Eerst zien, dan geloven?
De pechduivel reed dit seizoen helaas regelmatig mee met de RB13 van Max Verstappen. Diverse malen wist de Nederlander de race niet uit te rijden omdat de aandrijflijn van Renault le pipe aan Maarten gaf, maar we horen positieve berichten uit Frankrijk!
Renault Sport verkondigt namelijk dat het lek boven is en dat de betrouwbaarheid van de motor nu helemaal op orde is. Dat betekent twee dingen: Max mag en gaat (net als teamgenoot Ricciardo) races uitrijden én de Fransen kunnen zich nu focussen op prestaties in plaats van durability.
In een interview geeft Remi Taffin van Renaults motorenafdeling aan dat nieuwe onderdelen vanaf nu 5.000 kilometer probleemloos mee moeten kunnen draaien. De nieuwe motoren worden bij de GP van Engeland of Hongarije vrijgegeven om te voorkomen dat coureurs in de problemen komen omdat ze maar vier krachtbronnen per jaar mogen gebruiken.
Verder zullen in de loop van het seizoen vooral softwarematige verbeteringen worden doorgevoerd, om zo de prestaties op te krikken. Zoals bekend komen er geen grote updates meer in seizoen 2017, omdat men reeds druk bezig is met een geheel nieuwe motor die per komend seizoen wordt gebruikt.
Nu maar hopen dat Taffin gelijk heeft en dat we Max niet weer in kansrijke positie z’n RB13 aan de kant zien parkeren. Van dat beeld hebben we inmiddels schoon genoeg en we gokken hijzelf ook.
kennone zegt
5000km probleemloos mee kunnen gaan.. Heb ooit een Volvo 240 gehad met 675.000km op de (stil staande klok) was dus wat meer. En dat reed al die kilometers probleemloos en verbruikte geen druppel olie. Kunnen ze nog wat van leren..
SpiderIV zegt
@kennone: die ging iets minder vlot door de bochten en op t rechte eind. ;-)
C220AMG zegt
@SpiderIV: wedden dat ‘ie alsnog eerder dan max over de steep komt?
bietje zegt
@c220amg:
Hahaha…. kudos !!
bietje zegt
@c220amg:
Wel ‘kuttos’ dat het zo is natuurlijk… (zucht)
mashell zegt
@kennone: dat is eigenlijk best wel slecht, dat de klok eerder stuk gaat dan de motor.
lekbak zegt
@mashell: je ziet het best wel vaak. Ik heb zelf meerdere oude benzen gehad met ook zulke km standen. Allen een kapotte teller. Maatje van mij is volvo gek, koop alles wat goedkoop is. Vaak met enorme km standen en altijd met kapotte teller.
goodolddays zegt
@kennone: is ook lekker vergelijkbaar met elkaar…
Joost zegt
@kennone: https://speld.nl/2017/06/25/verstappen-rijdt-rest-van-seizoen-oerdegelijke-volvo/
baap zegt
@kennone: Dat is als Erika Terpstra vergelijken met Yolanthe.
rolov zegt
@baap: terpstra was ooit verdienstelijk schoonspringer .;)
sr20det zegt
@rolov: was
gebakkenei zegt
@rolov: Zwemster, geen schoonspringer.
ukbob zegt
@kennone: liep die ook maximaal 19.000 toeren/minuut…?
240volvo zegt
@kennone: mijne staat op 230k, kan nog ff mee dus
hplh zegt
@240volvo: nee die van jou loopt op 231 in elkaar.
braapp zegt
@kennone: ghehe mooie vergelijking
dutchiehd zegt
@kennone: ja want daar lag ook een super hoge compressie motor mét turbo in met 900+ pk die non-stop op zn flikker wordt gegeven :P
5000km is veel voor een motor als dit.
driver79 zegt
@kennone: uw opmerking voegt geen enkele waarde toe. Schildpadden gaan inderdaad langer mee dan een windhond. Wat langzamer beweegt gaat langer mee
SpiderIV zegt
Dus volgende week in Oostenrijk wordt nog duimen op meer dan 15 ronden??
Orichy zegt
@spideriv: Ja, je mag klappen als hij heel over de finishlijn heen komt.
SpiderIV zegt
@Orichy: zal ik doen!
rufctr01 zegt
Ik heb er vertrouwen in! Renault heeft veel F1 ervaring en hebben dit jaar een dipje gehad.
metalmike zegt
@rufctr01: Dat ‘dipje’ duurt al sinds begin 2014 toen de V6-motoren werden geïntroduceerd.
Joost zegt
Vanaf GP Engeland of Hongarije?
Wat krijgt Max dan de komende race in Oostenrijk voor motor? Gaan ze dat ding uit Azerbeidzjan nog een keer oplappen?
lekkerlinksrijden zegt
@iJoost: here we go again
quincy zegt
@lekkerlinksrijden: Ik moest lachen :D
banaan7 zegt
Als ze dit seizoen nou volvo gebruikt hadden, was er ook niks stukgegaan. Dan had hij zelfs in 2045 mee kunnen doen met dezelfde motor!
Dutchdriftking zegt
Ben benieuwd…
Orichy zegt
Het is heel simpel, men schroeft zijn motor niet zo ver meer op, ook al wil hij dat, misschien hebben zij dit hem aan het verstand gebracht. Na hem eerst zelf dingen te laten beslissen en regelen, hoe de monteurs zijn F1-auto afstelde.
Dus ik geloof de bewering wel.
Wat het resultaat is, dat is afwachten, maar technisch zou hij niet stuk meer mogen gaan. Tenzij…..
utregcity zegt
Misschien heeft Honda nog een blok liggen.
kimhung zegt
Een wijze man zij ooit tegen mij: eerst zien, dan geloven
kimhung zegt
@kimhung: joh! No shit sherlock! Staat boven aan!
gio9999 zegt
@kimhung: hij had het nog niet gezien..
melkkoe zegt
Wat heeft Renault hiermee te maken? Het was toch een tag Heuer motor?
Erik zegt
@melkkoe: alleen de sticker is TAG HEUER, de rest Renault.
545e60 zegt
@melkkoe: Je loopt een jaar achter.
vtechlover zegt
@melkkoe: weet niet of ik dit nou serieus moet nemen of niet haha?
T16 zegt
Max had eerste of tweede kunnen worden als hij in Baku de motor had gewisseld.
De gridstraf had hierbij niet zoveel uitgemaakt.
Toch moest hij met dat wandelend lijk op stap, en inderdaad, na 11 ronden was het Renault lijk uit gereuteld.
Boomer zegt
@t16: F1 is IF spelled backwards
trustmeiamanengineer zegt
Waarom wachten met een nieuwe betrouwbare motor?! Beter gridstraf en ene nieuw betrouwbaar blok, dan weer 2e liggen en na 12 ronden uitvallen….
kaeser zegt
Koopt Max niks meer voor. Renault kan beter beginnen te bewijzen dat ze voor volgend jaar wel een super motor hebben, één verloren seizoen is genoeg voor Max.
henkp1 zegt
@kaeser: Zo slecht is die motor nou ook weer niet, toch? Volgens mij heeft ene Ricciardo onlangs nog een wedstrijd gewonnen met zo’n blok.
wif1 zegt
@henkp1: Als je er dan bij vertelt dat degene die 2e werd op 1/3 van race nog stijf achteraan stond en Lance Stroll als 3e finishte, is het niet heel indrukwekkend meer.
oemliefhebber zegt
Max krijgt alles stuk, het is gewoon zijn rijstijl, niet janken, volwassen worden jongen, wellicht gaat het dan nog wat met je worden.
kempenaer zegt
@oemliefhebber:
Hahaha. Zijn rijstijl! Ja hoor, een formule 1 rijder die te hard rijdt, dat is de bedoeling niet natuurlijk.
Als je de boel niet volledig uitknijpt, dan ga je niet hard genoeg. Vol gas. Waar het kan. En zo laat en hard mogelijk remmen. Dat is de weg naar winst.
stfu zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
gjvp zegt
Jongens, max kan de pu en alle meuk eromheen nog 3 x wisselen zonder grid straf. Gezien gridstraffen pas gelden als je versie 6 gaat gebruiken. Echter je moet wel met de 5 pu’s uitkomen het seizoen anders ga je Wel gridstraffen krijgen.
denbrice zegt
@MauritsH: “donner lA pipe à Martin” (eg. “zijn tong aan de kat geven” in het NL)