
Wat een uniek ding is die Twizy toch. Waar hij bij andere, conservatievere fabrikanten nog 100% concept zou zijn, toont Renault ballen en neemt hem gewoon in productie. Waarvoor hulde. Vandaag is er ook een prijs op geplakt: nog geen 7.000 euro voor de instap-Twizy 45. Wie koopt er dan nog een brommobiel?
Dat is juist, de vergelijking met een brommobiel is deels terecht, want van de 2 varianten Twizy (de ’45’ en de ‘Twizy (80)’), mag je er één rijden met een bromfietscerticifaat. Hiermee boort Renault een heel interessante extra markt aan. 45 staat in dit geval voor de maximumsnelheid van de elektrovierwieler. Voor de Twizy-zonder-45 moet je een A- óf B-rijbewijs hebben, deze haalt een Vmax van 80 km/u.
Om van de Twizy een succes te maken heeft Renault bovendien deuntjesmaker David Guetta en zijn mokkel als ambassadeurs aangetrokken (video). Want wie kan er nou beter je schone, mileuvriendelijke wagentje promoten dan een ‘dj’ die constant de hele wereld overvliegt voor zijn werk? Carbon footprint much?
Een fotorepo met onze eigen Rico uit een parkeerkelder in Genève vind je op autojunk. Voor alle specs en overige informatie (vanaf- en acculeaseprijzen) klik je verder naar Groen7!
UPDATE – Iemand trek in een kratje Twizy?
Je bent een held als je de ballen hebt dat ding te maken.. Idem dito om te kopen..
Ik vind dit écht een heel erg gaaf ding, ik zie hier wel toekomst in, en de prijs valt me reuze mee! Doe mij er maar ééntje, gewoon voor de fun!
voor t zelfde geld heb je een dasia Sandero en dat is wel een auto
@jobh: Vind je ;)
@Donstil: een Dacia gaat wel harder dan 80 zodat je hem ook daadwerkelijk op de snelweg kunt gebruiken.
@mrbones: Gaap.. met een vespa ga je toch ook de snelweg niet op? Of met een quad?
@AMV8Bart: eh.. dat is toch precies het punt wat hij wilde maken?
@mrbones: Met 70 mag je al de snelweg op. Dus als je schijt hebt aan toeterende vrachtwagens dan houdt niemand je tegen.
Iets zegt me dat een hoop mensen daar schijt aan krijgen als de benzineprijs 4 euro de liter is:)
@tstile:
Als de benzineprijs 4 euro per liter is dan denk ik dat er geen vrachtwagens meer zullen rondrijden.
@Hupke: Ik wel, die rijden namelijk op diesel..
@gerard1710: die opmerking wilde ik al maken :S
@gerard1710:
En benzine en diesel prijzen zijn natuurlijk niet gelinkt, slimmerik.
Leuk ding. Wat is de actie radius?
@autogek123: Even doorklikken naar Groen7 en je weet het.
@dennis: Dat is nou net het probleem wat ik blijf zeggen. Hier op Autoblog wordt tegenwoordig maar de helft van het autonieuws neergezet. Alles hoort gewoon op 1 pagina. :-(
@autogek123: idd erg vervelend, maarja groen7 moet hoe dan ook een succes worden….
@autogek123:
is niet terzake.
Je zult hooguit naar de andere kant van de stad crossen, maar niet verder.
Gewoon iedere avond eventjes inpluggen en rijden maar.
@Hubert: Ik ben er juist voor. Daarom vroeg ik de info. ;-)
@autogek123: 100km op 1 lading. Opladen duurt 3,5 uur, 2,5 uur voor 80% lading.
De prijs is trouwens zonder de batterijhuur en dat is ook wel even handig om te weten:
€50,- per maand bij een contract van 36mnd en max 7500km/jaar tot €72,- bij 12mnd en max 15.000km in dat jaar.
Ik mag hopen dat het geen succes wordt; voor mijn gevoel zijn dit de beste voertuigen om gemiddelde Vmax te verlagen, maar het aantal gevaarlijke inhaalmoeuvres te verhogen.
@BJ: En voor de volledigheid; van beide consequenties ben ik geen voorstander….
nu één die 120 haalt en ik wil hem voor mijn commute..
hoe zit het met de crashtests?
daar ben ik benieuwd naar
Het ding is niet getest door Euro NCAP. Maar hij heeft wel een kreukelzone voor en een airbag.
@sir_smokalot: een NCAP test is ook niet nodig.
Wat een idioot rot ding. Ik zie de aantallen bejaarden die een eenbaans weg ophouden nu al voor me.
Precies wat we NIET nodig hebben.
@birdboy: die rijden nu toch ook al in een 45 kilometer karretje.
Een man uit het dorp waar ik woon heeft hem voor zn winkel staan. Precies als op het plaatje. Ik zag m rijden en ik moet toegeven, dat ding gaat aardig snel.
Die vleugeldeuren zijn wel leuk gedaan, maar zie ik nou goed dat dit ding geen zijruiten heeft? De auto is dus altijd open? Oja, en je hebt geen achterruit…maar goed dat zal niet zo erg zijn aangezien de cabine smal is en grote buitenspiegels heeft.
@slodder: Hij is open in de zin dat je er in kan gaan zitten… verder zijn alle vakjes afgesloten met een slot.
@AMV8Bart:
of dat ze ‘snachts in je Twizy gaan staan pissen….
@slodder: Het is een brommobiel en geen auto. De deuren zijn trouwens een optie. Radio zit er ook niet in, maar je kan wel een USB poortje krijgen en 2 luidsprekers.
Ze zouden eigenlijk 55 en 90 moeten halen… (misschien is dat ook wel zo)
Overigens heb ik de schurft aan brom(zoem?)mobielen… In het buitengebied kom je waanzinnig veel brommobielen tegen. Altijd bestuurd door een puber met het verkeersinzicht van een garnaal. Zodra ik aan de macht kom ga ik er iets tegen doen…
@baasbas: you got my vote! :D
@Carreza: Democratie zou ik ook iets aan doen. Is namelijk hopeloos inefficiënt ;)
@baasbas: en wanneer staat die staatsgreep gepland, zeg je? :P
@Carreza: Ik moet nog praten met het leger…
Maar voor iedereen die het met me eens is wordt het een fantastische tijd!
Ik wil heel graag positief zijn omdat ik het gaaf vind dat Renault dit gewoon doet. Maar ik kan het gewoon niet. Misschien snap ik het concept niet? Dit zou ideaal moeten zijn voor de grote stad. Snel optrekken, automaat. Top. Actieradius prima voor de stad. Prima.
Wat is de concurrent? Een scooter… Pluspunt, je zit droog. Nadeel, je kan niet tussen auto’s door. Je zit dus gewoon in de file voor elk verkeerslicht net als de auto’s… Tsja, makkelijk parkeren? Misschien iets eenvoudiger ten opzichte van een auto. Maar een scooter laat je écht overal achter. Dit ding parkeer je niet op de stoep.
Ik zie het gewoon nog geen succes worden.. Of wie legt het concept beter aan me uit?
@baasbas: zie het als een boodschappenautootje. Ding komt nooit de stad uit, maar je kunt wel je boodschappen blijven doen/kinderen afzetten/etc.
@CapsLock: Ik zoek nog de winst ten opzichte van de auto en de (in mijn ogen) concurrent: de scooter. Boodschappen doen is een idee, die kan je er nog wel in kwijt. Kinderen lukt niet. Één kind wel…
Een Aygo(of vergelijkbaar) biedt dan vele malen meer mogelijkheden en zou ik (in het licht van het boodschappenwagentje) een veel aantrekkelijker aanbod vinden.
@baasbas: Goed punt. Wat dat betreft zit dit dingetje er precies tussen in. Toch zie ik wel toekomst voor dit karretje, juist in de Randstad waar je ook niet per se buiten de stad hoeft te zijn. Je kunt toch meer meenemen dan op je scootertje, je zit droog en tov een Aygo heb je zo op het blote oog minder kosten.
Een erg leuk en speels model. In de toekomst een oplossing voor het file probleem omdat deze auto’s veel smaller zijn.. aparte rij strook voor dit soort auto’s en kijk maar eens hoe snel het aanslaat..
compliment renault..
@bobo123:
Kun je dan niet beter gewoon een rijstrook bijleggen, want dat doe je bij jouw idee ook.
@jack_abarth: Ja dat dacht ik ook. Moet je zien hoe boos mensen worden als die elektro hippies een extra strook krijgen terwijl ze ook nog eens minder belasting betalen
Staat vanaf april bij de dealer? Lekker laten staan zou ik zeggen!
David Guetta is toch z’n rijbewijs kwijt voor de rest van z’n leven..goeie promotie maak je dan voor een autootje waar je WEL een rijbewijs voor nodig hebt?!
Or am I wrong.. :)
@baap: you’re wrong, want ik denk dat david guetta nog geen 30 dagen in frankrijk is in een heel jaar dus het zal hem een worst wezen.
Lijkt me leuk om hem omver te duwen.
Ik heb in dat ding gezeten, een en al hard plastic en m’n knieën
zaten tegen het stuur. €7000 is echt wel duur voor dit. Enkel de vleugeldeurtjes zijn op een of andere manier wel cool.
En nu is het wachten op een hete versie van de Renault Sport afdeling? :D
@Carreza: lees eerst is op Groen7 wie hem ontwikkeld hebben….
@kraakensmaak: Jammer genoeg staat Groen7 nog niet in mijn “dagelijks te bezoeken websites”… Als ik daar ook alle berichten volg, heb ik straks geen leven meer ;)
Maar goed, zo gek klinkt mijn idee van die hete versie dus nog niet!
Geinig ding voor in de stad, een beetje Vespa kost tegenwoordig ook al meer dan 4.000 euro dus zo heel gek is het niet. Heeft dat ding nou wel of geen ramen in de deuren?
@kraakensmaak: Nee, geen ramen in de deuren.
Nou wachten op de getunede versies….
wow, ik ga maandag meteen naar de dealer ;-)
nee hoor vandaag al
http://www.facebook.com/photo.php?fbid=209955265776531&set=a.154815374623854.26501.100002861777728&type=1&theater
@Bart_V: http://www.facebook.com/photo.php?fbid=209955265776531&set=a.154815374623854.26501.100002861777728&type=1&theater#!/media/set/?set=a.298102800261257.68340.140464292691776&type=1
Allemaal klein vervoer in een binnenstad:
ik ga voor de motorscooter, 500cc ofzo, meer dan zat.
http://2.bp.blogspot.com/-ISvxhagaroo/TkXUomhAKvI/AAAAAAAAAcA/ry9paeGmcc4/s1600/Paris%2BScooters3.JPG
WTF…
ga zo’n ding voor mijn dochter kopen ipv zo’n spuug lelijke 45km/pu ding.
1 april is vroeg dit jaar. :D Het zal toch niet… :| Defuq! dat word dus de begrenzer afslopen bij een tuningsboer voor de Vmax=45km/u.
David Guetta heeft niet eens een rijbewijs :’)
Hij staat al bij de dealer! Niet op kenteken denk ik.. Maar heb er al foto’s van gemaakt (op mn iPod, dus kwaliteit is niet de beste). Ik upload ze vandaag nog!
Voor de liefhebbers. Bij Renault in Eindhoven hebben ze er al 3 staan.
Voor hetzelfde geld heb je een leven…
@jopk1992: je bent huurmoordenaar?
Dat is een heel stuk goedkoper als een normale brommobiel.
voor hetzelfde geld koop je een M3/M5 van een aantal jaren oud
Erg leuk ding en cool dat ze dit op de markt brengen;)
grappig dat guetta gebruiken als promo, heeft niet eens een rijbewijs
Heeft dat ding eigenlijk zijruiten of niet? Leuk zo’n ruitenwisser maar de inzittenden mogen toch ook droog blijven?
Zag ze gister al staan bij de Renault-dealer, lachte me een ongeluk want ze zijn echt heel geinig! Al was ik er nog niet helemaal uit hoe je iemand achterin gaat zetten want er was daar geen beenruimte meer over als er iemand van meer dan 1,90 aan het stuur zit :D
Leuk ding, maar het eerste wat ik zou doen is zelf dichte deuren met zijruiten fabriceren.
@desoper:
@baasbas:
bedroevend en grappig at the same time ..
they see me rollin’…
En opeens lijkt een Smart Fortwo ouderwets.
Ik had ze in de week al eens zien staan op een camion. Ik denk niet dat het iets gaat worden, is vreselijk lelijk en je kan er niet me de snelweg op. Mensen die een klein stadsautootje hebben gebruiken dat nu net voor die snelwegstukjes die ze moeten doen.
Cool ding. Hopelijk wordt het een succes voor Renault…
Hé, het ding staat in April bij de dealer. Al aan gedacht dat het weleens één april zou kunnen zijn…?
@zesinlijn: Dit is gewoon realiteit….
50€ per maand? 50€ = 500km diesel , en kdenk niet dat je meer dan 500km per maand gaat doen als je zo een wagen koopt, beter een 2e handse golf diesel
@KaCh1ng: die is tenminste meer bruikbaar
@KaCh1ng: Kleine kanttekening: Met een Golf diesel zit je alleen met de motorrijtuigenbelasting al ver over die €50 per maand heen.
@Citrofiel: Maar het laden kost dan ook weer geld natuurlijk… Ik denk niet dat het, op dit moment toch niet, de bedoeling is om een goedkoop alternatief te worden voor tweedehandsjes.
Het is een niche product, en ik ben wel eens benieuwd naar het resultaat!!
Toeristisch is er zeker veel vraag naar. Hier in België heeft er een firma 45 stuks gekocht om een toeristische route te volgen.
@kleinelettersengetallen: Ik heb hem gisteren toevallig bij de dealer eens bekeken, en wat jij zegt, daar lijkt hij me inderdaad ideaal voor. Gewoon toeren met mooi weer. Maar om zo’n ding al dagelijks vervoer in te zetten, dat gaat er bij mij niet in.
hier gaan brommobiel bedrijven wel onder lijden denk ik, als je nagaat dat een brommobiel 15.000 kan kosten.. of meer! goed, zal misschien ook meer opzitten dan op die Renault.. maar sowieso concurrentie!
Voor die 6995 euro moet je nog wel een accu huren voor minimaal €50,00 per jaar. Als er betere komen kun je die zonder meerprijs huren en nemen ze je oude in beslag. Deuren kopen? 590 euro, dan krijg je er ook een normaal stuur bij.
@ytrewq: minimaal 50 e p maand… en wat bedoel je met ‘dan krijg je er ook een normaal stuur bij’?
gaaf ding gewoon .. punt uit ..
Ben hier heel nieuwsgierig naar! Kijk in de file om je heen; bijna iedereen zit alleen in de auto. Dit apparaat is zuinig, kun je overal parkeren, kost weinig en het lijkt me een prima cross-apparaat :) Ben dus benieuwd of dit hok gaat aanslaan!
En achterwiel aandrijving :D
Dikke wielen eronder btw, hoe heten die dingen…. Fukushima’s?! ;)
Gewoon perfect! Ik vind al die grote electrische auto’s maar niks met honderden kilos batterij, maar dit is de perfekte maat voor het concept. Als je maar kortere afstanden moet naar het station moet of even snel boodschappen wilt doen maar niet kan/wil fietsen, dan neem je toch veel liever dit? Je hoeft zelfs je buitenkleren niet uit te doen als je uitstapt maar zit toch bijna helemaal droog.
Veel beter dan een tweede auto die alleen maar veel plaats inneemt, toch niet warm wordt vanbinnen, om de twee jaar een nieuwe uitlaat nodig heeft en die maar 1 op 10 doet door de korte afstanden…
En nog leuk om rijden ook!
Ik voorspel een succes :-)
Koop een gele ,ben je cool met pasen.
AMV8Bart
net even opgezocht waar ik het ookalweer gelezen had ;) :
Volgens de letter van de wet gaat het om een vierwieler van het zware type, voor rijbewijs B en beperkt tot 80 km/u, maar toegelaten op het merendeel van de wegen. Zoals een quad eigenlijk, maar dan met een stuur, klassieke remmen en deuren – al zijn die wel een optie van 590 euro – maar zonder ruiten. En dus zonder verwarming. Hij beschikt over een audiosysteem dat via bluetooth de muziek op uw MP3-speler of telefoon kan draaien. Een quad met klasse dus.
http://ww2.autoscout24.be/nl-be?article=281876&gal=281889#gallery=281889&image=0
@ytrewq: Er gaat ook een kentekenplaat op van een quad. Maar je hoeft geen 590 euro te betalen om een normaal stuur te krijgen oid. Zo formuleerde je je zin.
@AMV8Bart bedoelde ik natuurlijik
Renault gaat sowieso scoren met de 45km versie die ook komt. Ik zou hem wel willen als hij 4 zitplaatsen had (twizzy lwb ! ) . Denk dat het voor renault meer een imago maker is dan een omzet maker. In zuidelijke landen met beter weer moet het eigenlijk wel een topper worden.
1 aprilgrap wellicht?
Ah, weer prachtig & moedig van de fransozen: origineel creatief design, ecologisch & praktisch voor de stadsmensen.
Na de monovolume – Espace en Scenic – toch weer gedurfd om een nieuw auto-concept de markt op te rijden.
Ik duim er voor dat ie slaagt. Alweer een verrijking in het straatbeeld. als het aanslaat zullen de Duitsers wel volgen. Waar blijft BMW nu met z’n new / retro Isetta ?
Is gewoon een prachtig ding , heb er een hele dag mee gereden , ook met de Fluence ZE en ben positief verrast.
De Twizy is pure fun , langs de kleine wegen gaan rijden en in de stad , echt fun en gemakkelijk om plaats te vinden, je kan gewoon dwars tussen 2 wagens parkeren. 100 km is ook echt genoeg en na 2.5 uur was hij volledig opgeladen! De fluence was ook top , fluisterstil , volledig koppel van bij het vertrek , aan elk verkeerslicht was ik als 1ste weg , puur comfort ! Ikzelf heb 135 km gedaan met airco en radio voor de batterij bijna leeg was maar ik doe normaal gezien maar 70 km per dag , woon-werk verkeer , kinderen oppikken en boodschappen doen dus meer dan genoeg voor mij ! ’s avonds thuis inpluggen en voor 2€ kan ik weer hele dag rijden ! Ik ben er zeker voor gewonnen maar wacht de komst van de Zoe af omdat deze beter is als 2de wagen !
@AMV8Bart
Ik herinnerde me het niet precies zoals ik het had gelezen…
normaal stuur met airbag zit er altijd standaard op , enkel vleugeldeuren zijn een optie
@ baasbas, zàààlige foto. Maar wie in de grootstad woont kan dit ding toch niet op alles afkraken? Voor korte runs zou het perfect zijn en je kan jezelf veel wendbaarder manouvreren… o ja aan 0l/100km, (dat is NUL liter!)