijl logo in mijn Autoblog Tabblad. Is de boedel verkocht?
@joep: Ik zie gewoon het ab-logo, denk het niet dus :)
BMW is dus gewoon het enige zichzelf respecterende premium merk.. No doubt about that..
@John:
Ohh dan moet ik maar een BMW kopen, ohhnee ik wil geen auto met FWD ;)
@Merry: Ik zou toch maar een BMW kopen Merry, staat je goed !
@John:
Maar ik heb geen petje…
@Merry: Je gelooft nu toch nog altijd niet dat dat haarstukje van jouw niet door uw omgeving aanschouwd wordt als een petje…?
het plaatje klopt niet
de pijltjes staan verkeerdom en hieruit blikt dat Daimler zelf Nissan 1.55% geeft
Plaatje klopt idd niet helemaal.
Maar belangrijke samenwerking ben benieuwd hoe dit gaat uitpakken.
Sprinter wordt Master…einde samenwerking huidige partners in bedrijfswagensegment?
Laat het photoshoppen maar beginnen…
tja wat mot dat mot maark ben er geen fan van
Daimler kan alle parters natuurlijk gebruiken nu ze chrysler kwijt zijn en het VAG maar voor de wind blijft gaan
Ik ben een Merc-fan in hart en nieren en een renault-hater in hart en nieren en nu ben ik nu wel bedroefd :(
Een achterwiel-aangedreven Smart Forfour/Twingo met de 133pk motor uit de Twingo RS sounds like fun :)
Overigens is de huidige Smart benzine motor een slurper dus een iets zuinigere Renault motor doet misschien wonderen (hoewel de Smart motor een Mitsubishi is…)
Of een GT-R AMG klinkt ook leuk :-P
Raar dat Smart nog zal blijven bestaan.. Ik dacht niet echt dat dat een succesvol merk was…. Maarja misschien met de hulp van Renault…. Want Renault heeft wel nog verstand van kleine stadswagentjes…
GT-R AMG? Grapje zeker! Dan wordt die mooie Nissan ineens veel zwaarder, krijgt ie een lompe V8 aan boord met minder vermogen dan de huidige zescylinder en een vies crème leren interieur.
Dat Mercedes diesels en andere motoren gaat leveren aan Infiniti vind ik wel een goed idee.
Ik had liever dat Daimler met BMW was een samenwerkings verband was aangegaan ik heb het helemaal niet op die fransen auto’s en nisan heeft nou niet bepaald een groen imago
@mellie: dan moeten al die fanboys in therapie voor schyzofrenie of zitten ze hier heel de tijd te discusieëren met zichzelf.
Beetje techniek delen zoals al zoveel gebeurt. Het gaat weliswaar steeds verder, maar ik zie geen problemen.
@mellie: Een groen imago… Boeiend? Anyhow, Nissan komt wel met de Leaf, de eerste echt elektrisch ontwikkelde auto.
Renault veilig en betrouwbaar?
Mercedes veilig en betrouwbaar?
Nissan goed met electronica(hoop ik), Sommige mercs hebben nogal wat electronische problemen, hetzij met de versnellingsbak, motormanagement , of andere flip acties, heb ondertussen al 10 updates voor de versnellingsbak gehad , en ja het is nog steeds niet opgelost
Teveel Te snel Te nieuwe technologie in die autos gooien is vragen om problemen, desondanks een klein schokje zo nu en dan is het verder nog steeds een hele fijne auto, maar toch het zou niet mogen gebeuren.
Had misschien langer moeten sparen voor een s500 of een amg
BMW – Fiat Chrysler is wel een goeie combinatie, De Mito en Mini passen wel op 1 onderstel, De Topolino en Isetta op een onderstel daar hoor je al wel vaker geruchten over. Alfa Romeo kan helemaal aan BMW gekoppeld worden. VW groep hou je hart maar vast.
Een soort net niet fusie dus?
@John: BMW als enige een zelfrespecterend merk?
Vandaar de komende FWD-modellen dus.. :lol:
OT: Slimme zet van Daimler. Er is flink wat vraag naar en als de kwaliteit van tegenwoordig waar Mercedes-Benz mede om bekend staat zie ik hier wel een markt in.
@Cantago: Wat nou “net niet fusie”?
Deimler krijgt 3.1% in Renault-Nissan, Renault-Nissan krijgt 3.1% in Daimler. Dat is nog zeer ver weg van een fusie hoor.
Veel verandert er toch niet. Sprinter was MB-VW, wordt nu MB-RN. Misschien nog met Opel erbij ook, want die relatie met RN zal ook wel de nodige kostenbesparingen meegebracht hebben.
Smart heeft Mitsu-motor, wordt Renault-motor. Smart forfour deelde platform met Mitsu Colt, en zal dat nu doen met de Twingo. MB zal heus niet zo ver gaan om de volgende Modus te rebadgen als A-klasse.
@laulau
gelukkig zijn er genoeg zigeuners en taxichaufeeurs.