Renault: “Ricciardo niet overtuigd door Honda-sprookje”

Auteur: , 40 Reacties

Daar gaan we weer.

Nu de buit binnen is, kan er eindelijk weer in alle rust gevochten worden met de concurrentie. Renault heeft nu enkele weken de handtekening van Daniel Ricciardo onder een contract staan en besluit Red Bull Racing eens flink in te smeren met vuil. In dit geval is teambaas Cyril Abiteboul – wie anders – er van overtuigd is dat zijn nieuwe aanwinst niet helemaal tevreden was met de Honda-deal van Red Bull.

Red Bull heeft na een turbulente tijd met Renault-motoren de knoop doorgehakt en besloten dat het liever Honda-motoren in het achtersteven heeft liggen. De Brits-Oostenrijkse equipe ging recentelijk echter zo ver te zeggen dat Honda, van alle motorfabrikanten in de Formule 1, de beste, gunstigste middelen heeft om in korte tijd succes te bereiken.

Nu is dit sowieso een merkwaardige opmerking van het team van Red Bull, aangezien succes allesbehalve gegarandeerd is in de Formule 1, maar in dit geval slaat het zeker nergens op. Honda heeft tot op heden namelijk nog altijd relatief veel betrouwbaarheidsproblemen. Niet alleen dat, ook de grote stappen waarop Red Bull ongetwijfeld stilletjes zit te wachten, worden niet zozeer bereikt. Dit ziet Abiteboul ook, zo vertelt hij aan Autosport.

“I don’t think he [Ricciardo] was impressed by Red Bull’s communications strategy, vis a vis Renault, vis a vis Honda, and how perfect Honda is. I think it’s a bit unfair to Renault. I think Honda is progressing, but all the communication of Toro Rosso regarding Honda, when Honda has already introduced 11 or 12 power units – frankly it’s a joke, and unimpressive. That they can influence a guy like Pierre Gasly I can understand, and not a driver like Daniel Ricciardo, and that I respect.”

Het is natuurlijk ontzettend eenvoudig om iemand anders woorden in de mond te stoppen, maar in dit geval kan er zeker een kern van waarheid in zitten. Sinds Red Bull Racing de deal met Honda heeft bevestigd, zijn ze op oorlogspad om Renault kapot te maken. Ricciardo, die een groot aantal factoren heeft moeten overwegen voordat hij zijn deal tekende, zal ongetwijfeld hebben nagedacht over de manier waarop Red Bull met Renault is omgegaan. Reken daarbij de manier waarop Red Bull – nu optieloos na het zwartmaken van Renault – Honda de afgelopen tijd heeft opgehemeld, en zijn beslissing om voor het fabrieksteam van Renault te kiezen is ineens zo vreemd niet meer.

Dit lijkt Abiteboul ook te geloven. De Fransman besloot zijn verhaal met de volgende, duidelijke woorden.

“We’ve not done or said anything, we are extremely genuine, we are honest in the way that we are presenting the facts. I have not suddenly made a representation or promise regarding next year or what he will get regarding salary. We are extremely straightforward in all of this. He knew the deal on the table, in terms of financial arrangements, but also in terms of the team, the shape we are in, the responsibility that we have to be part of the construction of the team and therefore of the car which is still not at the level of Red Bull, and will not be at the level of Red Bull next year. I think he knows that. […] Our offer had been around for a while, and he decided very late that it was the way that he wanted to follow for himself.”



40 reacties

Feit: Renault heeft altijd de titel gepakt bij herintreden in F1.
@CL65:

Feit: Renault slaat al 5 jaar de plank volledig mis.
@erik2907: klopt als een bus.
@pilot1988: zo rijdt het ook
@erik2907: volledig mis. Nederlands meest succesvolle F1 coureur heeft al zijn overwinningen weten te behalen met een Renault F1 motor, zo erg is het dus allemaal niet.
@mashell:

Meest succesvolle Engelse coureur heeft al zijn overwinningen (67) met Mercedes behaald.

#zoergishetdus
@CL65: in het verleden behaalde resultaten zijn geen garantie voor de toekomst
@CL65: vraag: en hoe lang hebben ze daar dan telkens over gedaan? Ik heb meer vertrouwen in de Japanners dan in de Fransen. Het NL’se spreekwoord ‘met de Franse slag’ komt wel ergens vandaan. De Japanners hebben na WO II een gesloopt land opgebouwd tot de 3e economie ter wereld, terwijl de Fransen aan het staken zijn.
Tot zover de grove generalisering.
@ghengiskhan: Japan heeft zo ongeveer de grootste schuld van de wereld. Daar is Griekenland jaloers op.
@laptom: ja? En? Daar staat dan ook wel iets tegenover. Bovendien is dat in deze discussie vrij irrelevant.
@laptom: ik geloof nooit dat de japanse schuld groter is als die van de grootste economie op aarde… (amerika).
@laptom: Je weet toch dat schulden vrij weinig zeggen als je de kosten hebt om ze netjes inclusief rente af te betalen hè?
@Edge: ja, het zal daarom zijn dat zowat elk land ter wereld kampt met begrotingstekorten!
@ghengiskhan: ach, ze zijn maar 11 keer F1 kampioen geweest, Honda een keer of 5! Dus jouw bewering gaat ook niet helemaal op!
@rufctr01: je zal ongetwijffeld helemaal gelijk hebben. En hoe ziet het er uit als je het aantal kampioenschappen uitzet tegen het aantal jaren van deelname? Geen poging om te zeiken maar oprechte vraag (en ik ben te lui om het te googelen).
@rufctr01: Dan moet je er ook bij zetten hoeveel deelname jaren Renault nodig heeft gehad voor de 11 titels en hoeveel deelname jaren Honda voor die 5.
@hzw: @erik2709 kwam met deze link: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_Formule_1-records
in alle motorrecords staat Renault boven Honda.
@CL65: feit: Williams en mc Laren waren eens toonaangevende F1 teams.
Ik snap ook totaal niet waarom mensen wild worden van de Honda-deal. Wanneer heeft Honda in de afgelopen 15 jaar echt echt echt gepresteerd? Precies.
@stfu: in de indy en nashcars scoren ze aardig.
@stfu: Bij Renault zal Renault altijd het fabrieksteam zijn. Redbull is slechts een klantenteam. Bij Honda is RBR het defacto fabrieksteam. Het is en blijft een gok. Maar iig drukt het gigantisch de kosten.
@stfu: laten we de tijd met McLaren maar niet meetellen. Honda was er eerder geweest met een goede motor als McLaren niet zoveel ‘noten op de zang had’.

Dat gezegd hebbende, jammer dat Harvey Postlethwaite te vroeg is overleden tijdens de opbouw van het Honda-team. Jos Verstappen was tijdens testsessies al sneller dan de F1 auto’s in het seizoen 1999. Honda heeft destijds na het overlijden de stekker uit het project getrokken tot verdriet van Jos Verstappen.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Harvey_Postlethwaite

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Honda_RA099

Heb het interview van Jack Plooij met Ricciardo in Spa gezien en de Aussie was mij iets te veel onzeker aan het kronkelen. Ik denk dat Daniel in de mooie praatjes (wederom) van Renault is getrapt en zij hebben gewoon zijn onzekerheid misbruikt!
@venividivici: denk dat hij inderdaad onzeker was. Top-team was vergeven, blijf je dan uitproberen of kies je voor de knaken? Denk dat dit zijn juiste keuze was. Beter dikke knip dan eeuwig rondtoeren als best-of-the-rest.
Dan maar geen kampioen, aangezien de topteams vergeven waren kun je zo lekker achterover hangen en beetje rondtoeren dik betaald. Ik snap hem.
Wat een drol die Abi. Zou Ric al spijt hebben?
Op zich is het de enige juiste keus voor Ric.

Hij zit in een fabrieksteam als eerste rijder. In de schaduw van Max of bij het zieltogende klantenteam McLaren is geen eer te behalen.
@karaya: Ik betwijfel of hij eerste rijder wordt. Ik denk niet dat Hülkenberg dat accepteert en ik betwijfel ook of hij de hulk überhaupt weet te verslaan over een heel seizoen
Is natuurlijk gewoon waar dat hoe Redbull hun ongenoegen via social media communiceert totaal onprofessioneel is.

Daarnaast was Renault inderdaad niet zo heel lekker bezig maar altijd nog veel beter dan Honda, die met de door iedereen geroemde Alonso en mega budget niets voor elkaar hebben gekregen.
@foramen: boze tongen beweren dat het aan de McLaren ligt, de zgn packaging waardoor de Hondamotor niet genoeg koeling krijgt. Maar je zou wel denken dat ze dat na een aantal seizoenen wel boven water hebben. De tijd bij RB zal het leren.
@foramen: net is natuurlijk ook zo dat onprofessioneel communiceren via sociaal media de norm is geworden. President Trump geeft de toon aan.
niet verder kijken dan je neus lang is…uit de statistieken f1 blijkt het volgende:

aantal engine failures per merk in quali en race 2018:

honda 3x
renault 12x

teruggerekend gemiddeld per 1 auto heeft honda minder engine failures dan renault.

weliswaar heeft honda meer motoren ingezet maar ook een aantal compleet afgeschreven door crashes zoals hartley (motor finaal doormidden en leclerc die over hartley zijn achterkant rijdt).
@johanw: maak ook eens zo’n statistiek met race overwinningen want daar gaat het uiteindelijk toch om.
niet verder kijken dan je neus lang is…uit de statistieken f1 blijkt het volgende:

aantal engine failures per merk in quali en race 2018:

honda 3x
renault 12x

teruggerekend gemiddeld per 1 auto heeft honda minder engine failures dan renault.

weliswaar heeft honda meer motoren ingezet maar ook een aantal compleet afgeschreven door crashes zoals hartley (motor finaal doormidden en leclerc die over hartley zijn achterkant rijdt).
niet verder kijken dan je neus lang is…uit de statistieken f1 blijkt het volgende:

aantal engine failures per merk in quali en race 2018:

honda 3x
renault 12x

teruggerekend gemiddeld per 1 auto heeft honda minder engine failures dan renault.

weliswaar heeft honda meer motoren ingezet maar ook een aantal compleet afgeschreven door crashes zoals hartley (motor finaal doormidden en leclerc die over hartley zijn achterkant rijdt).
top dat autoblog blijft hangen en je reactie er 3x staat…
@johanw: ja die app update mag er snel komen.
@ikleesookoverautos: is het de app? Website geposte reacties hebben het ook.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).